[HK] het Arabische sprookjes paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:49

nou, hij is een ontzettende zenuwpees dus shows gaan we helaas niet geven jammer genoeg ;( maar ik film wel af en toe onze kunsten, een camera vind hij gelukkig níet eng!
ik zal even een filmpje van vorig jaar zoeken :j

edit: gevonden :) http://youtu.be/-Gfnac-sHiQ

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:53

Haha, zo eng ben ik niet hoor :p Lijkt me leuk om bij een training te zijn ofzo, zie ik er eindelijk een in t echt haha.
Maar lijkt me wel leuk om t filmpje te zien :)
edit: gezien..... :~ super vet

Woogy

Re: [HK] het Arabische sprookjes paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:39

*\o/* *\o/* Hengsthoudster belde net! pony is vanmorgen beginnend hengstig geconstateerd en wordt indien ze accepteerd morgen gedekt en anders woensdag. Als ze morgen wordt gedekt wordt ze donderdag opnieuw gedekt en dan is het duimen over vier weken of er een baby in de maak is!!! Ik ben mega happy!!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:20

oh super zeg! *\o/*

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:34

Goed om te horen! Duim voor je.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:42

Mixje, ik neem zeker les :) Zonder instructrice zou ik echt niet zijn waar ik nu was met Prins. In tegendeel, ik denk dat ik 'm dan niet eens meer zou hebben :+

wat aantal jaren rijden betreft, dat zegt niet heel veel. Ik ken mensen die al sinds hun 6e rijden, waarvan ik nog steeds zoiets heb van :frons: Terwijl ik ook mensen voorbij zie komen die net een jaartje rijden, die ik al heel netjes vind zitten en die een heel vriendelijke rijstijl hebben.
Ik rij nu zelf bijna 10 jaar, maar heb eigenlijk pas écht dressuur leren rijden sinds ik met Prins ben gaan lessen bij m'n huidige instructrice :) En ik leer nog steeds heel erg veel

Woogy, super zeg :D Ga je voor natuurlijke dekking?

Heb Prins vandaag gelongeerd. Op wat opstart-stijfheid na loopt ie best aardig. Alleen linkergalop (de wond zit rechtsachter) lukt nog niet zo goed. De wond zelf zit nu een korst op. Heb de plek er omheen gekoeld vandaag en hopen dat het snel overgaat :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:09

@ Jolindaa: Werd het zadel uiteindelijk wel wat zachter :+
Hij is inderdaad een beetje hard.
Misschien is dat een beetje nieuwigheid:P

Woensdag gaat ik naar tenten kamp bij hypodrama :+ Misschien dat ik voor zo bontje kijkt voor op de zitting :D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:02

ja ze wordt volop natuurlijk gedekt. Mijn gevoel zegt dat het beter is voor de merrie om zeker de eerste keer live gedekt te worden. Heb vorig jaar drie maanden bij een draver fokkerij gewerkt en heb aardig wat merries bij eerste veulen niet drachtig zien worden middels inseminatie.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:07

Met een rietje wordt het vaak verdund en zit er weer ander spul bij :+
Je kan ook onverdund krijgen maar dat moet geloof ik binnen een x aantal uur erin.

Ik ben heel benieuwd...Hengstigheid is vrij vlot gekomen.
Hopelijk kan je binnenkort verkondigen na de scan dat je merrie drachtig is *\o/*

In mei voor Montoyo de premie keuring.
Misschien dat ik nog gek gaat doen dit jaar :+

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:14

als je het invriest krijg je geen puur zaad,dan wordt het eerst gecentrifugeerd, zaadjes van al het vocht gescheiden, en dan gaat er een selectie in een rietje. Het houdt dan dus in als je een hengst met slecht zaad hebt dat je aan één gecentreerd rietje niet genoeg hebt. Een van de beste draver hengsten heeft 17 rietjes per dekking nodig...Als je dus niet weet hoe de zaadtelling van je hengst is, is de kans heel groot dat ze niet drachtig worden van een rietje.

Daarbij komt ook kijken dat ik het ook maar een raar idee vind voor mijn merrie dat er een kerel met z'n arm m'n merrie in gaat en haar lichaam de link moet leggen om vervolgens aan de slag te gaan om het te verwerken, daarom mag ze gewoon volop genomen worden ;)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:19

Ik heb een aantal keer natuurlijke dekking gezien.
En inderdaad zie je een heel schouw spel.
Kan me voorstellen dat zo n merrie lichaam daardoor het seintje groenlicht geeft.
Het lichaam bereid zich door de charmes van de hengst toch voor op voortplanting

Tja opeens zo hele arm erin met plastig overtrokken....geloof dat niemand daar warm van kan worden :+

En geloof dat via ki het niet altijd meteen pak.
Vooral bij kwpn hoor je dat er dan gespoeld moet worden dan zus dan zo dan toch maar een andere hengst etc etc

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:20

Snap je reden, en als ze met de hengst natuurlijk dekken, zou ik het ook gewoon doen :j

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:21

spoelen doen ze alleen bij embryotransplantatie geloof ik

Maar met KI is er idd goede kans dat het zaad niet ver genoeg komt, en er dus een aantal keer gecontroleerd moet worden en evt opnieuw insemineren.

Bellie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:22

Woogy schreef:
*\o/* *\o/* Hengsthoudster belde net! pony is vanmorgen beginnend hengstig geconstateerd en wordt indien ze accepteerd morgen gedekt en anders woensdag. Als ze morgen wordt gedekt wordt ze donderdag opnieuw gedekt en dan is het duimen over vier weken of er een baby in de maak is!!! Ik ben mega happy!!

Super!!!

Ene nu de pret begint, mag je nu al steven spielberg op de hoogte houden over een mini cloon!
Als die papa naar gaat doen!

Afbeelding

Black beauty return's En dan is de kleine er nog niet .Zie al een duo voorstelling voor me :') <3 <3 *\o/* _/-\o_

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:53

@barcelano Nee mijn zadel is nog niet zachter geworden :(
MAAR er is hoop, want ondanks dat ik mijn zadel al een poosje heb, rijd ik er nu pas intensief mee. Hij heeft al die tijd in de kast gehangen en stof gevangen. Dus wie weet dat na intensiever gebruik het beter gaat zitten.
Ik heb elke x pijn in mijn kont als ik er vanaf kom :(

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:09

Hhm natuurlijke dekkings is ook niet altijd voordelig. Yack heeft zondag een merrie gedekt maar die merrie vond het erg spannend dus begon te slaan. Yack heeft nu een bult op z'n been (hij geneest gelukkig altijd heel snel) maar als het goed is volgend jaar wel weer een mini Yack.

Ik vindt voordeel van KI dat ze op het juiste moment worden gedekt (net na de eisprong). Meestal hebben wij 4-8 rietjes per merrie nodig, maar ik ken ook een paard die is geboren uit een half rietje!
Ook voelen ze meteen of de baarmoeder er wel aan toe is, soms zit er veel of weinig oedeem dan kan de dierenarts al zeggen of het wel of niet raadzaam is om te dekken of eerst de baarmoeder te spoelen.

Ik vindt persoonlijk natuurlijk dekken veel beter (gewoon het hele natuurlijke proces). Vers verzend en diep vries sperma is wel veel makkelijker en wat rustiger voor de merrie (dit kan thuis of bij de vertrouwde dierenarts) en minder kans op verwondingen :(

Hoop dat ik niet te diep op het onderwerp ben ingegaan

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:42

Spoelen doen ze ook als de merrie vuil is of als het niks pakt.

Wat schuilt er achter amber??(Ouders)

Dan hoop ik met je me Jolindaa want mijn kentaur heeft zachtere kussens....kan me alleen niet meer heugen of ik die ook moest inzitten(inlopen) :+
En anders vrees ik dat als het lukt hij binnen 6 maanden weer geruild is :D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:48

spoelen doen ze ook als er twee eitjes bevrucht zijn. Ze kunnen er één afknijpen maar het gebeurd bij inseminatie HEEL vaak dat ze aan elkaar zitten(zou geloof ik een siamees worden? in elk geval een niet zo heel normaal veulen) en dan moeten ze ook weer afspoelen.
Als de merrie het allemaal eng vind zodra de hengst nadert moet er meer tijd worden genomen. Mijn drie jarige merrie is pies hengstig en rand steeds de ruin van m'n moeder aan, alleen vind ze het heel spannend en mag hij absoluut niet springen van haar. Merk wel dat ze nu beter gaat met hem en meer accepteert, denk bij de volgende hengstigheid dat hij wel mag springen van haar.

Ik denk toch dat het bij sommige merries net zo is als bij vrouwen, wij gaan toch ook niet liggen als een kerel wijst?

Straks rond vijf uur wordt ze geschouwd en zullen we zien of hij erop mag en kan!!!!!!

Black beauty to the max ;) Hij laat zich zo mooi zien als er ook maar iets gebeurd. Nou nog even afwachten hoe mijn baby eruit gaat zien, op het moment trekt mijn kleine meisje heel erg naar zijn 10 maanden oude zoon(gitzwart en heel fraai) dus ik weet al wie over twee jaar mijn merrie mag dekken ;)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:52

Ik ook! Ik ben al aan het rondspeuren voor een ander zadel :) heb ook contact met Tammy_ over haar zadel! Moet hem even vergelijken met mijn eigen zadel, dus ga deze week even bij haar langs :D

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:05

Woow, idd een Black Beauty die hier voorbij komt :D

Tsjah, KI heeft voordelen, natuurlijk dekken heeftvoordelen. Op mijn stage doen ze het via KI, is wel makkelijk dat je alles precies bij kunt houden

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:11

Helaas was ze na het schouwen niet gewillig ;( morgen avond gaan ze het opnieuw proberen en dan hopelijk wel accepteren. We gaan morgen zelf naar haar toe om sowieso even flink te werken omdat ze een beetje boel aanleg heeft om vadsig te worden ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:01

wauw, echt een black beauty!! die wil ik wel hebben hoor, hoeft geen strikje om ik neem hem zo wel mee :j

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:20

Al zit ie onder de mest, dan neem ik 'm zo mee hoor :))

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:03

Onder tussen heb ik al 3 x op Mirka met nieuwe zadel gereden.
Ze loopt al een stuk fijner :+
Maar Mirka is Mirka niet als ze even laat merken dat ze er niet zo van houd dat vrouwtje achter haar vodden aan zit.
Ik probeer haar dus met meer activiteit te rijden zodat haar gang werk er spectaclairder er uitziet :+
Maar Volgens stalgenoot heeft ze nog nooit zo luie arabier gezien...dus wat meer door werken is Mirka niet van.