[HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lilskie

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:49

Princesa heeft een zeer actieve traanbuis. Dit betekent dat ze dus regelmatig "huilt" maar ook dat dat zorgt voor een smerig prut oog. Ik was aan het begin panisch dat het iets ernstigs zou zijn. Maar goed, het is vorig jaar nagekeken en met het oog zelf is niks aan de hand. De dierenarts gaf mij toen de tip om Bright Eye van Sectolin te smeren. Dat is niet duur en voor onze AV's werkt het ook nog eens fijn als make-upje op de ogen. Ik smeer dit twee keer per week op haar oogleden. En ze heeft nu sinds 4 maanden (terwijl ze juist tijdens de maanden dat ze buiten staat last had) nergens meer last van. Haar oog is rustig. Ook tijdens het rijden "huilt" ze niet meer (scheelt ook schudden, want het irriteerde haar duidelijk). Wie weet heb je iets aan mijn tip....

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:35

Oké! Ja Shief heeft opzich niet heel erg veel dat ze traant maar heeft over het jaar heen wel vaker prutjes etc. dan menig ander paard. Ik zal het eens opzoeken! Klinkt inderdaad als goed spul! Kan nooit kwaad om dat in huis te hebben :) Thanks

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:44

Day heeft ook snel last van prutjes :j Laatst ontdekte ik toevallig een gat in zijn vliegenkap en er zaten dus een stuk of 3 vliegen vast in zijn kap. Toen had hij ook even een licht geirriteerd oogje. Gekookt water, kamillethee, afkoelen en watjes erop. Volgende dag was het over :)

Ik heb ooit een appaloosa-merrie op proef gehad. Deze had elke week last van een ontstoken oog ( haar algemene gezondheid was niet goed en daarom is ze ook terug gegaan naar de fokker ). Bij haar had ik gewoon flessen met kamillethee in de koelkast staan op stal en iedere week goot ik een fles over haar oog heen. Op den duur was het zelfs zo dat ze haar oog gewoon open hield en ervoor ging staan :')

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:47

Grappig dat het dus best een 'veel' voorkomend iets is onder de arabjes. Bij de andere paarden hier op stal zie ik zelden zoveel prutjes.

Ja ben benieuwd hoe de kamillethee werkt! Heb het voor en na het buitenrijden gedaan, Shief laat het ook wel makkelijk toe :j. Ben benieuwd naar morgen

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:49

Misschien wat grotere ogen met minder voorpluk/behang? of is dat een domme theorie haha.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:50

Je moet het even de tijd geven, maar het werkt bij mij tot nu toe ALTIJD. Mijn moeder had wel een paard (een fries) waarbij ik het niet weg kreeg met kamillethee. De DA heeft ons toen een zalfje gegeven, naam kwijt, maar ik heb er verder echt zeer goede ervaringen mee.

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:58

Denk de grotere ogen wel ja :j Qua voorpluk en manen heeft Shief meer dan de rest hierzo hihi

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:02

Djuun heeft gelukkig geen last van dr ogen, mijn oude merrie had het wel vrij snel en stond zomers ook met kap op, maar Djuun heeft echt een pest hekel aan de vliegenkap :')
En dat terwijl ik zulke mooie heb :')

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:06

Daya heeft ook een mooie!! Met zebraprint <3

Hij haat hem ook, maar dat buiten beschouwing gelaten :o

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:10

Ohh haha Shief die steekt haar hoofd naar voren als ik met dat ding aan kom :P Maar het stikt hier dan ook van de vliegen dus denk dat zij wel doorheeft dat het scheelt :P

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:12

Ik heb alleen een kap voor Polly, die heeft er echt veel last van. Maar die heeft ook een hekel aan het ding :+

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:33

Djuun krijgt hem dus ook gewoon af, dus heb de hoop maar opgegeven :')
Als er echt veel vliegen zijn, smeer ik vliegenspul op d'r hoofd, vind ze ook niet tof, maar kan ze weinig tegen beginnen :')
Afbeelding
Foto van 2 jaar geleden :P

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:36

Ik kan Princesa wel een vliegenkap opdoen en weet ik veel wat.. maar ze staat samen met haar AV vriendje Antares op het land en die heeft als grootste hobby's: dekens trekken, halsters bijten...dat soort puppy bezigheden.. Ik zal het haar niet aan gaan doen.. Maar bij ons zijn er op het land nog niet echt heel veel vliegen.. Misschien ook omdat er een giga knoflook teler naast onze stal zit en ze al een paar weken knoflook aan het rooien zijn.. Het ruikt bij ons dus constant naar een shoarma (of tapa's) tent. Vinden vliegen denk ik niet zo lekker :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:40

Lil, waar sta jij nu dan? Ik dacht een foto te zien van Eureka, maar ben ik gek geworden ofzo?

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:42

Neuhhh, nog steeds bij John Maarse in de Middenbeemster :-). Ik ben niet zo'n stal hopper :). Zij hebben veel ervaring met de AV'tjes en dat vind ik toch wel heel fijn :).

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:43

knoflook helpt inderdaad tegen vliegen, handig haha.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:46

Owhhhhh daar dus :) Ik ben er wel eens geweest, maar was niet te spreken hoe zij met het paardje van een vriendin omgingen die daar in training stond :n Heb wel ook de pensionstalling overwogen, maar Daya moet echt veeeeel naar buiten, haha. Verder mooie accomodatie idd :) Er is nog een meisje die met haar AV daar staat en die endurance rijdt dacht ik.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:48

Ja ze zijn vrij strikt. Dat klopt. Maar met mijn baan heb ik gewoon een stal nodig waar ze voor me klaar staan wanneer dat nodig is en het klikte met hen erg goed. En Princesa staat er met haar beste vriendje, dus die is happy. Silvia staat er met A.F. Thabay. Dat klopt. Zij rijdt ook endurance.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:50

Ohja dat klopt inderdaad! Silvia :j Heb ik zien staan op de startlijst, haha.

Als je paard er maar goed staat, dat is het belangrijkste.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:52

Ja vind ik ook. Het enige dat mij tegen staat is het binnen staan in de winter (naast de stapmolen dan).. Maar daar kan je onderling dan wel weer een oplossing voor vinden. Wij hebben ook gewoon niet zo'n geweldig land dat het de zomer zou halen als er in de winter paarden op staan.. Maar een paddock zou ik al heel fijn vinden. Ik vind sociaal contact gewoon erg belangrijk voor paarden..

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:56

Dat was ook mijn probleem, waarom ik niet heb gekozen om daarlangs te gaan. Heb wel gebeld en toen ze zeiden dat de paarden niet buiten kwamen, ben ik afgehaakt :j Ben op zich ook wel voor het feit dat alles lekker gedaan wordt en dat je altijd lekker kunt rijden enzo, maar dat buitenstaan is echt een must voor mij.
Day heeft ook stalbenen en als hij langer dan 3 uur stil staat, lopen zijn benen op.

Nu staat hij in een inloop in Edam. Het is allemaal niet geweldig, maar ik kan ermee uit de voeten. De bak is wel vaak zwaar of bevroren, maargoed. Ik rijd dan ook niet echt veel in de bak :+

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:58

Kreeg net een linkje van een fokkerij in Italië die kruisingen fokt met Arabieren, zitten echt malle dingen tussen. Ik ontving dat vanwege een Rocky kruising die daar ook is gefokt :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 06-08-13 17:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:58

En? Hoe zag die kruising eruit ? Ben benieuwdddd!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:59

Nu ben ik nieuwsgierig :))

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:59

Oh heerlijk. Ik heb een tijd in Edam gewoond, wel lekker dichtbij het Ijsselmeer en je kan best mooie tochtjes maken met je paard.

Ik moet zeggen dat ik 's winters wel erg blij ben met onze binnenbak. Maar ik rij toch liever in de buitenbak en als het even kan dan lekker naar het Twiske of A'damse bos. Even crossen :)