[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:21

Ik ben heel erg benieuwd naar hoe groot haar bles nou is, ik kan maar een deel roze zien (ook als ze nat is) dus sommige contouren weet ik niet. En gewoon cute natuurlijk :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:22

Dat had ik ook met de fokker van Darmorah, ooit eens mail contact gehad, hun zouden kijken na het keuringsseizoen, dan hadden ze er tijd voor, seizoen is, geloof ik, nog steeds niet afgelopen :+ Ook nooit meer iets gehoord, wel erg jammer... :\
Van Djuun hebben we wel baby foto's :+:

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:37

Die deken is best leuk!

Dayem heeft bijna alles kobaltblauw. Als ik keuze heb uit kleuren kies ik tenminste altijd voor die kleur. Maar met deken zweer ik toch bij Amigo. Het enige merk wat netjes aansluit om z'n boeg.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:14

Ik ben geen roze fan ook niet voor me merrie('s) :+
Voor Barc had ik wel heel veel verschillende kleuren.

Heb nu 3 scapa dekjes in navy, donkerblauw en Royal blue
1 scapa in bruin en nog een zwart dekje en een oranje anky dekje dat was hem.

Barc had ook rood, groen,grijs ,beige had op een gegeven moment bijna 40 dekjes :o

Ik hou wel van redelijk normale kleuren :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:18

Djuun heeft wel een roze halster, maar die vind ik niet roze/roze :P
Afbeelding

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:19

Ik rij western en ben ook niet van de knalkleuren, turquoise wel erg leuk maar verder niet eigenlijk.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:22

oh mag ik trouwens vragen wie er hier onbeperkt hooi voert in slowfeeders en hoeveel hooi er dan door gaat? Ik heb van die grote pakken hooi en er gaan twee hele plakken in mijn slowfeeders en die zijn als ik ze nu vul morgen gewoon op rond deze tijd....dus ik doe ze niet meer vol, vindt dat echt iets te heftig.
dan zou ik dus iets meer dan een week met een baal van +/- 500 kg doen met twee arabs en een shet !!! :O

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:27

Hoeveel plakken zitten er in zo'n grote baal.
Bij ons krijgen ze ongeveer 3x per dag een kwart tot halve plak van zo.n baal.

Met een grote kuil baal deed ik ongeveer een maand voor 2 paarden 3x per dag flinke berg kuil.
Omdat dit de kwaliteit beinvloed van zo lang te bewaren deden we het met zijn 2e en dat vrouwtje had een shet en een groot paard.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:42

omgerekend komt het op bijna 25 kg hooi per dag per paard

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:51

Dat is best veel :=

Ik heb voor Dayem het slowfeeder net (small) van de Paardendrogist. Gaat ongeveer 3/4 plak in (7 kilo denk ik? M'n wegertje is stuk...). Ze gaan tussen 3 en 4 naar binnen en 's ochtends om 9 uur heeft ie vaak nog over. Is wel heeeel grof hooi (lijkt net of er halve struiken inzitten) dus dat maakt het extra moeilijk voor hem }> En dan 's ochtends als ie de paddock in gaat en om 12:00 een slowfeednetje met ongeveer 3 kilo.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:00

Ik denk dat Princesa zwaar ondervoed is als ik dit zo lees... Princesa mag per dag 3 maal daags 1 kilo hooi. Als ik haar meer ga geven ontploft ze. Ondanks dat we dagelijks aan het werk zijn. Naast het hooi krijgt ze 250 gram biks per dag... En in de avond Care4life en wortels.

En ondanks dat ze sober gevoerd wordt, is ze gewoon alweer vet! Kortom, ze kijkt het eten van haar stalgenoten denk ik hun stallen uit.. Of wordt dik van de lucht...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:02

Ik had laatst voor Umoyax zo'n EJ Large fijnmazig hooinet bijna helemaal vol zitten en de volgende ochtend had hij nog over, en dan eet hij echt veel :=
Heb hier wel het idee dat het echt verschilt soms met de balen. Ene soort gaat veel sneller op dan de andere. En Nas jat altijd van de overbuurvrouw :')

Ik ben ook niet heel erg van de kleurtjes. Umoyax heeft zo veel mogelijk zwart (waar mogelijk met goud) en Nas rood en grijs/zilver. Soms ook goud, hangt er een beetje vanaf. Dekens kijk ik eigenlijk niet eens naar kleur, binnenkort ga ik weer wat bestellen en die komen toevallig in zwart en rood :D

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:26

Wat je ook kan doen Barbara's is helft stro en helft hooi. Doen ze er ook een stuk langer over!

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:50

lilskie schreef:
Ik denk dat Princesa zwaar ondervoed is als ik dit zo lees... Princesa mag per dag 3 maal daags 1 kilo hooi. Als ik haar meer ga geven ontploft ze. Ondanks dat we dagelijks aan het werk zijn. Naast het hooi krijgt ze 250 gram biks per dag... En in de avond Care4life en wortels.

En ondanks dat ze sober gevoerd wordt, is ze gewoon alweer vet! Kortom, ze kijkt het eten van haar stalgenoten denk ik hun stallen uit.. Of wordt dik van de lucht...

Vergis je er niet in dat ze ook in 'spaarstand' kunnen schieten als ze weinig gevoerd krijgen.

Hoelang krijgen je paarden al onbeperkt hooi, Barbara? Die van mij aten in het begin ook als bootwerkers, maar op een gegeven moment krijgen ze door dat er altijd ligt en toen gingen ze ook rustig aan doen en lag er vaak nog wel wat als ik kwam.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:35

ik heb geen stro, paarden staan op vlas in stal, zonder dekens en overdag paar uur in paddock of wei.

dus ze kunnen best wat gebruiken qua hooi maar dit is wel heel erg...

voordat ik de slowfeeders had kregen ze een grote plak per paard per dag en kwam ik uit op 15 kg per dag dus ook niet echt ondervoed....ik heb de slowfeeders nu een week of vier hangen

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:47

barbaras schreef:
oh mag ik trouwens vragen wie er hier onbeperkt hooi voert in slowfeeders en hoeveel hooi er dan door gaat? Ik heb van die grote pakken hooi en er gaan twee hele plakken in mijn slowfeeders en die zijn als ik ze nu vul morgen gewoon op rond deze tijd....dus ik doe ze niet meer vol, vindt dat echt iets te heftig.
dan zou ik dus iets meer dan een week met een baal van +/- 500 kg doen met twee arabs en een shet !!! :O

Mijne krijgen een voordroogbaal van +- 150 kilo en daar doen ze 6 dagen mee, Fuego, de shet en de twee geitjes. :j
set_elkol schreef:
ik wil zooo graag veulenfoto's maar de fokster heeft dozen vol foto's en heeft geen idee waar Set 'ligt' :')

Ja, jammer hè, hier hetzelfde verhaal, de fokster weet niet meer welke Fuego is. -O-
Ik vind Set er veel ouder uitzien als anderhalf en ook al zo licht!

Meiden, goed dat de paarden het zo lekker doen op de vrije stal! +:)+
Zou ook gek worden als mijn paard vaak binnen moet staan. :j

En ik ben ook dol op kleurtjes, al koop ik op Fuego wel meestal iets redelijks normaal. :D
Dekens koop ik meestal in de aanbieding en dan neem ik de kleur die er is, hij heeft nu een bruine die ik niet heel mooi vind, maar het gaat om wat eronder zit. :P

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:56

Ja ik weet eigenlijk niet zeker of ze anderhalf is.. 2 kan ook,. maar ouder was het volgens mij niet. Haar kleur wisselde per seizoen :) aan de staart te zien was ze echt nog geen 3!

helaas vandaag weer dierenarts bij Pol, omdat ze 's ochtends niet lekker was. Toen hij kwam was de prop wel weg, en nu is het echt goed denk ik.

Hij (dierenarts) heeft gelijk even Sets manenkam gevoeld en ik hoef me geen zorgen te maken. Sterker nog, hij zei dat ze er geweldig uitziet, in goede conditie is en een prachtig paard! *\%/*

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:59

barbaras schreef:

Mijne krijgt een paar keer per dag hooi, ongeveer tien kilo (afhankelijk van de baal, soms is het wat droger spul en soms wat natter). Hij staat ook nog op de weide overdag, dus er komt ook wat gras bij. Verder staat hij op stro, waar hij ook lekker van knabbelt. Meestal heeft hij zijn hooi met een paar uur wel op, maar soms is er nog wat over de andere dag.

Ik doe niet zo aan kleurtjes, maar hij heeft nu best wel wat dekjes (dan kan er makkelijk wat tegelijk in de was). De meeste zijn groen of blauw. Ook een paar halsters, zwart, blauw en een lila die bij een zweetdeken zat. En een blauwe en een oranje showhalster. Dat vond ik ook leuk. Ooit wil ik nog eens naar een keuring of zo. Hoofdstel en zadel is zwart.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:01

Oh wat betreft hooi, als ik er ben gooi ik een halve baal in de wei en dar doet ze echt best lang mee :) Dat dus 1x per dag, maar ze eet heel kalm (altijd al gedaan, met elk soort voer). Soms ligt er zelfs nog wat de volgende dag.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:20

Ik voerde Ely volgens mij altijd iets minder dan een half baaltje hooi op een dag, toen ik het nog zelf klaarzette. Nu krijgt ze gewoon een hele berg kuil.

Gisteren de swabs binnengekregen voor Doortje, vergeet ik ze mee te nemen naar stal 8)7
Dus dan vanavond maar, dan kan ik het morgen opsturen.
Moest wel lachen om de 'gebruiksaanwijzing': dat je even de mond van het paard (zo mogelijk) moet spoelen voordat je aan de gang gaat. Lijkt me echt heel makkelijk om even te doen :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:22

injectiespuit zonder naald met water gebruiken? maar inderdaad wel leuke opgave, vooral met een veulen :+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:27

Arme Pol, ik hoop dat het wat beter gaat nu!
Ze is misschien helemaal niet zo lekker.
Geef haar maar een dikke knuf!

Annika, gewoon even tanden poetsen en daarna laten uitkwatten. :j :P
Je kan met een lege wormenkuur wel met water spoelen of met de tuinslang maar daar moeten ze dan niet bang voor zijn. :')

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:28

set_elkol schreef:
injectiespuit zonder naald met water gebruiken? maar inderdaad wel leuke opgave, vooral met een veulen :+

Zou een optie zijn, maar Doortje is de laatste tijd al een beetje de puber aan het uithangen :D
Denk dat ik heel blij mag zijn als het 'schrapen' met de swabs lukt haha.

Gisteren liet dat kleine monster zich niet vangen in de wei. Wijken voor druk is ze compleet vergeten (duwt gewoon met haar hele gewicht tegen) en met voetjes geven rent ze de hele stal door met mij eraan hangend. Heel leuk, zo'n veulen ;)

Even boos worden en dan doet ze het weer braaf en ze is gelukkig wel heel eerlijk, want ze had me echt al een paar keer kunnen meppen, maar dat doet ze dan niet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:42

Haha, Annika, ze proberen natuurlijk alles uit.
Gelukkig is ze verder wel eerlijk.

Hier een filmpje van Nikita, ze rijdt op de manege op haar lieverlingspaardje Jolly Jumper.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:47

Beterschap voor Polly!

Haha Doortje is een boefje! :)

Ik heb mijn puberkind net heel fijn rondgeslingerd. Hij liep echt <3 <3 <3