[HK] het Arabische sprookjes paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilan1993

Re: [HK] het Arabische sprookjes paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:16

Heb ik een korte tijd gedaan met Prins. Jammer dat ik er zo snel af val dan :') Had toen ook een longeersingel om gedaan, zodat ik me nog ergens aan kon vasthouden :')

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:19

Tammy_ schreef:
Zonder zadel rijden :))
Dilan, fijn dat hij weer helemaal goed loopt :)

Haha weet niet of ik dan me leven zeker ben :o :=
Maar duurt niet langer dan een maand denk voor een nieuw zadel.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:40

heb gevraagd aan mijn fysio of rijden zonder zadel, eventueel met een schaap en een longeersingel okay way, maar nee. Beter gewoon wachten op een goed passend zadel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:40

Ik heb sinds kort een Spiegel reflex camera. Van ons mam kado gekregen.
En ben fantiek foto's gaan maken. Leer iedere dag bij. En vindt het een leuke hobby

Ik heb een topic gemaakt.

[ITP] Our Queen en haar kudde

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:04

Nou, ik verbaasde mij nogal over Daya zijn boommaat....... Hij heeft boommaat 34, wat ik ook op mijn ubberronde (**vette**) pony heb liggen! Bizar gewoon.
Voordat dit duidelijk werd, heb ik zelf een aantal zadels geprobeert. Onder andere de kieffer van een stalgenoot, met ook een AV, maar daar ging hij alleen maar onder vluchten. Toen 1 breder geprobeert. Dat was al beter, maar op links nog steeds vluchtgedrag.
Tot uiteindelijk de prof vertelde dat hij deze boommaat nodig had... Stond wel even te kijken hoor, met mijn schaapachtige blik. Moest even doordringen, haha. Blijft erg lastig, stomme zadels.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:35

Prins heeft ook een heel brede boommaat (medium/wide geloof ik) echt vreemd.

Maar ik ga de zadelpasser even bellen/mailen, want ik wil m'n singelstoot verplaatst hebben :)

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:57

Hoi allemaal!

Ik lees veel zadelproblemen, helaas hebben wij dit ook gehad!
Kiya heeft trouwens ook een wijde boom, het is een misverstand dat arabieren smal zijn! Dit komt doordat de ribben vanaf de ruggengraat heel recht lopen in plaats van naar beneden zoals bij veel andere rassen en dit maakt de rug 'breed'. Maar veel arabieren hebben weinig schoft en zijn juist smal in de schouders en hierdoor gaan veel zadels schuiven, omdat er van voren weinig is om het zadel op de plek te houden. Kiya heeft dit ook en haar singelplek ligt ver naar voren dus allemaal niet ideaal.

Een te smal zadel schuift trouwens ook vaak omdat de boom dan geen steun vind op de rug omdat het niet aansluit. Hier hadden wij last van omdat Kiya erg was veranderd sinds ik haar kocht en ging trainen en de oude eigenaar dit zadel kocht, dus wij hebben ook moeten zoeken naar een passend én betaalbaar zadel dat in mijn studentenbudget paste.

Ik heb een MSFC laten komen en een aantal zadels verzameld en het is een Stubben geworden. Dit zadel is inmiddels al rond de 30 jaar oud, maar hij was nog heel en stevig en de hele vulling is vervangen net als de singelstoten en beugelriemen. Het was dus evengoed geen goedkope oplossing maar omdat Kiya's rug ook erg kort is had ik weinig betaalbare oplossingen.
Omdat het tussenkanaal redelijk smal is bij oudere zadels heb ik er een drukverdelende pad onder om de ruggengraat vrij te houden en het zadel is zo gevuld dat het in combinatie met de pad goed ligt.

In de tussentijd is Kiya steeds aan het veranderen en dat kan met aanpassen van de vulling en pad opgevangen worden. Ik ben dus blij met deze oplossing, maar ik besef wel dat de grenzen van dit zadel wel een keer komen en de pad is een mooie oplossing maar niet ideaal. Dus als ik straks afgestudeerd ben en een baan heb dan komt er wel een ander zadel. Ik hoor ook goede verhalen over Kent and Masters en wat mij aanspreekt is dat ze een model hebben voor korte en brede ruggen en dat ze heel erg aanpasbaar zijn.

Hier een foto van ons met het zadel, tot nu toe een fijne oplossing!

Afbeelding

Mooie zadelset trouwens! Dat blijft toch wel supergaaf om te hebben denk ik.
En mooie resultaten zie ik hier voorbij komen, Tamara en Noah gefeliciteerd!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:17

Jouw singelstoten zijn ook verplaatst naar voren?? Dat wil ik namelijk bij mijn zadel laten doen

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:28

Hoi Dilan! Nee de singelstoten zijn vervangen omdat ze 'gaar' waren maar ze zitten op dezelfde plek, bij dit zadel komt er meer van voren schuin bij de wrong vandaan en er is er 1 die recht loopt vanuit het midden. Dat was voor ons dus fijn want zo ligt het zadel ook van voor beter.
Verder is het zadel wat anders als veel modernere zadels, mijn wrong zit namelijk verwerkt in het bovenste zadelblad als een soort kussentje en dus niet op het onderste blad waar de singelstoten lopen. Ik kan mijn beugels ook niet onder dit blad dragen omdat daar geen gat naar achter zit, maar voor het slijten hoef ik dat ook niet te doen :P Ik vind het zelf verder wel wat hebben dat het zadel zo gebruikt is, de kussens zijn weer lichter bruin. Ik poets hem natuurlijk en onderhoud hem maar door het verkleuren heeft hij ook wel karakter ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:30

Tamara gefeliciteerd!

Zadels... Altijd ellende. Heb een westernzadel liggen voor Umoyax maar of het gaat passen, geen idee. Lag goed op Kas Valdes en op Antha, dus hoop dat Umoyax het ook gaat redden (en anders vind ik wel weer een ander zadel).
Antha rijden we nu ook met een ouder zadel maar ligt prima. Op het moment is ze alleen erg in bespiering aan het veranderen dus komt tijdelijk een bontje onder tot het de moeite loont om t aan te laten passen. Kon volgens de zadelmaker iig geen kwaad zo :)

Umoyax heeft eindelijk door dat ie paard is geloof ik :') Gisteravond schoot ie ineens als een idioot de bak door en ging echt lopen showen :D Dacht ook dat ik een tweede balletje zag hangen, hij is er op tijd bij. Antha staat nu tijdelijk bij de mannen, ze hadden even een juf nodig. Neiging tot dekken hebben ze nog totaal niet en ach, in het ergste geval wordt ze wel gedekt. T is een mooie merrie en ze staat met 3 knappe hengsten, allen geen familie van haar, dus dat zou geen wereldramp wezen (al is het natuurlijk niet de bedoeling :+ ). Maar oh oh oh ze kregen praatjes ineens hoor... :D

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:39

Ah oke. Ik wil mijn voorste singelstoot door de kniewrong laten leggen, zodat het zadel van voren iets vast ligt. De zadelpasser had vorige keer al laten zien dat m'n zadel niet te smal of te breed is. Maar het zou wel kunnen helpen als het zadel van voren iets vaster komt te liggen.

Nu heb ik zondag voor het eerst met springzadel gereden ipv dressuur. de singelstoten hiervan zitten al wat verder naar voren, en eerlijk gezegd vond ik dat dit zadel beter bleef liggen dan mijn dressuurzadel :o Dus waarschijnlijk is het voor mij niet eens zo'n slecht idee als ik de voorste singelstoot laat verplaatsen :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:53

Dilan, ik zou dan ook je springzadel nog ff laten natjekken :j

Zadelprobleem van Kiya is dus precies zelfde probleem als bij Djuun geloof ik :j Wij gaan dus ook een Kent and Masters proberen (na onze vakantie :P ).

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:59

Springzadel kan dan idd ook meteen gechekt worden :j

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:25

Ah ik ben heel benieuwd hoe die Kent and Masters bevalt met proberen! Ik hoor inderdaad vaak dezelfde verhalen over arabieren en zadels. Maar ze zijn onderling ook weer zo verschillend dat het toch moeilijk blijft te zeggen wat nu wel en niet past. Ik ben blij met deze oplossing en in de toekomst zien we wel weer verder.

Dilan die voorste singelstoot zit bij mij dan op dezelfde plek, alleen mijn wrong zit dus op het andere blad. Ik heb trouwens wel een banaansingel, zoals je kunt zien is Kiya niet de slankste en zo trekt het zadel niet naar voren. Ligt zo veel beter dan met een rechte singel, dus misschien is dat ook een idee? Om te proberen heb je al neopreen banaansingel van rond de 25 euro. Edit: Hier bijvoorbeeld

Amy stoer als Umoyax met westernzadel gaat, stiekem twijfel ik nog wel eens over een overstap ;)

Ik ben hier weer opeens veel actiever, hopelijk vinden jullie het gezellig :P Ik zal proberen bij te blijven, normaal lees ik vooral mee en vind het leuk om een beetje te lezen hoe het met iedereen en de paarden gaat. Maar ik zal ook wat meer bijhouden wat wij doen. Dus bij vragen roept u maar :D
Laatst bijgewerkt door JKiya op 21-03-12 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:35

Die banaansingel is mij ook als tip gegeven idd, maar ik kon er alleen van 70 euro of meer vinden, en dat vond ik een beetje zonde om uit te geven voor iets waarvan ik niet weet of het werkt :P 20 euro is dan wel een stuk goedkoper

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:36

Ik pas net mijn bericht aan ;)

Ik had mazzel want ik heb hem tweedehands gekocht, maar ze zijn inderdaad erg duur.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:39

Er bestaat ook een singel met een soort rondje in het midden van een soort rubberen foam.
Die zorgt dat de singel niet schuift bij paarden met dat soort problemen.

Ik ben nog steeds aan het orienteren voor een tijdelijke zadel.

Na flink sparen wil ik even voor zo massimo kijken.
maar hoor daar natuurlijk div verhalen over :roll:
Op stal heeft iemand op zijn haf een zadel op maat laten maken v :roll: n ca 1800 via zadel atelier

En die siel liet zien zagen er ook wel intressant uit....

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:16

Mijn zadel schuift dus echt helemaal niet! Ben ik echt té gelukkig mee.
Maar die boom verbaasde me wel enorm!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:43

ik ben aan het kijken naar een wow zadel. Hopelijk lost dat mijn zadel probleem voorgoed op.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:24

Barcelano schreef:
Er bestaat ook een singel met een soort rondje in het midden van een soort rubberen foam.
Die zorgt dat de singel niet schuift bij paarden met dat soort problemen.

Heb je daar een linkje of plaatje van?

Ik heb wisselende verhalen gehoord over wow-zadels.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:28

Wow zadels hoor ik idd ook verschillende dingen van. De één vind ze geweldig, de ander vind ze helemaal niks.

Ik vind ze vooral duur :o en ben opzich tevreden met mijn zadel. Zadelpasser heeft terug gemaild, maar ik kan deze week verder niet en zij volgende week niet, dus moet nog even geduld hebben

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:16

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 22:10

Hilarisch dat topic. Wat zijn er toch veel anti-arabieren mensen. Ik kom het ook zóóó vaak tegen. En dan de opmerking "Ik hou niet van Arabieren, maar die van jou is wel leuk" :') Ik weet nooit zo goed wat ik daarmee moet :') Ik heb wel voorkeur voor bepaalde rassen, maar ik vind dat er soms ook zeer fraaie exemplaren Friezen of Tinkers zijn bijvoorbeeld, ondanks dat ik totaal geen verlangens heb om er zelf één te kopen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 22:20

Ik zou zelf nooit meer iets anders kopen dan een AV, maar ik heb inderdaad ook een aantal paarden die ik echt wel zeer kan waarderen wat uiterlijk betreft! Ik schroom er ook niet om om dat tegen de eigenaar te zeggen.
Als ik iets minder kan waarderen, zeg ik gewoon wijs niets.

Ik krijg ook veel om mijn oren: Arabieren zijn k*tpaarden: veel te druk, gek in hun hoofd, mankeren altijd wat, enzovoorts... Maar mijn arabier is wel bizar rustig en betrouwbaar.... Tja.... Hou dan gewoon je hoofd weetje. Dan weet je dus gewoon echt niet waar je over praat. Dat zijn dus mensen die ik echt niet om me heen wil hebben :Y)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 22:28

Sieltjuh schreef:
Hilarisch dat topic. Wat zijn er toch veel anti-arabieren mensen. Ik kom het ook zóóó vaak tegen. En dan de opmerking "Ik hou niet van Arabieren, maar die van jou is wel leuk" :') Ik weet nooit zo goed wat ik daarmee moet :') Ik heb wel voorkeur voor bepaalde rassen, maar ik vind dat er soms ook zeer fraaie exemplaren Friezen of Tinkers zijn bijvoorbeeld, ondanks dat ik totaal geen verlangens heb om er zelf één te kopen.

Haha vroeger ging ik er zo op in....
Nu kan ik er wel om lachen...

Ik had de jihad aan Gambler verklaart :+
Maar sommigen gingen wel erg serieus op in :o
Ik doe dat echt al lang niet meer...

Ik zelf zoals ik ook in dat topic aan gaf vind ieder ras zijn charmes...

Ik snap wel een beetje dat sommigen het extreem vinden...
Hij is wel zwaar opgemaakt :+ en bij veel rassen doen ze dit niet zo als bij de Arabier,Mini en Welsh :D