[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zoutenootjes

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:51

Vraag het maar aan de DA, als hij/zij toch al langs komt is het een kleine moeite. Het is inderdaad erg warm voor de tijd van het jaar, dus het gras groeit af en toe een stukje. Maar als ze het hele jaar op het gras staat moet dat niet heel veel verschil uitmaken. Heb hier ook altijd een paard op de wei gehad, het hele jaar, en die had er nooit last van (stond met een hele groep in de weides). Moet wel zeggen dat ze daar een goed en professioneel weidebeleid hadden, en er regelmatig (iedere vier weken) verweid werden. Er werd heel goed gekeken naar de hoeveelheid gras, en wat voor gras er was. Er werd gesleept, gekalkt, beetje bij gemest, gemaaid en nog veel meer.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:56

Maakt natuurlijk wel verschil dat het gras gestresster is nu, normaal zijn de seizoenen wat beter in balans. en wij hebben minder weideonderhoud.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:58

Magnesium bijvoeren zou ook nog een goede optie kunnen zijn, Katja (zoek maar eens op magnesium en hoefbevangenheid).
Ik heb hier nog wel een aangebroken potje staan wat ik eventueel voor je mee kan nemen zaterdag.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:59

Oh ik ga even zoeken, en als je die kwijt wil is dat natuurlijk super, anders koop ik zelf even wat :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:04

Dat is waar van de seizoenen. Als ik het vragen mag: wat doen jullie aan de weide? Ik heb op dat adres (was van een boerenbedrijf die geleidelijk op pony's overschakelden) toen heel veel geleerd. Onder andere dat het niet gaat om zoveel mogelijk in gras stoppen, maar een uitgebalanceerde wei hebben. Niet te veel en niet te weinig. In de winter mochten ze op de grote stukken en in de zomer op de kleine stukken. Steeds op een ander stuk. Omdat er veel gras is in de zomer en weinig in de winter. Moest ik altijd wel een gigantisch eind lopen in de winter, om paardlief uit de wei te halen.

Die van mij heeft 14 jaar bij hetzelfde adres gelopen. Ik zou daar nog steeds zijn, als het niet volgebouwd was met huizen. Het was een super adres. Veel weidegang mogelijk (24/7), maar ook veel ruimte in schuren en stallen. Goed hooi van eigen land (werd je gebeld of je mee kon helpen het hooi van het land te halen). Een schuur deed dienst als binnenbak. Een schuur was schuilstal voor de buiten lopende paarden.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:05

We doe niks behalve maaien, eerlijk gezegd. Ik weet dat dat niet de juiste manier is maar ik sta bij mijn ouders en zou veel zelf moeten doen dan, of mijn vader ermee lastig vallen. Hij doet al enorm veel voor mij en de paarden.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:10

Een heel simpele tip is de volgende. Doe wat aarde van de weide in een potje. Neem dit mee naar een Welkoop agrarische winkel o.i.d. Laat de aarde testen op aanwezige mineralen en voedingsstoffen. Zij kunnen je dan vertellen wat er in de voedingsbodem van je gras zit. Ook kunnen ze op basis daar van advies geven of er nog aanvullingen nodig zijn. Het gras neemt het op en geeft dan betere voedingswaarde. Dat is makkelijk te doen, en waarschijnlijk kom je al een heel eind met een keer wat kalk of wat mineralen.

Edit: vaak hebben ze zo iets in een grote zak, in de vorm van korrels. Die kun je in een kruiwagen doen en dan uitstrooien vlak voordat het gaat regenen.
Kijk je vriendje lief aan :D . Die heeft vast wel ergens een tractor o.i.d. die een half uurtje kan rondrijden en slepen op het stuk.
Laatst bijgewerkt door zoutenootjes op 07-01-14 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:13

Afbeelding

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:14

_O- die is grappig Joyce. Yusraa heeft humor.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:22

Bedankt voor de tips Ellen!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:31

Spannend Annika!! :)

Hmm Kat, gras zou geen gek idee wezen, de hele natuur is van slag met deze temperaturen. Ik ben geen winter mens, maar dit is het nou ook niet echt...

Vanmorgen op Djuun gereden, die was erg kijkerig en schoot er steeds van door, blijkbaar wilde ze galopperen, dus dat hebben we dan ook gedaan ~~}> Uiteindelijk fijn kunnen afsluiten, ze was bekaf :(:)
Toen nieuwe schoentjes voor madam en ben blij dat ik nu zit, mijn conditie is ook niet zo best :Z

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:31

Klinkt inderdaad wel logisch Katja :j

Haha lekker bekkie van Yus

:D Zo blij mee! Hij was gister heel nukkig met opzadelen en aansingelen van alle zadels. Of hij was er klaar mee of het deed pijn omdat sommige zadels natuurlijk niet lekker lagen. Legde m'n zadel er vandaag weer op en geen reactie :) (heb overigens niet gereden hoor haha!)

Afbeelding

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:45

Djuun was lekker voorwaarts dus! Heerlijk hoor, mis het rijden wel...

Je zadel ligt mooi, Nicky!

M'n zadel maar eens te koop gaan zetten. Doet toch een beetje pijn aan m'n hart...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:50

Mooi Nicky!!

Wat voor zadel heb je Annika?

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:54

Letizia schreef:
Mooi Nicky!!

Wat voor zadel heb je Annika?

Massimo Trail 17.5 inch met franse kussens, boommaat 35.

Heerlijk zadel, ben er nog steeds verliefd op, maar op Ely heeft ie helaas nooit helemaal 100% gelegen. En aangezien Dos vooral voor m'n vriend bedoeld is (als ze braaf genoeg is), zal zij een westernzadel krijgen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:01

Ooh ja, dat heb je weleens verteld, jammer zeg :\ Flink breed trouwens :wow:

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:01

Letizia schreef:
Ooh ja, dat heb je weleens verteld, jammer zeg :\ Flink breed trouwens :wow:

Ja Ely is een ouderwetse Haflinger in vermomming :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:08

:+
Djuun werd ook al haflinger genoemd door de zadelpasser :P

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:15

Weg met alle vooroordelen van de iele arabieren ~~}>

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:20

Juist! :P

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:25

Zo ik heb me les gehad en het ging super! Ze heeft niet 1 keer met dr hoofd geschud en drukte niet haar rug weg! Alleen zei mn instructrice dat er nog een beetje frustratie zit waardoor ze bij been geven oortjes beetje in dr nek legt. Heb een paar x een zweepje gebruikt in haar hals bij geen reactie maar het viel me alles mee! Nog steeds heeel braaf en ze vond de buitenbak ook fantastisch geloof ik hihi! Ik heb 5 minuutjes gestapt, 5 minuutjes gedraafd en toen lekker uitgestapt. Was goed zo! :j vrijdag ga ik longeren met bijzet en dat wil ik dan elke week doen. Dus elke week 1 les en 1 longeertraining, is genoeg voorlopig. Voor de rest lekker grondwerk doen en andere leuke dingen!

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:32

Hai!

Set, vragen kan idd nooit kwaad, je zoi ook kunnen bellen eventueel, dan hoef je niet te wachten.
Het is momenteel idd behoorlijk warm.

Bonjoy, leuk foto! Paard met humor haha

Letizia, uiteindelijk dus lekker kunnen rijden! Zie hier op stal dat de paarden ook lekker druk zijn met de wind!

Nicky, mooi zadel!.fijn dat deze beter ligt en dat ze hier ook beter op reageert.

Annika, balen van je zadel!

Haha die van mij heeft nu een hele smalle boom, maat weet ik even niet zo goed nu.

Gisteren avond uiteinselijk niks gedaan met hem, hij was zo ontzettend druk! Voor het eerst ook uitgebroken, zichzelf door hey draad heen geduwd! Toen maar snel stroom erop gezet haha. Donderdag ga ik weer en dan wil ik hem wel even poetsen of een slinger geven of oets. Was allang blij dat hij me nog wel.leek te kennen haha.

Ooh over het voer nog, ik voer pavo care 4 life en ik zweer erbij. Hij doet het hier zo goed op, zit vol met vitamine en mineralen en zag hem gewoon opknappen toen hij dit voer kreeg. Kwa kosten valt het ook nog reuze mee.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:53

Letizia schreef:
:+
Djuun werd ook al haflinger genoemd door de zadelpasser :P

:') .
Mijn eerste werd ook altijd haflinger genoemd. Iedereen zag er altijd een hele haflinger in, terwijl het toch echt een halve was (de andere helft was arabier, hij had ook best wel een fijn hoofdje met een beetje dish). Mijn huidige wordt ook vaak 'iets met arabier?' genoemd, terwijl het toch echt een hele is. Moeilijk hoor, het ras benoemen bij een paard. Men verwacht vaak veel meer dat wat je op foto's wel ziet, en beseft niet dat dat vaak een foto is waarbij de dish erg benadrukt wordt en de paarden speciaal verzorgd worden met olie en glansmiddelen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:56

Haha, ze dacht niet dat Djuun een haflinger was hoor, maar d'r hele rug is zo breed zoals je ook wel bij haflinger ziet :P

M'n tante heeft ook twee haflo's gehad, zal even een foto zoeken :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:58

Is juist mijn ervaring dat arabieren vaak heel brede ruggen hebben :j