[HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:06

Er waren hier wel wat dazen, vergeleken met andere plekken valt het wel mee, nu heb ik er al veel dood geslagen en de rest heeft genoeg bloed gehad dus 't is al minder.
Mijn paarden hebben geen last van de zon, ze hebben een zwart huidje, das wel makkelijk.
Ik laat ze altijd op de wei want in de paddock gaan ze ook altijd gewoon in de volle zon staan.. :+ op de wei hebben ze halverwege de middag wel schaduw.

Jolin, vervelend, spit. :Y)
Je moet met spit gewoon in actie blijven hoor, anders duurt het veel langer voor het over is!

joysjuh1987

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:25

ja alle weides hebben hier zoland de zon schijnt zon en schaduw en ze hebben een pool waar ze gebruik van kunnen maken om af te koelen, je ziet ze er geregeld in.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:34

Fuego is geen hele grote fan van water, als ik hem overtuig doet ie het wel en vindt ie het heerlijk.
Ik vraag me af of die uit zichzelf zomaar te water zou gaan... :=

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:44

De mijne gaat alleen als er een ander paard ingaat.. Anders kan ik ik op mijn kop gaan staan, maar ze gaat gewoon compleet in staak..

Heb zondag, maandag en dinsdag een stuiterend paard gehad.. Mijn stalhouder vond haar toch wel schraal worden dus bedacht van een handje biks per dag naar bijna een kilo te gaan.. Met gevolg dat ik zondag en maandag als een cowboy op een dolle stier door de bak heen ging en dinsdag stond te longeren en een soort Space Mountain raket aan de lijn had..en ze dus onderuit ging.. Pfff..
Jullie AV'tjes ook gevoelig voor opeens meer voer? Ze staat nu overigens weer op rantsoen.. Ik voer persoonlijk liever meer hooi bij dan dat ik het met biks opvoer...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:56

Fuego ging eerst ook altijd in de staak, wilde niet eens in de buurt van water.
En als er andere paarden bij zijn helemaal niet, die spetteren te veel. :')
Maar oefening baart kunst!
Wij hebben pas geleden echt in het diepe gezwommen, hij vond het stiekem heel lekker. :))
Mijne krijgt helemaal geen krachtvoer, alleen om de dag een handje slobber met vitamines/magnesium.
Anders wordt ie nog vetter.. :=
Als je je paardje dikker wil krijgen is het in eerste instantie het belangrijkste dat ze genoeg ruwvoer binnenkrijgt en daarnaast kun je dan beter iets geven wat niet teveel energie bevat.
Want als je voer geeft waar ze veel energie van krijgen dan worden ze ook niet dikker, alleen wilder. :D

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:44

Daya is niet vooruit te branden, zelfs niet met de allerzwaarste van de zwaarste sportbrokken :+
Vuistregel voor Daya's rantsoen: hoe meer suiker, hoe slomer sheikh wordt :D

Krijg hem trouwens ook niet mager :Y) Ik kan 7 dagen trainen en niks aan zijn voer doen... Er gaat nauwelijks iets af. Hij wordt ook niet te dik, zeer groot voordeel.
Hij krijgt overigens wel 24/7 onbeperkt ruwvoer, waarvan hij gretig gebruik maakt. Hij stouwt wat weg in zijn eentje over 24 uur :o Van de winter at hij over 24 uur 2x2-paards hooinet en een klein 1paardsnetje, afgeladen met grofstengelig paardenhooi. Wat het aan kilo's is, geeeeen idee, maar het was heel zwaar :Y)

Ik denk dat paarden het prima zelf kunnen regelen als we ze daartoe laten.

Daya eet tegenwoordig zijn krachtvoer niet eens meer op. Ik hang na het rijden ook altijd een hooinetje aan het haakje en hij eet liever zijn hooi dan zijn brokken :) Zegt genoeg denk ik.

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:53

asal is heel erg gevoelig voor voer die krijgt ook niet zo heel veel

ze gaat hier zelf in het water als het haar te warm wordt
Afbeelding
hier kwam ze er net weer uit helemaal nat

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:04

Oh wat fijn zo'n stuk water bij je land! Heerlijk!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:51

Ik probeer ze toch redelijk sober in de kracht voer te houden.
Maar ze kregen ook haver en daar reageerde ze nooit op( Wordt ook vaak overdreven op gereageerd)
Vind goed hooi belangrijk...Gelukkig hebben ze bij ons zeer goede kwaliteit.
Sinds ik daar staat is Mo aan het groeien gegaan...Ook in de breedte kwa( geen dikte:P ) en de hoogte :+

Bij ons is het overdag niet te doen op stal..verschrikkelijk die dazen beesten..kan geen spuit tegenop..

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:53

hier krijgt asal muesli een beetje basis brok slobber en goed hoor

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:47

Princesa krijgt ook gewoon goed hooi en zo min mogelijk brok. Ze reageert er gewoon heel heftig op. Plus ze wordt er moddervet van..

Ik blijf ook aan de gang met vliegenspray, maar ze zijn resistent denk ik want ze blijven komen!

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:04

ik had vanmorgen dan les met asal ma kon haast niet tussen door ff stappen dan was het ene zwerm en dan kwamen ze weer

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:39

Nou Daya liet de afgelopen week zijn eten staan... Ik kan hem alles voor zijn neus houden: muesli, brok, slobber, fruit.. Hij wil er niks van weten. Ik pak toenstraks een flinke emmer grasmix en hij jaagt hem in 1 keer door naar achter. Raar beest hoor.. Zal hij misschien ergens behoefte aan hebben?

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:08

Wat tof dat Asal haar eigen zwembad heeft :D

Wij hebben een hectische week achter de rug :(. Enkele weken geleden was er een konijntje aan ons weide gedumpt. Aangezien het steeds aan de stallen bleef en van ons katteneten at, hadden we er ook een potje met konijneneten gezet. In die enkele weken tijd is hij heel tam geworden en komt hij zelfs al als we hem roepen. Nu vonden we hem dit weekend met allemaal wondes, echt heel grote wondes :( . We zijn er onmiddelijk mee naar de DA gereden en die heeft het konijntje op 3 plaatsen genaaid. Hij is nu aan het revalideren, en wanneer zijn wondjes genezen zijn brengen we hem terug binnen om hem ineens ook te laten castreren.

Maandag was een van ons katjes plots spoorloos :'(, hij loopt normaal nooit weg en zeker niet zonder zijn broertje, die we helemaal in paniek vonden maandag :(. We hebben al iedere dag weest zoeken, s'ochtends, s'avonds, flyers uitgedeeld, ... Maar niemand heeft hem gezien :(.

En eergisteren troffen we onze Shatan aan met 2 grote wondes :'( . Een op zijn hoofd net onder het kolleke, deze wond geneest goed. Maar zijn 2e wond is tussen zijn kogel en knie en dit is echt een heel grote en diepe wonde :'( . Dierenarts kon het niet naaien want het stond veel te veel opgezwollen. Hij heeft nu 2 injecties gehad en we moeten de wond iedere dag uitwassen, ontsmetten en zalf indoen die wild vlees tegengaat.
En alsof dat nog allemaal niet genoeg was, ben ik sedert gisteren zo ziek geworden :(. Wat echt niet goed uitkomt want mijn grootouders hebben morgen hun 50jarig jubileum en ik moet er nog zoveel voor voorbereiden :(

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:33

@maaike ja ze maakt er ook dankbaar gebruik van het is op de wei heerlijk in de schaduw, wat een week ofniet zeg...niet leuk..sterkte

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:36

Sterkte maaike! Is er niemand in jullie weide die dit aanricht? Staan de dieren aan huis? Zou het even in de gaten houden want dit is wel een tijd voor gekken om door te slaan :(

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:01

Jolindaa schreef:
Ik denk dat paarden het prima zelf kunnen regelen als we ze daartoe laten.

Jij kent Fuego zeker niet? :D
Die krijgt ook onbeperkt maar hij is daardoor wel echt veel aangekomen! :')
En op de wei is het ook niet vet maar hij heeft echt weinig nodig. :j

Owh, Maaike, das niet zo leuk...
Misschien een loslopende hond?
Meestal kan de dierenarts inschatten of het beetwonden zijn..
Duimen dat je katje weer terugkomt. :(:)
Beterschap, ik hoop dat je je snel beter voelt zodat je morgen mee kan!

Joyce, blijft dat water wel fris dan, want zo'n stilstaand watertje wordt op een gegeven moment een poel van verderf.. :D
Leuke foto's van Asal's pappie en mammie!

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:03

@miranda het is geen stilstaan water, we hebben de pomp erbij, het is aangesloten op hemelwater dus wanneer het regent wordt het aangevuld en zo niet zetten we de pomp aan

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:10

Owh, das wel handig Joyce! :j
Mijn buurman had zoiets gemaakt bij de slootkant, maar mijn paarden drinken ook niet uit de sloot zo fris vind ik dat niet.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:00

Nee het zijn geen beetwondes. De dierenarts denkt eerder dat het door iemand aangericht is. Vooral de wonde op Shatan zijn been is ' verdacht '. Het is een volledige rechte snede en er zijn nog factoren die er op wijzen dat er iemand op ons weide is geweest. We hebben een vermoeden wie hoor, maar zonder bewijs kunnen we natuurlijk niks. En nee ze staan niet aan huis :(.
Ik wou zelf daar blijven slapen, zodat ik er zou zijn als er weer iemand zou komen, maar mijn mam wilt het niet omdat ze het te gevaarlijk vind. Nochtans is alles goed afgesloten, hoge hekkens, overal sloten, maar blijkbaar is er toch iemand in geslaagd om er binnen te geraken :(

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:01

Wat een schitterend plekje heeft Asal. Als paard heerlijk je eigen 'strandje' en meertje. Leuk om de vader en moeder te zien.

Wat vreselijk Maaike. :( Er zijn helaas veel risico's aan het houden van dieren. Maar goed in de gaten houden. Misschien ergens een camera ophangen, dan kun je zien wie of wat er in de buurt rondloopt wat die dingen veroorzaakt. Sterkte er mee. Hopelijk geneest alles weer gauw en goed.

Jolinda, je bent dus op zoek naar het juiste voer. Jammer dat ze het niet gewoon kunnen vertellen. Het is soms zo'n zoektocht naar wat het beste is. Hier op stal wordt basisbrok en goed ruwvoer gevoerd en dat werkt prima. Er staat wel een ouder paard, die krijgt nu lucerne slobber erbij. Wist niet dat het bestond. Mijn paard probeert ook wel eens wat te snoepen, omdat de emmer de avond van tevoren wordt klaargezet voor de staldeur. Blijkbaar is het erg lekker spul.

Fuego zwemt tegenwoordig lekker in het water, ook in het diepe.

Hier zitten ook veel vliegen in de buurt. Ik heb een bus veerust in de kast staan en vertel paard dat hij nu koe is geworden. Er staat ook een plaatje op van een koe }:0 . Hij vindt alles best en laat zich goed behandelen met het spul. Daarna rijden en dan hangt er een wolk vliegen om ons heen, maar landen doen de vliegen niet :+ . We rijden in de avond of in de ochtend en dat scheelt ook met de temperatuur.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:28

Bah Maaike wat afschuwelijk :n helemaal dat het waarschijnlijk bewust is gedaan! walgelijk. Ik hoop dat het gauw herstelt, jullie prachtig hengst.

Lucerne slobber klinkt trouwens goed, kende ik ook niet! Zal wel wat voor Polly zijn. Setel is altijd perfect op gewicht te houden, ze loopt 24/7 op het land en krijgt om de dag muesli en ik doe het op gevoel, op het oog, als ze nodig heeft krijgt ze. Ze lust ook alles maar krijgt standaard Muesli, Natures Best. Ik ben niet zo van de biks.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:11

He maaike wat erg! Beterschap voor shatan...
ik heb vorige week met Noah gezwommen, hij is gek op water maar hij durft niet met zn rug onder water zegmaar.
Ik lig nu ook langs het zwembad, ff opdrogen en dan naar huisje toe. En vanavond Noah ff rijden, hebben zondag wedstrijd en gisteren had hij ook al vrij... wil wel mn puntjes halen natuurlijk!!

Noah krijgt 1.5 kilo basis brok (hippostar quick) en als we een cross hebben krijgt hij de 2 dagen van te voren 0.5 kilo eventermuesli er bij. Op de dag zelf krijgt hij 1kg muesli, en de dag er na nog 0.5 :) hij is dit jaar niet dik te krijgen haha!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:57

Nou Maaike dat is wel heel erg vervelend!
Het is niet te hopen dat ze nog terugkomen..die mensen wil je toch minstens _-:(
Ik zou ze zo niet durven laten staan...kun je niet daar slapen met meerdere personen ofzo?

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:56

@ maaike wat naar zeg, wie doet nou ook zoiets zou je dan zeggen,,,idd hopen dat het meevalt en dat ze gauw weer aansterken