Western Arabieren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:11

Zijn er van de appaloosas dan wel veel starts Marije? Want die club is zover ik weet kleiner qua leden aantal dan de dawra. Zijn er ook nog allbreed klasse?

Ik hoop volgende week bij de SWRN ook wat meer starts tegen te komen. Ook daar is de L1/L2 klasse niet erg vol, merk ik nu Cyann L2 start. Veel meer dan 6 starts is eerder uitzondering dan regelmaat.
Zelf ga ik daar IHT L2 doen met Scarlet. Whaha dat onderdeel ben ik nog nooit gestart, daar had ik Cyann voor. ;-). Helaas lukt dat haar niet meer, omdat de Trail vaak direct op de IHT volgt en gezien het geringe aantal starts....is het dus direct na de IHT. Parcours wordt omgebouwd (dan ben je dus je IHT paard als een malloot aan het zadelen), dan verkennen en als je mazzel heb, heb je dan 10 min. om los te rijden......tja, dat wordt hem niet. Dus zit niets anders op, dan dat ik ga rennen. LOL
IHT Pattern van de swrn is wel zooo gaaf. Alles zit erin en die uitdaging moest ik aan gaan. :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Western Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:19

Coooool Nancy! Goed voor de conditie :D

Appies hadden vorig jaar tegenvallende inschrijvingen, nu wij. Dus nu zijn er aardig wat Appies en ook aardig wat all breeds. Maar overall nog steeds magertjes...

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:32

Jammer dat de inschrijvingen tegen vallen zeg voor het nk.

Heerlijk filmpje van jou daan marije!

Drha doet het weer goed. Uitzonderlijk goed zelfs!
Nu las ik ook dat er deze keer steeksproefgewijs doping controle word gedaan. Top!!
Heel veel succes gewenst alsvast.

Canisia wat balen dat de paardjes nog niet helema lekker zijn.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:40

Zo jammer he. Dat goed gevulde western evenementen in Nederland maar niet echt van de grond af willen komen (behalve dan bij de DRHA). Hopelijk komt er volgend jaar een leuk educatief gezamenlijk evenement in Ermelo.

En ja idd top die doping controle. Dat hoort gewoon bij dit soort evenementen. En dan de reactie van onze pubert.....maar is dat dan van het paard of de ruiter? Dus ik: Ja van jou natuurlijk. :+ Helaas ze trapte er niet in >;) . Dank je jess, ze gaat haar best weer doen. June is voor het spinnen iets scherper gezet de laatste tijd (lees niet tegen het been meer in hangen). Dat had Cyann zo goed voor elkaar dat dit bijna in een rollback eindigde tijdens de laatste wedstrijd bij inzet spin. := oeps...miscommunicatie.

EK polen zetten we maar weer een beetje uit ons hoofd....das toch niet normaal zo'n eind. Cyann vindt het ook wel heel ver. Maar goed, we gaan het deze show eens peilen....eens kijken wie er wel eventueel willen gaan. Potdorrie 500 km verder dan Kreuth...... -O- . Zou wel heel gaaf zijn een volbl. arab op het EK NRHA, maar jeetje zeg.....not funny.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:59

Nee das een ontzettend pokke-eind. Ook voor de paarden... voor mij zou het ook niet hoeven :n Als ik überhaupt al 's zo ver kom dat ik die keus moet maken :Y)

En hihihi doping controle voor de ruiter... oppassen met de RedBull dan maar :') hoewel, voor de vliegende wissels misschien nog niet zo gek _O-

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 00:08

haha ja goeie die redbull hihi.

Eigenlijk had iemand de freestyle moeten doen, met thema Cocaine running around my brain !!! whaha.
https://youtu.be/5xVp1mauGnU

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 01:05

Heb net eens beetje de drha site zitten uitpluizen.
Klinkt wel echt tof zulke grote klasses zeg!

Enne mag je dan bijv. op 1 wedstrijd meerdere levels meedoen en (mits je dus niet teveel geld hebt gereden, even vanuit gaand van niet als een beginner ;)) de wedstrijd erna ook weer gewoon green as grass starten?

Dat op twee handen op shank zal ik nooit begrijpen denk ik haha maar dat is dus je eigen keuze als ik het goed begrijp.
Of.. je paard moet vanaf 6jaar zeker wel of shank? Of mag je als beginner altijd nog op snaffle?

Hmms who knows.. one day maybe! Haha moet al ieniminie ""rollbacks"" doen van me trainert om hem te leren zijn schouders te liften en rechtop te blijven hahaha maarr voorlopig zijn we nog even zoet met de basis van alles :')

Jeutje Polen is wel echt een *** eind zeg... zit jullie niet mee met de grote wedstrijden dit jaar.. :(

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 08:47

In die enkele NRHA rubriek waar je met een shank of snaffle mag rijden, mag je dus kiezen of je op twee handen of 1 hand de arena binnen komt ongeacht leeftijd paard en bit. Tijdens mag je niet meer wisselen.
Voor alle andere rubrieken geldt het standaard verhaal: Paard 6 jaar dan op shank en 1 hand, ongeacht nivo van de ruiter en/of leeftijd van de ruiter. Als je dus 7 jaar bent en in de jeugd rubriek 13 jaar en jonger rijdt, moet je op 1 hand als je paard minstens 6 jaar is en rij je de patterns met vliegende wissels en minstens 4 spins.

Op 1 wedstrijd mag je alle levels meedoen als je de eerste drempel niet hebt bereikt en je de non pro (amateur) status hebt. Iedereen die lid wordt heeft standaard de Professional (PRO) status, een amateur (Non Pro) status moet je eerst aanvragen. Zo heb ik voor Cyann pas na een aantal jaar de non pro status aangevraagd, zodat ze ook non pro rubrieken kon starten (jeugdklasse is open)
Eigenlijk geldt dit voor alle americaanse verenigingen. Open = alle ruiters mogen meedoen professionals en non pro. Non pro klasse = alleeen ruiters met Non Pro status mogen starten.
Dit was ook zo bij de WRAN en DAWRA totdat het level systeem zijn entree maakte.
Bij de WRAN en DAWRA kon je voorheen ook als amateur starten in de amateur klasse en in het veelal hogere nivo (open, toegankelijk voor ook pro's) tijdens 1 wedstrijd. Als je wilde kon je dus toentertijd alle onderdelen dubbel starten, lekker om ff door te oefenen :P Een Pro kon alleen in de Open starten.
De meeste verenigingen werken dus nog altijd zo, behalve wran en dawra.

Zolang je de drempel van een klasse niet hebt behaald op peildatum 1 januari dan mag je die ook blijven starten.

Verder is er ook geen benaming "beginner", dit is simpelweg een non pro met nog weinig ervaring en ook dus weinig punten/verdiend geld. De rubriek verraad vaak al de regels van n klasse. Green reiner, Rookie.

Er is bv ook de Rookie professional. Dit is een rubriek voor alleen de Pro die nog weinig geld/punten bij elkaar heeft gereden. De Pro mag hierin starten als ie nog geen 2500$ in zijn leven bij elkaar heeft gereden. (hier gaat het dus om verdienste vd ruiter)

Ook is er de novice horse Open. Hierin mag elke ruiter starten met een paard dat nog geen $5000 dollar bij elkaar heeft gelopen. (verdienste vh paard)

Zo wordt er dus overal rekening mee gehouden. Rieky mag bv niet meer de rookie professional starten, maar bv wel de Novice Horse open met het juiste paard.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:38

De Green as Grass die je noemt is anders dan de Green Reiner. De Green as Grass (GAG) is not NRHA appoved, (green reiner is WEL NRHA approved).
De GAG is een DRHA klasse en dus nationaal. De drempel hiervoor ligt op 135 EURO verdienste ruiter in zijn leven bij zowel DRHA als NRHA. Voor deze rubriek hoef je niet lid te zijn van de NRHA. De rubriek wordt uitgeschreven op de "DRHA on tour" wedstrijden. Dit is ook een rubriek waarin je ongeacht leeftijd paard mag starten op twee of 1 hand ongeacht bit. De patterns met vliegende wissels en min. 4 spins worden verreden.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:43

Oohh mennnn whaha ik denk dat ik het een beetje snap! Opzich logisch allemaal, maar wel heeeul veel verschillende indelingen zeg!

Dus zeg als 'noob' kan je het beste beginnen bij de GAG om er eens mee kennis te maken en dan alst wat is lid worden en de Green Reiner starten.

Ik weet dat 3 jaar geleden de dawra regels ook echt abracradaba voor me waren, dus dit zal ook wel logischer worde met de tijd hahaha.

Thankss iig voor alle uitleg!

Zo eerst maar weer eens kijken of we pony lief aan de praat krijgen met een duinwandelingetje ;)

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:58

Graag gedaan and Great day y'all

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:43

Gisteren zijn allebei de ukkies op koeien jacht gegaan. Voor 2011 baby Gucci zijn 3e keer (eerste keer voor bijrijdster) en voor 2012 baby Heaven de allereerste keer!

Ze deden het allebei super goed en Gucci hield enorm veel rekening met zijn bijrijdster die nog onervaren was met de koeien. Bouwde het niveau rustig op en liet weer eens zien wat hij kon!
Heaven vond het ook zo leuk! Niet 1 keer spanning gehad en gewoon er achteraan!

De twee ukkies bij elkaar.
Afbeelding

Gucci in actie!
Afbeelding

Heaven in actie!
Afbeelding

Trots op onze western cowponies!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:31

Kiek de baby's nou fanatiek wezen! :D

Mijn verslagje NK: gisteren gevrijwilligd bij alle trailonderdelen, vandaag zelf gereden/gerend. Showmanship all breed tussen de Appie halterkanonnen ging best aardig en 5e van de 8! In de DAWRA showmanship 1e van de 2, die kon ik meer showen, maar nog steeds wel dingen die beter hadden gekund. Maar dik tevreden, vooral over die all breed!

De pleasure ging hard, maar hey, wel in galop! :D Hij is tegenwoordig wat stakerig naar de galop toe, maar hij sprong prima aan nu, ook vanuit walk. Beter dan thuis :D Horsemanship was te laat voor ons en de kort ingereden, dus dat was onafgewerkte bagger. Wel voor beide brons voor 3e van de 3. Maar na de sah en de pl allbreed was ik al blij! Tevereden dus, ondanks dat ik er van tevoren absoluut geen trek in had... en nu lekker de winter doortrainen en volgend jaar weer lekker verder! :)
was

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:44

Wat goed gedaan marije! *\o/*
Ben heel benieuwd naar foto's van jou en daan.

Kim wat fijn dat ze het zo goed hebben gedaan. Lekker van genieten!

Hier weinig nieuws.
Ben weer aan het opbouwen met rijden. Even een korte onderbreking gehad.
7 november staat er weer een wedstrijd gepland. :)

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:01

Gave pics kim!!

En top gedaan Marije! En hoe heerlijk is het om met je arab goed geplaatst te worden in een goed gevulde rubriek van dikbillen!! Ja dan voel je je mega trots. Geeft een eervol gevoel! Want JIJ doet dat toch maar ff :P _/-\o_ . Wees gewaarschuwd....werkt verslavend :D :o

CounTree schreef:
....
Voor alle andere rubrieken geldt het standaard verhaal: Paard 6 jaar dan op shank en 1 hand...

Oei, ben er gister achter gekomen dat ook dit niet helemaal waar is. Eigenlijk moet het zijn...ELK paard op 1 hand!! Ik dacht dus dat een paard jonger dan 6 jaar op een snaffle gereden mocht worden in elke rubriek. Dit is niet waar!!!
De NRHA kent een speciale aparte rubriek genaamd "NRHA Snaffle bit non pro / pro". Hierin mogen dus paarden jonger dan 6 jaar geshowd worden op een snaffle.
Verder mag er dus in de rubriek NRHA Green Reiner gereden worden op elk bit en op twee handen ongeacht leeftijd paard. Dit is een rubriek voor de beginnende ruiter. En de NRHA Freestyle. DRHA Green as Grass.
Voor alle andere rubrieken geld....maakt niet uit wat de leeftijd is van het paard (of ruiter), "gewoon" op 1 hand.

Dus stel Cyann wil een jong paard uitbrengen bij de jeugd, dan moet ze op 1 hand anders heeft ze dq.
Dat geld dus ook voor (bijna) alle andere rubrieken.

Helaas had Cyann gister bij de NRHA jeugd een marker stop. Dit kostte 2 penalties. Anders was ze met haar arab tussen allemaal qaurters 2e geworden van de 9 starts bij de 13 en jonger. Nu een 5e plek.
Met mooie wissels! En gas op de grote cirkels, zonder dat June overkruist ging.

In de rookie level 1 werd ze 31e vd 54. Uiteraard weer als enige met een niet americaans ras.

Voorlopig was dit Junes laatste wedstrijd, dus we gaan weer terug naar basic en lekker trainen.

Oh en had ik nog verteld over mijn In Hand Trail debuut bij de SWRN vorige week??? Met een minimaal verschil werd ik 2e vd 3 in de L2 met CT Radical Baskalena aka Scarlet. Very nice come back voor Scarlet na langere tijd afwezigheid!! Ze deed het zoooooo goed. Heerlijk vlot, exact zoals ik het wilde. L achterwaarts, Zeiltje, barrels met spin als pickup., zijwaarts zonder hulp hand, zonder ergens ook maar te haperen. Oh ja...heel ff dan bij het zeiltje, maar ja....dat maakte ook zo'n gek geluid. whaha. Maar ze deed het met de bibbers in haar lijf. TROTS!! ik kijk nu al uit naar het WRAN NK met haar. Want naast dat haar moeder Nederlands Kampioen WRAN all ages is geworden in de L2 met mijn dochter, wil ik nu met June's dochter ook die titel gaan behalen bij de WRAN in de L2....haha We must keep it in de family, nietwaar ;-)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:46

Wat is een marker stop? Rest klinkt positief! Zeiltje in de iht? Cooool! En fijn dat ze zo bij je bleef! Smaakte het naar meer? :))

Vandaag oa samen met Nena getraind bij Alice. Hij deed het lekker, maar de korte stukjes in de hms is nog wat te veel voor hem, wordt ie huppelig en gaat ie dingen door elkaar halen. Maar pleasure ging aardig. Wel wat hard nog, maar controleerbaar en zonder overkruisd of overspringen. Prima voor nu. Wij gaan ook de winter doortrainen volgend seizoen weer verder!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Met collega teamie Justkid
Afbeelding

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:41

haha gave pics marije. En gaaf bij Alice. Goed bezig!

Ja die iht smaakte naar meer, zeker omdat ie zo gaaf was. Scarlet is zo ontzettend gevoelig, dat het heel erg gaaf is om daarmee iht te doen. Ze let zo goed op lichaamstaal, dat elk verkeerd signaal ook opgepakt wordt. Ik heb ook altijd aan de hand of onder het zadel, zeker minstens een half uurtje nodig om haar echt gefocust op mij te krijgen en niet op de omgeving, de kleinste details ziet ze, waardoor ze snel is afgeleid, maar na een half uurtje dan is ze helemaal van mij. Zo grappig. En geloof me, ze is een draak hoor :Y). In verkeerde handen kan ze een ware plofkip worden :D

Een markerstop bij reining is een stop die je te vroeg hebt ingezet. BV je moet voorbij de middenpion stoppen, je inzet moet dan ook pas beginnen na die pion. Begint die ervoor, dan heb je 2 penalties te pakken. Zelfs als je slidingstop op de pion begint en eindigt na de pion... 2 penalties. Dat zijn echt fouten die je als ruiter liever niet maakt. Voor je score kan je dan nog beter een slechte stop hebben dan penalty 2. Een slechte stop levert 9 vd 10x geen -2 op.

Dit is zeg maar vergelijkbaar als buiten het vierkant stappen in trail. Dit kan je niet meer goed maken. Bij veel deelnemers kelder je dan als een baksteen qua plaatsing.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:51

Deken staat hem goed Marije! Wat fijn dat het lekker vooruit gaat! Komt helemaal goed volgend showseizoen! En met Scarlet! Gaaf!

Hier gisteren lekker met Gucci getraind. Hij loopt zoooo lekker. Ook zijn favoriete onderdeel: galop, gaat steeds beter, beheerster en relaxter. Linker galop is steeds makkelijker voor hem dus dat gaat helemaal goed komen.
Paps weer met Heaven gereden en toen we allebei klaar waren... mocht hij voor het aller eerst op zijn eigen paardje naar buiten over de dijk! Gewoon lekker relaxed uitstappen maar wel een rondje wat ze nog niet kende! Geen stap verkeerd gezet en super relaxed geweest. Zo trots!

Woensdag met allebei de guppies lessen bij Wendy. Hoe leuk is dat. Kan ik gaan lessen mèt mijn vader!

Afbeelding
Oh balen joh een markerstop... maar fijn dat het verder zo lekker ging!

Nimo_en_tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:41

Toch een geweldige western arabiertjes hier :)

Ik heb vandaag ook weer eens mijn Nikon meegenomen naar de paardjes en nog wat mooie herfst foto's getrokken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog steeds geen 'western' arabier, maar gaat er zeker een worden eens hij 3 jaar is :)

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:19

Zo ik meld me ook maar weer eens. Hierbij een foto van onze jongste hengst hier net op z'n nieuwe plek in de opfok een week of 3 geleden.

Afbeelding

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:51

Daar is ie dan!
Knappie! :3

Fijjn dat het zo goed gaat in de opfok joyce!

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 08:41

Eindelijk ook op het net te zien! *\o/*
I like like like that colour!!!! <3
Super dat het zo goed gaat in de opfok Joyce. Hoest met de andere kanjers?

Jes, hoe gaat het met Naad?

Glenn, ook benieuwd naar jouw paarden?

Gucci gaat ook al zo top! Gaan jullie weer DAWRA starten volgend seizoen? Of meer DRHA?

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:22

De opfok gaat helaas niet helemaal naar me zin, maar dat moet ik nog even tijd geven en anders moet ik een andere oplossing gaan zoeken. Maar daar ben ik nog niet helemaal uit voor me zelf.

Me andere apen staan lekker de hele dag in de paddock met een jaarling hengst wat echt Mini z'n mattie is. Raven (zoals ik helaas bijna elke keer kan zeggen, weer een zoolkneuzing) naar alle waarschijnlijkheid op een steentje gestaan dus is voor de verandering weer kreupel. Maar ondanks dat gaat het goed met ze. En staan ze lekker luxe in de nieuwe stallen op stal.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:46

wat balen joyce!
Zowel voor raven als voor jou qua opfok. Hopelijk kom je eruit met jezelf. Zijn geen leuke dingen als het je niet helemaal lekker zit.

Met Nadya gaat alles ok.
Op de hengstigheid na dan. Gatverdamme, wat was ze vreselijk hengstig afgelopen week. _-:( Hopelijk is dat nu een beetje over. Hoefde maar naar te kijken en ze stond al te piepen, laat staan aaien. Of rijden, was ook al zo fijn. Bitch. Ze is zo raar hengstig. De ene keer merk je er bijna niks van en de andere keer is ze gewoon afgrijselijk. haha ~~}> maar de osteopaat was weer geweest 1.5 week geleden, dus misschien dat dat wel de rede was dat ze nu weer zo extreem hengstig was.
Maar vanmiddag weer lessen, eens kijken of ze weer wat bijgedraaid is. :D
Zaterdag hebben we weer wedstrijd. Selectie deze keer. Verwacht er niets van, maar het maakt het wel ietsje spannender :o

Met mij gaat het wel iets beter. Heb nieuwe medicijnen voor mijn pijnen.
Heb het idee dat het nu wel wat beter gaat, maar blijf natuurlijk wel slechtere dagen houden, maar verder blijft het redelijk stabiel. Behalve als je dan vervelende rarebier onder je kont hebt, dan is de pijn helaas niet te vermijden in mijn handen. :+ 17 november moet ik naar de reumatoloog. Voor meerdere nieuwe onderzoeken. Waarschijnlijk is het toch ook reuma wat ik heb, deze medicijnen krijg ik nu ook.
Maar dat zal nog moeten blijken na nader onderzoek. ;)

Hoe gaat het met jouw bende thuis yildiz?

Kim, wat fijn dat het zo lekker gaat met gucci en met je vader.
Zeker leuk om samen met je pa te gaan lessen. +:)+
Binnenkort onderlinge zag ik? Gaat vast goed komen met jullie als team. *\o/*

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:44

Ja die hengstigheid is een ramp Jes... Heaven is hier ook al zo'n drama! Goed dat ze meer onderzoeken gaan doen! Blijf voor jezelf en je lijf vechten want daar heb je er maar 1 van!

Wat ik met Gucci ga starten zal afhangen van zijn niveau. Als hij zich gaat ontpoppen tot een echte echte reiner dan wil ik graag DRHA starten volgend jaar maar dat duurt gelukkig nog even. Eerst de 15e maar eens onderlinge en wie weet een keer schietberg tussendoor.

Dat gaat ook van mijn lichaam afhangen. Met een beetje pech word het weer niet trainen deze winter en dat word alles een poosje opgeschoven. Wat ik ook niet erg zou vinden hoor.

Raven wat een knapperd word dat zeg! Heel tof!

Yil hoe gaat het bij jullie? En met Nour?