[HK] het Arabische sprookjes paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Re: [HK] het Arabische sprookjes paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:17

Ja, logisch :')

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:25

Oh pfft, praat me dr niet van... We hadden hier op een gegeven moment iemand die kwam kijken voor een box voor een arabische ruin. Volgens haar was hij ''heel erg heet'' en ''sensibel''. Beestje was nu dampig en moest naar een buitenbox en veel buiten... Nu stond hij 24/7 op stal, kreeg 4kg krachtvoer per dag en mocht dan wel dagelijks een uurtje in de stapmolen. 's Avonds kreeg ie dan een plakje hooi, voor de rest van de dag had ie stro om op te knabbelen :? Ze liet nog een filmpje zien, volgens haar daar ''heeeel druk'', wij hadden ze wel gekker gezien :=
Anyway, uiteindelijk werd t niks. Ze vond het geen fijn idee, paard de hele dag buiten, een buitenbox voor de nacht en onbeperkt hooi. Rare mensen heb je toch op de wereld...

Ze hebben hier idd vrijwel onbeperkt hooi van heel goede kwaliteit (althans, het is nooit helemaal op dus ik noem het altijd maar onbeperkt). De mannen zijn natuurlijk in de groei dus hebben ook veel bouwstoffen nodig :) Micado krijgt het meest, 2kg per dag (draversbrok van Havens), met minder valt hij enorm in. Antha is licht aan het werk (althans, voor háár moet ze pittig werken gezien ze weinig bespiering en conditie heeft) en heeft 1,5kg per dag, ook de draversbrok :)

Ruwvoer is idd het allerbelangrijkste, dat vergeten heel veel mensen gewoon..

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:33

Heb weleens gezien dat een jong paard ca 4 kilo op een dag kreeg.
Je ken dat wel beetje van dit beetje van dat.
Persoon vond dat hij zoveel energie had dat ze hem niet lekker kon rijden.

wat gaan ze doen suplementen geven waardoor die rustiger wordt :=

Ik heb echt met open ogen gekeken van ben ik nu gek :?

En kreeg dus de opmerking van dezelfde persoon....Jou paarden krijgen ook weinig brok.

Dus ik zei ja en weet je nog kunnen ze de energie opghalen om weleens raar te doen :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:36

Nah Biscuit stond ook op ruim 1,5 kg per dag... Maar die moest in showconditie komen :D Toch vond ik hem niet echt dik, vond hem er mooi uitzien zo. Vind Welshjes in sportconditie niet eens echt mooi meer, zeker die hengsten hoort ook gewoon lekker wat vlees aan, eerlijk is eerlijk :)

:= Volgens zo'n theorie zou zeker Umoyax energieloos moeten zijn :+ Wat kunnen mensen soms ook wazig denken...

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:39

_O- tuurlijk, supplementen geven om het overschot aan energie (door teveel krachtvoer) te onderdrukken :+

Ik geeft Prins juist een klein beetje sportmuesli bij, omdat ie wat inkakt als ik een half uurtje bezig ben met 'm. Maar als ie een dag iets minder doet, krijgt ie ook maar 1-2 handjes muesli, omdat ik het niet nodig vind om er meer energie in te stoppen dan dat ie verbruikt.

Op gewicht blijven, dat laat ik aan de hoeveelheid ruwvoer over, en die is prima op 't moment.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:05

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:21

Ik ben nog geen enkel paard tegen gekomen die ik dik ( of vet in sommige gevallen) mooier vind dan dat ze in sportconditie zijn. Juist een mooi gestroomlijnd paard met mooie, goede bespiering vind ik mooi. Ongeacht het ras.

Dus dat bij bepaalde rassen een een ongezond obesitaspaard hoger wordt geplaatst dan een zelfde type paard i. Topconditie vind ik absurd! Ik zou daar ook NOOIT in meegaan als paardeneigenaar. Dan maar geen show of keuring :n

Ga zo je topic eens checken :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:29

Sieltjuh schreef:
Ik ben nog geen enkel paard tegen gekomen die ik dik ( of vet in sommige gevallen) mooier vind dan dat ze in sportconditie zijn. Juist een mooi gestroomlijnd paard met mooie, goede bespiering vind ik mooi. Ongeacht het ras.

Dus dat bij bepaalde rassen een een ongezond obesitaspaard hoger wordt geplaatst dan een zelfde type paard i. Topconditie vind ik absurd! Ik zou daar ook NOOIT in meegaan als paardeneigenaar. Dan maar geen show of keuring :n

Ga zo je topic eens checken :D

Dat zeg ik dus ook....Wil hem wel wat voller maken maar meer ook echt niet.
Zit natuurlijk ook in het inrij fase dus is de bespiering toch al heel anders aan het vormen.

Ag ik hoor het wel op de premie keuring:)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:32

Sorry voor typfouten trouwens. Vandaag geen zin gehad om laptop aan te doen :P Bok mobiel dus :P

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:18

Jessica, in de inrijfase is het idd heel anders qua spieropbouw.

En wat keuringen betreft, ik was gister op de Haflingerkeuring met 2 hengsten, waarvan 1 van 1999. Ging de jury die afkraken, omdat die een ander type was als de 3-jarige hengsten :') Goh, dat lijkt me logisch gezien het geliefde type Haf toen heel anders was dan het sporttype wat nu graag gezien wordt.

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:20

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:38

Toen Biscuit als jaarling naar de keuring ging heb ik ook keihard geweigerd om hem vol te gaan stoppen.. Vond hem voor een jaarling keurig erbij staan en meer voeren leek me alleen maar ongezond. Gevolg was dat we niet eens echt beoordeeld werden en gewoon achteraan liepen :+
Toen ik hem verkocht vond ik hem er echt mooi bij staan. Voor de keuring was ik alleen bezig met de vetjes wat omzetten in spier :) Echt dik houd ik ook niet van, maar een Welsh A moet wel een beetje gezond rond zijn :D

Dilan; ga je vaker naar Haflingerkeuringen? Ik zoek nog iemand die me daar informatie over kan geven namelijk :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:08

Ik vraag me weleens af of de jury alleen op eigen smaak kijkt of echt er door heen kan zien.
Maar net als bij het kwpn gaat het vaak im vooorkeur en om wie je bent :+

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:14

Amy, gisteren was de eerste keer dat ik naar een Haflingerkeuring ging ;) Weet niet wat je wilt weten, kan het zo nodig wel vragen op stage

Triquetra3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 03:30

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:46

Had de foto's al gezien op het forum, schitterend gewoon!!!! Echt ontzettend gaaf, ook door de outfit en achtergrond!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:32

Krachtvoer doen wij niet echt aan... helemaal niet nodig. Gewoon goed ruwvoer en evt. iets ter aanvulling mbt vitamines en mineralen. Ik heb 1 merrie, als die een handje krachtvoer krijgt stuitert ze de box door. Die kan er echt helemaal niet tegen... Zonder krachtvoer stuitert ze ook wel de box door soms, maar een stuk minder :') En dan te bedenken dat zij nu in de winter nog zo'n 8 á 10 uur per dag buiten staat ;)

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:55

ahum, krachtvoer is dus écht wel nodig. Zeker voor drachtige merries en om je paard mooi in conditie te houden.
Maar zeker niet teveel, voeren op het oog is erg belangrijk.
Ik zie veel paarden die mager de winter uit komen of er altijd mager bij staan, ra ra. Ruwvoer moeten ze onbeperkt kunnen eten !!!

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:05

Mijn paarden krijgen ook gewoon krachtvoer. Merrie niet veel, die wordt al dik als ze het ruikt. Azim zijn we nu aan het opbouwen, die moet heel wat kilos aankomen. Daarbij krijgen ze ook gewoon ruwvoer, en niet zuinig.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:11

Ik had van mn moeder zo'n supplement voor de hoeven gekregen, omdat hij toen lichte rotstraal had. Hij krijgt daar dus 2 theelepels van door zijn voer 's avonds. Kijk ik gisteren op de verpakking, is het 5.7mg biotine per 100 gram, de rest is allemaal glucose! Nu weet ik waar hij zo dik van wordt, hij krijgt voor het slapen gaan nog even een dosis suiker :=

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:13

Wij geven alleen onbeperkt hoogwaardig ruwvoer en pavokoeken ter aanvulling (of seniores soms). De drachtige merrie's indien nodig wel merriebrok, zeker de laatste helft van de dracht en eerste 3 maanden van lactatie. En alles tussen leeftijd van 2 en 3 jaar oud indien nodig, die krijgen soms zulke groeispurten terwijl ze het niet bijeten aan ruwvoer...

Maar ik ben voorzichtig met brok hoor, ik geef liever het in pap-vorm of slobber. We hebben altijd brok gevoerd tot 1 jong meiske zich erin verslikte en een dag later stierf door de gevolgen ervan.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:30

Brok eten die van mij wel gulzig...
Vooral het oranje koekie monstertje :+
Alleen bij ons wordt brok of haver gegeven.
Geloof niet dat we mix hebben...denk even van de week na vragen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:37

Nou zou ze hier toch niet graag zien zonder krachtvoer.. Misschien dat Umoyax zich nog net zou redden, maar bijv Micado.... :n Nee, krachtvoer doet toch wel wat :) Ruwvoer is en blijft het allerbelangrijkste natuurlijk, dat staat buiten kijf.

Hier wordt idd ook op het oog gevoerd. Beetje zoeken soms naar een voersoort, want meneer Umoyax moet geen brok en meneer Vijoy moet geen muesli, maar ach, uiteindelijk kom je er wel :+

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:12

Zoeken naar voer heb ik ook een tijd moeten doen. Nu heb ik voer waar Prins het goed op doet :) Dus dat houden we zo

Brok geef ik Prins niet zo gauw, da's toch al zo'n schrokop. Dan geef ik liever muesli, daar kauwt ie beter op.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:09

Ik heb nou nog niet echt actief meegepraat haha! Maaaar het is bijna zover, mijn kereltje komt zaterdag rond 11:30/12:00 eindelijk :D