[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:20

Hoezo kan je op een binnenstal niet op de grond voeren :+ Hebben verschillende binnenstallen gestaan, maar werd eigenlijk overal op de grond gevoerd :=

Zelfs als weiland hier groter zou zijn, zouden ze het nog helemaal kapoet lopen. Die kleigrond blijft gewoon niet heel als het nat wordt en als het daarna gaat vriezen, krijg je helemaal enge situaties :=

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:28

Ik vind in een box met stro of zaagsel muesli van de grond voeren (ik bedoelde niet in een voerbak of emmer :+ haha) niet zo handig. In een voerbak kan sowieso prima. Wij hebben zelf zandgrond, maar er is ook veel klei meer in Noord Groningen. Dat is inderdaad veel onhandiger en ook enger.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:40

Geen vlas doen hoor, Katja. Naar wat ik gehoord heb, plakt dat enorm aan een net geboren veulen, schijnt niet fijn te zijn! Hier gebruiken we gewoon stro in de stallen.

Bij Dos en Door is het met gevaar voor eigen leven binnenhalen, op sommige plekken zak je tot aan je knie weg :P Door neemt ook echt een aanloop om in 2 sprongen door de hele erge blubberstuk te komen, hilarisch.

Ojee, Jas alweer ontsnapt.

Umoyax mooi hoofdstel.

Wat fijn dat je een nieuwe stal hebt gevonden, Lilian! Opzeggen is nooit makkelijk...

Lieve actie van Set!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:49

Ok dan weet ik dat in elk geval :+ zand en stro staan op nr 1, zand plakt ook wel maar is wel zacht en natuurlijk, en vind ik wel fijn om sowieso in de stal te storten. Ik heb gelukkig nog meer dan 8 maanden :P

vervelend dat jullie ook zulke erge blub hebben. Hoe gaat het met dikke Ely? Alweer dikker geworden? :P

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:54

set_elkol schreef:
Ok dan weet ik dat in elk geval :+ zand en stro staan op nr 1, zand plakt ook wel maar is wel zacht en natuurlijk, en vind ik wel fijn om sowieso in de stal te storten. Ik heb gelukkig nog meer dan 8 maanden :P

vervelend dat jullie ook zulke erge blub hebben. Hoe gaat het met dikke Ely? Alweer dikker geworden? :P

Ely gaat niet heel lekker. Wat last van mok door alle blub en vind haar wat te rustig. Dus maar even wat probiotica besteld. Ik zal morgen wel weer een foto van haar maken, beebs lag vandaag met het lichaam mee denk ik, ze leek een stukje dunner. Of ze is 'm ergens verloren :P

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:58

Ach arme Ely, het is ook zwaar. Ik hoop dat ze zich gauw weer lekker voelt :)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:14

Nu we het toch over weidegang hebben. Ik wil Dayem eind april voor 2 maanden op het land zetten. Nu is er helaas geen mogelijkheid om hem langzaam aan het verse gras te laten wennen dus hij komt in één keer op een volle wei. Nu las ik horrorverhalen over gaskoliek en spierbevangenheid en als ik dat zo hoor, hou ik hem liever op stal :P wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:16

__Nicky schreef:
Nu we het toch over weidegang hebben. Ik wil Dayem eind april voor 2 maanden op het land zetten. Nu is er helaas geen mogelijkheid om hem langzaam aan het verse gras te laten wennen dus hij komt in één keer op een volle wei. Nu las ik horrorverhalen over gaskoliek en spierbevangenheid en als ik dat zo hoor, hou ik hem liever op stal :P wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Meerdere keren noodgedwongen moeten doen, maar is gewoon goedgegaan! Ik hield ze wel altijd de eerste dagen lekker in beweging, dus even lekker laten lopen/longeren tegen eventuele gassigheid (is dat een woord?).

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:20

Kan je niet aan de hand eerst opbouwen? Zodat zijn maag wat gewend is aan het gras? Zolang het onbemest ongemaaid (dus 'oud') gras is zie ik er geen horrorscenario's gebeuren maar tich... is ie erg gevoelig voor gras?
Ik begin altijd met (altijd nadat hij eerst zijn hooi op heeft) 3 dagen een uurtje of 2, daarna 3 dagen een middagje van zo'n 5 uur, en daarna gaat ie er de hele dag in.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:25

ik zou ook aan de hand opbouwen of er gewoon voor gaan, op stal houden met zo'n jong paard vind ik maar niks. Desnoods zou ik nog een graaskorf omdoen.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:48

Wat een mooi stuk hebben jouw paarden Kat! Onze paarden staan ook op stro :j

Bijna 2014, dan kun je echt gaan aftellen Annika!

Wij zijn altijd wel heel huiverig met gras. Asi heeft één keer hele heftige koliek gehad door het gras en dat wil je gewoon niet nog eens meemaken. Dus idd rustig opbouwen en beginnen met aan de hand grazen, dat scheelt al een heleboel. Het kan natuurlijk ook gewoon goed gaan hoor :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:50

Ja echt super bij mijn ouders dus ik betaal ook nog eens niks :D Ik hoop dat ik het voort kan zetten bij mijn vriend ooit, die heeft 135 hectare akkerbouwgrond en een boerderij met schuren :) moet ik m heeeeel lief aankijken hehe.

Heftige koliek is wel eng, zolang je dat niet overkomt blijf je misschien wat te nonchalant. Het ene paard reageert er ook weer anders op dan de andere.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:55

Ja, daarom het kan ook gewoon goed gaan hoor, te bezorgd is ook niet goed natuurlijk :) Maar dat was idd wel eng, ben altijd blij dat Suus of ik altijd nog even alles checken om een uur of 11 (of je stalhouder ofzo als je op een pensionstal staat) of alles goed is :j

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:08

set_elkol schreef:
Ik vind in een box met stro of zaagsel muesli van de grond voeren (ik bedoelde niet in een voerbak of emmer :+ haha) niet zo handig. In een voerbak kan sowieso prima. Wij hebben zelf zandgrond, maar er is ook veel klei meer in Noord Groningen. Dat is inderdaad veel onhandiger en ook enger.

Oooow, je hebt het over krachtvoer _O- Dacht dat je ruwvoer bedoelde, snapte je al niet :')

Ja, Djuun krijgt niet zoveel krachtvoer, dus zolang eet ze er ook niet van :') Vind vooral ruwvoer in zo'n ruif niet zo prettig, kan het in hun ogen vallen...

Twee veulens van vorig jaar bij ons zijn gewoon op vlas/zaagsel geboren volgens mij.

Annika, welke probiotica geef je aan Ely? Jammer dat ze niet zo lekker is :\

Nicky, je kan een graasmasker nog overwegen :) Ow, zie dat Kat dat ook zegt :+

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:10

haha ja ik voer al het voer op de grond, maar dus ook muesli flikker ik zo op de grond :+ de paarden grazen het dan op haha. En ook seniores priores gooi ik op de grond, alleen slobber laat ik natuurlijk in de bak :))

Set voerde ik nooit krachtvoer maar ze viel elke winter een beetje in. Nu krijgt ze wel elke dag of om de dag een schep helemaal met de baby op komst. Geen vetmesten maar gewoon extra's om die 24u op de wei wel te kunnen trekken.

dit was setel in de laatste winter dat ik niet muesli bijvoerde (dus alleen hooi), was ik niet helemaal tevreden, maar ook niet ontevreden:
Afbeelding

en als ik wel bijvoer
Afbeelding

en nu :P

Afbeelding

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:15

Een gulden middenweg tussen die twee vinden :) Want op de laatste foto heeft ze juist weer een buukske :P Maar snap dat je wat extra mitavientjes enzo wil geven nu ze drachtig is :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:17

je bedoelt de tweede foto he haha want ik heb net ge-edit! Ik vind de tweede wel goed, heeft ze ook iets meer spieren en ik vind haar buik daar wel fijn voor een overwintering :)

de tweede foto was volgens mij vorige winter. de laatste foto komt door de dracht. ik vind voldoende vitaminen mineralen en ruwvoer nu het belangrijkst ja :j

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:18

Ligt er aan wanneer de foto is genomen uiteraard :P Ik zie ze het liefst het hele jaar door hetzelfde, maar dat is bijna mission impossible lijkt wel :P
Maar snap wel wat je bedoeld :) Heb ook geen ervaring met paard 24/7 in de winter buiten :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:19

Ik vind dr op de foto van dit jaar er nog het beste uitzien qua conditie trouwens :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:21

alle foto's zijn winter, tussen dec en feb. Op de eerste foto heeft ze ook gewoon geen bespiering, ze is niet mager maar vooral heel erg plat. de tweede foto is wel met bespiering en de laatste is weinig rijden maar wel drachtig. Ik vind geen van de foto's schokkend maar wel duidelijke verschillen. Ik snap je punt van het hele jaar hetzelfde, maar in de zomer heeft ze veel vers gras en in de winter leeft ze op andere dingen. Ik heb haar liever wat voller in december omdat ze vaak in februari ineens kan invallen. Dus voer ik de hele winter zo dat ze mooi vol blijft maar niet vet of dik.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:23

Ja, daarom bedoel ik wanneer in de winter de foto is genomen :P Als hij in maart is genomen dan is de overwintering natuurlijk niet meer zo lang :P In december dus nog wel :P Dat bedoelde ik.
Vind dr ook op alle foto's gewoon goed uitzien hoor, maar vind dr op de laatste foto dr het beste uitzien :j

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:33

Ff een ego post: ja hoor een heterdaadje }>n Wat ik al dacht: hij pakt het schuifje met z'n lippen en dan beuken tegen de deur. Ging net hooi geven voor de nacht en zag hem al met zijn hoofd bij dat schuifje. Dacht oke, ff kijken wat hij doet en ja hoor hoppa! Hij stond toch ff raar te kijken dat de deur niet openging. Ga zo voor de zekerheid nog maar ff checken of de deur nog heel is, de grapjas...

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:36

Haha Ilona, wat een aap :)) _O-

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:36

Haha goed bezig Ilona! Je moet het filmen voor ons :)) wat een slimmerik he.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:39

Ja ik heb net geen foto ervan, was net te laat, stond wel met foon in de aanslag }>