[HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:57

Tieneke schreef:
Ja klopt. CA kunnen ze mogelijk dragen, hun vader was ook drager. Het is voor het stamboek niet zo dat ze als CA-drager worden uitgesloten voor de dekdienst, maar je moet het natuurlijk sowieso wel weten. CA is cerebellaire abiotrofie, hier een goed artikel: http://www.nhk.nl/index_1638.php#

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:38

Sieltjuh schreef:
kellaxy schreef:
Jouw verhaaltje over Djuun ohz klinkt echt als geisha.

Haha, ik vind sommige verhalen van Geisha ook erg herkenbaar. Denk dat ze wel een beetje zelfde soort karakter hebben. Zoals mijn Franse (vanaf morgen ex-)stalgenoot altijd zegt: left-brain introvert.
http://www.parelli.com/horsenality.html
Citaat:
Welcome to the land of “Why should I? What’s in it for me?” This horse reads people like a book. He knows what you want and he’s not going to give it to you, unless you treat him right. Even though he appears stubborn or lazy, he’s not at all lazy in the mind! He may move slowly, but he's always thinking quickly,

Grappig :) Ik vind dat altijd wel interessant, die horsenalities. Weet nooit zo goed wat ik met Parelli aan moet (vind het aan de ene kant leerzaam en aan de andere kant te rechtlijnig/over the top), maar ik heb het idee dat hij met die horsenalities de spijker wel redelijk op zijn kop heeft weten te slaan. En het is een handige manier om uit te drukken wat voor type paard je qua karakter hebt.
Ik kan Mish alleen nog niet helemaal plaatsen. Right-brain dan wel, 100% zeker, maar ze heeft zowel kenmerken van intro- als extrovert.

Persoonlijk zou ik nooit dekken met een CA-drager. Misschien ben ik overdreven voorzichtig, want een paard krijgt het niet zolang hij maar 1 gen ervan draagt, maar ik zou liefst proberen om zoveel mogelijk te voorkomen dat je het gen uberhaupt doorfokt, gewoon met het oog op de toekomst van de fokkerij. Maar kan me voorstellen dat sommige mensen er toch voor kiezen als je echt een fantastische hengst hebt.
Denk je er over na om Ad en/of Fin aan te houden als dekhengst dan, Tieneke? Fijn dat ze in elk geval geen SCID dragen, super. Is vast een opluchting.
Ik ben zelf ook erg blij dat Mish geen CA, SCID en LFS draagt. Mocht ik ooit een veulen uit haar willen dan is daar in elk geval sowieso geen risico op.

Baukje, fijn joh, klinkt als een goede plek voor je paardje.

Sieltjuh

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:46

Shan, als je avond ervoor bijvoorbeeld naar hier komt met de trein, dan kunnen we die ochtend nog ff naar Djuun en daarna door naar het EK? Kan ik je op de terugweg wel ergens op een station afzetten? Welke dag maakt me weinig uit btw :)
Zou gezellig zijn iig :D

Eline, precies wat jij zegt over Parelli, zo denk ik er ook over. Djuun heeft ook niet alle eigenschappen van Left-Brain hoor, vind haar bijv niet een dominant karakter hebben. Maar die omschrijving in de quote vind ik wel erg toepasselijk (wel neetje aangedikt ofcourse). :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:48

Mogelijk :-) Maar ik wil eerst afwachten of er een CA-test is geweest, en zo niet moet die toch sowieso gedaan worden alvorens daar echt iets over te beslissen. Moesten ze beide drager zijn, of één van de twee, moet ik gewoon eens nadenken. Ik kan nu niet zeggen wat ik dan ga doen, we nemen het zoals het komt.

Het is ook gewoon nu niet aan de orde, maar van die testen vroeg ik het me al lang af, dus heb naar het BAPS gemaild. En zij sturen me door. Moest nog iets anders aan het BAPS vragen, dus twe vliegen in 1 klap ;-)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:49

Lisa, gelukkig maar! :D

Baukje, dat klinkt als een superstek! :))

Milene, goed bezig geweest met de training!
Vroeger stond ik altijd bij een boer, was ook heel leuk!

Siel dat is wel jammer van je franse stalgenoot..maar je kan altijd een keer naar frankrijk. *D
Dat citaat is wel grappig en lijkt ook op Fuego te slaan, maar mijn idee erachter is toch iets anders, ik vind het te veel mensgedacht.
Want imo heeft het weinig met de mens te maken (ze willen echt niet dat jij er veel moeite voor moet doen) ze hebben gewoon moeite met nieuwe dingen, het zijn paarden die gewoon lang nadenken of iets niet gevaarlijk is en het wel goed is om te doen.
Met rijden merk ik, nu ik zelf steeds vaker rij en Nikita beter is gaan rijden, hij ook gelijk vlotter is.
Eerder moest hij ook voorzichtiger lopen met Nikita en met mij ook. :P

Ilya lijkt echt heel veel op mamma!
Maar het kan wel zijn dat dat weer wat veranderd, al zullen zijn ogen iig wel zo blijven. :))

Fuego heeft zijn regendek maar op, het is een stuk frisser en hij vindt het wel comfy. :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:38

And I love my hooooorsieeee! :D
Afbeelding

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:42

Haha, so cute <3

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:57

Knappe Fuego :D

Siel, dat vind ik wel een erg leuk idee! :j :j

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:36

Aaahw leuke foto!

Ik heb met Parelli enz altijd zoiets van...k ben het met geen enkele methode 100 procent eens, maar pik overal wat dingetjes mee die mij aanspreken en wat voor mijn gevoel werkt en goed voelt :)

(Btw weet iemand van jullie waar k het symbooltje voor procent kan vinden bij een Samsung Galaxy S3? :') )
Laatst bijgewerkt door YamaSaki op 25-09-14 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:36

gave foto van Fu :)

de testen voor de genetische ziekten worden gedaan op haar. Die blijven opgeslagen en zo goed als alles blijft erin bewaard. Heb je geen totaal pakket bij het BAPS? Hier geef je simpelweg aan wat je getest wilt hebben en bij het schetsen trekken ze er een pluk haar uit die ook wordt gebruikt voor ouderschap, ca, scid lfs en ik geloof dat er nog tal van andere ziektes uit gehaald kunnen worden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:40

Da CA test moet gedaan worden op hetzelfde staal als de DNA-test en SCID-test (regels BAPS). Ze zijn beide natuurlijk al geschetst en dus ook op DNA en SCID getest, dus het lijkt me een beetje raar dat CA niet getest zou zijn. In elk geval moet ik die andere dingen dus niet meer getest hebben, een pakket is dus niet nodig. Ik moet gewoon weten of er een CA-test is geweest en zo niet, hoe dat dan gedaan wordt ivm het originele staal (of dat ik nieuw haar moet opsturen).

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:42

dat haar hebben ze nog, wordt niet weggegooid. Voor zover ik het weet is het in België enkel verplicht bij hengstveulens om een SCID test te doen, de rest is vrijwillig. Test gelijk LFS ook mee als je toch bezig bent, komt gelukkig niet heel gek veel voor, maar is ook flink zuur als je twee niet geteste wel dragende dieren kruist.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:45

Idd, SCID is verplicht, maar aangezien de kans er is dat ze CA dragen, is het een morele verplichting imo om dat uit te klaren alvorens nog maar aan HK te gaan denken.

Goede opmerking van LFS!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:20

vind het dan ook een goede regeling dat bij het AVS de pakketten voor ouderschap, scid, ca en lfs tegen gereduceerd tarief worden aangeboden. Maakt het toch makkelijker voor mensen om gelijk het hele spul te testen zodat fokken met verstand steeds vaker gebeurd.

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:22

Aleeneh schreef:
Sieltjuh schreef:
Ik ben zelf ook erg blij dat Mish geen CA, SCID en LFS draagt. Mocht ik ooit een veulen uit haar willen dan is daar in elk geval sowieso geen risico op.

Alleeneh dat ben ik niet geheel met je een Yacky van mij is LFS drager terwijl zowel vader als moeder geheel vrij is van allles, en het niet zo snel terug te vinden is in zijn pedigree

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:24

!!! hoe kan dat nou Joyce?! Ik heb het destijds nog nagevraagd maar 2 vrije ouders combineren is gegarandeerd vrij...zijn beide ouders wel volledig getest?

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:29

Ja beide ouders zijn geheel vrij. En die van mij heeft het ze kunnen het namelijk niet met 100% zekerheid zeggen. Heb hier laatst nog een discussie over gehad. Maar helaas is het zo. Gelukkig is LFS niet heel ernstig en ben ik allang blij dat die geen scid of ca drager is

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:58

Gaaaave pic die laatste van Fuego!!!

Wat n bizar verhaal Joyce! Hoe kan een genetische aandoening nu voorkomen in een paard als beide ouders zogenaamd vrij zijn? Een onderzoek is dan zowiezo niet goed uitgevoerd.
Schijnt toch vanuit sommige Egyptische of Crabbetlijnen te komen?
En jee, je zal maar zon veulen fokken, zou het echt erg vinden en net zo verschrikkelijk als CA, je kan ze dan ook binnen paar dagen afgeven.

Vind t echt heel verstandig Tiene dat je hier achteraan gaat! Zou t ook willen weten zeker als je fokplannen hebt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:03

jemig zeg....maar dan is LFS waarschijnlijk ene gen mutatie ofzo? maar ja, zolang je hem niet op een drager zet moet het lukken toch??

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:09

YildizArabs schreef:
Gaaaave pic die laatste van Fuego!!!

Wat n bizar verhaal Joyce! Hoe kan een genetische aandoening nu voorkomen in een paard als beide ouders zogenaamd vrij zijn? Een onderzoek is dan zowiezo niet goed uitgevoerd.
Schijnt toch vanuit sommige Egyptische of Crabbetlijnen te komen?
En jee, je zal maar zon veulen fokken, zou het echt erg vinden en net zo verschrikkelijk als CA, je kan ze dan ook binnen paar dagen afgeven.

Vind t echt heel verstandig Tiene dat je hier achteraan gaat! Zou t ook willen weten zeker als je fokplannen hebt.

Waarom kan het bij mensen voorkomen dat er kinderen geboren worden met rood haar terwijl dat in de bloedlijnen niet zo een twee drie terug te halen is???

Dat is het nadeel dat het niet geheel voor 100 % kan worden uitgesloten

Klopt Lisa kan wel en het kan ook geen kwaad zolang je maar geen drager dekt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:17

Nu je dat zegt... Wij hebben op vakantie een roodharige Turk ontmoet. Een volbloed-Turk. Ouders waren gewoon zwartharige, net als grootouders ed. En hij was ook niet van een andere, ze hadden DNA onderzocht.

(Mens he, geen paard :+ )

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:20

klopt maar een haarkleur is niet zo zeer een genetische fout, zoals ziektes. Vind het alleen wel heel erg spijtig dat dit dus inhoud dat het 100% vrij niet eens bestaat...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:30

Tieneke schreef:
Nu je dat zegt... Wij hebben op vakantie een roodharige Turk ontmoet. Een volbloed-Turk. Ouders waren gewoon zwartharige, net als grootouders ed. En hij was ook niet van een andere, ze hadden DNA onderzocht.

(Mens he, geen paard :+ )

Haha, die ouders zullen raar hebben gekeken toen die geboren werd! _O-

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:33

Ja idd, en wij ook toen we door hem werden opgehaald en we antwoord kregen op mijn vraag van welk land hij afkomstig was :+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:37

Meestal verwacht je dit! :D
Afbeelding