[HK] het Arabische sprookjes paard.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: [HK] het Arabische sprookjes paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:54

Idd :j

Nu hebben wij gelukkig een vrij grote bak, en zou je die in 3en delen houd je prima paddocks over hoor... Maar het mooiste is natuurlijk toch als je flink wat ruimte hebt. Heb met Biscuit nog heeeel kort op een stuk gestaan wat echt perféct zou zijn, maar helaas is de eigenaar een lompe, botte boer. Maar goed... Sta nu ook prima, zeker voor de komende tijd. Voorlopig kunnen de ukken nog wel samen spelen :)
Bovendien sta ik nu met de pensionhoudster en hebben we 2 bijrijdsters voor Antha, dus buiten Tamara en mij komt daar niemand voor een eigen paard... Tamara en ik zijn dus ook de enigen die de paarden in handen hebben (als zij eens echt ziek is oid doe ik voeren en buiten/binnen zetten) dus dat gezeur heb je ook allemaal niet... Het had groter mogen zijn, maar zeker voor nu is het prima :)

Maar idd.. Heb met Bis wel op een stal gestaan waar ze hem een schop gaven met buiten zetten ;( Ja, een jaarlinghengst heeft wel eens kuren. Maar daarná was het lijden en last want hij had gesteigerd. Hoorde later pas dat ie dat deed na die schop, die hij overigens kreeg omdat hij duwde. Nu mag dat ook niet natuurlijk, maar ik gaf hem dan altijd een zetje terug met mn heup en het was klaar. Puur omdat ie hengst was, was het allemaal drama enz enz. Ging een week later sowieso al verhuizen maar was daar ook heeeel blij mee... Bis was hartstikke braaf en zeker toen, hij wist nauwelijks dat ie hengst was.... Stal daarna werd ie aan zn voorplukje meegenomen voor buiten zetten, nou nou, levensgevaarlijk...

Hengsten hebben gewoon zo'n reputatie, dat is het nadeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:05

amyz schreef:
Idd :j

Nu hebben wij gelukkig een vrij grote bak, en zou je die in 3en delen houd je prima paddocks over hoor... Maar het mooiste is natuurlijk toch als je flink wat ruimte hebt. Heb met Biscuit nog heeeel kort op een stuk gestaan wat echt perféct zou zijn, maar helaas is de eigenaar een lompe, botte boer. Maar goed... Sta nu ook prima, zeker voor de komende tijd. Voorlopig kunnen de ukken nog wel samen spelen :)
Bovendien sta ik nu met de pensionhoudster en hebben we 2 bijrijdsters voor Antha, dus buiten Tamara en mij komt daar niemand voor een eigen paard... Tamara en ik zijn dus ook de enigen die de paarden in handen hebben (als zij eens echt ziek is oid doe ik voeren en buiten/binnen zetten) dus dat gezeur heb je ook allemaal niet... Het had groter mogen zijn, maar zeker voor nu is het prima :)

Maar idd.. Heb met Bis wel op een stal gestaan waar ze hem een schop gaven met buiten zetten ;( Ja, een jaarlinghengst heeft wel eens kuren. Maar daarná was het lijden en last want hij had gesteigerd. Hoorde later pas dat ie dat deed na die schop, die hij overigens kreeg omdat hij duwde. Nu mag dat ook niet natuurlijk, maar ik gaf hem dan altijd een zetje terug met mn heup en het was klaar. Puur omdat ie hengst was, was het allemaal drama enz enz. Ging een week later sowieso al verhuizen maar was daar ook heeeel blij mee... Bis was hartstikke braaf en zeker toen, hij wist nauwelijks dat ie hengst was.... Stal daarna werd ie aan zn voorplukje meegenomen voor buiten zetten, nou nou, levensgevaarlijk...

Hengsten hebben gewoon zo'n reputatie, dat is het nadeel.

Idd!
Een goed voorbeeld van niet met hengsten om kunnen gaan.
Zonde dat een ander dan jou ventje zo verpest!
Wel fijn dat er veder niemand staat waar jullie staan. Scheelt een hoop ;)

Een nadeel is het zeker terwijl sommigen hengsten zulke schatjes kunnen zijn :D

Heb er zelf een, zo makkelijk lief ventje :D

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:11

Wij zijn, toen we op zoek gingen naar Djuun :P ook naar een hengst wezen kijken. Schat van een dier, maar mét ballen niet welkom op stal :+
Opzich wel logisch, want hun zijn er gewoon niet op ingesteld :)

(overigens stond paar maanden later beestje weer te koop, wegens een trauma met opstijgen :x wat vond ik dat sneu zeg, zijn baasje vond het al zo moeilijk toen om hem weg te doen en dan staat ie paar maanden later met een trauma weer te koop... :\ )

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:15

Heb nu geld over voor een 3e :+ Laat me vriend dit maar niet lezen 8-)
De stal waar ik nu staan hebben ze heel veel hengsten :+ van 0 tot 2,5 in de opfok
In pension geloof ook nu een stuk of 4

Dit zijn mijn facaliteiten:

Longeer circel
3 paddocks waaronder een met behoorlijke stroom
Rijbak
weides

Ik heb hier eerder met Montoyo gestaan maar wilde toen op een stal met binnenbak.
Zo kwam ik bij me instructeur op stal 118 km per dag :+

In de zomer zette ik hem als alles van de wei was even een paar uurtjes erop.
Dus de mogelijkheid is wel.

En als hij de HK keuring niet haalt gaat ik hem geen hengst houden.
Maar verlopig zijn de vooruitzichten zeer positief :D
En wordt er al intressen door div mensen getoond

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:25

Biscuit heeft daar toen gelukkig niks aan over gehouden, al ben ik wel een halve dag aan het trainen geweest met hem omdat hij steeds wilde steigeren, snap er nog niks van...

Ohh heerlijk zeg! Wij hebben een bak (waar de veulens dus in staan) en een paddock, daar staat Antha. Nu is dat op zich prima, maar een aparte bak zou toch lekker zijn... Och. Een mens wil altijd méér :D

Meneer Umoyax had gisteren ook weer een stunt hoor.... Wurmde zich tussen de kruiwagen en de wand door, die vond dat ie wel effe bij Tamara kon gaan kijken. Toen stond ie dus vast. Hoop paniek, was er zelf niet bij maar Tamara was best geschrokken. Umoyax gelukkig niks behalve paar mini-schrammetjes, maar oh oh oh... Wat een sujet zeg. Hij staat ook nog steeds met die dikke kogel. Gaat gelukkig wel beter en in draf zie je er steeds minder van (hij loopt natuurlijk niet lekker, maar is niet meer stokkreupel).

Moet m maar eerst eens heel zien te houden tot de HK :+
Denk dat ik hem volgend jaar pas ga meenemen naar show.. Heeft nu nog van die rare, lange benen := Vijoy gaat miss wel op show dit jaar :D

Wel gaaf dat er al interesse is!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:35

Sieltjuh,
Sneu van dat hengstje zeg ;(

Barcelano,
mooie facaliteiten heb je :)
Wij vinden het persoonlijk heel belangrijk dat een hengst lekker lang naar buiten kan.
Blijven ze happy van :D

Wat leuk dat er intressen is :D

amyz,
Wen er maar aan, dat zijn mannen :')
Ons ventje had dat ook. Vraag niet hoe die het deed.
Steeds wondjes :') wacht maar tot ze ruw gaan spelen met zijn alle. zal als ik jou was een goede verband doos in huis halen ;)
Ze zijn iets wat lomp maar dat komt wel goed :j

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:36

Heeft de DA al gekeken naar die kogel? Ik vind het altijd eng, dikke benen := En zeker als ze ook nog eens kreupel lopen erbij.
Tijdje terug stond Djuun met dik been, maar liep niet kreupel. W.s. klein ontstoken wondje, want na de arbeid en paar dagen klei smeren was er niets meer te zien. En aangezien ze heel dr achterbenen onder piste is het niet zo gek als iets gaat irriteren :+

Onze stalling heeft:
Stal van ong. 3x4m.
2 buitenbakken, waarvan 1 ook als longeer- en losgooibak kan worden gebruikt. Liggen eigenlijk altijd goed.
Individuele bestraten paddocks (bij elke stal zit een paddock).
3-4x (ik twijfel ff) daags ruwvoer, en 2x daags krachtvoer wat je zelf klaarzet.
Paarden worden in de winter binnen en buiten gezet en in seizoen van opbouwen en afbouwen van de wei (dus 's nachts nog op stal), dan worden ze ook gelopen door de staleigenaar.

Voor de rest wel zelf mesten. In de zomer hebben ze speciaal mestmachine voor op de wei. Op de weide werken ze met strookbegrazing.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:42

Heb er wel over gedacht, maar een da kan daar ook zo verrekte weinig mee... Geen wondje oid ontdekt (dan wordt het natuurlijk weer een ander verhaal) en omdat hij van het begin af aan dat been normaal heeft belast leek het me niet zinvol er een da bij te halen :) Die had er ook niks mee gekund.. Hij steunt er steeds gewoon normaal op, zelfs de eerste dagen gewoon volle gewicht op dat been :)
Inmiddels is het ook al een heeel stuk geslonken en nauwelijks nog warm, zit bijna dagelijks verbetering in. Vandaar dus :D

Ik vind het ook altijd een beetje eng hoor... Maar hij is er verder vrolijk onder, geloof niet dat er meer aan de hand is dan dat hij zn kogel heeft verdraaid. Als het echt kapot zou zijn had hij er niet zo goed meer op gestaan en had ie ook niet inmiddels weer af en toe een sprintje getrokken :D

:') Micado en Vijoy doen het dus niet, zich overal tussen wurmen :+ Ohhh altijd leuk als ze lekker gaan ravotten! Biscuit bleef altijd wonderwel heel, moet het nu nog maar afwachten :=

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:46

Ik bespaar nu zoveel kwa stalling dus misschien kunnen vriend lief en ik naar een stulpje met stallen kijken :D

Montoyo is ook echt lomp.
Hij mist al een stukje van zijn tong omdat hij ergens tussen zat :+
En weet je bij iedere schrammentje baal ik weer omdat me mooie vent beschadigt is :+
Ook al is het lakschade :D
Hij loopt ook gerust volop tegen een deur of muur aan als hij weer eens niet oplet.
Denk dat ik gaat inversteren in een bril voor die oranje koekie monster 8-)

Ik gaat van de week eens peilen op stal of er mensen zijn die eventueel tegen vergoeding Meneer buiten wil zetten.
dan komt hij er wat meer uit.
Dat is vaal wel een nadeel.....Niet iedereen kan met hengsten en of arabieren omgaan.
Meneer is nogal eenkenning :+

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:47

Toch zou ik daar niet te makkelijk over denken hoor, dat sprintje trekken :o Onze vorige merrie was een keiharde en die heeft gewoon doorgelopen met een fikse peesblessure. Paarden kunnen heel hard voor zichzelf zijn.

Maargoed, misschien ook wel onze ervaring met blessures in het verleden dat we er wat voorzichtiger op zijn dan gemiddeld :) Helaas al iets te veel gebreken al voorbij zien komen.

Maar neem aan dat je zelf het beste weet van je paard. Is ook totaal niet aanvallend bedoeld hoor :) En als ik hoor wat voor fratsen die uit haalt, kan het natuurlijk goed dat ie zichzelf wel eens bezeerd >;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:51

Ik zit ook nog een beetje te dubben hoor :j Vraag me af of ik hem niet beter tijdelijk apart kan zetten, maar weet niet of ik hem daar goed mee doe...

Hij is gelukkig niet zo heel erg stoer, hij vindt zichzelf gauw heeel zielig :+ Och, ik zie ook wel echt steeds verbetering, anders had ik al wel aan de bel getrokken natuurlijk. T is een beetje inschatten... Zijn van die kleine dingen bij elkaar dat ik niet geloof dat er echt iets stuk is :) Hij zal het wel behoorlijk verdraaid hebben... En idd, hij haalt al steeds van die rare dingen uit :')

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:53

Sieltjuh schreef:
Toch zou ik daar niet te makkelijk over denken hoor, dat sprintje trekken :o Onze vorige merrie was een keiharde en die heeft gewoon doorgelopen met een fikse peesblessure. Paarden kunnen heel hard voor zichzelf zijn.

Maargoed, misschien ook wel onze ervaring met blessures in het verleden dat we er wat voorzichtiger op zijn dan gemiddeld :) Helaas al iets te veel gebreken al voorbij zien komen.

Maar neem aan dat je zelf het beste weet van je paard. Is ook totaal niet aanvallend bedoeld hoor :) En als ik hoor wat voor fratsen die uit haalt, kan het natuurlijk goed dat ie zichzelf wel eens bezeerd >;)

Bij Barc was het ook nauwlijkt kenbaar.
hij liep niet helemaal rad maar ook niet echt kreupel.
Iets in me zei laat het op een kliniek nachecken en jah hoor een peesblessure

Soms maken ze klappen dat je denkt ja hoor ik kan hem zo wegbrengen.
En net als bij mensen kan het bij een verstapping al raak zijn is niks van te zeggen.

Maar soms hoop ik toch wel dat hij wat voorzichtiger wordt met zichzelf :+

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 00:00

Ben echt beetje bang geworden voor peesblessures :o Sowieso hoop ik dat Djuun toch meer blessuere-leed bespaard wordt dan onze vorige merrie.

Overigens wel beetje een dramaqueen. Want toen ze vd zomer een flinke schuurplek had die we moesten behandelen, stond ze aan één stuk door te miepen, als ik er nog maar naar wees, draaide ze al weg. En dat is niet overdreven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 00:08

Gewoon even goed in de gaten houden ;)

Onze diesel had het gisteren voor elkaar. (Diesel Mechelse heder)
Wij gingen wandelen, gooide wat met de stok.
Op z'n grasveld waar wat ijs op lag. Bambi effect haha
Paar keer gedaan, heel leuk allemaal.
Was ze het beu, ze rent en rent en springt zo de plas in met water.
Ze wilde zwemmen was kei koud. Mijn vriend kei kwaad die riep haar en zei keek hem aan en zwemde veder. Hij nog bozer, zei eruit. Springt ze er weer in hahaha.
Toen ze er eindelijk uit was zijn we veder gelopen. Ze was er kennelijk niet mee eens dat ze niet mocht zwemmen en rent zo kei hard weg en plomp :')
Nou ik had het niet meer. Mijn vriend was kwaad.
Hij haar vast geklikt, zei zeik nat haha
Moest ze plassen gelukkig deed alles het nog maar jee koud was het wel gisteren.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 00:21

Ik was gister overdag thuis bezig en in de avond met me pa naar de paarden gegaan wegens een defecte eigen auto :+
Maar inderdaad had het even overschat de kou :+
Zag zelfs ijs.
En aangzien ik zeer slecht tegen de kou kan :+

Heb je de hond daarna thuis nog afgespoeld?Lijkt me dan ook weer een hels karwei.

Mijn merrie is overgins ook een echte miep doos.
En dan gaat van de stress de lip heen en weer.
Best sneu.

Want Montoyo is echt een koele kikker en Barcelano was dat ook.
Dus moet nog even wennen met zo zeikerdje :+ ik negeer het gedrag vaak gewoon

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 01:11

he ik hoop dat Umoyax snel van zn dikke koot af is, vind dikke benen met kreupelheid altijd erg naar... Noah heeft regelmatig wat lakschade, die speelt veel te enthousiast met zn vrienden :')
Arme Djuun, Noah kan ook zo lekker drama-queenen... als ik hem zijn wormenkuur gegeven heb pakt hij geeneens een appel meer van me aan, hij staat dan met zn hoofd in de hoek van de paddock of stal te sippen _O-

Oeh is je hond er niet ontzettend verkouden van geworden? :oo ik bibber al zodra de voordeur open gaat, kan je nagaan als je zo de plomp in duikt! :brr:

op de stal waar ik sta zijn hengsten ook welkom, en als ze zich kunnen gedragen in een kleine weide met stroom dan mogen ze in het buitenseizoen (maart t/m november of december, afhankelijk van het weer) gewoon op de wei en verder op de paddock wanneer die leeg is. Maar het is dan ook wel een manege/pensionstal/hengstenhouderij, ze weigeren zo ongeveer niks :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:45

Tammy_ schreef:
he ik hoop dat Umoyax snel van zn dikke koot af is, vind dikke benen met kreupelheid altijd erg naar... Noah heeft regelmatig wat lakschade, die speelt veel te enthousiast met zn vrienden :')
Arme Djuun, Noah kan ook zo lekker drama-queenen... als ik hem zijn wormenkuur gegeven heb pakt hij geeneens een appel meer van me aan, hij staat dan met zn hoofd in de hoek van de paddock of stal te sippen _O-

Oeh is je hond er niet ontzettend verkouden van geworden? :oo ik bibber al zodra de voordeur open gaat, kan je nagaan als je zo de plomp in duikt! :brr:

op de stal waar ik sta zijn hengsten ook welkom, en als ze zich kunnen gedragen in een kleine weide met stroom dan mogen ze in het buitenseizoen (maart t/m november of december, afhankelijk van het weer) gewoon op de wei en verder op de paddock wanneer die leeg is. Maar het is dan ook wel een manege/pensionstal/hengstenhouderij, ze weigeren zo ongeveer niks :=

Nee daar dacht ik dus gelijk aan.
Muts is niet ziek geworden :') Heb haar gelijk bij aankomst in een handoek gerold.
Ze had het ook niet :brr:

Zo ziet ze er meestal uit naar dat ze in bad is geweest

Afbeelding

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:33

_O- geweldig, wat een verhaal := Foto is ook echt fantastisch :D

Juhh was gisteravond best koud!

Umoyax is niet zo'n heel verschrikkelijke zeur maar ach.. Veulens... Als ik zn been insmeerde met koelgel stond ie de hele tijd met dat been te hengelen en ernaar te kijken... ''ik ben heeeeeel sielugh hoor baas!!'' :=

T is idd even in de gaten houden.. Je kan er zo weinig mee en een da zal er ook niet veel mee kunnen. En omdat hij het steeds normaal heeft belast en er zo duidelijk verbetering in zit... Ben er alleen nog steeds niet helemaal uit of ik hem apart moet zetten of niet. Lastig hoor..

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:42

amyz schreef:
_O- geweldig, wat een verhaal := Foto is ook echt fantastisch :D

Juhh was gisteravond best koud!

Umoyax is niet zo'n heel verschrikkelijke zeur maar ach.. Veulens... Als ik zn been insmeerde met koelgel stond ie de hele tijd met dat been te hengelen en ernaar te kijken... ''ik ben heeeeeel sielugh hoor baas!!'' :=

T is idd even in de gaten houden.. Je kan er zo weinig mee en een da zal er ook niet veel mee kunnen. En omdat hij het steeds normaal heeft belast en er zo duidelijk verbetering in zit... Ben er alleen nog steeds niet helemaal uit of ik hem apart moet zetten of niet. Lastig hoor..

:D Vrees dat naar alle waarschijnlijkeid die kleine ook op oudere leeftijd zelfde trekjes houd :+
Montoyo is aan de ene kant een rouwdouwer aan de andere kant als er dan een krasje zit of een wondjes kijkt hij ineens met die puppy oogjes.
Doet heul zeer :+

Aan de hele kant wilt hij een meneer een stoere hengst zijn aan de andere kant is hij nog best een kleuter :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:48

_O-

Umoyax is vrij nuchter gelukkig... Hij vindt zichzelf wel zielig, maar over het algemeen huppelt ie gewoon het liefst als een blije dwaas de bak door (of wurmt zich door openingen waar ie niet tussendoor past :') ). Och...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:55

amyz schreef:
_O-

Umoyax is vrij nuchter gelukkig... Hij vindt zichzelf wel zielig, maar over het algemeen huppelt ie gewoon het liefst als een blije dwaas de bak door (of wurmt zich door openingen waar ie niet tussendoor past :') ). Och...

Een hoop dingen komen me bekend voor :+
Hij mis niet voor niets een stukje van zijn tong.
Maar ja dat is soms het nadeel van de nuchtere kant.
Ze durven eigelijk heel veel daardoor :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:20

*\o/* *\o/*
[RIJ-ITP] Voor het eerst in jaren weer te paard.. Met AF Antha

Vanmorgen met Umoyax voor het eerst wezen wandelen... Jeutje wat was ik zenuwachtig zeg!!! Vriendin van me had Antha mee (zij is ook 1 van haar bijrijdsters) en gaan met die banaan..

Umoyax doodleuk tussen 2 auto's op het erf door... Koud kunstje natuurlijk als je zo stoer bent. Oversteken ook appeltje-eitje... En toen kwam de eerste uitdaging; een op de weg geschilderd 30km-''bord''. Pfoe, nou, daar loop je natuurlijk niet zomaar overheen!! Antha hield zich kalm, ondanks de stuiterende uk :+ Nog vele gevaren getrotseerd, zoals brievenbussen, heggen en fietsers (wie gaat er dan ook op zo'n mal metalen ding zitten???). Auto's waren niet echt interessant, daar heet je dan ook Umoyax voor om dát niet eng te vinden :+
En toen kwamen we weer op het erf... En ging vriendinnetje met Antha nét iets te snel het erf op en verdween uit zicht -O- . Umoyax in de stress, niet meer goed kunnen krijgen. Redelijke strijd geleverd toen we al in de bak stonden, mede dankzij lichtelijk besluiteloos vriendinnetje (waar zal ik Antha doen?? Nou, uhm, gauw op stal zodat ik die stuiterbal los kan laten!!) maar al met al was het een goede ervaring en deed Umoyax het heel braaf! Hij schrok af en toe wel, maar was goed te handelen en volgens mij vond ie t prachtig!! :D

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:09

:wave:

Vanochtend is bijrijdster weer voor Djuun geweest en het ging zo goed dat mijn zus er ook nog even op is gekropen :j Daar ook nog foto's van gemaakt :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lijkt al heel wat hè :D Gaat echt super zo met de bijrijdster, je ziet dr per keer vooruit gaan :j [edit]Op de foto's zit trouwens mn zus :+

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:49

Leuk Ersiel! Lijkt of Djuun nog lekker overbouwd is, klopt dat? :)
Noah is even een weekendje verhuist naar de box tegenover die van hem, zijn box is bezet door een zeil en biertanks van de tijdelijke bar :+ de jaarlijkse men marathon is inmiddels zo groot dat ze een extra bar hebben, en het hoekje voor de deur naar de stallen waar Noah staat is daar perfect voor :')

morgen is het feest weer voorbij, ze laten het parcours in de ochtend nog staan zodat wij het onder het zadel of aan de hand kunnen lopen, ben heel benieuwd of Noah die brug op gaat :))

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:53

We hadden het er idd nog over vandaag dat ze weer aan het groeien is, dr kont gaat altijd eerst hè :P Is alleen maar goed hoor, ze mag nog ietsje groter van mij :P (ze is nu zo rond de 1.50m.)