[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:48

__Nicky schreef:
Jongens waar vind ik m'n lidnummer van het AVS? Ik wil me inschrijven voor de amateur keuring!

Even een oude factuur o.i.d. erbij pakken, daar staat het als het goed is wel op!

lilskie

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:48

Op je factuur Nicky.. :). Gebruikersnaam is je lidnummer, postcode je wachtwoord..

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:51

Gevonden. Alleen de inschrijving is geloof ik nog niet open

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:53

Maar hoe zit dat nou precies. Kan ik als leek/amateur alleen mee doen aan de amateur keuring of kan ik ook mee doen aan de C show? Is er bij de C show ook liberty?

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:59

Aan de amateurkeuring kun je altijd meedoen en is he juist de bedoeling dat je je paard zelf voorbrengt. De C shows zijn de regionale shows in Nederland, de B en de A shows zijn de internationale shows. De C shows zijn leuk, maar ik vind persoonlijk het verschil met de amateurkeuring een stuk groter. Persoonlijk zou ik dan wel een voorbrenger vragen je paard voor te brengen hoewel de liberty misschien nog wel leuk is om zelf te doen.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:02

En hoe kom ik in contact met een voorbrenger? Zijn daar nog kosten aan verbonden? :P

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:03

De regels zijn geloof ik veranderd. Je kunt als amateur gewoon meedoen dacht ik. Maar dat zou je even moeten vragen of hier even kijken: http://avsweb.org/?c=92&id=164

Een vriendin van mij heeft op de C Show West dit jaar ook gewoon meegedaan met de liberty klasse. En zij doet het ook voor de fun.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:15

Inschrijving is denk ik idd nog niet open, dat gaat altijd iets van een maandje voor de show pas open :)

In principe kun je aan vrijwel iedere show gewoon meedoen. Op A-shows heb je een voorbrenger met een license nodig (maar is idd hoooog niveau dus niet aan de orde vermoed ik :+ ), op de amateurkeuring is het de bedoeling dat het ook voor amateurs leuk blijft dus zelf paard voorbrengen (of door een ander laten voorbrengen, maar dan ook weer een amateur en geen voorbrenger). Ik vond het afgelopen jaar persoonlijk jammer dat Indiana er was :o Prachtige merrie, maar wat mij betreft hoort die niet meer op een amateurkeuring. Maar goed, wie ben ik :+

Op een c-show is het idd raadzaam een voorbrenger in te schakelen, uiteraard mag je het zelf doen maar dat is net wat je zelf wilt. Bij de ruinen lopen wel vaker mensen ze zelf heb ik het idee :) Aan een voorbrenger zijn inderdaad kosten verbonden, die variëren erg per persoon. Welke voorbrenger...das weer aan jezelf. Ik ben zelf heel erg blij met Gijs, mijn paarden willen ook hun best doen voor hem. Danielle heeft de meesten bij Stijn, ook een onwijs fijne is dat. Kas wordt weer gedaan door Benjamin (en als ik me niet vergis loopt die ook Montoyo).

Liberty wordt idd ook vaak zelf gedaan, zit zelf te overwegen om Nasje mee te nemen voor de liberty dit jaar... Die breng ik dan ook gewoon zelf voor :)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:20

Ja daar zijn wel kosten aan verbonden, er zijn niet voor niks trainingsstallen :P

De shows zijn heel erg leuk, maar je moet je ook bedenken dat er maar weinig paarden "gewoon voor de fun" meedoen. Het gros van de paarden dat wint is toch professioneel getraind en ik vind persoonlijk dat je dat er wel aan af ziet. Sommige trainers kunnen hun paarden zo mooi opstellen, dat de "foutjes" worden verdoezeld en ook dat is voor een paard een kwestie van heel veel oefening en herhaling. Wij hebben met Asi ook twee keer meegedaan aan een C show. We gingen eigenlijk alleen voor de premiekeuring maar hadden zoiets van: als ze daar toch is kan ze ook de rubriek wel meelopen. Contact gehad met een trainingsstal en zij gaven aan dat een maand showtraining haar toch wel kon gaan helpen. Sowieso omdat je paard totaal niet weet wat hem overkomt op zo'n show voor de eerste keer (muziek, andere paarden, mensen met zwepen en zakken) en Asi was ook nog niet zo zelfverzekerd. Om optimaal te kunnen presteren is het ook wel belangrijk om een beetje een band op te bouwen met de voorbrenger, zij moet hem kennen maar hij moet ook het paard kennen om te weten hoe hij haar het beste kan laten zien. Daarbij hadden wij toch wel zoiets van: als je het dan toch doet, willen we het wel goed doen. Dat eerste jaar kon de premiekeuring helaas niet doorgaan, baalde verschrikkelijk maar hebben het het jaar daarna opnieuw geprobeerd en toen ook de rubriek maar meegepakt. Dat jaar wel zelf thuis getraind (ze was al onder het zadel en die spieropbouw werkt niet in je nadeel) hoewel je wel zag dat ze minder goed presteerde dan het jaar waarin ze getraind was voor show (punten waren wel iets hoger maar was een andere jury en persoonlijk vond dat ze zich minder goed liet zien) Kortom: als je het wil zou ik er voor gaan, maar je doet zoiets toch niet "even snel" is mijn ervaring, dat zorgt alleen maar voor teleurstellingen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:27

Hmm... Zelf ben ik niet zo van het in training zetten. Heb ze liever thuis, in hun eigen omgeving. Het kan inderdaad absoluut van nut zijn en het is ook echt puur persoonlijk denk ik :)
Gijs woont gelukkig redelijk bij ons in de buurt dus komt voor de show een keer gezellig langs om kennis te maken en even te oefenen en tips te geven qua voer/training. Ik heb dit jaar ook weer gemerkt dat Nashwa voor hem echt haar best deed, in St Oedenrode was hij er op de zondag niet en liep een ander haar en hoewel de scherpe kantjes er sowieso natuurlijk af waren had ik ook het idee dat ze gewoon minder haar best deed voor hem.
Opstellen en fouten verdoezelen kan iedere voorbrenger, de een alleen beter dan de ander natuurlijk :+ Op zich kom ik daar zelf ook een heel eind mee, is een kwestie van de mindere punten van je paard kennen.

Je ziet idd wel welke paarden in training zijn geweest maar aan de andere kant...als ze snappen wat de bedoeling is, kun je ze thuis ook goed voorbereiden. :) Moet ik ook wel weer zeggen dat ik met Danielle veel goede hulp heb omdat zij al een tijdje in die wereld rondloopt, dat scheelt natuurlijk ook enorm. Plus dat ze het stalmanagement aanpast op de paarden die naar show gaan dat jaar, dat moet ook maar weer net kunnen op een stal.. :)

Edit; ik heb dit jaar met Nas een beetje ''geëxperimenteerd'', voor St Oedenrode echt een maand lang veel geoefend, veel opgejaagd met zakjes en veel opgesteld etc. Voor West heb ik dat juist níet gedaan, wilde zien wat voor invloed opjagen in de bak en opstellen nou echt had :+ In West liep ze dus niet echt... := St Oedenrode knalde ze toch netjes de baan door. Opstellen ging ook netter in St Oedenrode, minder chaotisch. Dus wat je thuis doet kan ook echt een wereld van verschil maken. Vond dat wel heel grappig om te zien :j

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:33

Ja, ik denk dat het ook persoonlijk is hoor maar als ik voor mezelf spreek had ik haar zelf nooit zo goed kunnen voorbereiden als ze betreffende trainingsstal. Maar los van dat, ze deed het hartstikke goed en we gingen met een mooie tweede premie naar huis maar ze had het nooit kunnen winnen van de hoger geplaatste merries, eerlijk is eerlijk. Dat is helemaal fijn als de voorbrenger in de buurt woont!

Edit: wat verandert er bij jullie aan het stalmanagement als voorbereiding voor show? Gewoon interesse hoor :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:37

Benjamin doet inderdaad Mo.
Heb hem.2 weken in training gezet.
Puur voor de puntjes op de I.

West zelf getraind en was Mo zijn eerste show sinds jaren.
Dus daarom ook echt trots met Brons.
Voor Nk wel even op training gezet bij Af en Benjamin.
Ook daar brons.en trots.
zhij liep beide shows tegen paarden die al regelmatig shows lopen of zelfs al jaren...

Amateur is ook leuk, voorbrengers zitten meestal rond de vijftig euro..soms worden ze dan ook voor je.opgemaakt..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:50

Ff ego hoor, zit op mn werk, dus n illigaaltje :P
Maarrrr, we kunnen weer rijden *\o/*

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:51

Yes!! *\o/*

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:52

Letizia schreef:
Ff ego hoor, zit op mn werk, dus n illigaaltje :P
Maarrrr, we kunnen weer rijden *\o/*

*\o/* Vertel :D

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:57

Ja wat goed!! Dan heb ik hoge verwachtingen als ze bij mij komt haha!

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:02

@letizia wat goed vertel
Hier ook geen binnenskamers mis het wel maar goed als het erg slecht wordt kan ik bij een vriendin of mijn zwager in de binnenhal rijden

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:05

Super Letiets en Ersiel! *\o/*

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:12

Het lijkt mij ook erg leuk om aan de Amateurkeuring mee te doen :) Wie weet...haha!

Fijn dat jullie weer kunnen rijden!!

katjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:18

ik ga volgend jaar waarschijnlijk na de amateur keuring met carthago en me nicht wil evt als ze nog niet verkocht is met farah heen . verder zijn we ook rustig aan kijken voor een train/voorbrenger van paar van onze arabjes .

super dat jullie weer kunnen rijden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:23

Barahbay had toch bronze op het NK? Of ben ik abuis? :P

*\o/* jeej das supernieuws, eindelijk! :D

Stalmanagement zit m sowieso qua voer natuurlijk, er gaat toch meer voer in voor showconditie (hooi krijgen ze wel al vrij onbeperkt dus daar verandert niet veel aan) en ander voer. Afhankelijk van het weer soms wat minder buiten ivm vacht goed houden. Waar ik vooral verschrikkelijk blij mee ben is dat Danielle ook zweetkappen/dekens/etc dan wisselt of om/afdoet waar nodig. Management is misschien eigenlijk niet echt de juiste term, er wordt vooral rekening gehouden met dat t paard naar show gaat en waar nodig worden dingen aangepast. Plus er wordt meegedacht qua training én er is veel begrip, daar ben ik ook zo blij mee. Ze worden soms toch wat heter van het aangepaste voer...

Amateur vond ik leuk om aan mee te doen :j Toch een hele ervaring en goede oefening voor het paard :)

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:28

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:40

Over hem had ik het gister toevallig met een vriendin.. Vind hem zo'n aansprekend hoofd hebben. Zo mooi.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:43

Jaa die vind ik idd ook zo leuk! Snap ook niet helemaal dat die al zo´n tijd te koop staat. Zit ook een mooi papiertje achter, leuk koppie, fijne leeftijd...

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:44

RP Lombardi... Ja je weet het niet.. Zie bij die moeder ook weinig nakomelingen.. Wellicht CA dragend? Maar zo op het oog vind ik het een PLAATJE!