Western Arabieren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:03

Het eerste wat ik los zou laten is die kleur. Zeker een zwarte hengst zul je met een lampje moeten zoeken. Waarschijnlijk zelfs in het buitenland. En dan kan natuurlijk best wel, maar ik weet niet wat je budget is, maar ga er maar van uit dat zulk soort paarden niet weinig kost.

Ik riep ook altijd dat ik geen vos wilde, maar ik heb er toch een gehad. Het maakt geen reet uit, die kleur. En ook met een hengst is het leven lang niet altijd leuk hoor! Ik weet niet hoe je hem wilt gaan houden, maar er zijn veel plekken die geen hengsten accepteren. En als baasje moet je af en toe flink stevig in je schoenen staan. Er zijn ook wel hengsten waar je niet eens aan merkt dat ze hengst zijn, tuurlijk, maar dat weet je bij de koop lang niet altijd. Kennis van mij heeft een hengst die ze niet meer uitbrengt omdat het teveel gedoe met zich meebrengt. Je moet altijd alert zijn, en dat moet je wel willen...

Nicky91

Re: Western Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:12

Ik wil een hengst veulen, het ligt er aan hoe hij zich ontwikkelt of ik hem hengst wil houden.. Mijn AV is tot zijn 7e jaar hengst geweest en het enige wat je merkte was dat hij happerig was.. is als veulen niet af geleerd tsja dan houd het op..

Het is altijd al een droom van me geweest om een eigen hengst te houden.. Op de stal waar ik nu sta is een meisje met een haflinger hengst en ik besef heel goed dat je altijd moet opletten.. Bij haar heb ik het al een paar x fout zien gaan en heb daarom besloten om niet meer bij haar in de bak te rijden.. Ik denk dat het meeste hiervan met de opvoeding te maken heeft, niet alleen als veulen maar altijd..

Het is inderdaad heel moeilijk/lastig en ingewikkeld.. maar ik wil het proberen, ik ben zelf streng en consequent dus het zou goed moeten komen.. lukt het niet word hij geruind..

De reden dat ik geen merrie wil is omdat ik meerdere malen merries gereden heb en het klikt gewoon niet.. Ik kan niet met hun "gedachte" gang om gaan.. En misschien is het ook wel anders als je haar als veulentje hebt... dan groei je met hun mee om t zo te noemen..

En de kleur sjaa.. als ik er echt verliefd op ben... dan denk ik dat ik dat wel los kan laten.. Maar niet zonder dat ik geprobeerd heb om een zwarte aan de haak te slaan.. :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:14

Ik kan ook niet met merries. :n Daarom heb ik een ruin.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:32

Hihi nee niet bij jaarling merries Yil, dat wordt denk ik wel heel erg feest :+ Maar je hoort toch vaak van die oudere merrie's die zo goed een jongere hengst op hun plaats zetten. Maar zoiets zal nooit echt te realiseren in een opfok.
Hmms ja misschien sta ik er nog gewoon ook te ver vanaf, heb nu zoiets van he als je sterk genoeg ben dan overleef je het daar wel in de 'wildernis', zo niet, dan heeft dat zo moeten zijn. Maar denk dat ik daar wel anders over denkt wanneer het mijn zelf gefokte hummeltje zou zijn :j
In de Ardennen bij Yvonne van der Velde loopt alles op een soort eigen berg, maar waar ze elke dag bij elkaar worden gehaald om gecheckt te worden. Heb daar al meerdere paarden mega zien opknappen, ook oudere.

Ik zou me als eerst verdiepen in wat voor soort bouw en karakter je in je paard zoekt. Zou een beetje zonde zijn als je die geweldige black beauty hengst vind, die vervolgens uitgroeit met een soort teckel formaat rug die doorknakt zodra je erop gaat zitten en nooit een fatsoenlijke verzameling al niet te spreken over een sliding stop kan maken :Y)
Ik wilde nooit een vos of een schimmel, geen grote maat, en al zeker geen merrie.. Wat was me eerste paard, een vos merrie.. en me tweede.. een mega schimmel :') En bij nummer 3 had ik ook een hele waslijst aan eisen, waarvan ik uiteindelijk me enkel echt aan de richting van bloedlijnen (bouw) als belangrijkste punt hield en de rest vrij liet. Is toch aardig goed uitgepakt (op zijn mini rug na O:) )

Je hoort het vaak hoor, die merrie typetjes die het bloed onder je nagels vandaan kunnen krijgen met hun wispelturige gedrag. Ik houd er wel van, maar dan wel een pittige merrie, die waarbij je echt een klik moet hebben en dan lopen ze zich dood voor je. One day, komt er hopelijk weer een vossig meisje erbij hier <3 Voorlopig geniet ik met volle teugen van het ongecompliceerde altijd vrolijke ruinen gedrag *D

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:40

:= haha ik wilde nooit een bruine met zwarte manen en staart en witte voeten en waar kwam ik mee thuis met een bruine met witte voeten en zwarte staart en manen. Kerihm is 155 hoog en mijn man van 190 mis staat echt niet op hem, heb wel het voordeel dat die mega breed is.

Ik wilde ook nooit een vos dat vond ik niet zo mooi en moeilijk te combineren met kleuren en waar kom ik mee thuis met een vos, wilde ook niet zo een grote beetje maat je van Kerihm maar of die dat ooit gaat halen denk het niet. Hij wordt 2 in maart maar is pas 144 hoog. 8)7

Ik zou idd meer gaan kijken naar bloedlijnen. Zwarte paarden zijn momenteel erg in trek ook voor buitenland dus heel moeilijk aan te komen of niet te betalen. Bij ons op stal wordt er regelmatig verkocht aan buitenland en de meeste vragen toch wel uit te kijken naar zwarte.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:00

Ik weet het, vaak wat je het hardste roept dat je niet wilt gebeurd.. Maar zoals ik al zei, ik wil het in ieder geval proberen :) Ik heb tijd zat! het is niet zo dat ik volgende week een paard wil halen hahaha

Dus ik ga gewoon op me gemakje alles uit zoeken, Nancy heeft me aangeboden om te helpen.. :)

Ik ben totaal niet thuis(nog) in de bloedlijnen voor "niet"show arabieren.. die van mij was Egyptisch.. Ik heb wel een hengst gevonden met de afstammeling van Shimeon Shai (wat tevens de grootpapa van mijn AV was) maar ook deze is Egyptisch :D dus het word nog lastig maar he! ik kom er wel.. het gaat even duren.. bloed zweet en tranen, maar waar een wil is is een weg! :)

Qua bouw heb ik in me gedachte (ivm reining) compact, niet te hoog op de benen, niet een te lange rug, wel mooi chique.. Geen worst op pootjes(om het even zo te noemen), Wel een zo geheten snoekenhoofdje, maar niet TE..

Qua karakter, hij mag wel eigenwijs zijn maar niet dat het belemmerd in de omgang, hij moet ook lief zijn want ik wil niet dat hij de schrik van de stal is haha en van alles werkwillig, geen luie donder..

Dat was het wel :D

En inderdaad het moet ook nog te betalen zijn hahaha

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:02

En zelfs bloedlijnen is niet een must. Want bloedlijn A = bouw A klopt dus al niet altijd. Ik heb bijvoorbeeld een grotendeels Egyptisch gefokt paard maar hij ziet er meer Pools/Russisch uit qua lijf. En pas toen ik hem gekocht had en zijn papieren uit liet zoeken bleek hij een hele leuke afstamming te hebben met een vader die behoorlijk in de endurance heeft gescoord. En Daan heeft idd een bereconditie, da's ook erg fijn.

En idd, een korte rug is meestal sterker en betekent vaak ook meer wendbaarheid (handig voor de reining), maar er moet wel een zadel op passen (hè Canies :P). En dat is geen sinecure als je eenmaal een paard hebt met een onhandige bouw.

Waar ik voornamelijk op zou letten is fatsoenlijke benen en hoeven. Want daar komen veel problemen uit voort.

Waar ik je voor wil behoeden is het blindstaren op je droom: dat heb ik namelijk ook gedaan met mijn KWPN'er. Droomafstamming, opleiding, karakter en uitstraling die ik altijd had gewild, waardoor ik achteraf gesproken minder kritisch naar zijn lijf heb gekeken. En al toen liet hij waarschuwingstekens zien waardoor ik slechts twee jaar van hem heb mogen genieten en hem daarna hem moeten laten inslapen wegens lichamelijke gebreken. Die hij waarschijnlijk bij de koop al had... En ook die twee jaar waren van de ene aandoening naar het andere, dus ook niet echt leuk. Dus let vooral goed op dat je een gezond paard koopt. Stuk gaan ze vanzelf. En wat voor kleur, afstamming of zelfs geslacht een evt volgend paard heeft maakt voor mij niet meer uit. Ik heb mijn les geleerd in ieder geval...

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:07

Klopt inderdaad, sowieso, als ik ga kijken/kiezen wil ik altijd dat er iemand mee gaat die er niet dichtbij staat.. Een buitenstaander die wel verstand heeft..

Kleur wil ik eventueel wel in schuiven, mits ik het geprobeerd heb :D , naar eventueel bruin/donkerbruin.. met mooie aftekeningen dan weer wel :) Ik wil wel proberen om m'n droom achterna te gaan, maar niet ten koste van het paard daar ben ik me, gelukkig, ook zeker van bewust..

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:02

Djiez wat gaat t hier hard!

Wat betreft je zoektocht, weet niet of ik het al had gezegd, maar veulen van Jazzy x Nour is voor de verkoop als t n hengst is. Vermoed dat die wel grote maat wordt, maar ook hoog op de benen.
Zitten allemaal sportarabs achter maar mét type. Kleur kan ik niet garanderen haha. En weet ook niet wat je budget is? Er is al wel interesse maar denk laat t je weten, you never know hoe ballekes rollen! :P

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:19

Haha ja klopt je had het wel al gezegd, maar dit is helaas te snel :) We gaan dit jaar eerst onze woonkamer opknappen en ik heb nog een hoop te leren qua reining rijden... :) Ik leer elke week weer een hoop en het gaat steeds beter, maar ik vind het toch wel belangrijk dat ik mijn eigen paard kan aanvullen en niet dat ik er 2 tot 3 jaar lang iemand anders op moeten laten rijden omdat ik zelf nog niet goed genoeg ben :)

Ik heb wel zitten denken/verzinnen om mijn VP op te zeggen en op zoek te gaan naar iemand die een verzorgster/bijrijder zoekt voor zijn western AV, want 1 x in de week lessen van een halfuurtje... ja dan gaat het nog wel even duren voordat ik echt met sprongen vooruit kan gaan :)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:40

Ha ja, weet niet op wat voor termijn wel, maar in ieder geval succes met orienteren! Misschien niet blind staren op bloedlijnen maar ik ga voor Bask ( en Bey Shah) voor de western. En Ali Jamaal! <3

Had je Mini nog grmeten Joyce? Is weer even geleden dat ik hem gezien heb, zal ook wel flink veranderd zijn?

Wat voor weer is t bij jullie? Vanochtend flinke woei en regen. Toch maar Tie geladen, dacht als t echt keihard regent ga ik gewoon in de bak rijden, rijdt op donderdagochtend toch nooit iemand. Maar regen stopte dus heerlijk ritje kunnen maken! :D
Nou geven ze voor zondag wel sneeuw op dus hopelijk verandert dat nog. Heb dan namelijk een clinic bij Irene met Nour, vervolg op recht aan de hand voor gevorderden van vorig jaar. Heb er zoooon zon in, dus hopelijk blijft de sneeuwpret nog even uit! :')
Laatst bijgewerkt door YildizArabs op 15-01-15 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:44

Het is de bedoeling om weer een eigen paardje te hebben binnen nu en 2 jaar.. dus misschien volgend jaar of dat jaar er op :) Dan heb ik 1 tot 2 jaar de tijd om verder reining te leren en daarna nog zeker 3 jaar voordat ik er zelf op stap! :) Denk dat dat ondertussen wel genoeg tijd zal zijn om sowieso goed genoeg te zijn om samen verder te groeien in de reining :)

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:03

Bask...idd Yildiz...i love that hoe zou t toch komen ...hihi

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:09

Fijn dat je lekker hebt kunnen rijden yil!

Ik mis het werken met nada. Door het verschrikkelijke weer komt er helemaal niks van.
Zeker mn longe training schiet niet op. Tis allemaal k*t!
Yup jesje zit even in dipje wat dat betreft. Ik hoop dat het OF snel lente word, OF snel droger weer word met eventueel wat vries. Klote sneeuw houden ze ook daarboven maar. >;)

Ga binnenkort maar weer eens een lesje nemen bij wendy. Heb er nogal behoefte aan.

Nancy, komt onder steen vandaan. Ruikt Bask hahaha _O-

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 18:24

CounTree schreef:

Haha, ja jij hebt t helemaal goed in je lijnen zitten hihi! Maar als je kijkt naar al die USA westernarab money earners en champions dan kún je gewoon niet om Bask heen!

Knuf voor Jes! :(:) Ja is nie leuk nie als je van n buitenbak afhankelijk bent op t moment... ;(

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:02

CounTree schreef:

Licht bevooroordeeld misschien Nancy met die merrietjes van jouw :-)

Ja bloedlijnen zijn gaaf maar je zit of werkt met het paard!

ik BASK, Bey Shah en Ali Jamaal en mijn droomlijn VERSACE of combi Versace ali jamaal love them!

maar ja zo zie je maar iedereen kan in de arabieren zijn ding vinden!!

ik heb tdr ook gekozen normaal niet wat met Egyptische, maar tdr en zijn papa royal, zijn beide ook zo een krachtpatsers in lichaam, meer polen in body, dan Egyptische dus!

en dat vertaalde zich ook naar shamilah, die al de krachtbody van mama en papa heeft!

dus zoeken en je zal zeker wat vinden!

en er komen zeker foto's maar ik heb meestal enkel gsm bij de hand en de paarden en de combi geeft niet echt mooie foto's :-)

mvg Glenn

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 20:59

Glenn, we zouden moeten fuseren krek dezelfde smaak! :D

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:08

Bimmetje schreef:
Nancy, komt onder steen vandaan. Ruikt Bask hahaha _O-

Hihi high five ;) :D _/-\o_ :') zoekt rollende smiley v t lachen

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:36

Ja Nancy heeft zenders en antennes voor BASK daarmee die communiceren haar alles door :-)

BASK, Bey Shah en Ali Jamaal, Versace cross (fanclubs starten Yil)

we zullen elk een deel fokken en dan nadien crossen ( :-) ) voor het ideale droompaard te fokken

ook MUSCAT komt ook in hééééééééééél veel top western arabieren ( reiners dan)

mhr muscateal (kids vb shiney muscalena, Muscateal's Saphir, I'm the real deal, Eysha bint muscateal, ....)

ook Monogramm

Kordeleas en zijn kids ... vb TA MOZART ....

mvg Glenn

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 21:58

:):) Deal Glenn!
Zorg ik voor t Ali Jamaal gedeelte (ben nu toch lekker bezig :P ) jij het Versacebloed?! :+
En ja Nance voor de Basklijnen haha! En dan mag Jes die toppert uitbrengen! :D

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:12

Aaah das lief! :D hihi

High 5 nanc hahaha

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:01

Ja muscat! Ook in de reining toppert van silver spurs ..what it takes..

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:13

Oeh Raff heeft Bey Shah in mams zijn kant zitten via Fame VF . Verder zegt het me allemaal echt nog zooo weinig :o? maar vind het wel reuze interessant!

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:59

Ik zie namen voorbij komen die ik nog nooit gehoord heb, dus #google! Zijn inderdaad wel heel erg mooie paardjes zeg :j

Ik hoop niet dat t gaat sneeuwen zeg.. het is hier eindelijk weer 2 dagen droog.. al die ellende Geen zin in!!

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:01

*\o/* Kerihm heeft ook bask

Yil mini is nog steeds 144cm hoog. :') Wordt wel al wat meer paard. Nouja met zijn hoogte pony :')