[HK] Het Arabische Sprookjespaard: Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:12

Zo, ik heb een druk weekje achter de rug :D Even weer bijgelezen.

Mish ziet er inderdaad goed uit! Wat mooi dat ze zo braaf is :D Donderdag komt de tandarts ook bij Rayna, ben benieuwd hoe het met haar diastasen is. Ze lijkt wat moeilijk te eten, wellicht dat ze daarom maar niet rond wil worden ondanks het onbeperkte hooi. Klinkt als hetzelfde verhaal als bij Mish :j

Wat is Tie dik! :wow: Ik dacht eerst dat ik een bolle shet zag op de foto :o Eindelijk je website weer online. Ik zag wel een typefoutje op je About YA pagina trouwens; er staat compagnion, dit moet companion zijn ;)

Komt wel goed met Shym, hij heeft natuurlijk veel verandering gehad de afgelopen maanden, het is allemaal even wennen weer. Gelukkig heeft hij een warme deken als hij niet in stal durft.

Klinkt als een goede les Canisia, heb je er zelf ook hard aan moeten werken? Ik rijd ook op een Massimo Trail, heerlijk zadel <3 Ik krijg van andere zadels meteen een zere kont omdat ik altijd op dat lekkere kussentje zit :')

De training was heel leuk zondag! We waren met 9, dus konden 3 teams maken, maar het was niet te druk om fatsoenlijk rond te rijden. We deden eerst wat gooi- en vangwerk, daarna deden we een soort flessenvoetbal. Iedereen een pionnetje, en dan proberen met de bal elkaars pionnen om te gooien. Gaat je pion om, dan ben je af, tot er een winnaar overblijft. De eerste ronde ving ik de bal al bij het ingooien, maar die werd uit mijn net geslagen en even later was mijn pionnetje om |( De volgende ronde was ik de eerste die een pion omgooide, dus ik was wel lekker bezig :D Daarna nog wat chukka's gespeelt. Rayna ook weer superbraaf, ze heeft er steeds meer vertrouwen in om tegen de andere paarden in te gaan en laat zich niet meer zo erg uit de weg jagen. Ik kan steeds meer concentreren op het spel, dus dan wordt het steeds leuker. Zelf word ik ook duidelijk handiger met stick en bal, dus we gaan vol goede moed het komende seizoen in :j

Afgelopen woensdag ook weer een springlesje gedaan. Niet zo hoog gesprongen als de vorige keer, maar ze was ook écht niet vooruit te branden. De instructeur zei ook dat hij blij was dat ik op haar rijd, en niet hij, omdat het zo hard werken was :roll: Ze zit wel een beetje laag in haar energie, dus ik ben blij dat de tandarts snel komt. Ik denk echt dat er gewoon wat mis is met haar gebit. Maar ik wil haar niet helemaal stil zetten, want ze begint net wat spiertjes te kweken.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:05

Zal t aanpassen Kesje! +:)+

Haha, ja Tie is echt bol! Ze is over 3 dagen uitgerekend maar Nope, gaat echt langer duren hoor. Gelukkig is ze vrij voorspelbaar in haar dracht en hou ik altijd alles bij op schrift.

Kesje, lijkt me echt zo gaaf zo een les. Zag tijdens WK arabs in Parijs in de bijhallen horse ball voor t eerst. Natuurlijk wel wat anders maar echt gaaf en spectaculair te zien!

Gisteren heerlijk dagje met alle kids (met mijn vriend erbij en zijn dochters inmiddels 4 :D ) en de horsies.
Eline, ik heb Zahra eigenlijk ooit gefokt voor de verkoop. Als veulen heel mooi bod op gekregen vanuit de zandbak maar toch aangehouden Yul idd dol op haar. En tja... ze begint ook behoorlijk onder m'n huid te kruipen...
Ze is zó lief, lichtelijk hysterisch maar ze vertrouwt echt blind op mij dus dat gaat er langzaam uit en wordt inmiddels geuit in showy beweging en blijheid.
Love her❤

Afbeelding

Afbeelding

Ook heerlijk getut met Nour en de kids. Hij houdt zo van aandacht he die heerlijke man!

Afbeelding

Ff zelf rijden en daarna nog ff rondjes met de kids. Je zou bijna vergeten dat hij hengst is.

Afbeelding

Afbeelding

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 00:48

Klinkt inderdaad echt super Kesje! Vind het een toffe sport om te zien, stond naast Yil in Parijs :+ Was echt kicke!

Hopelijk kan de tandarts de oorzaak vinden maar is het niks extreems en snel opgelost. Klinkt inderdaad dat ze niet helemaal fit is. Moet wel zeggen dat ik denk dat er maar weinig paarden zijn die ook arbeid verrichtten en het deze tijd van het jaar redden op alleen hooi. Het hooi zit niks meer in en met de rui onderweg, kost het ze meer energie. Wij zijn al aan het ophogen in voer om ze te helpen deze periode door te komen. Staan onbeperkt hooi, gras, halve emmer bietenpulp/zemelen per dag en dan nog +-1.5kg (sober maar eiwitrijk) krachtvoer (afgestemd op hoeveelheid werk per dag). Blijf t wel lastig vinden want meeste krachtvoer is reinste MCdonalds :roll:

Les vorig week was vooral zwaar voor Raff, als ik fysiek hard aan het werk ben gaat er iets niet goed :') mentaal was het voor mij wel slopend hahaha. Maar nul zweten, was echt pure krachttraining voor hem.

Wat fijn dat Mish haar gebit helemaal in orde is!! Hopelijk begin van stijgende lijn in haar gezondheid. Nooit leuk als ze aan het kwakkelen zijn. Helemaal balen voor de oefendag! Maar wel goede keuze denk ik zo.

Zaar is echt kicke hoor yil, maar ja als je op het fokken door wilt gaan snap ik het wel :j En Nour zo braaf, heerlijk! Zou ik op die van mij niet doen haha, tenzij je ze rodeo wilt leren, dan kan het wel grappig zijn misschien <<)

Hier vandaag ons dressuur debuut gehad :') Ik heb nog nooit in me leven dressuur wedstrijd gestart (en me pony natuurlijk ook niet) en ik had ook geen flauw benul hoe zo'n dag in zijn werking gaat, wat de do's en don't zijn. Voelde me erggg ongemakkelijk haha, vooral van te voren. Maar eenmaal daar verliep alles prima. Best relaxed zo even snel hup op en neer voor 2 proefjes, wat een verschil met die hele dag weg tijdens western wedstrijden aan de andere kant van het land..
Het weer was alleen wel echt een en al ellende toen we aankwamen, hem zo lang mogelijk op de trailer gehouden en erna in de stromende regen ingereden buiten. Gelukkig was het erna wel droog, dus toch beetje mazzel gehad. De klasse voor mij heeft van begin tot eind in de stortregen gereden in de inrijbak. Brrrr.

Pony was kei braaf en dat was ons doel. Kilometers maken op vreemd terrein en dan vooral voor het échie, net even dat extra stukje 'druk' opzoeken. Want met losrijden op vreemde locaties kan ik direct inspelen op zijn acties, maar wanneer het voor t echie is kan dat niet altijd. Bij de western onderdelen rijd je vaak met meerdere in de baan, galop rechte lijnen vind hij nog moeilijk, 1+1 = niet ideale situatie om hem dan te helpen/trainen. Dus vandaar de keuze dressuur, alleen in de baan, galop nog lekker easy een cirkel en hoop zo even een tussenstapje te maken om zijn koppie erbij te leren houden, voordat hij weer de western wedstrijden in gaat. En met het losrijden pakken we het inhalen/ingehaald worden mooi mee, want dat is ook een dingetje voor hem.

Uiteindelijk 2x eerste en 2x winstpunt. Eerste proef zelfs 191,5 dus best blij mee haha :D Eigenlijk alles tussen 6 en 7 in, behalve het verruimen en halsstrekken daar moeten we nog even aan werken haha.
Volgende week zondag gaan we weer :Y)

Inrijden tussen de tanks
Afbeelding
In ons apenpakkie
Afbeelding

No_No

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:03

Kesje lekker aan het trainen dus! Klinkt erg leuk!
Masimo lijkt mij ook wel wat. Al staat Sella ook bovenaan mijn lijstje :o

Canisia wat goed zeg! Lekker in de puntjes gereden dus!
Die raff :=

Ik zag het afgelopen week even helemaal niet meer zitten met shym.. Alle energie en tijd die ik er in gestoken heb werd steeds beloond met ellende.. Hij werd weer snot verkouden, behoorlijk last van zijn spieren door de regen van twee weken geleden, verstapt dus kreupel.. Ik had het helemaal gehad :( meneer wilde de stal ook niet in dus wat moet je dan?! Ik kon het even niet meer aan!
Maar meneer heeft mijn beklaag gehoord en bedacht snel om weer op te knappen :P eergisteren was hij al aardig opgeknapt. Gisteren bijna weer op zijn oude niveau als voor hij ziek werd en vandaag kon ik zelfs 3x de staldeur dicht doen zonder dat hij in paniek raakte met als toetje zijn hoeven kunnen uitkrabben zonder dat hij vast stond en zonder gedoe *\o/* misschien wordt het wel een echte powny :D
Hij is ook lekker de oliebol aan het pesten ~~}> eindelijk is hij een keer de baas over een andere pony _O-

Hopelijk is dit een blijvende stijgende lijn!!

Brego93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:45

Het apenpakje staat jullie goed Canisia! ;)

Fijn dat Shym je beklaag gehoord heeft haha!

Hier ook alleen wat beklaag, ik krijg zo'n slecht humeur van dit weer.. Ondertussen gaat Brego zowel lichamelijk als mentaal door een proces. Hij begint flink te groeien in z'n spieren en mentaal wordt hij langzaam volwassen, maar dat kost allemaal zoveel energie dat het inrijden etc. allemaal maar op een lager pitje gezet is (ook door het weer). Dus zoals het er nu uit ziet zit ik er voorlopig nog niet op :(

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:31

Hee hoi! ik lees al een langere tijd mee, maar het lijkt me ook erg leuk om wat actiever mee te praten. :)
Ik verzorg al een langere tijd deze gekke arabier. :) (v. basgier) Sayyid! :)
Afbeelding

Helaas niet de makkelijkste, en al helemaal geen opstappen en wegrijden paard. Maar als je er tijd en heel veel energie in steekt is hij erg leuk :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:57

Fair, wat een knapperd! Welkom!

Brego, ben je weer wat vrolijker? Heerlijk weer de laatste dagen {:}

Zijn jullie ook zo lekker bezig met de paardjes?
Ik ben met shym bezig met beleren (naast het vet mesten :Y) ) beetje longeren, wandelen, wennen aan het op zadelen.
Hij begint naast een gezond gewicht ook streken te krijgen :o en boefje is het soms _O-

Brego93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 08:44

Gelukkig wel ja :)!

Hoe pakt Shym het op?
Fijn dat hij langzaam op gezond gewicht komt en ook wat streken gaat uit halen hihi
Brego zit ook in zo'n fase, alhoewel hij wel langzaam begrijpt dat hij z'n rug moet ontspannen aan de longe. Ik wilde eigenlijk eerst endurance starten met Brego, maar omdat hij het mentaal toch allemaal wel eens wat zwaar vind ga ik eerst in Belgie starten met King. Hij is wat zekerder van zichzelf, dan heeft Brego nog even de tijd :).

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:24

Aaaah heel verstandig +:)+
King gaat goed begrijp ik?

Shym doet het goed. Longerem heb ik eerst nog los gedaan zodat hij zelf kon bepalen hoe hij liep want dat was eerst om te huilen. Toen dat beter ging een dekje met singel op en wandelen! Ach, wat geniet dat beest daar altijd van <3 het maakt hem ook niets uit dat de andere paarden thuis blijven en hinniken.
Afgelopen weekend het zadel op en af geoefend. Met name dan de singel vast en los maken want dat is nog wat spannend. Gaat prima! Ook de poetskist er naast en er op staan om met mijn armen over hem heen te hangen is geen probleem.
Longeren kan inmiddels aan de lijn en gaan de rek en strekoefeningen ook goed.

Zijn voeten kan ik nu ook veilen als hij los staat :D voor beter dan achter maar het gaat de goede kant op!

Brego93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:57

Wat goed! Fijn dat hij het leuk op pakt :).
De eerste keer longeersingel ontplofte brego helemaal, hij dacht wel dat hij ermee kon rollen en na twee keer proberen voelde hij de spanning van de singel en ging hij helemaal los.. Met vier benen een meter de lucht :').

Met King gaat het heel goed ja :), we zijn rustig aan begonnen met rijden en hij pakt het allemaal lekker op. Nu kent hij wel al wat meer en is iets ouder nog, dus dat gaat helemaal goed komen :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:55

Dat ontploffen wil ik voorkomen dus ik ben daar wel voorzichtig mee.
Ik heb er geen moeite mee om er langer over te doen. Vandaag kon de singel ook weer strakker dan van de week. Ik moet eigenlijk een andere singel pakken want deze is te lang :o Aan de logeersingel doe ik een touw om zijn nek zodat de singel niet naar achteren kan schuiven.

King was al beleerd toch? Of heb ik dat zelf verzonnen :x

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:03

Zo te horen gaat Shym de goede kant op Marijn?! Goed om te horen!!
Vind het zo leuk al die verhalen van het beleren, ik mis het gewoon! (Hmms tijd voor 2e gup? :') en de staatsloterij dan maar?).
Nee maar echt lekker bezig, ook met Brego en King lekker aan de slag.
Ik heb wel eens trainers horen zeggen dat de ontploffers bij singls/zadels e.d. vaak bij ruitmak maken geen kick geven, maar dat die gene die nog nooit een stap verkeerd hebben gedaan vaak af gaan zodra er een persoon op zit :Y) Raff is 1x minimaaal 'ontploft' (lees 3 geiten sprongen) met barebackpadje en erna nooooooit meer, dus of het echt klopt geen idee haha.

Welkom Fair! Leuk koppie heeft je verzorg paardje.

Hier lekker gangetje. Afgelopen zondag weer dressuur wedstrijdje meegepakt :') Pony begon flink showy in de inrijbak, maar erna vrij braaf. Was een bak met veel onverwachts lawaai, zwaar iritant, maarrr hele goede oefening haha en daar deden we het voor.
Het was ook mega warm en Raff is nog een halve ijsco, dus ik moest hem echt door de proeven heen loodsen :') Wel weer 2x winst (188 en 190), maar het voelde niet heel soepel.

Vandaag weer lekker gereden, eindelijk onze eigen bak weer droog en kunnen slepen. I luv it!!

Jogje
Afbeelding
Iniminie babystapjes bezig aan de spin inzet. Puur 1/2 stappen schouders tillen en weer eruit. Ideale oefening, want ik moest veel stappen met dit warme weer.
Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:37

Oh.. Bedankt voor je ontplofverhaal -O- ik ben niet echt een held :o we gaan het beleven. Anders zoek ik iemand die ik niet aardig vind om er voor het eerst op te zetten ~~}>

Mooi dat je lekker gereden hebt! Foto's zien er ook goed uit!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:32

Ja ik kom ff onder de steen vandaan gekropen omdat ik het ontplofdingetje las, Canies, zit die mensen niet zo bang te maken! :D
Bij mij zijn de inrij ervaringen allemaal heel verschillend, Fu was de enige daarvan die echt even rodeo ging doen met aangesingeld zadel, maar daar had ik zonder zadel toen allang opgezeten en dat vond hij prima.
Met zadel heeft hij een tijdje moeten wennen toen ik erop ging, maar nooit eng gedaan, je moet ook langer opbouwen dan.
Bij de andere paarden nooit wilde dingen gehad,, niet met zadel en ook niet met zitten.
Gewoon rustig de tijd nemen, als je merkt dat ze zenuwachtig zijn, een stapje terug.
Maar als je onzeker bent is het wel handiger om iemand te vragen want anders breng je dat misschien over op je paard.

:evaw:

Brego93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:39

Brego heeft daarna nooit meer raar gedaan, we hebben hem de eerste keer met longeersingel los gelaten in de bak zodat hij er zelf achter kwam wat de singel doet als hij spant (gewoon losjes aangesingeld). Hij besloot om te gaan rollen en toen er druk kwam op de singel van het door de benen zakken bokte hij echt met vier benen in de lucht :'). Dit was begin oktober, we hebben dus zeker niet gehaast met zadelmak/ruitermak maken.
Het zadel etc. was allemaal geen probleem, er heeft ook al twee keer iemand op hem gezeten aan de longe in stap en draf en dat was ook geen probleem.

King was inderdaad al beleerd maar heeft daarna bijna 3 jaar stil gestaan, als in er heeft tien keer iemand op gezeten en hij is een keer in het bos geweest. Hij doet het heel goed en heeft er ook echt plezier in om weer aan het werk te gaan :)

Brego93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:41

Haha Canies zo kan ik niet wachten om gewoon lekker aan de slag te gaan met rijden met de gup, tuurlijk is dit proces hartstikke leuk maar bij mij kriebelen de bosritten en wedstrijden langzaam :9

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 13:15

Hahahaha solly Y;( haha. Raff heeft dus eigenlijk ook nooit raar gedaan, dus het zal heus wel meevallen ;) Kleine stapjes en goed je paard kennen, dan zie je het echt wel aan hem.

Raff heb ik de keer dat ik er écht op ben gaan zitten ook gedaan met iemand die de meeste ergste horror zadelmak paarden heeft gehad en er een inmiddels vrij bekende opleiding voor heeft opgezet en gegeven, dus ik liet alles gewoon over me heen komen en deed precies wat hij zei :Y).
Hij heeft mij ook geholpen met het dubbele lijnen aanleren (Raff was (en is nog een beetje) echt paaaaanisch voor alles wat bij zijn benen komt, dus dat moest heel taktisch aangeleerd worden) en met grondwerk met als doel om hem voordat hij onder het zadel ging, al verder ontwikkeld te hebben. Mentaal en fysiek.

Oohh zooo leuk nu ik er weer aan denkkk :):) Jaa als ik het geld zou hebben stond er nu een nr 2 haha, maar ja het is inderdaad ook heeeerlijk om een finegetuned stuur en soepel sterk paard te hebben, ipv alles in 'baby-uitleg-stand' :+

Geniaal dat Brego wilde gaan liggen en toen ontplofte :') :') Raff was net een singeltje gewend en toen wilde we hem meenemen als handpaard naar de veluwe, dus leek ons handig dat hij zadeltassen om kon. Dus wij knopen aan die singel, klapperde alle kanten uit (werkte natuurlijk voor geeen meter om die dingen stabiel vast te maken) nou erna wassie wel 'alles wat op zijn rug vastgemaakt zat - mak' :') En wij hebben hem heel hard uit staan lachen met die vleugels van zadeltassen boinked op zijn rug :=

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:33

Nouuuuuu Miran!!!! Niet weer weg gaan hoor! ;( Mis je hier echt! Denk ook nog wel eens aan Fu en die fantastische avonturen die hij beleefde...
Hoe is het Zos en z'n vriendin? Overweeg je nog wel eens weer een nieuwe arab?

Super leuk dat er hier zoveel bezig zijn met beleren en zadelmak maken! Lees het echt met plezier. Zo tof hun stapjes te volgen.
Ontploffen gebeurt eigenlijk altijd alleen op de Poetsplaats, als ze helemaal in het begin net binnen zijn of als er nog nooit iets gebeurd is qua opvoeding. Zweer echt bij de NH methode zoals ik die op de western manier van Irene heb geleerd. Voordat het zadel of überhaupt iemand op gaat is er al zoveel gebeurd en geleerd. Zou ook nooit kunnen riskeren dat ik m'n nek breek.
Nu met Zahra gaat ook zo fijn en zo leuk te werken met haar.
Zondag nog lekker mee aan de wandel geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Ze schrikt op straat nog wel van alles en nog wat. Motorrijder is bv doodeng en dan komt ze wel omhoog maar stelt eigenlijk geen drol voor want ze blijft licht in de hand en herstelt zichzelf weer snel.

Hier verder alles rustig. Tie heeft geen zin om te veulenen (zo stom) en ben zooooo nieuwsgierig!!!

Nour zaterdag met Michelle (voor degenen die het nog niet wisten) een eerste plaats gepakt tijdens hun eerste endurance wedstrijd. Kei trots natuurlijk op m'n kerel en op Mies!
Afbeelding

Jayko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:03

Hoi allemaal,

Ik zou graag meelezen en wellicht af en toe iets posten :)

Even kort voorstellen:
Ik heb al meerdere paarden gehad, maar dat waren altijd paints/quarter horses.

Sinds november heb ik een heel leuk Arabier ruintje. Raf is 8 jaar en we hebben samen nog veel te leren. Mijn doel is om met hem vooral veel naar buiten te gaan in de toekomst. Plezier en afwisseling vind ik het belangrijkste.

Het lijkt me leuk om via dit topic wat van andere Arabieren (eigenaren) mee te krijgen :)

Groetjes Carlijn

Afbeelding

Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:52

Welkom! Wat een knapperd Carlijn!

Brego93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:50

Wat een knappe man <3

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:58

Wat gaaf Ylidiz, zo'n wedstrijd! lijkt me echt super gaaf om te doen!

Mooi schimmeltje! Wat is zijn hele naam?

Nou, ik kan wel springen zo blij ben ik! :D Zoals ik eerder vertelde is Sayyid niet een opstap en wegrijden paardje. Hij schrikt snel, snel in paniek wat zich uit in rennen etc. Maar de laatste tijd probeer ik elke week te rijden en het gaat zo goed! Gister voor het eerst na een jaar een galopje onder het zadel! Zonder bokken etc! Het was weliswaar nog aan de longeerlijn maar het gaat de goede kant op! Daarna nog even een klein stukje buiten uitgestapt, dat was zeer spannend :o En de weg naar stal was dan ook een prachtig arabierendrafje :') Maar wat ben ik trots!

Jayko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:44

Dank jullie!

Fair dat klinkt als een hele geslaagde rit, fijn!

Raf zijn volledige naam is Elba Azraff (vader: an mahray moeder: el jasmenia) al zegt me dat weinig omdat ik niet bekend ben met arabische lijnen. Gekocht bij de fokker dus ik heb de moeder wel kunnen zien :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 16:14

Jayko schreef:
Dank jullie!

Fair dat klinkt als een hele geslaagde rit, fijn!

Raf zijn volledige naam is Elba Azraff (vader: an mahray moeder: el jasmenia) al zegt me dat weinig omdat ik niet bekend ben met arabische lijnen. Gekocht bij de fokker dus ik heb de moeder wel kunnen zien :)

Als je hier kijkt kun je nog veel vinden over je paardje. :j
http://www.allbreedpedigree.com/elba+azraff

Jayko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 16:46

Dank je MirandaFuego. Deze heb ik er zelf ingezet bij allbreedpedigree :) Ik bedoel eigenlijk dat al die namen me niet zoveel zeggen qua lijnen, als je hoort over Poolse, Russische, Egyptische arabieren etc :)