[HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:57

Dominantie lijkt me, geen andere paarden in haar en zelfs jouw ruimte willen hebben.
Prima op de wei maar niet als jij haar vast hebt dan moet ze haar aandacht bij jou hebben. Ben het even kwijt maar deed je nou wel eens grondwerk met d'r? Of dominantiespelletjes (dit klinkt vrij apart :+ ), maar ik bedoel in paddock bv los en dan zonder haar aan te kijken landje pik? Dus als ze ergens staat daar rustig naartoe lopen en haar weg jagen?
Doel is om haar aandacht bij jou te krijgen, dat zij op jou gaat letten ipv andersom.

Dat hangen hoe gaat dat? Ze gaat hangen en dan? Grijp je dan steeds in?
Ik laat ze altijd hangen (stevig halster) totdat ze rustig worden en ontspannen. Das een of twee keer en daarna begrijpen ze t wel.

Fijn dat je al zoveel verbetering ziet! :)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:00

Oeh spannend Amy! Fingers crossed! +:)+

kellaxy

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:27

Ja ze loopt naar achter, touw strak en ze wilt gewoon loskomen. Ze gaat niet eens zitten of echt hangen maar ze wilt gewoon los. Meestal kalmeerde ik haar en trok ik haar naar voren want dan was de druk er gauw af.. soms doe ik de veiligheidsclip lostrekken maar die staat soms zo strak dat het niet lukt en daarbij hebben ze dan hun zin. Dat duurt me nu ook te lang dus daarom loop ik maar jaar achter en dan loopt zij naar voren.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:05

Zoals ik het nu lees wordt ze dus steeds beloond in d'r gedrag? :P
Zou haar eens stevig vast zetten aan dito halster en het es ff helemaal alleen uit laten zoeken. Totdat ze kalmeert en geen tegendruk meer geeft.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:11

Mijn volbloed had iets tegen vast staan, die heb ik destijds met drie halsters om, kettingen touwen en elastieken vast gezet en met drie man erachter met zweep en bezem...10 minuten later, zweep kapot 2 halsters en alle lijnen. Ze wilde zo af en toe gewoon NIET vast staan ;)

Met Zaraar merk ik goed verschil nu. Hij begint z'n lichaam veel en veel meer te voelen en gebruiken en beweegt al veel beter. Verder is hij heerlijk zand aan het mesten en worden z'n spieren mooier en completer.
Hij groeit weer van de lucht ondanks hij minder voer en dezelfde beweging krijgt wat inhoudt dat zijn blinde darm al veel meer voedingsstoffen aan het benutten is
Hij was niet zo 'slecht' als Geisha(niet persoonlijk Kelly, meer als vergelijking :) ) dus zijn verschillen zijn minimaal maar vallen mij wel goed op.

Nicky, wat fijn dat het beter gaat met Dayem, hopen dat de stijgende lijn erin blijft zitten.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:57

Ik kan me voorstellen dat een paard dan niet vast wilt staan...
Er zijn andere methoden om een paard leren vast te staan, waar geen geweld, maar rust bij komt kijken...

Djuun is in het verleden ook eens gaan hangen tijdens het singelen (wat stapsgewijs werd gedaan, tutje) maar zodra zij tegendruk voelde, liet ze zich vallen, ook niet zo handig :')

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:00

Oh begrijp me niet verkeerd hoor, dit was na jaren tobben een laatste stro halm. Met geduld, voertjes en rust. Niets werkelijk niets hielp bij haar. Als zij los wilde, ging ze los.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:02

Lastig Kelly. De manier van Lisa is ook niet mijn manier. Heb je je wel eens verdiept in Parelli oid?

Ik duim voor je Amy :)

Vanmiddag een heerlijk buitenritje gemaakt in het Amsterdamse bos met een vriendin. Dayem vindt het reuze gezellig al die nieuwe vriendjes. Ze waren super braaf, zelfs iets te braaf :+ Stonden heerlijk gerelaxt met z'n tweetjes aan de trailer tijdens het opzadelen. Hij gaat het nog eens leren :))

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:59

Het spijt me, maar een paard snapt niet dat hij geslagen wordt omdat hij hangt en leert er niet van dat hij dat niet meer mag doen, zo werkt een paard zijn gedachten niet. Zo handelen is in mijn ogen frustratie van de eigenaar en helpt totaal niks...
Als ik een paard had, wat niet zou kunnen vast staan, zou ik dit proberen:
http://blockerranch.com/

Paarden kunnen btw schade in de hals oplopen als ze echt door gaan hangen!

Volgens mij zijn de paarden met klachten allemaal weer uit het dal aan het klimmen, fijn! :)

Succes maandag Amy, spannend!!

Vuile sl*t die Mish :oo

Morgen laatste dagje vakantie, helaas maar waar :Y) Vandaag lekker rondje met Djuun gedaan, zij heeft helaas haar vakantie al lang en breed gehad toen wij in Frankrijk zaten :+
Gelukkig vind ze het altijd heel gezellig om met haar vriendjes op pad te gaan ~~}>
Afbeelding

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:15

Even een kort berichtje van mijn kant:
Mijn paarden kunnen beide meestal al flink vaststaan. Ik heb ze gewoon snoepjes gegeven als ze kalm waren, maar waarschijnlijk werkt het niet met elk paard zo :+ Als ik Falco met een zweep werd aangepakt, ging dat alleen nog meer fout dan zonder. Een paar mannen gingen hem ooit wel zo met zwepen en lijnen eens op de trailer krijgen. Hebben ze toch moeten toegeven dat het niet werkte op die manier... Ik ben meer voor geduld en rust.

Hier nog steeds migraine, maar ik verveelde me zo dat ik nog eens door de foto's van Reindert ben gegaan. Man, wat heb ik knappe peerdjes :+ Nu maar terug afsluiten, voor ik weet klaar ben om m'n tanden stuk te bijten of m'n hoofd tegen de muur te slaan.

Ohja, de dokter van wacht geloofde niet dat ik lyme had :+ l*l.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:01

He Tiene, niet fijn! En dan ook nog niet geloofd worden, blegh...
Begint de medicatie al te werken?

Voordeel van jonge paarden en veulens is dat je t allemaal zelf netjes kan aanleren. Veulen oefen ik al met vast staan naast moeders wanneer ze al goed aan het halster meelopen. Dan kennen ze t principe al wijken voor druk, want daar gaat t om. Dus dan alleen touwtje los door de ring of waar je ook aan vastzet en gewoon touwtje vast houden en tegelijkertijd poetsen. Als dat goed gaat vast zetten. Meestal komt t een of twee keer voor dat ze die druk ervaren zodra ze dan weten dat naar voren druk afneemt is t goed.
Wat je zegt Letizia, van dat hangen kunnen ze behoorlijk schade in de nek oplopen dus wel zaak om dit te verhelpen.
Daarom denk ik best een keer gewoon echt zelf uit laten zoeken ipv steeds in de paniek vsn het paard in te grijpen.
Als ik je verhalen lees Kelly denk ik dat jullie veel baat zouden kunnen hebben bij grondwerk (vandaar mijn vraag) zoals Parelli.

Haha, die Djuun! Ze kijkt idd of ze het prima naar haar zin heeft, lol! De vriendelijkheid zelve.. _O-

En Nicky ook al lekker ritje gemaakt! Brave Dayem! Nooit geweest Amsterdamse bos. Is het daar druk of valt dat mee?

Vandaag weer lekker ritje met Nour op de planning. We krijgen bezoek van dinnetje Clau dus wordt weer gezellig arabonderonsje hihi! :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:04

Fijn dat de kleintjes weer opknappen! :)
Gut, wat een dramaqueen dat hondje van jou Lisa. Moest er wel even om lachen, klinkt als onze Woody (Leeft niet meer) Die kon van hele simpele dingen compleet uit zijn plaat gaan, haha!
Wat betreft bijrijders. Ik zou het nooit doen bij mijn paarden. Als ik zelf wat drukker ben worden ze gelukkig verzorgd, en op de wei vermaken ze zich ook prima :) Maar nu ben ik ook geen fanatieke (wedstrijd)- ruiter op het moment.
Mishje word nu echt grooooot! Maareh, een Friesche merrie? >;)
Horse Event lijkt mij ook wel leuk! Dit weekend moet ik echter werken...have fun!
Succes met je huisje Ersilia!
Oeeh, wat spannend met Nash!! Ik ga voor je duimen!!
Ik vind die foto van de twee boze merries en een blij kereltje in het midden echt geniaal _O-
Vervelend van de migraine Tieneke! Beterschap!

Gisteren foto's gemaakt en ben er heel blij mee! :DZaten een aantal hele mooie bij, ze was machtig aan het showen <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Helemaal 'zen' :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:49

Mooie foto's, mis nu wel showfoto's natuurlijk ;)..
Leuke foto van een vrolijke Djuun :7 ..
Nicky, fijn dat je op mag bouwen en meteen lekker weg geweest... Braaf paard heb je toch!
Lisa, gaaf dat je al verschil ziet en hij zich beter gaat voelen... Wat moet jij hem allemaal geven?
Oortjes al minder aan de tuut?
Amy, snap dat het spannend is! Bijna maandag...
Kel, ook positieve berichten, fijn! Erg benieuwd hoe ze verder opknapt...
Yildiz, Annika is gewoon een DA en heeft ook een kreupelheidsonderzoek etc. gedaan.. Ik zie het als een stukje extra... :j..

Met Silver gaat het ook goed, buik is minder bol en zijn mest is vaster, geen natte brei meer... Morgen mag hij weer wat gaan doen.. Vandaag de paardjes wel even lekker laten rennen in de paddock en zelf met Silver gespeeld, hij keek heel soepel...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:57

Yus ziet er goed uit zeg! Dat tevredene herken ik :j

Fijn van Silver!

15 dagen oud

Afbeelding

met strakke mama Set

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:30

YildizArabs schreef:
Dominantie lijkt me, geen andere paarden in haar en zelfs jouw ruimte willen hebben.
Prima op de wei maar niet als jij haar vast hebt dan moet ze haar aandacht bij jou hebben. Ben het even kwijt maar deed je nou wel eens grondwerk met d'r? Of dominantiespelletjes (dit klinkt vrij apart :+ ), maar ik bedoel in paddock bv los en dan zonder haar aan te kijken landje pik? Dus als ze ergens staat daar rustig naartoe lopen en haar weg jagen?
Doel is om haar aandacht bij jou te krijgen, dat zij op jou gaat letten ipv andersom.

Dat hangen hoe gaat dat? Ze gaat hangen en dan? Grijp je dan steeds in?
Ik laat ze altijd hangen (stevig halster) totdat ze rustig worden en ontspannen. Das een of twee keer en daarna begrijpen ze t wel.

Fijn dat je al zoveel verbetering ziet! :)

Ik ben het met je eens dat een paard zich gewoon moet gedragen als je er mee bezig bent, of je er naast loopt of erop zit (of gewoon in de buurt staat) dan letten ze op jou en bepaal jij of er een ander paard moet worden afgestraft.

Met het hangen doe ik het anders, met één halster en touw kon ik het met Fuego ook niet redden, die trok altijd alles kapot, hij kreeg er dus twee om en twee touwen. :+
En hij hield echt niet op na een paar keer.. schoot elke keer totaal in de stress.
Als ze éénmaal gaan hangen, kun je niet veel meer meer doen, ik stelde hem gerust en dan hield hij op.
Het hangt er natuurlijk van af waarom ze doen, sommige paarden doen het erom, dat vergt een andere aanpak.
Ik probeer dus wel altijd te voorkomen dat ze het doen, omdat er makkelijk lichamelijke schade kan ontstaan, helemaal als het touw breekt..(kennen jullie bliksem nog? Die had z'n schoft gebroken!)
Wel heel goed oppassen ook dat je er niet achter staat!
Fuego doet het nu al heel lang goed! (Hij was pas met z'n derde aan het halster gewend en vond het helemaal niks die druk..)
Maar ik ben pas na een tijdje weer gaan oefenen en heb hem gewoon leren los te staan en dat doet hij echt supergoed, heel handig ook!
En Fuego met de zweep aanpakken werkt totaal averechts en is helemaal niet nodig want een zware stem opzetten maakt al zeer veel indruk.

Amy, succes!

Lisa, fijn dat je peerdie wat beter gaat.
En de hond voortaan ook een verbandje op z'n bekkie. :P

Lekker gehobbeld dus Nicky!
Wat heerlijk hè dat het nog zulk weer is! :))

Djuun geen vakantie meer...arme paard heeft een vreselijk leven! :P
Ook lekker op pad geweest dus!

Tien, je hebt zeker knappe paarden!
Beterschap, ik hoop dat je snel de vruchten mag plukken van je medicatie. :(:)

Yildiz, gezellig!

Mooie foto's van Yus!

Siver gaat ook weer wat beter, mooi zo!

Fuego laat ik even staan want hij was toch wat gevoelig nadat de hoefsmid was geweest.
En even rustig aan vandaag is wel fijn, Nikita's feestje wat super geslaagd maar pap en mam zijn er te oud voor.. :+
Ze is 12 geworden! (vroeg jij hè Lisa?!)

En de foto's van het geitenhok staan op fb, hebben jullie vast wel gezien. :P

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:33

Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaf geitenhok Miran!

Set heeft ook gehangen in het begin, tegenwoordig zet ik haar nooit meer vast maar in het begin met zadelmak maken zette ik haar aan een jong boompje vast als ik wilde opzadelen. Als ze dan ging hangen boog het boompje mee :+ Waardoor Set geen pijn deed maar wel begreep dat het weinig zin had. Ook kon door het meebuigen het halster of touw niet breken. Heb haar een keer een kwartier laten staan en daarna stond ze normaal rustig stil en heb ik haar uitgebreid beloond.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:54

Dank je!
De geiten mogen voorlopig niet klagen...al doen ze dat constant, alles is bèeh. :roll:

Ik had je post gemist, wat is ie al weer gegroeid, en zo mooi <3 , hij houdt vast zijn kleurtje denk ik, das wel superstoer! *\%/* :))

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:18

Smart schreef:
Mooie foto's, mis nu wel showfoto's natuurlijk ;)..

Ik ga even zoeken in de 300 foto's! :P

@Katja: Zo gauw je haar een halster of iets dergelijks om doet, gaat ze in relax-stand :Y)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:18

En wat een gaaaf hok Miranda! Zag 'm op FB!! :D

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:53

Ohhh Miranda ik moet echt even reageren hoor, maar je geitenhok is geniaaaaal! :D :D
Als ik ooit nog konijntjes neem of iets, ga ik jou sowieso bellen haha! Je moet er je beroep van maken, gat in de markt *\o/*

Ik kom weer eventjes om de hoek kijken :o Lastig weer hoor, de omschakeling van vakantie+werk, naar school+werk. Tijd wordt hard opgeslokt haha, moet weer m'n balans erin vinden, ook met Pief.

Wat een hoop 'ziekenboegjes' hier zeg! Gelukkig zijn de meeste zo te lezen op de betere hand :j
@ Kelly, wilde even zeggen dat ik Geisha er al een stuk beter uit vind zien! En slim om steeds standfoto's te maken, zo kan je het wel het beste bijhouden ja!

Joyce Yus ziet er altijd zo wijs uit vind ik :) Ze ziet er goed uit! Je kleintje mag er ook zeker wezen!!

Kat Ilya is zo knap! Zijn ogen zijn echt heel mooi, blijft dat zo denk je of zal het wegtrekken?

Haha Eline, Mish past wel met friezen dus? Shief dus echt niet :Y) Die heeft flinke ruzie gehad met 1ntje en sindsdien is ze op der hoede bij friezen haha

Letietz die foto is echt geniaal, arm fjordje haha!

Sorry als ik niet op iedereen gereageerd heb, zal het weer is wat meer proberen bij te houden :list:

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:54

Shanna het hangt er van af, of het veulenkleur ogen is, of dat hij cream heeft (valk). Dan zou het lichter kunnen blijven. Ze lijken wel wat anders dan de standaard veulenkleur! <3 Weet niet of het ook nog door de silver kan komen.

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:56

Ja heel mooi! Zie idd wel vaker wat lichtere oogjes bij veulens maar die van Ilya lijken er wel anders uit te zien :) spannend hoor, dat het maar snel oktober is haha

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:57

Ja ben echt extreem benieuwd :))

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:07

Ik ook :D Wil toch ff dagje plannen hoor om langs te komen! Wel een flinke reis vanuit hier, maar misschien kan ik 't wel combineren met bezoekjes aan anderen uit dit topic uit die omgeving? :))

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:10

Jaa Miranda en Brenda zijn goed te bereiken sowieso :D en katjen is een uur denk ik. Zit te denken of ik niet bij je in de buurt kom ofzo haha.