[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:24

:')

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:52

Miran, dit topic is wel wat voor jou:
[VSW] Paarden die altijd op stal staan?
Ik zit het werkelijk waar met open mond van verbazing te lezen :\
Citaat:
Maar welke levensbehoeftes mist een paard wat op stal staat dan?
Krijgt toch ook eten, water, beweging? Een paard wat op de wei staat staat ook 9/10 keer stil met zijn neus in het gras..

Welke plaat heeft zo iemand voor z'n kop, word er gewoon een beetje verdrietig van ;(

Ik ben meerdere malen voor het welzijn van m'n paard, dus niet voor mezelf! verhuisd van stal, helaas kunnen ze door de kleigrond bij ons ook 's winters niet de wei op, tenzij er sneeuw ligt of als het heeft gevroren, dat gebeurd dan ook. Verder hebben ze hun stal met uitloop en via de uitloop hebben ze contact met andere paarden. Tevens worden ze 's winters een poos buiten gezet in de bak of roundpen, samen met hun vriendje, is het mooi weer dan staan ze daar best een poos, bij regen wel minder lang, maar daar lijk je ze dan ook niet echt een plezier mee te kunnen doen...
24/7 het hele jaar rond op stal (en dan vaak een binnenstal die met een beetje "geluk" geen tralies heeft, dus een blinde muur) ophokken, het zou niet bij me opkomen. Als ik alleen maar op zo'n stal zou kunnen staan, zou ik m'n paard verkopen...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:01

-O- dat topic heb ik na pagina 1 weer weggeklikt omdat ik er misselijk van word, wat een opvattingen zeg..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:02

Walgelijk he :\
En sommige steken ook zo hun kop in het zand: hij staat op een dik bed van stro, dus heeft het hartstikke goed 8)7

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:07

Owh ja, ik zag de naam van het topic voorbij komen, dus daar heb ik me direct verre van gehouden.. ;(
Fuego stond ook 24/7 op stal 's winters voordat hij van mij was, dus echt de hele winter in de stal zonder eruit te komen...daar moet je toch niet aan denken...
Een paard wat zo'n 7 maanden achter elkaar helemaal niet naar buiten komt en alleen een rondje kan maken in de stal, geen galop of draf.
Mijn vorige buurman deed het ook zo, en dan maar fokken dus hij had er 9 staan...kwamen ook de stal niet uit... :n
En dan te bedenken dat hij ruimte zat had...hij had wel gezien hoe het bij mij ging en toen is er gelukkig heel wat verbeterd.
Maar je hebt gewoon heel veel onnozele mensen. :+

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:07

Pfff ik vind het zo sneu die paarden die altijd maar binnen staan! Mijn paarden komen elke dag buiten op de wei tenzij en echt onbegaanbaar is dan gaan ze de paddock in. Vandaag staat mijn ruin binnen vanwege de hoefzweer en heb daar al moeite mee(hij staat wel met ze vriendin binnen), zeker omdat ik straks pas heen om hem er ff uit te laten... Morgen gaat hoe ie hoe dan ook weer de wei op!
Pfff heb wel even de balen, kon vanmorgen niet heen om hem zelf te verzorgen, stalhouder heeft het gedaan maar das toch anders. En zit nu ook op telefoon van mijn Hoefsmit te wachten die maar niet terug belt... Ik zit mezelf helemaal op te vreten prutsmuts erg he...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:08

Tja ik heb de luxe dat mevrouw het paard altijd maar dan ook altijd buiten staat :) Ik weet dat ik heel veel geluk heb daarmee.

hebben jullie deze al gezien? :')

[LZP] Anky met Kur "gabbertje"

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:11

Snap het wel hoor, dat je vol ongeduld zit te wachten... De beste persoon die de hoeven van je paard kan behandelen is toch je smid! Ik sms tegenwoordig met mijn smid, werkt goed :P
Ik bedank mijn smid altijd na z'n werk en de laatste keer bedankte hij mij, voor jaren lange trouwe klandizie, toch leuk :j

Het eerste wat ik vorige week aan de dierenarts vroeg was of Djuun toch wel gewoon los naar buiten kon en haar antwoord was: ja het liefst zo veel mogelijk, dus een grote opluchting :j

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:12

Ja, zag hem voorbij komen Katja :')
Moest er wel om lachen :')

En over Anky gesproken: zelfs haar paarden gaan gewoon de wei op!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:13

Cool hè, anky kaal en met een aussie aan. :P

Toen Fuego bij mij kwam heb ik hem beloofd dat hij nooit een dag in de stal opgesloten hoeft te staan.
Als ik nu op maneges ed. kom vind ik de stalletjes ook zo klein.. :')

Als Fuego een hoefzweer zou hebben zou ik hem gewoon op de paddock zetten, kan dat niet?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:17

Oh las zo over de hoefzweer heen, sorry! Wat naar zeg, maar een paard met hoefzweer wil niet eens lopen meestal dus wat dat betreft is het al minder sneu, en irritant he niet terugbellende hoefsmeden, die heb ik ook gehad :7

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:20

Op zachte grond lopen ze meestal wel, is beter om wel wat te lopen als het kan. :j

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:26

Op mijn stal staat 90% met de overtuiging dat paarden niet buiten horen in de winter. Bij ons komen de paarden in principe gewoon niet buiten in de winter, naast het uurtje stapmolen en de tijd die je zelf met je paard besteed. GODZIJDANK zijn er altijd dingen bespreekbaar en mag Princesa gewoon met het jonge grut naar buiten. Niet de hele dag, maar toch een aantal uur de benen strekken. Ik vind het anders ook gewoon echt heel zielig. Ook voor het sociale contact onderling vind ik het belangrijk dat paarden met elkaar buiten komen.

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:35

Bah ik heb dat topic ook voorbij zien komen en bij precies die reactie die jij quote Letietz heb ik 't weggeklikt :r

Er zijn veel stallen (zoals mijn vorige manege) die geen weide hebben, maar zelfs zij doen er alles aan om er voor te zorgen dat alle paarden (dus niet alleen pension) elke dag een aantal uren in de paddock mogen. Dat vind ik het minste wat je een paard moet kunnen bieden elke dag. Dus niet dat dat uurtje rijden het enige uurtje is dat ie van stal komt. Ze hebben een eind verderop wel een weide, maar dat is te ver van de manege zelf. Hier brengen ze alle trouwe oude manegepaarden heen die op zijn, zodat ze daar hun oude dag mogen slijten, vind ik heel respectvol naar de paarden toe :j. Toch zou ik mijn paard er niet willen stallen, hoe fijn de manege ook verder is, ik vind er te weinig uren buiten.

De stal waar Shief staat ben ik per toeval gekomen, namelijk toen ik pers ging verzorgen. Toen we het aanbod van Shief kregen wist ik meteen dat ik haar op deze plek wilde hebben, ze staan hier zolang mogelijk 24/7 op de wei. Vaak gaan ze eind oktober begin november in de nachten op stal, tot ergens in april. Overdag dan lekker buiten ravotten, ook als er sneeuw ligt (onze weide is ontzettend vlak waardoor het met sneeuw en vorst gelukkig goed gaat). Shief is verliefd op der stalletje, ze vind het heerlijk, maar ik ben blij als ik haar er elke morgen weer uit kan schoppen de wei in :)

Stel ik moet, om wat voor reden ook, weg van deze stal, en ik vind hier in de buurt niks met veel weidegang, dan maar paard een eind verder stallen en dat ik langer onderweg ben. Welzijn paard staat echt voorop! Kan er dan ook echt niet bij dat er nog mensen op deze aardkloot zijn die zich afvragen wat een paard die de hele dag op stal staat, mist %)

@ Letietz, ja he vind ik ook! In de winter is ze ook weer mooi diepzwart, dat in combi met de sneeuw is prachtig <3 Die foto's van Lisa Dijk vind ik nog steeds geweldig in de sneeuw

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:35

Bizar dat topic! Sommige reacties zijn echt tenenkrommend, echt geen woorden voor _-:(

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:41

Die reacties ook over dat sommige sportpaarden hebben, en dat allemaal al duur genoeg is, en dat paard daarom de wei niet op mag omdat baas niet op blessures zit te wachten _-:( Hallooooo egoïsme |o

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:41

Ik denk dat ik Fuego ook maar 24/7 op stal ga houden nu ik dat weet, het is eigenlijk wel een goed idee!
Want zo slijt hij minder en hoef ik de drollen alleen uit de stal te halen, verder blijft alles schoon, ideaal!
En lopen is voor een paard helemaal niet nodig, alleen als je gaat rijden, paarden hebben duidelijk dezelfde behoeftes als een fiets!
En als ik niet kan komen en hij staat een paar dagen opgesloten, is hij wel extra blij als ik weer kom.

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:42

@shanna ik zat pas ook op een topic te kijken en toen zij dat meisje dat ik niet met bandages moest gaan rijden dat was slecht voor mijn paard....nja denk dat zonder nog slechter is. Asal gaat gewoon lekker op de wei of in de bak vind belangrijk dat ze ook lekker paard kunnen zijn
Heb op verschillende sportstallen gewerkt en deze paarden gingen ook gewoon op de wei

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:50

Over bandages is nog wel wat te twisten.
Want het wordt erg warm en dat kan slecht zijn voor sommige paarden.
Maar ik reed mijn vorige paard altijd met bandages omdat hij anders zichzelf trapte en bandages zaten beter qua pasvorm dan beschermers.
Hij heeft nooit kreupel gelopen in 20 jaar dus ik heb er nooit wat van gemerkt dat die warmte blessures kan veroorzaken.
Maar Fuego loopt altijd bloot en die trapt zichzelf ook niet dus vind ik het niet nodig.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:55

Wat echt de pezen van je paard beschermd zijn beschermers met een harde schaal aan de buitenkant, die laat de klap van bv de hoeven van het achterbeen niet door.
Hebben jullie trouwens weleens inside the giant gezien met het renpaard? Daar ontleden ze een renpaard en op den duur zetten ze een bepaalde druk op het been wat overeen komt met bv een paard in rengalop, dan zetten ze een mes op de pees, niet eens met veel druk *bang* en de pees spat uit een. Dit klinkt misschien wat luguber, maar het is echt een super interessant filmpje! Zal ik hem opzoeken?

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:56

Klinkt heel interessant :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:58

Jaa zulke dingen vind ik heel interessant :j

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:58

het is erg goed om peeskappen met en bandages af te wisselen, ik heb speciale onderbandages die zorgen dat het niet te warm wordt, ik koel ook na iedere training de pezen met koud/lauw water

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:05

Mijn ervaring met bandages (ook met onderleggers) en peesbeschermers is dat het toch altijd warm wordt.
Maar mijn paard heeft daar nooit nadelige gevolgen van gehad.

Dat er op een pees veel kracht komt te staan, lijkt me wel logisch.
Maar zo'n luguber filmpje is natuurlijk nooit weg! :P

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:06

het is ook wel logisch als je kijkt wat voor gewicht er op die beetjes rust en dan gaan wij er ook nog bovenop zitten :+