Hoeveel types arabieren zijn er nu eigenlijk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nasheeta

Re: Hoeveel types arabieren zijn er nu eigenlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:34

Citaat:
GSB = General Stud Book.
Dit is het het studboek waar de eerste arabieren die in engeland kwamen geregistreerd werden.
Veel van deze paarden zijn afkomstig van crabbet, bijna alle crabbet paarden zijn zijn GSB.
Maar er zijn ook een aantal importen geweest van paarden die niets met crabbet hebben maar in het GSB zijn, Dwarka zie je vaak via Algol (Algol via Dargee is wel weer crabbet), Borak, Mootrub enz enz.

Het verschil is dus klein als je wilt kan ik je wel een lijst geven met paarden vanuit het gsb die geen crabbet zijn (de eerste imports).
Er bestaat helemaal geen Crabbet database, ik heb redelijk wat dingen op papier staan, veel losse aantekeningen enz enz.
Er zijn nog maar een paar mensen in nederland die deze lijnen als fokrichting gebruiken, er is daar eigenlijk ook te weinig materiaal voor.
Wij hoop, als de stallen dan af zijn, een hengst te leasen voor een jaar uit Engeland om "nieuw" bloed te krijgen (hopelijk merrieveulens het jaar daarop ).

Gr Em

ja graag die lijst wil ik!

Ik ken ook Ter Waele Stud hier in het zuiden, die fokken ook Crabbets.
Ik vind het een mooie fokgroep. de eigenares van Arabian Magazine fokt ook Crabbets, hebben een paar 100%, waaronder Rosaliah Gold, zegt dat je iets?

Zahlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:12

De lijst zoek ik even op en zal deze plaatsen.
De paarden van Ter Waele ken ik ook, ze hebben momenteel een merrie te koop staan die qua bloed erg mooi gefokt is alleen de moederlijn is een lijn waar ik heel voorzichtig mee ben, als deze lijn ergens midden in de pedigree zat had ik er geen moeite mee gehad maar als onderste lijn wil ik hem echt niet.

Ik ben jaren geleden ergens op de Veluwe geweest (dacht ergens bij Hoederloo) waar een stoeterij stond waar nog wat Crabbet/GSB bloed was, er werd toen nog gefokt maar hoe het er nu voorstaat daar weet ik niet.
Tja en dan zijn er ng de verdwaalde crabbets die zo af en toe opduiken, meestal zijn ze dan al wel antiek.
Rosaliah Gold ken ik, een erg goede merrie die het goed doet in Engeland, zou graag een merrieveulen willen uit deze lijnen .

Gr Em

nasheeta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:55

dan moet je even bij samantha mattocks slijmen van arabian magazine! haar ouders zijn de eigenaars van Rosliah Gold. er staat nu een advertentie in Arabian Magazine met foto's van Roslaliah en naaste verwanten...mooi diertje.

Je bedoelt met die Ter Waele lijn de lijn van Haturanda? Is Ter Waele Haudrey een dochter van haar want die ken ik wel en die is zeer braaf, halfzusje O'Hara wat minder...

Rusleem als papa is heel tof lijkt me voor een echte Crabbet fan.
Ter Waele Hanan, die nu te koop staat toch, vind ik heel interessant maar net niet speciaal genoeg. net niet dat gouden randje, in mijn beleving dan he en puur op foto's gezien.
Als ik een Crabbet zou willen aanschaffen dan moet dat echt vanaf het eerste begin superspeciaal zijn. niet alleen hoog % Crabbet maar ook alle 'toeters en bellen' eraan zoals Tigger, prachtige gangen, superkarakter, mooi uiterlijk en duidelijk herkenbaar als Crabbet.

Ma jaa...ok heb nog een aardig lijstje van speciale "Biertjes" die ik ooit zou willen hebben, komt geen eind aan, lastig...

nasheeta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:18

Op zoek naar crabbets kwam ik deze tegen, crabbetbloed niet al te hoog volgens mij maar mooooooooi!!

www.pharapharm.com (o.a. Burgundy Sun)

http://www.sonmeadowsranch.com/index_fi ... ritage.htm
zie met name sun rose beauty...wow!

als ze wat crabbetbloed hebben dan is dat in ieder geval gemengd met Babson. mooi voorbeeld van combined source breeding.

("straight"/closed breeding group/gesloten fokgroep is logischerwijze de totale tegenpool van bloedlijnen mengen/combined source breeding)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:22

Wauw, Crabbets zijn echt mooi. Helemaal mijn type, slank, maar niet té

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:24

nasheeta schreef:
dan moet je even bij samantha mattocks slijmen van arabian magazine! haar ouders zijn de eigenaars van Rosliah Gold. er staat nu een advertentie in Arabian Magazine met foto's van Roslaliah en naaste verwanten...mooi diertje.

Ben ik al mee bezig We zijn sinds mijn aanmelding voor het blad al druk over Crabbets aan het babbelen En ze laat mijn abbo ingaan vanaf het Crabbetnummer (juni nr dus). Helemaal super!

Citaat:
Je bedoelt met die Ter Waele lijn de lijn van Haturanda? Is Ter Waele Haudrey een dochter van haar want die ken ik wel en die is zeer braaf, halfzusje O'Hara wat minder...

O'Hara is nog best braaf hoor, alleen nogal schuw. Ik heb een paar dagen met haar gewerkt bij Yvonne en na dag 2 kon ik haar zo pakken in de wei. Een eigenaar die er dagelijks mee aan het werk gaat komt er wel ver mee denk ik. En ze is verder ook gewoon een leuk paard. Maar Harakiri dan (de 1 jaar oudere volle zus van O'Hara) Daar kan nog steeds niet (normaal) op gereden worden en die is 6... (die had ik bijna gekocht, maar de verkoop ging niet door van verkoopsters kant) Staat nu voor zover ik weet te verpieteren in de wei.

Citaat:
Als ik een Crabbet zou willen aanschaffen dan moet dat echt vanaf het eerste begin superspeciaal zijn. niet alleen hoog % Crabbet maar ook alle 'toeters en bellen' eraan zoals Tigger, prachtige gangen, superkarakter, mooi uiterlijk en duidelijk herkenbaar als Crabbet.

Ik ben de gelukkige eigenaresse van 1 van zijn zoons

Colora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:44

Topis Djima is vader van m'n Arisha :D Ook nogal Crabbet gericht dus ;)

armanike

Re: Hoeveel types arabieren zijn er nu eigenlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 23:41

Ik heb ook een russische. Ze is groter een stuk forser en meer gedrongen.

xISVx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:16

wat zijn de algemene verschillen in karakter van de types;
De Egyptische
De Russische
De Poolse
De Spaanse
?

En de Crabbet, wat is daar speciaal aan?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:42

xISVx schreef:
wat zijn de algemene verschillen in karakter van de types;
De Egyptische
De Russische
De Poolse
De Spaanse
?

En de Crabbet, wat is daar speciaal aan?

Dan moet je even zoeken op Lady Blunt zij is de oa de grondlegger van deze lijnen.
En komt uit Engeland.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:29

Pff dit is toch allemaal een stuk lastiger als dat ik aanvankelijk dacht..
Heb zelf ook een arabier, niet gekocht voor een speicaal doel, gewoon mijn maatje. Maar heb gisteren zijn pedigree zitten bekijken en dat is best leuk om is te zien! Ook omdat er foto's en prestaties bijstaan.

Nu zag ik bij verschillende ook staan dat ze geimporteerd waren vanuit verschillende landen. Maar om nou een percentage eraan vast te hange, daar kom ik niet echt uit haha