Arabieren en zonder dekens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MabuPets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:01

percella staat ook met deken op stal en buiten,
deze winter was het dan ook wel heel koud,
ze kan ook makkelijk zonder, maar je weet nooit hoeveel de temp zal dalen 's nachts! Haha!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:03

Percella schreef:
ze kan ook makkelijk zonder, maar je weet nooit hoeveel de temp zal dalen 's nachts! Haha!

De nachttemperatuur daalt in Nederland zelden tot 15 graden onder nul.
Tot die temperatuur kunnen paarden zichzelf prima warm houden. Knipoog

Lenneke_

Re: Arabieren en zonder dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 17:21

Ik wil Anouar deze winter proberen zoveel mogelijk 's nachts buiten te houden (zonder dekens) Moet alleen nog iemand zien te vinden die dat ook wil want Anouar kan niet alleen.
Ze hebben dan geen schuilstal, dus als ze slecht weer voorspellen zet ik hem wel binnen, maar zolang het droog is is kou niet erg

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:16

mijn nrps is 75% arabier en als ik die zonder deken in koud weer zet dan gaat hij echt helemaal rillen

Mooneye

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 21:47

Mijn Arabier kon prima zonder deken. Ze heeft een paar jaar zonder gestaan en afgelopen winter voor het eerst ook 's nachts buiten gebleven zonder deken. Ging super. Zolang je maar niet fanatiek poetst en de vacht lekker vet laat worden kunnen ze prima tegen regen en sneeuw is mijn ervaring. Wij voerden ze 's avonds meer kuilgras dan ze op konden zodat de kachel goed gestookt kon worden. De paardjes hadden geen schuilstal, wel wat bomen om onder te schuilen. 1x heeft mijn merrie gerild, dat was voordat de kou echt door ging zetten, daarna heb ik het niet meer gezien en zag ze er prachtig uit met die korte volle vacht.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:09

spottie schreef:
mijn nrps is 75% arabier en als ik die zonder deken in koud weer zet dan gaat hij echt helemaal rillen

Onbeperkt ruwvoer voeren, zorg voor schuil plaats tegen regen en wind en dan lekker laten staan.

Rillen is een goed teken, dan zijn ze namelijk bezig zich zelf aan te passen. Wacht 2 dagen en moet je kijken, heb je ineens een paard die tegen kou kan.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:02

ik denk dat ze heel goed tegen koude kunnen, maar bij regen/sneeuw zie je ze wel meteen kou hebben...
dat zullen ze niet hebben in de woestijn Tong uitsteken

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:00

mijn pony heeft swinters een mega tebbyberen vacht. kan er erg goed tegen. tenzei het heel erg koud is en paa dagen achter elkar regent/sneeuwt heeft ze het wel koud staat ze te rillen krijgt ze wel een deken op.mijn fries krijgt ook geen wintervacht. die heeft wel een dekenop

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:16

Ieder ras/soort kan zonder deken naar buiten. Mijn verzorgarabje was drachtig en stond samen met een andere merrie die een veulen had. Ze mocht geen deken op want dat veulen was nogal springerig enzo en als dan zn kleine beentje in een dekensingel floept...daar denk ik liever maar niet aan.

Maar ze kon echt super zonder deken. Ze kreeg alleen een dikkere vacht als de jaren daarvoor toen ze wel met deken op stond. Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 18:49

Nogmaals, mijn vraag was niet óf arabieren zonder deken kunnen. Mijn vraag was: Zijn arabieren beter bestandt tegen grote themperatuursverschillen dan andere rassen?

Dat arabieren prima zonder dekens kunnen weet ik ook wel

mvanaarle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:33

Mijn merrie krijgt helemaal geen dikke wintervacht, maar toch heeft ze het absoluut niet koud in de winter. Ze staat gewoon zonder deken dag en nacht, zomer en winter buiten. Ze kan wel voldoende schuilen langs de bosrand en in de schuilstal.

Mijn ervaringen zijn altijd nog geweest dat kou niet uitmaakt. Al wordt het 15 graden onder nul.......geen probleem. Regen/sneeuw (vooral in combinatie met wind) daar krijgen ze het wel koud van.

Afgelopen winter kon ik het verschil goed zien. Bij mijn merrie smolt de sneeuw op haar rug en dus werd ze erg nat. Bij het welshje (die een veel dikkere wintervacht heeft) bleef de sneeuw gewoon liggen en hij kon het er zo weer vanaf schudden. Hij bleef dus helemaal droog.

Monique

mvanaarle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:45

Citaat:
Nogmaals, mijn vraag was niet óf arabieren zonder deken kunnen. Mijn vraag was: Zijn arabieren beter bestandt tegen grote themperatuursverschillen dan andere rassen?

Oh, ook ik had de vraag niet goed gelezen.
Of arabieren beter tegen grote temperatuurschommelingen kunnen dan andere rassen.........ik durf het niet te zeggen.
Zolang het droog weer is, heeft mijn merrie er geen problemen mee als het overdag 25 graden is en 's nachts nachtvorst. Of overdag iets van 5 graden en 's nachts -15.
Maar het welshje wat bij haar stond als gezelschap had hier ook geen enkel probleem mee.

De omslag van droog weer naar regenachtig weer met veel wind.........daar kan mijn merrie juist slechter tegen dan het welshje. Het welshje heeft een dikkere en ook dichtere vacht, waardoor hij beter bestand is tegen al dat vocht.

Monique