Pinto-arabieren, iemand meer info?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesL

Re: Pinto-arabieren, iemand meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:29

hey

ik ben de trotse eigenares van Yamila Bint Sidi!! Wie wat foto's wil zien van Apache's volle zus of Sidi's dochter, kijk maar is goed

Afbeelding

Afbeelding

Droom maar weg

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:35

Ik las hier dat boogie woogie nrps goedgekeurd zou zijn? Dat is hij niet!

De veulens kunnen wel voor registratie in aanmerking komen mits 12,5 % arabisch bloed en worden ingeschreven in register a.

Maar dat maakt de hengst er niet minder om. Bij het nrps zijn verreweg de meeste bonten nakomelingen van neron en dat hoeven niet perse pintabians te zijn, zitten ook gewone ponys tussen met arabisch bloed.

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 23:08

Waar staat NRPS eigenlijk voor, als ik vragen mag? Haha... Sorry, weet er niet veel van hè.

In België is dat inderdaad het BAPS, Belgisch Arabisch Paardenstamboek waar de pinto-arabieren worden geregistreerd, mits 1 van de ouders geregistreerd is.

@ jesL, wat een prachtig beest heb je daar echt waar! Dat hoofdje, die bewegingen, jaja, ik hoop ooit zelf zo een prachtig paardje te fokken! Maar ik ben even gelukkig met mijn knolletje Zij is het begin van een droom, die ik ooit hoop waar te maken

@ Peterina, hoeveel % kans is er nu eigenlijk dat mijn merrie bont zou fokken? Welke soort hengst zou ik dan het beste nemen? Wil hier graag meer over leren, als je het me wil vertellen natuurlijk, wil geen last zijn

Nog meer mensen die een zwak voor pinto-arabieren hebben? Laat het maar horen!!!

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 06:02

Nederlands Rijpaarden en Pony Stamboek.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 09:35

Faas schreef:
Wij hebben onze pintaloossa door G. Basgier laten dekken. Erg benieuwd wat daaruit komt . Merrie blijft, hengst gaat. Merrie willen we dan als alles goed gaat nog weer eens door een mooie bonte arab laten dekken.

Ik vind het plaatjes

Faas schreef:
Wat is de stamboom van Nikie? hoeveel procent arab bloed?

Faas, ik weet ook nog een volbloed arab die dekt, en Sabino is. Maar zo erg dat hij bont lijkt. Hij werd niet opgenomen in het AVS en is daarom naar DL verkocht. Hij is gefokt door Arabian Fantasie uit een vos en schimmel. Ik kwam hem bij toeval tegen door een link naar zijn site...
Deze dus: http://www.coloured-arabians.de/enter.htm

Wat vind je van hem??

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 09:36

Dit is hij... AF Graffiti

Afbeelding

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:34

Die is gaaf.

Vertel me eens wat meer Griebels? Hoe is hij qua karakter? Dekt hij alleen natuurlijk of sturen ze ook sperma op?

Ouders? OF wacht ik ga even naar de site

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 12:50

Ah ik dacht al dat het zoiets was voor NRPS maar wist het niet 100% zeker...

Wow, wat een leuk ding die hengst! Bont kan nooit 100% arabisch zijn, maar sabino wel...

Kijk eens op http://www.khartoonkhlassic.com/WA%20Outrageous.htm Die merrie, WA Outrageous, is 100% arabisch! Ze fokken daar vooral sabino gekleurde arabische volbloeden, staan wel een paar leukerds bij op die site. Dit is alvast een foto van WA Outrageous:
Afbeelding

Erg dat die hengst niet werd opgenomen in het AVS, in het BAPS zou die mss wel opgenomen zijn? Ze registreren daar alvast half-arabische pinto's das dus mooi meegenomen

Ik hoop ooit pinto-arabieren te fokken ofwel sabino arabische volbloeden, zo 1 als WA Outrageous wil ik nog wel hebben Zal wel veel geld waard zijn, al zou ik het niet voor het geld doen, gewoon voor het plezier!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:58

Hier in NL zijn ze dus niets waard omdat ze geen AVS papieren krijgen. En het BAPS lijkt mij niet een stamboek wat halfbloed arabs gaat opnemen!? Kan het mis hebben maar alleen volbloeds mogen toch in het stamboek opgenomen worden?
In Amerika zijn ze geloof ik wel toegelaten in het stamboek, vandaar dat ze daar ook zo fokken.

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 13:04

Mijn merrie zal ingeschreven worden in het BAPS, ze heeft 30% arabisch bloed en vader is Nikie NL met ongeveer 65% arabisch bloed en die heeft BAPS papieren met stamboeknummer.

Dus half-arabieren worden wel in het BAPS opgenomen, maar in een ander register dan denk ik, weet niet juist hoe het in zijn werk gaat, weet alleen dat ik papieren van men merrie kan krijgen en kan laten inschrijven in het BAPS.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:31

BAPS staat toch voor Arabisch Volbloed Stamboek? raar dat ze dan halfbloedjes enzo inschrijven. Dan staat BAPS ook niet meer voor Arabisch volbloed lijkt mij.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:18

Wauw, die Apache vind ik echt een heeeeeeeel gaaf paard!!!!
Ik zou het helemaal geweldig vinden om daar een bont veulen mee te fokken, ik heb alleen geen merrie maar een ruin , balen!

Kan iemand mij trouwens vertellen waar je Apache mee zou moeten dekken om een grote kans op bont te hebben? Ik bedoel dus met wat voor kleur merrie?

Ik vond tot nu mijn eigen arab het mooiste paardje van de wereld maar Apache is toch net effe mooier!!!!!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:07

Ik persoonlijk denk met een merrie met veel wit. Maar ik heb daar geen verstand van

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:33

griebels schreef:
BAPS staat toch voor Arabisch Volbloed Stamboek? raar dat ze dan halfbloedjes enzo inschrijven. Dan staat BAPS ook niet meer voor Arabisch volbloed lijkt mij.

Het Belgisch Arabisch Paardenstamboek omvat 4 registers:
register A: voor de registratie van Arabische volbloedpaarden
register B: voor de registratie van Anglo-Arabische paarden
register C: voor de registratie van halfbloedpaarden
register D: voor Anglo-Arabische sportpaarden

De definities van registers B, C, D zijn op de site van de B.A.P.S. te vinden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:46

bella24 schreef:
Kan iemand mij trouwens vertellen waar je Apache mee zou moeten dekken om een grote kans op bont te hebben? Ik bedoel dus met wat voor kleur merrie?

Citaat:
Griebels: Ik persoonlijk denk met een merrie met veel wit.

Als een van de ouders, in dit geval de merrie (aangezien dat Apache bont is) niet bont is dan hebt je 50% kan op een bonte veulen. Dit ALS Apache heterozygoot is voor bont = drager van EEN bonte gene.
Als hij homozygoot is voor bont, dwz zijn beider ouders waren bont EN hij heeft van elk een bonte gene geerfd, dan geeft hij altijd bonte veulens!

De hoeveelheid wit op een effen kleur merrie heeft helemaal geen invloed op 'het bont' zijn van de veulen, ook niet als de merrie de sabino gene draagt. Deze gene, die nb is bijna alle paarden rassen voorkomt !, kan zich generaties schuil houden om dan in eens ter voorschijn te komen.

Er is een test die gedaan kan worden om er achter te komen of je merrie of hengst wel of niet homozygoot is (alleen de moeite waard ALS beiden ouders bont waren !) voor bont maar deze geeft geen 100% garantie op homozygoot en is geen DNA test.

Bont, mn sabino, 'toont' veel meer op vos. Hiermee bedoel ik dat ALS de sabino gene aanwezig is dan is de uitdrukking/tonen van 'kleur' (lees wit) felle dan op een bijv. bruin of zwart basis gekleurde paard.

Apache is bruin bont en ik neem aan heterozygoot (een gene) bont.
Dit betekend dat hij 50% kans heeft op een bonte veulen.
Als je hem kruist met een heterozygoot bonte merrie kan verhoogt je kans naar 75% kans op een bonte veulen.
Alleen als de merrie homozygoot is (twee bonte genen) is je kans 100% op bont.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:14

De pappa van mijn merrie is paint. De mamma een appi. Tot nu toe heeft ze twee veulens gehad en allebei bont. Ik hoop maar gewoon dat die traditie zich voortzet .

Ik zit wel een beetje met het volgende. Misschien dat jij hier meer van weet Peterina.

Mijn merrie is niet erg getypeerd. Ze heeft een ramshoofd. Als ik nou een heel getypeerde hengst zou kiezen (ik hou niet van het hele extreme maar in dit geval zou het kunnen compenseren) kan ik dan meer getypeerd fokken? Want in dat geval vraag ik me af of ik haar niet beter met een effen extremere hengst kan kruisen, om vervolgens eventueel een dochter daaruit weer te laten dekken door een pintabian.

magic84331

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:01

Peterina schreef:

Bont, mn sabino, 'toont' veel meer op vos. Hiermee bedoel ik dat ALS de sabino gene aanwezig is dan is de uitdrukking/tonen van 'kleur' (lees wit) felle dan op een bijv. bruin of zwart basis gekleurde paard.

Apache is bruin bont en ik neem aan heterozygoot (een gene) bont.
Dit betekend dat hij 50% kans heeft op een bonte veulen.
Als je hem kruist met een heterozygoot bonte merrie kan verhoogt je kans naar 75% kans op een bonte veulen.
Alleen als de merrie homozygoot is (twee bonte genen) is je kans 100% op bont.

De vader van Apache is volbloed arabier (vos met blonde manen), en hij heeft een sabino zoon - uit een arabische merrie !!

Zo de kleuren van Apache komen niet enkel en alleen van zijn moederskant ...

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:12

Griebels: zo heette het avs vroeger aps = arabisch paarden stamboek en hebben een aantal mensen zich afgescheiden en zodoende is het nrps ontstaan vandaar. Zo vreemd als wat het baps dus doet is het niet.

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 22:10

Dus ik heb 50% kans op een bont veulen als ik een effen hengst neem en 75% als ik een bonte neem... En wat als ik nu een effen hengst neem met het sabino gen, zoals de vader van Apache? Is de kans dan ook groter of niet?

Wil namelijk héél graag een veulen fokken met mijn merrie, maar ik wil een hengst met zoveel mogelijk arabisch bloed, liefst zelfs een volbloed arabier. Wat voor hengst neem ik dan het beste? Ik heb horen zeggen dat het dan het beste is om een hengst te nemen waarvan beide ouders schimmel waren, maar hijzelf een effen kleur heeft, daardoor laat hij de kleur op zich afkomen.

Maar goed, mss is mijn merrie wel homozygoot voor bont, wie weet Al denk ik het niet, maar dat weet je niet zeker hè... Zal afwachten worden in de toekomst! Vind ik niet erg, bont zou fantastisch zijn, maar een effen veulen is ook altijd leuk

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:13

Of ze wel of niet homzygoot is kun je laten testen, kost je nog geen 50 euro en dan weet je het.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:16

En wat als je door de schimmelouders nu een schimmel fokt
Onze hengst is zeer waarschijnlijk (op 3 jarige leeftijd al compleet wit) homozygoot, en zal dus een schimmel geven. Als je merrie dan homozygoot bont is, is schimmel sterker...
Geloof ik

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:26

Niks is "sterker" je krijgt gewoon een Bont veulen die later schimmel wordt, prachtig toch?

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:32

Dat kan toch helemaal niet!? Mijn rabicano veranderd ook niet naar mate ze ouder wordt.
En een fries lijkt mij toch sterker homozygoot als onze Liekie... Dat zwarte zit er al eeuwen in geprent. Lijkt me sterk als daar een schimmel uit komt...

Kan het natuurlijk ook mis hebben maar dat is wat ik ervan begrepen heb.

jesL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:33

Mss best een Arabische volbloedhengst nemen met Sabino-gen?

Ikzelf ben ook op zoek naar de gepaste (volbloed) hengst voor mijn merrie...

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:34

Wat zoek je dan voor een hengst?