[FOTO] S.A. Nasheet Hafeed Hallim's Shah komt vandaag!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:17

bandosx schreef:
nou ja ik zie vaker paarden voorbij komen van hun,
zowel op fotos als op diverse shows en blijf toch bij mijn standpunt, waarom zien de jonge paarden van andere fokkers er altijd wel goed uit?
ik kan je diverse fotos van jonge paarden van mezelf sturen die er wel goed uit zien, een kwestie van goed ontwormen,en voeding geven en zorgen dat ze snachts droog binnen staan, ik snap wel dat niet iedereen zijn beurs even groot is,maar god,neem dan geen paarden!

erg jammer dat het bericht van dm horses verwijderd is,geen hond snapt nog waar het over gaat die dat niet gelezen heeft.

groetjes martijn

In tegenstelling tot andere (showgerichte) fokkers gaan ze bij ons zomer en winter gem. 12-14 uur per dag op het land, krijgen alleen ruwvoer, onbeperkt, en aan aanvulling op de vitamines en mineralen. Worden niet vetgemest met krachtvoer (uitgezonderd lactatie, laatste maanden dracht, degenen die het nodig hebben en degenen die groeien) waardoor overvulde pezen en sprongen kunnen ontstaan en de groei kunnen belemmeren. Ze staan sociaal, spelen veel en groeien hard. Nas komt uit een merrie van 147 en een hengst die niet veel groter is. hij gaat zelf 155 of hoger halen.

Qua ontwormen, dat gebeurt zeker gewoon zoals het hoort. De DA vermoed dat wij een logee of nieuw paard gehad hebben in het najaar welke een bloedwormbesmetting heeft meegebracht. Deze vind je in de winter niet terug in de mest vanwege het inkapselen van de larven. Deze komen echter in de lente vaak uit en kunnen zelfs 3 jaar ingekapseld blijven zitten (wat dus betekend dat ze die ook opgelopen kunnen hebben tijdens een logeerpartij in het verleden). De combi van stress, warmte, verhuizen kan zeker bijgedragen hebben aan het ontkapselen. Hier is na ontworming bij 1 weidegenoot ook een 3tal bloedwormen in de mest aangetroffen. Spoelwormen hebben we een zware besmetting van gehad via een paard dat in opfok kwam, dat die wellicht nog aanwezig zouden kunnen zijn (resistentie) wist de nieuwe eigenaar en de stalhouder.

Jij hebt geen idee hoeveel er in de paarden gestopt wordt, je woont aan de andere kant van het land en bent nooit hier geweest en je weet niet waar wij tegenaan gevochten hebben qua ziektes en pech de afgelopen 3,5 jaar. Dus oordeel niet te snel...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 00:20

bandosx schreef:
zowel op fotos als op diverse shows en blijf toch bij mijn standpunt, waarom zien de jonge paarden van andere fokkers er altijd wel goed uit?

Wat een magere paarden, hè? :)

Ik vind het in elk geval nog wel meevallen :Y)

Naja ik laat het hier maar bij. :z Trek je er niet te veel van aan, SA. Je paarden zien er verder prima uit.

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:33

Normaal reageer ik niet, maar ben het kwa wormen niet eens met SA
Wel raar dat in de winter bij mijn " opknapper" ze wel werden gevonden!
En als ik lees dat jullie een grote besmetting hebben gehad (dan twijfel ik al aan de goede worm bestrijding)lijkt me 1 + 1=2 bij Nas
Er zijn trouwens ook prima wormenkuren die de innestelingen ook meenemen,blijft wel dat ik rode bloedworm de rotste wormen vind om te bestrijden.
En ik gisteren een topic heb gezien, waarbij ik bij de laatste foto denk ik heb geleerd ribben moet je kunnen voelen niet zien en gelezen heb dat 1 iemand nog geen foto's plaatst omdat het paard nog moet opknappen
Zijn er in mijn ogen al 3 in geen goede conditie in korte tijd!
Wel ben ik met je eens dat te vet ook niet goed is voor de groei
Ik zeg niet dat je slecht bent voor je dieren, maar denk zelf dat je achter de feiten aanloopt regelmatig

peach2001

Re: [FOTO] S.A. Nasheet Hafeed Hallim's Shah komt vandaag!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:52

Nayif is niet vergelijkbaar. die is precies als zijn volle broer, shaf. dikke hartvormige kont en bij het minste beetje op de ribben terug. Die eet, buiten het onbeperkte ruwvoer, zo'n 4 á 5 kg krachtvoer per dag, of iig ten tijde van de foto's, inmiddels niet meer.

De dame waar je het over hebt, heel ander verhaal. daar heeft de DA handmatig kiezen uit de mond moeten verwijderen omdat ze geen hooi meer at (4 kiezen gewisseld), alleen nog maar 6 kg biks en seniores priores. na het verwijderen van de kiezen at ze niets meer en heb ik haar handmatig met een spuitje water moeten toedienen omdat ze haar mond niet wilde openen. Die was bij lange na niet zo scherp, alleen wat schraal.

Als 1 of 2 uit een groep terugvallen, dan is dat individueel, als de hele groep terugvalt, dan is het een collectief probleem.
als 1 paard hartje winter, in de vrieskou met 12 uur buitentijd en hooi op het land, stopt met hooi eten en terugvalt, dan is dat individueel. als 2 maanden later 2 uit een groep van 20+ terugvallen, dan beschouw ik dat nog steeds als een individueel probleem.
Zou de hele groep jonkies ineens terugvallen, dan vind ik het wel een collectief probleem.

Het enige middel dat écht werkt bij spoelwormen is uit de handel genomen jaren geleden. Er kan altijd een handje vol tussen de ontwormingen door precies in de verkeerde fase van de cycli zitten waardoor het middel geen effect heeft erop. Vanaf 3 jarige leeftijd zijn de paarden resistent voor spoelwormen en bij een kleine besmetting leveren deze geen gevaar op.

Die grote besmetting, madame, werd meegebracht. Ik kreeg een graatmager veulen in opfok, vol met luizen en met meer dan 300 spoelwormen van 20 cm en langer in dat kleine lijfje.

bandosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:33

maar waarom heb ik dat soort problemen nou niet? ik voer zelden of nooit meer dan twe kilo hardvoer per dag,gewoon normaal hooi en op tijd ontwormen, overigens doen eigenlijk alle mensen die ik ken het wel een beetje in die richting,en op alle stallen waar ik ben geweest kom ik dit soort dingen niet echt tegen.
misschien is je ruwvoer van een dermate slechte kwaliteit dat je daar veel ellende door krijgt, 4 tot 5 kilo bix of muesli per dag voor een arabier is wel extreem veel,zeker naast goed ruwvoeder

gr martijn

Liza1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 21:42

Nasheet vandaag, na zijn poetsbeurt. Wat een prachtige kijkers!
Afbeelding

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:52

Wat een voorpluk heeft hij al voor zn leeftijd <3 En prachtige kijkers uiteraard!
Ben zo benieuwd hoe hij gaat uitgroeien :j

Liza1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 21:54

@Sieltjuh: Ja hé, vind hem al een hele mooie manentooi hebben! <3

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:20

bandosx schreef:
maar waarom heb ik dat soort problemen nou niet? ik voer zelden of nooit meer dan twe kilo hardvoer per dag,gewoon normaal hooi en op tijd ontwormen, overigens doen eigenlijk alle mensen die ik ken het wel een beetje in die richting,en op alle stallen waar ik ben geweest kom ik dit soort dingen niet echt tegen.
misschien is je ruwvoer van een dermate slechte kwaliteit dat je daar veel ellende door krijgt, 4 tot 5 kilo bix of muesli per dag voor een arabier is wel extreem veel,zeker naast goed ruwvoeder

gr martijn

Ruwvoer is een goede kwaliteit. en ik heb het probleem nooit met jonkies van anderen (en die krijgen dan indd gewoon 1 of 2 kg max.). Een deel van de jonkies van onszelf echter... Maar die groeien, zoals nas bijv. laatst dus, gemiddeld 5/6 cm in een periode van 6-8 weken (en zijn oom, nayif, ook). En dan maanden niet of rustig en dan wéér zo'n uitbarsting. De meesten groeien gelijkmatig door en zonder al te veel poespas, maar sommigen echt in explosies. De eigenaresse kan dat ongetwijfeld beamen dat hij in hele korte tijd enorm de lucht in schoot. Krachtvoer, zeker in die mate, voer ik alleen als ze dus zo'n periode krijgen of het nodig hebben, als ze heel iets terug beginnen te lijken vallen. Anders krijgen ze pavokoeken of grasbrok.
Ik heb kleine merrie's en hengsten, ze fokken veel groter, de veulens lopen bijna een jaar aan de voet. De merrie's hebben standaard grasmelk, wat behoorlijk vet is qua samenstelling, dat kan ook enorm meespelen, want na het afspenen valt dat vet weg. De veulens aan de voet nu zijn dan ook echt moddervet, wat helemaal niet goed is voor een veulen zo jong eigenlijk... Overigens pakken ze de spurten meestal op de tijden dat gras (normaal) hard(er) gaat groeien, begin lente en eind zomer.

De 2 andere van die leeftijd, die niet door ons gefokt zijn, daar heb ik nog geen gram hoeven bijvoeren... geen gram!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:21

Ik vind een beetje jammer voor Liza dat deze discussies hier gevoerd worden. Take it elsewhere? Mooi koppie heeft hij hoor, heerlijk die grote kijkers <3

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:26

set_elkol schreef:
Ik vind een beetje jammer voor Liza dat deze discussies hier gevoerd worden. Take it elsewhere? Mooi koppie heeft hij hoor, heerlijk die grote kijkers <3

Daar ben ik het wel een beetje mee eens. Snap dat er door een aantal opmerkingen een discussie is ontstaan, maar het zou zonde zijn als dit topic gesloten moet worden daardoor :)

YamaSakiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:05

Aahw wat een lieve foto!
Die zachte blik in zijn ogen is echt heerlijk :)
Ik ben ook erg benieuwd hoe hij uit zal groeien ^_^

Sharina_J7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:54

We kunnen blijven discussiëren, maar feit is gewoon dat hij te dun is. Ik weet zeker dat hij het bij zijn baasje heel goed heeft en zal krijgen. Hij zal er heel snel beter uitzien!

YamaSakiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:35

ShamalArabs schreef:
Het paard is maanden eerder verkocht (in goede conditie). We hebben voor enkele honderen euro's aan voer, dierenartsbehandelingen en tandartskosten in hem gestopt, welke wij NIET in rekening gebracht hebben, in de 6 weken waarin hij plotseling vermagerde en vervolgens weer op begon te knappen.
Aangezien het paard niet langer van ons was hebben wij niet anders kunnen doen dan aangeven hem liever langer te houden en niet in deze conditie af te leveren. Echter is het de keus van mevrouw geweest ons niet de kans te geven om zijn herstel te continueren.

Maar kan de discussie nu verder buiten dit topic gevoerd worden?
Op deze manier gaat het hele leuke van de updates over Nasheet er een beetje van af... :\

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:47

Ik ben er al klaar mee!
Denk er het mijne van en ben het eens met bandosx
Lekker koppie heeft Nas!
Hij ziet er happy uit ;)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:30

Moderatoropmerking:
Er zijn (weer) reacties verwijderd, ik vraag jullie nu met KLEM om deze discussie niet verder te voeren in dit topic. Mochten jullie dit alsnog doen zal dit topic zonder pardon worden gesloten.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:04

Mooie Nassie! Jammer dat er zoveel wordt gezeurd in het topic.. Ylona is een fantastisch mens en ze doet er ALLES aan om het haar paarden zo goed mogelijk te maken! De paarden staan er hartstikke netjes bij en zijn allemaal gezond en goed opgevoed..

Maargoed!
Mijn haflinger was helemaal gek op Nassie, en ik trouwens ook <3
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:34

Op die baby-foto's van hem wordt ik spontaan verliefd <3 Dat bekkie hè <3

Hoe gaat het nu met Nassie?

Liza1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 00:38

Met Nas gaat het erg goed! Hij is nog steeds super lief maar hij begint nu wat meer babbels te krijgen naar andere paarden! Ook speel ik vaak met hem omdat hij nu nog, helaas geen close contact mag hebben met de andere paarden. Hij vind het erg leuk om te spelen. Momenteel in een behoorlijke heftige situatie met de zaak en twee keer achtereen een inbraak daar, toch vind ik mijn rust altijd bij Nasheet. Ik zal snel weer foto's uploaden van hem.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 00:41

Sodeletuut wat een heerlijke foto!!!!!!!!
Ik denk dat het vd zomer wel goed gaat komen met dit paardje
het gaat meestal erg hard als ze eenmaal in de wei staan :j

Liza1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 22:37

En hier een foto van het mannetje op de poetsplaats... even een vlecht erin, en ook dit vind hij allemaal prima! Mooi die nek in de krul... ik ben smoor op dit ventje! <3

Nu zijn ze op stal toch van mening dat ze hem niet in de hengstenopfok durven te zetten met de grote jongens (Holsteiners etc.) dus nu overweeg ik serieus er een jong paardje bij te zetten. Vind het maar niks zo in zijn up! Wat vinden jullie?

Afbeelding

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:38

Ik vind een paard alleen in geen enkele situatie gewenst. Ik zou dus zeker zoeken naar een maatje.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:39

In zijn eentje vind ik inderdaad niet kunnen, misschien een leuk welsh hengstje erbij, ponyhengstje?

Liza1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 22:40

@ Sieltjuh: Dank je wel, ik wil graag het beste voor Nasheet en heb zelf ook zoiets dat het voor zijn ontwikkeling belnagrijk is. Daarbij blijft het ook een kuddedier.

Liza1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 22:41

@ Set_elkol: Ik ben al aan het rondkijken en het hoeft idd niet een raspony te zijn of zo. Ik wil alleen liever geen Shet maar dat komt door mijn persoonlijke voorkeur. Dank je wel.