bandosx schreef:nou ja ik zie vaker paarden voorbij komen van hun,
zowel op fotos als op diverse shows en blijf toch bij mijn standpunt, waarom zien de jonge paarden van andere fokkers er altijd wel goed uit?
ik kan je diverse fotos van jonge paarden van mezelf sturen die er wel goed uit zien, een kwestie van goed ontwormen,en voeding geven en zorgen dat ze snachts droog binnen staan, ik snap wel dat niet iedereen zijn beurs even groot is,maar god,neem dan geen paarden!
erg jammer dat het bericht van dm horses verwijderd is,geen hond snapt nog waar het over gaat die dat niet gelezen heeft.
groetjes martijn
In tegenstelling tot andere (showgerichte) fokkers gaan ze bij ons zomer en winter gem. 12-14 uur per dag op het land, krijgen alleen ruwvoer, onbeperkt, en aan aanvulling op de vitamines en mineralen. Worden niet vetgemest met krachtvoer (uitgezonderd lactatie, laatste maanden dracht, degenen die het nodig hebben en degenen die groeien) waardoor overvulde pezen en sprongen kunnen ontstaan en de groei kunnen belemmeren. Ze staan sociaal, spelen veel en groeien hard. Nas komt uit een merrie van 147 en een hengst die niet veel groter is. hij gaat zelf 155 of hoger halen.
Qua ontwormen, dat gebeurt zeker gewoon zoals het hoort. De DA vermoed dat wij een logee of nieuw paard gehad hebben in het najaar welke een bloedwormbesmetting heeft meegebracht. Deze vind je in de winter niet terug in de mest vanwege het inkapselen van de larven. Deze komen echter in de lente vaak uit en kunnen zelfs 3 jaar ingekapseld blijven zitten (wat dus betekend dat ze die ook opgelopen kunnen hebben tijdens een logeerpartij in het verleden). De combi van stress, warmte, verhuizen kan zeker bijgedragen hebben aan het ontkapselen. Hier is na ontworming bij 1 weidegenoot ook een 3tal bloedwormen in de mest aangetroffen. Spoelwormen hebben we een zware besmetting van gehad via een paard dat in opfok kwam, dat die wellicht nog aanwezig zouden kunnen zijn (resistentie) wist de nieuwe eigenaar en de stalhouder.
Jij hebt geen idee hoeveel er in de paarden gestopt wordt, je woont aan de andere kant van het land en bent nooit hier geweest en je weet niet waar wij tegenaan gevochten hebben qua ziektes en pech de afgelopen 3,5 jaar. Dus oordeel niet te snel...