Voor het eerst op m'n Arabiertje! Te vroeg of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:34

HedwigO schreef:
Beetje late reactie maar misschien heb je er wat aan.

Wat een geweldig gevoel is het hè als je dan op je paardje zit! Is echt ongelooflijk gaaf!

Mijn avmerrie is nu bijna 3.5 jaar en ik ben er een maandje geleden voor het eerst op gaan zitten. Ik ben haar nu heeeel rustig aan het inrijden. Ze trekt het prima en was er ook echt aan toe. Ik denk dat het belangrijkste is dat je goed naar je eigen paard, kan hij het al hebben of is ie nog te iel etc. Jij kent je eigen paard het beste. Vraag desnoods aan een deskundig iemand even die hem kan zien wat die vindt.

edit: heb even in je profiel gekeken en naar de nieuwe foto`s. Vanaf de foto`s lijkt hij nog vrij zwak in zijn bespiering te zitten voor echt ruitergewicht. Met het echte inrijden zou ik dus even wachten. Je kan het even vergelijken met de foto`s van de mijne, die ziet er een stuk bespierder uit. [RIJ-ITP] Mijn superbrave arab voor de tweede keer onder het zadel

Ik wilde een soortgelijke reactie geven, ook onze AV is ingereden met +/- 3 jaar, geen zwaar werk maar meer spelerij / inmiddels is hij 6 jaar en nog steeds een zeer vrolijk baasje onder de man.
Ook mijn AV zag er op deze leeftijd wat voller bespierd en minder bloterig uit als die van jou.

Mager is niet het goede word, arm bespierd en bloot zal ik het eerder noemen.

Het is inderdaad zeer paard gerelateerd of hij/zijn klaar is voor de volgende stap in zijn/haar leven.
Gewoon lekker genieten, niet overvragen en werken aan spieropbouw/vlees en kracht.

Succes de komende tijd,

EarthFocus

Re: Voor het eerst op m'n Arabiertje! Te vroeg of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:37

Jij wilt geen kritiek..
Dat ga je wel krijgen, hoe hoog of laag je ook gaat springen...

Op een paardje van 2 gaan zitten (nu 3) is nog te vroeg.
Arabiertjes zijn laatbloeiers, begin met hangen op der 4e en rij der op der 4,5/5e in.

Niet zo vroeg.
Je bent nu onverstandig bezig.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:39

gabjj8 schreef:
Jij wilt geen kritiek..
Dat ga je wel krijgen, hoe hoog of laag je ook gaat springen...

Op een paardje van 2 gaan zitten (nu 3) is nog te vroeg.
Arabiertjes zijn laatbloeiers, begin met hangen op der 4e en rij der op der 4,5/5e in.

Niet zo vroeg.
Je bent nu onverstandig bezig.

Wat een onzin, dat gelul over Arabieren zijn laatbloeiers, elk paard is uniek welk ras dan ook.
Onze AV hengst was op 3 jarige leeftijd veel verder zowel lichamelijk als geestelijk dan onze Hannavoraan die met 5 jaar nog een puppie van 2,5 leek op alle vlakte.

Zullen we dan ook maar meteen de jonge paarden rubrieken/verichtingsonderzoeken die plaatsvinden op 3/4 jarige leeftijd ook maar meteen gaan verbieden en tegen alle trainingsstallen/ KNHS/alle stamboeken gaan roepen dat ze onverstandig/onverantwoordelijk bezig zijn.
Lijkt me nog beter als we hier dan maar kamervragen over gaan stellen want we zijn met zijn alle slecht, onverantwoordelijk en dieronvriendelijk etc bezig ;)

Of dacht je dat al die paarden/pony's die je daar rond ziet lopen net afgericht zijn/geen training hebben gehad voordat ze in de ring verschijnen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:08

Daarom vind ik het zo erg dat er al met 2 jarige arabieren aan de rensport gedaan worden.

Vroeger zeiden ze ook tegen mij toen mijn arabier 2 jaar werd dat ik er al mee moet gaan rijden, ik heb gewoon geweigerd, waar bemoeien ze zich ermee? het is mijn paard en ik doe wat ik zelf wil en heb er gewoon mee gewacht tot ie 3 en half jaar was, 1 a 2 x in de week ff erop zitten en rondje sturen meer niet en daarna helemaal niets meer en toen hij 4 jaar was, geleidelijk aan weer oppakken en meer rijden, gewoon liever langer wachten dan te vroeg.

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 15:11

Dankjewel voor alle reacties, ik heb al een tijdje niet erop gekeken maar heb weer snel bijgelezen.
ik wacht er zowiso mee, ik begin met lange lijnen en doe veel met hem wandelen.
hij is nog te veel puppy om te gaan beginnen met rijden, tenslotte wil ik zowiso nog eerst een half jaar ongeveer wachten, hoe langer hoe beter het is en hoe meer profeit ik er van heb later !

ooit zullen jullie mijn kanjer zien uitblinken :D !

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:45

mijn advies is ook om even te wachten..

begin indd met longeerwerk en evt. bijzetjes..

ik ben nu een arabier aan het inrijden voor iemand die is 4, zij is hiervoor ook een jaar bezig geweest met werken, maar wel onbelast..

werken is nu niet erg, das juist goed voor de spiertjes. maar nog niet beginnen met zadelmak maken en hangen enzo..

dat is mijn advies ;)

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 19:38

Don_Zhivago.

Vrijdag komt de zadelmaker voor 'n zadel kijken, maar voor dat ik m ga rijden,
wil ik ook eerst dat hij goed 'getraind' is op de grond, ik doe sinds kort lange lijnen
longeren - vaak met 'm wandelen - spelen - hij rent met zn weidemaatje,
ik heb niet meer op 'm gehangen / gestapt !
ik schaf nu al een zadel aan, omdat ik 'm ook vaker wil longeren mét zadel,
en dan hoef ik 'op t laatste moment' niet meer opzoek naar een zadel, dus gelieve hier
geeeeen commentaar op :D
dus dat komt allemaal wel goed !

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:20

Ik snap het.
Longeren met zadeltje kan wel. Zolang het onbelast is geen probleem.

Let wel op dat voordat je er echt op gaat dat je het Zadel even na laat kijken door een zadelmaker.
In de tijd dat je met hem onbelast bezig bent zal hij wel wat sterker worden dus ook breder.

Een goed passend zadel is wel heel belangrijk tegen de tijd dat je erop ga zitten.

Succes met je paardje ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:36

Canavaro schreef:
Don_Zhivago.

Vrijdag komt de zadelmaker voor 'n zadel kijken, maar voor dat ik m ga rijden,
wil ik ook eerst dat hij goed 'getraind' is op de grond, ik doe sinds kort lange lijnen
longeren - vaak met 'm wandelen - spelen - hij rent met zn weidemaatje,
ik heb niet meer op 'm gehangen / gestapt !
ik schaf nu al een zadel aan, omdat ik 'm ook vaker wil longeren mét zadel,
en dan hoef ik 'op t laatste moment' niet meer opzoek naar een zadel, dus gelieve hier
geeeeen commentaar op :D
dus dat komt allemaal wel goed !

;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:42

Hey! *D
Je hebt al veel reacties gehad, maar de mijne kan er vast ook nog wel bij! ;)
Zelf ben ik er ook voorstander van om niet te vroeg te beginnen, dus met 3 en half er voor het eerst op vind ik vroeg zat.
Wat je altijd moet bedenken, is...als er later toch (rug)problemen ontstaan, weet je in ieder geval zeker dat het niet komt omdat je te vroeg bent begonnen, anders krijg je verschrikkelijke spijt!
Er staat ook vaak dat arabjes laat rijp zijn, maar daar ben ik het niet mee eens, alle paarden groeien op dezelfde manier en even snel, ze zijn allemaal pas met acht jaar volgroeid! (bij normale omstandigheden)
Met longeren moet je trouwens ook heel erg oppassen, dat is nl behoorlijk belastend, constant op een volte lopen.
En een zadel passend houden als je paard nog groeit is bijna niet te doen, dus reken er op dat je rond de tijd dat je erop gaat je paardje alweer veranderd is qua bouw/bespiering.

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 18:01

@MirandaFuego. 't longeren is echt geen last voor 'm .. hij vind het alleen maar leuk om te doen ..
en ik heb hem nu pas 2x gelongeerd, en dan net 10 minutjes,
ik weet wanneer mijn paardje er klaar voor is, en ik weet dat ik met zadels blijf sukkelen
tot dat hij helemaal uitgegroeid is :).

dankjewel voor je reactie.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:36

Canavaro schreef:
@MirandaFuego. 't longeren is echt geen last voor 'm .. hij vind het alleen maar leuk om te doen ..
en ik heb hem nu pas 2x gelongeerd, en dan net 10 minutjes,
ik weet wanneer mijn paardje er klaar voor is, en ik weet dat ik met zadels blijf sukkelen
tot dat hij helemaal uitgegroeid is :).

dankjewel voor je reactie.

Longeren is zeker wel een belasting voor de benen, je paard weet dat niet, dat hij het leuk vind om te doen betekend niet dat het goed voor hem is, het baasje moet zorgen dat hij daar geen last van krijgt.(dat merk je natuurlijk niet gelijk)
Maar ik wilde dat even benadrukken, want longeren is ook werken en zeker voor jonge paarden behoorlijk belastend, ook al zit je er niet op, dus zeker niet goed om veel te doen.
Het is niet alleen de rug die je wil sparen bij een jong paard ;)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:10

Het gebeurt bij longeren met jonge paarden vaak dat ze op latere leeftijd op de foto niet meer goed zijn in de benen, mijn 2,5 jarige merrie is net zo groot als m'n oude bokkie en de verleiding is o zo groot maar die staat gewoon tot volgend jaar augustus lekker in de wei en af en toe gewoon los in de bak laten werken zonder lijnen oid lekker beetje laten rennen en aan de hand wat licht grond werk om haar attent te houden. Ze lijkt al door haar formaat heel volwassen en groot maar ze is het gewoon weg niet. Daarnaast is ze toch wel breder als jouw paardje hoor.

Longeren aan de lijn doen we nog niet, eens in de 2 weken gaat ze in de roundpen los voor 10 min om op stem te trainen. Nee ik heb in de kwpn al heel veel paarden die goed waren een jaar later afgeschreven zien worden omdat ze met 2 of 3 jaar al dagelijks 10min aan de longe getraind werden, je kan ze beter in een bak losgooien trainen ze hun spieren ook en ze belasten niet op eenzijdige manier de benen. Het doelgericht trainen pas na 3 jaar en uiteindelijk tegen het 4e levensjaar pas echt voor het eerst erop dan kan het paard je gewicht ook beter dragen.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:59

ik zou wachten tot ze 3 half is

dat heb ik ook gedaan bij mij paarden en die zijn erg braaf lief een sterk geworeden dus...
..dat is mijn mening
veel pleizier met hem(L)