Is het waar dat Arabieren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Is het waar dat Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:55

Je slaat hier de plank compleet mis :?
Endurance lijkt in de verste verte niet op springen :n

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:05

Ik denk dat het crossen (SGW) of de TREC (lange afstand met trail en vaste hindernissen) door elkaar worden gehaald met endurance (simpel gezegd competitief lange afstanden rijden in de natuur).

Natuurlijk zijn er binnen de AV's paarden te vinden die totaal geen oog voor de sprong hebben, die heb je net zo goed binnen het KWPN, NRPS, enzovoorts. Maar ik weet er genoeg te vinden die zelfs op een jonge leeftijd al een uitstekende techniek laten zien op de sprong. Daar komt nog bij dat de afzet van de meesten door de kortere lendenen nog eens heel krachtig is ook, en door de korte rug en lenigheid zijn ze ook heel goed op tempo door korte bochten te rijden wanneer je op tijd moet rijden. Dus tja, je moet wel even zoeken naar een goede AV die het springen en leuk vind en ook een goede techniek heeft voor de hoge sport, maar die zijn er zeker wel. Een mooi voorbeeld is Lobeke van Jan Calis (Zenith Arabians).

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:05

Het is inderdaad zo dat mensen Arabieren vaak hele wilde en vurige paarden vinden.
Mijn verzorgpony is ook een Arabiertje, hij kan weleens lekker druk uit de hoek komen maar vind het overdreven om te zeggen dat Arabieren geen paarden zijn om op te rijden.
Kan prima. :)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:25

Wat is er mooier dan een arabier? En dat ze pit hebben en soms vurig kunnen zijn is toch juist geweldig lijkt mij :D Of is dat een jongensdroom :P haha
Nog nooit op gereden ofzo, maar wel jaloers op jullie (A) haha

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:15

Wat ik wel vind dat als je met een arabier loopt en ze worden vrolijk, dan lopen ze te dansen op de plek. Je kunt ze aan een los touwtje meenemen want ze maken zich (meestal) niet sterk. Loop je bijv met een KWPN-er die vrolijk wordt, dan heb je sneller je handen er vol aan. Die gooien vaker hun gewicht in de strijd. de arabier van mijn dochter kan naast je lopen te dansen en te springen,maar er gebeurt niks. Loop ik met mijn doorgaans brave KWPN merrie en zij heeft iets gezien , dan kan ze je zo van de sokken lopen. Dan heb je wel je handen vol.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:19

Mixje90 schreef:
Wat is er mooier dan een arabier? En dat ze pit hebben en soms vurig kunnen zijn is toch juist geweldig lijkt mij :D Of is dat een jongensdroom :P haha
Nog nooit op gereden ofzo, maar wel jaloers op jullie (A) haha

haha, nee hoor, geen jongensdroom ;)

Ik ben ook voor de arabier gevallen vanwege hun vurige karakter. Alleen het verschil tussen (de meeste) arabieren en andere vurige paarden: 'een arabier is heel gericht op de mens en zal het niet tegen je gebruiken'

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:31

arabieren zijn niet wild ze zijn alleen mega inteligent!
vraag t ze en ze doen t
leg t ze op en ze staken
zie een arabier als je vriend en hij gaat voor je door het vuur !
het zijn zulke fijne paarden en zo lief!
in de woestijn staan de hengsten gewoon bij de mensen in de tent oor de warmte
het is het oudste ras van de wereld als dit ras niet goed zou zijn was het alang uitgestorven

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:18

Ik heb alleen maar positieve ervaringen met de arabier, ze zijn intelligent, gevoelig, goudeerlijk en veelzijdig.

In het verleden heb ik een poosje een arabische merrie gereden, zij had voorheen Z dressuur, Z springen en M SGW gelopen. Daanra is ze het leerpaard van een toen 9-jarig meisje geworden. Een heerlijk paardje met een gouden hart.

Ook heb ik nog een poos op een 3-jarige Anglo-Arabier gereden.
Hij was toen al goudeerlijk en lief ondanks zijn jonge leeftijd en heeft het later heel goed gedaan in de sport. (zowel springen als dressuur)

Sinds kort verzorg ik ook weer 2 arabieren, een ruin van 10 jaar met een verleden en een hengst van 9 jaar. De hengst loopt L2 dressuur en western maar ook buitenritten. Het is een echte gentleman met een super lief en eerlijk karakter, hij is gek op knuffelen en tutten en erg slim. Staat ook gewoon op een stal tussen de merries en dat gaat prima.
De ruin is ook heel intelligent en zeer lief. Hij is (na een slechte start bij zijn vorige baas) nu een half jaar bij de nieuwe eigenaresse en pakt het dressuurmatige werk goed op. Echt hele fijne paarden.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:32

mijn vriendinne arabiertje is 4 en gister voor het eerst mee genomen naar de les van de vereniging, ze keken me wel even raar aan. alsof alle mensen met arabieren zweefmensen zijn :) , verteld van mijn blessure, en dat ik daardoor bij toeval bij een arabier ben gekomen. was de reactie waarom niet gewoon een kwpn er van 1,65 :( , euh ja daar heb ik er ook 1 van op stal staan...
Mensen die mij kennen weten dat ik geen held ben met springen met jonge paarden, met mijn arabiertje stuur ik overal voor vertrouwen op af, ik weet dat ze het gewoon voor me doet, en alleen zal stoppen als het niet anders kan. overigens is ze verder wel een hittepetitje, maar ik durf er gerust mijn nichtje van 9 onder begeleiding op te zetten.ze zal er goed op passen
Zag hierboven overigens mooi omschreven... een arabier moet je vragen niet opleggen. ( tuurlijk moet hij wel luisteren, maar ze zijn sensibel,

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:43

Arabieren zijn juist heel veelzijdig.. Velen zijn geschikt voor recreatief rijden, endurance, western, dressuur, noem maar op.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:45

Er kan op arabieren gereden worden, maar ik vind het persoonlijk te smalle paarden, 'k vind het vaak niet mooi wanneer er iemand opzit. Natuurlijk zijn er wel uitzonderingen.

Wel heb ik al gehoord dat ze een zwakkere rug hebben en dat ze goed kunnen springen, maar dat hun springgewrichten hier van afslijten?
Ook zijn het goede Paarden om mee te racen.

Nu enfin, dit is wat ik er over geleerd heb hé. Sorry als er hier al dingen gezegt zijn ofso, heb niet alles gelezen.

Ohjah, dit nog, Arabieren zijn volbloeden, dus met heel wat temperament, MAAR ze hebben een eerlijk karakter!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:00

Wij hebben momenteel 3 arabieren. Eéntje is absoluut NIET voor beginners, een enorme zenuwpees en super wantrouwend naar vreemden toe. Er wordt vaak gezegd dat je dan zelf de rustheid zelve moet zijn om zo een paardje haar vertrouwen te winnen. Wel, zelf ben ik even paniekerig als mijn merrie, maar wonderbaarlijk ben ik zo goed als de enige die haar kan rijden. Heb er totaal geen problemen mee, denk dat dit komt omdat we elkaar begrijpen en steunen als we het even niet zien zitten.

Mijn andere merrie is dan weer de rustheid zelve, ja soms zelfs sloom. Ze blijft wel gaan, heeft een goed uithoudingsvermogen, maar als ze er vandaag niet komt, ach dan is dat voor morgen ;-). En als ze iets niet wil, dan wil ze het ook niet en zal ze dat zeker laten merken. Ik vind een arabier erg mensgericht, en je moet ze iets 'vragen', niet 'dwingen' (weet even niet hoe ik het beter moet omschrijven)

Als derde paard hebben we een dek/showhengst gekocht. Hij is er echter pas enkele dagen, dus daar kunnen we nog weinig over zeggen...

Wat ik ook heb geleerd door het werken met arabieren is dat ze inderdaad erg gevoelig zijn. En vrij éénkennig, maar je hebt er superpaardjes aan!