Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
yildiz schreef:Jammer dat jou/ jullie ervaringen zo zijn, ik heb dat idee niet (maar ben dan ook zelf enorm AV liefhebber), wel dat 'we' met heeel veel vooroordelen te maken krijgen, telkens dezelfde ook en ik denk dat dat op den duur gaat irriteren, misschien wel frustreren en kan ik ergens die reacties 'OMG' wel voorstellen. Niet persoonlijk gericht, maar wel het gevoel dat mensen zich niet verdiepen en zomaar wat roepen. Net als het vooroordeel dat arabs altijd heet, geflipt en wacko zijn. Echt een redenering die kant nog wal raakt, maar telkens weer terug komt. Maar dat zal vast ook voor Tinkers, Quarters (al ken ik alleen maar mensen voor wie de Quarter HET ras is en heilig!) en minipaardjes gelden.

Maar ik begrijp jullie frustratie.yildiz schreef:Ik zal een poging doen hier antwoord op te geven, al denk ik dat er op dit forum mensen zitten die veeeeeel meer zicht hebben op fokbeleid hebben dan ik die daar nog maar net mee bezig is, dus hoop maar dat ik t goed verwoord en het is dus ook niet zo dat wat ik zeg IS, maar hoe dat IK denk dat het is.
Ik denk dat Amerikanen nogal voor extreme types gaan, iets wat ik bijvoorbeeld ook in de hondenfok terug zie. Ik denk dat elke zichzelf respecterende fokker een fokprodukt wil neerzetten welke zo dicht mogelijk de rasstandaard benadert. Het gaat denk ik te ver om hier uitgebreid op in te gaan, daarvoor verwijs ik naar het Groene boekje of de website van het AVS. Natuurlijk zijn er volop AV die alleen voor de show gefokt worden, maar in principe moet elke 'goede' AV ook onder het zadel goed presteren. Die 'lange iele' nekken zoals jij ze noemt (wij noemen ze dan weer zwanehalsen) worden natuurlijk in showtraining extra aangezet (paarden leren hun halsen echt te showen en uit te rekken) en misschien ook nog wel gefotoshopt. Ik zie ook graag een mooie lange hals bij arabs en daar kun je prima mee rijden, vind t er juist heel sierlijk uitzien, hier een foto van een westernpleasure arab wat ik er echt onwijs sierlijk vind uitzien:
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-JWYPGGXW.jpg[img]
Wat betreft het ademhalingspobleem, ik heb daar inderdaad wel eens van gehoord, maar kan je niet vertellen of het een roddel of een feit is. Een dish of snoekshoofd of hoe je het ook wilt noemen zou in principe geen ademhalingsproblemen moeten veroorzaken. Extreme gevallen: weet ik niet!
RhealLover schreef:Dat antwoord is gegeven dus blijkbaar wordt er niet gelezen en dan tegen mij zeggen dat ik niet lees sorry hoor maar kijk toch eens verder dan je eigen neus lang is.
Er is tevens al paar keer aangegeven dat het vaak de hoek van waaruit de foto is genomen het verschil maak.
Daarnaast is er ook overduidelijk de rassenstandaard zo op internet terug te vinden in allerlei talen waarin het niet om een breuk gaat maar een DISH, waar het om een JIBAH gaat ipv een knobbel, waar tevens ook duidelijk te vinden is dat bij Jibah de Dish meer tot duidelijkheid komt.
Dus naast een groot te kort aan kennis van AV ook geen logisch inzicht betreft het bekijken van foto's en maar naar die ene prachtige foto oordelen waar het paard door de genomen hoek extreem veel dish lijkt te hebben maar niet even een andere foto van de hengst erbij pakken om te concluderen dat het daadwerkelijk zo is. Dus kortom LAKS ik blijf bij mijn standpunt dat er niet verder gekeken wordt dan dat de neus lang is.
En zoals ik al zei weet ik best wat een dish is. En mij vallen vooral de nekken op, maar zoals ik hierboven te horen krijg is dat vooral de stand (speciaal getraind) en misschien ook Photoshop. Dat wist ik niet, zo leer je nog eens wat. 
Dat komt al veel vriendelijker over.
).
toeka schreef:Als deze paar opmerkingen de hele arabieren wereld op zijn kop slaan qua reclame is dat niet erg best.
Niet iedereen over 1 kam scheren.
En als je in jouw idee mensen tegen komt die bot overkomen moet je daarom maar gelijk het hele ras voor achterwege laten? Dan vraag je het toch gewoon ergens anders, of je bezoekt een arabische fokkerij als je de antwoorden hier niet aanstaan?
Daarbij kan jouw opmerking over de Knak misschien wat bot overkomen op sommige fokkers?
Wat in jouw ogen misschien extreem is, is voor een ander niet extreem.
Dat is ook een smaakkwestie.
Zoals bijv mensen de rus niet mooi vinden omdat ze soms geen "dish" hebben en de egyptenaar weer prachtig vinden. Maar de egyptenaar weer te iel en de rus een mooi degelijk paard.
En zo is er altijd wat en dat zal ook heus niet alleen bij het Arabische Volbloeden ras zijn te vinden.
Aladinnetje schreef:toeka schreef:Als deze paar opmerkingen de hele arabieren wereld op zijn kop slaan qua reclame is dat niet erg best.
Niet iedereen over 1 kam scheren.
En als je in jouw idee mensen tegen komt die bot overkomen moet je daarom maar gelijk het hele ras voor achterwege laten? Dan vraag je het toch gewoon ergens anders, of je bezoekt een arabische fokkerij als je de antwoorden hier niet aanstaan?
Daarbij kan jouw opmerking over de Knak misschien wat bot overkomen op sommige fokkers?
Wat in jouw ogen misschien extreem is, is voor een ander niet extreem.
Dat is ook een smaakkwestie.
Zoals bijv mensen de rus niet mooi vinden omdat ze soms geen "dish" hebben en de egyptenaar weer prachtig vinden. Maar de egyptenaar weer te iel en de rus een mooi degelijk paard.
En zo is er altijd wat en dat zal ook heus niet alleen bij het Arabische Volbloeden ras zijn te vinden.
maar er zijn toch ook russen met dish?
toeka schreef:of je bezoekt een arabische fokkerij

yildiz schreef:Uhh... om misverstanden te voorkomen; die foto die ik heb geplaatst is niet mijn arab he?!!
Daarvoor kun je mn profiel raadplegen, wel hetzelfde kleurtje, ander paardje (ik mag hopen ooit zo te rijden, haha!)![]()
Die vind ik erg aansprekend!CSAArabians schreef:toeka schreef:of je bezoekt een arabische fokkerij
@ Stef & Ragdollcat & Fifill & Aladinnetje:
Bij deze nodig ik jullie van harte uit om eens een keer een kijkje te komen nemen op onze hobby stoeterij.
Wij zijn dan wel geen fanatieke commerciele fokkers maar we hebben wel een aantal totaal verschillende fokrichtingen/ bloedlijnen hier aanwezig.
Zowel met flinke dish alsook gematigder, maar nog steeds zeer typische, hoofdjes.
Belangrijker echter dan dat vinden wij correcte benen en body en goede, functionele gangen waar je onder het zadel ook plezier van hebt.
Maar goed: dat is vrees ik een eeuwig durende discussie.
CSAArabians schreef:toeka schreef:of je bezoekt een arabische fokkerij
@ Stef & Ragdollcat & Fifill & Aladinnetje:
Bij deze nodig ik jullie van harte uit om eens een keer een kijkje te komen nemen op onze hobby stoeterij.
Wij zijn dan wel geen fanatieke commerciele fokkers maar we hebben wel een aantal totaal verschillende fokrichtingen/ bloedlijnen hier aanwezig.
Zowel met flinke dish alsook gematigder, maar nog steeds zeer typische, hoofdjes.
Belangrijker echter dan dat vinden wij correcte benen en body en goede, functionele gangen waar je onder het zadel ook plezier van hebt.
Maar goed: dat is vrees ik een eeuwig durende discussie.
RhealLover schreef:En mensen die alleen al op een discussie zeggen dat ze maar niet aan een AV beginnen, wat wil je daarmee bereiken?? Dat bevestigd alleen maar dat men niet van wanten weten en om een discussie niet aan het ras willen beginnen, dan hoort een AV niet bij jou.

RhealLover schreef:Tja hoezo overdrijven is een vak, want oei men loopt tegen weerstand aan en druipt gelijk af??? Dan kan men beter maar stoppen in de paardenwereld want die gehele wereld draait om weerstand en discussies over het hoe of wat. Flauw hoor om daarop het ras af te rekenen, is dat de passe voor paarden??
Dan zou jij er beter mee kunnen stoppen, want jij komt ook niet ver anders.
Passie voor paarden is prima, maar je kan ook overdrijven.
RhealLover schreef:Tja hoezo overdrijven is een vak, want oei men loopt tegen weerstand aan en druipt gelijk af??? Dan kan men beter maar stoppen in de paardenwereld want die gehele wereld draait om weerstand en discussies over het hoe of wat. Flauw hoor om daarop het ras af te rekenen, is dat de passe voor paarden??