Is dit een arabier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:41

griebels schreef:
De moeder geeft toch 60% door aan het veulen?? Waarom dan alleen naar de hengsten kijken?

Dat zou pas vreemde genetica zijn :)* . Misschien een toffe stelling in de volksmond, maar wetenschappelijk slaat dit toch op niets en is het nog steeds 50/50. Neemt natuurlijk niet weg dat de moeder nog steeds voor de helft meespeelt en niet uit het oog mag verloren worden... (wat nu wel vaak gebeurd)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:50

Het idee daarachter is volgens mij dat de merrie nog een x aantal maanden in de melk en (een groot deel van) de opvoeding voorziet en daarom een iets groter aandeel levert dan de hengst, die na de inseminatie meestal niets meer van zich laat horen. :+ Wat betreft de genen spelen ze natuurlijk beide een even grote rol.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:23

ajsmits schreef:
:o Ik kan de vraag niet beantwoorden, maar wat een prachtige foto!!!

Dank je wel :D of bedoelde je xanta niet :D

ja, dat wel, maar er staat een hoop dna geregeistreerd. Ik heb ook nog een haar van de papa meegezonden...Bleek Krimh ox in te zitten

Maar veel dna is er bekend dus misschien heb je geluk....
Xantaatje schreef:
En wist jij wie eventueel de vader was?

Citaat:
ja, dat wel, maar er staat een hoop dna geregeistreerd. Ik heb ook nog een haar van de papa meegezonden...Bleek Krimh ox in te zitten :o

Maar veel dna is er bekend dus misschien heb je geluk....

Dat is dus het probleem ik weet niet wie de vader is en ze wilde me toen iet helpen ;(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:03

RhealLover schreef:
anneliesdj schreef:
Niet bepaald hoor, een vos kan namelijk alleen maar voskleurige nakomelingen geven, zelfs als de moeder een andere kleur heeft is de kans op vos nog vrij groot tov de rest.
Maar afgezien daarvan ben ik het met je eens dat het je met gokken niets opschiet, maar dat is al vaker gezegd en dat stadium waren we dus al voorbij, had je ook kunnen lezen trouwens.

Dat vindt ik toch heel bizar wat je nu vertelt, zit zelf in de KWPN fokkerij al jaren en voor me eigen in de AV's. Bij de KWPN heb ik dus echt heel andere resultaten gezien, vos+vos=bruin, of zwart en zelfs schimmel. Uiteraard ook enkele vos kleurige nakomelingen, maar van 1 hengst heb ik toch op de 4 vos merries toch geheel andere kleur veulens uit zien komen dan vos :o

Dan zou ik ook willen weten hoe je verklaart dat mijn veulen bruin is terwijl beide ouders en in de grootouder allemaal schimmel zit :+

Dit is genetisch aangelegd een vos hengst brengt dus echter niet altijd vos kleurige nakomelingen.

Dat stadium is voorbij ja en dit topic volg ik al enige tijd maar men blijft gissen naar een onmogelijk iets vandaar dat ik me even laat horen.

Dat kan niet, vos x vos is altijd vos, geen enkele andere uitkomst mogelijk.
Als er bij jou iets anders uit gekomen is dan was een van de ouders geen echte vos.

Bij schimmel kan het idd, als beide ouders schimmels zijn is de kans 25% dat het veulen geen schimmel is, ervan uitgaande dat beide ouders heterozygoot zijn.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:07

Xantaatje schreef:
Dat is dus het probleem ik weet niet wie de vader is en ze wilde me toen iet helpen ;(

Ik zou het toch nog een keertje proberen....

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:37

Ja misschien wel een idee niet geschoten is altijd mis :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:30

Ik denk dat dat totaal geen zin heeft als je blijft zeggen dat je niet weet wie de vader is, want dan kunnen ze niets voor je doen. Je zult toch met een naam moeten komen zodat ze weten wat ze met elkaar moeten vergelijken. Als ik jou was zou ik eerst zelf nog wat extra onderzoek doen. Ten eerste zou ik meer zekerheid willen over de leeftijd van je merrie (dus oproepje plaatsen op bokt en eventueel nog een andere dierenarts vragen) en ten tweede zou ik op zoek gaan naar cijfers over hoeveel dekkingen de hengsten in de jaren dat jouw merrie verwekt kan zijn hebben gehad. Het aantal dekkingen zegt namelijk ook iets over de kans dat jouw merrie een nakomeling van die hengst is. Misschien kun je sommige hengsten dan zelfs al helemaal uitsluiten. Mocht je gedurende dat proces nou een sterk gevoel ontwikkelen over welke hengst het geweest is dan zou ik dat DNA-onderzoek gewoon laten doen. Niet geschoten is altijd mis en als het inderdaad 40 euro is dan valt het nog mee.

Je kunt je wel afvragen of het allemaal de moeite waard is. Ik denk dat de meeste mensen zullen vinden van niet. Voor mij zou het dat wel zijn omdat ik de speurtocht zelf erg leuk zou vinden en eigenlijk nog belangrijker dan de uitkomst. Als je alleen wilt weten wie de vader is en niet zo geïnteresseerd (of handig) bent in het speurwerk loopt het waarschijnlijk op een teleurstelling uit.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:36

Er hebben twee artsen en een tandarts een schatting gedaan naar de leeftijd en kwamen alle drie met hetzelfde :D dus daar kunnen we wel wat mee. Ik vind dat je het heel duidelijk uitlegd daar kan ik wat mee en inderdaad een speurtocht beginnen. Ik wist namelijk niet goed hoe en waar ik moest beginnen. Het oproepje staat al op boikt maar nog geen reactie helaas ;(

Ik vind het zeker wel leuk om te doen en als er wat uitkomt lijkt me dat geweldig :D , maar nogmaals komt er niets uit dan is ze me even lief zeg maar ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:45

Waarschijnlijk kunnen de stamboekbureaus (AVS denk ik vooral aan) best iets voor je doen, maar ik denk dat je vrij gericht moet vragen naar informatie. Als je alleen vraagt of ze je willen helpen dan denk ik dat ze zeggen dat ze niets kunnen doen, maar als je gericht naar gegevens vraagt komt er met een beetje geluk wel wat nuttige informatie naar boven.

Amalarab

Re: Is dit een arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:40

En mss kun je je aanmelden op het arabische volbloeden forum, als je daar wat foto's plaatst is er mss wel iemand die haar herkent?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:21

JaneJansen schreef:
En mss kun je je aanmelden op het arabische volbloeden forum, als je daar wat foto's plaatst is er mss wel iemand die haar herkent?

Dat is wel een goed idee :j
En je zou ook een mailtje kunnen sturen naar een aantal fokkers, met wat info erbij, waar je haar hebt gekocht ed, foto'tje erbij enz.
(wel voldoende info meesturen, ze is niet de jongste meer en als je alleen een foto stuurt zullen de meesten geen idee hebben)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:09

We hebben allemaal over een AV maar niks is 100% zeker omdat er geen afstamming van bekend is dus hoe weten we dat het een AV is, alleen maar navragen bij de AVS kom je ook niet verder, wie weet is het een NRPS oid.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:29

Je kunt vermoedelijk ook de qua dekgeld dure hengsten wel vergeten als vaderdier. Niemand fokte in die tijd (en nu nog niet denk ik) met een dure hengst (en Balaton is bv nooit goedkoop geweest) een halfbloed of volbloed zonder papieren.

Als er ooit wel (AVS) papieren bijgezeten hebben dan is er wel nog een hele omslachtige manier om misschien wat te vinden: in die tijd werden er als ik me goed herinner ongeveer een 200 AVS veulens per jaar geboren, dat zijn dus ongeveer 100 merries. Vraag de lijsten op van 1993, 1994, 1995 (om een beetje een marge aan te houden), pik daar de vosmerrieveulens met de kloppende aftekeningen uit, en ga hun fokkers bellen. Ben je wel even zoet mee, maar die lijsten met welke veulens er geboren zijn, heeft het AVS.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:18

Goeie tips! :j

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:20

ClementinevS schreef:
Ze heeft wel een pools arabisch koppie.
Ik zou ook gewoon even contact opnemen met het AVS.

Dat vind ik dus ook!!! Dat koppie...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:55

RhealLover schreef:
We hebben allemaal over een AV maar niks is 100% zeker omdat er geen afstamming van bekend is dus hoe weten we dat het een AV is, alleen maar navragen bij de AVS kom je ook niet verder, wie weet is het een NRPS oid.

Dat kan heel goed maar bij het AVS zijn de mogelijkheden wat kleiner dan wanneer het een halfbloed zou zijn, alleen van het NRPS zijn er al veel meer en dat is niet het enige stamboek wat halfbloeden registreerd.

Wat Ibbel zegt is wel waar maar toch zijn er meerdere redenen waarom het papier er niet meer bij zou zitten en als je ervan uitgaat dat ze papierloos is is het niet te doen. Ze zou ook nog altijd een veulen kunnen zijn van een niet ggk hengst, om watvoor reden dan ook.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:41

Ik zeg ook niet dat ze het daar niet moet proberen, maar wat voor zin heeft het om alleen daar navraag te doen straks is het geen AV en dan???

Zolang er niks bekend is over dit paard kan je moeilijk bij stamboeken nagaan wat de afstamming is, tenslotte weet je niet wat voor ras het zeker is en ik blijf volhouden met vergelijken kom je nergens (een BWP lijkt ook veel op een KWPN om als voorbeeld te geven)

Zoek via de vorige eigenaar voort naar de fokker ik weet zeker dat je daar veel meer aan hebt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:46

Het KWPN en BWP zijn ook geen rassen maar een verzameling van van alles en nog wat met als doel een goed sportpaard.

Het heeft zowieso geen zin om niets te proberen, ik denk ook dat via de vorige eigenaar de makkelijkste manier is maar als je die niet kent of die weet niets kun je daar ook niets mee. Als ze bij navraag bij het AVS tot de conclusie komt dat het waarschijnlijk geen volbloed is is er iig een mogelijkheid minder.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:52

RhealLover schreef:
Ik zeg ook niet dat ze het daar niet moet proberen, maar wat voor zin heeft het om alleen daar navraag te doen straks is het geen AV en dan???

Of het zin heeft weten we nu inderdaad nog niet, maar als het geen AV blijkt te zijn maakt dat de zoektocht ontzettend veel moeilijker, zo niet compleet zinloos (of ze moet inderdaad via de vorige eigenaar de fokker zien te vinden, maar volgens mij heeft TS al aangegeven dat dat er niet in zit).

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:58

Ik vint het maar raar dat je niet van wie je je paard hebt gekocht, je zal toch vast wel een inentingsboekje/paspoort hebben? Daar staan vaak ook gegevens van de fokker in, al niet te verstaan dat eventuele geboorteplaats/omgeving te achterhalen is adv het adres van de dierenarts. Is je paard gechipt? Kan je misschien ook wat mee.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:20

Als het originele paspoort erbij had gezeten had de afstamming daar ook wel in gestaan. :P

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:46

RhealLover schreef:
Ik vint het maar raar dat je niet van wie je je paard hebt gekocht, je zal toch vast wel een inentingsboekje/paspoort hebben? Daar staan vaak ook gegevens van de fokker in, al niet te verstaan dat eventuele geboorteplaats/omgeving te achterhalen is adv het adres van de dierenarts. Is je paard gechipt? Kan je misschien ook wat mee.

het entings boekje kreegik met de keuring en dus van de veearts , ze was niet gechipt dat hebben wij zelf toen gedaan dus daar kwamen we ook niet verder mee ;(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:26

RhealLover schreef:

Chippen is nog niet zolang verplicht en enten wordt ook niet altijd gedaan bij paarden die gewoon thuis op een weitje staan, zeker enkele jaren terug nog niet.

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:29

sherif schreef:
als je wilt weten of je paardje een echt AV is, dan zou ik haar dna laten testen(in de hoop dat vaders en moeders geregistreerd zijn met hun dna).
Ik begrijp uit je post dat er bij je paardje geen stamboom bijzit? ;)

Vind de foto erg prachtig geworden. *D

(:) Hier ga ik in mee :o , kijk ook naar brandmerken, enzo wat anneliesdj al zei. Ik hoop dat je het lukt, veel suc6 en plezier! :+

En trouwens wat een lekkerding! }>

XXX Liefs :D

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:41

Ja wat een lekker meisie he :D en zo vreselijk lief

Ze heeft geen brandmerken verder