[HK] Het Arabische Sprookjespaard: Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:37

Kesje, weet jij toevallig de cm maten van jouw deken?
Ik kan een turnout overnemen maar de maten zijn anders dan van amigo. Volgens mij is het een 5.9.
Ruglengte is 130 onderlengte 175. Klopt dat?

Gaaf dat het trailer laden goed gaat!!
Maar waar doe je die galoptraining? Ik dacht eerst in de bak maar dat ga je vast niet een half uur doen. Tenminste, dat zou ik niet doen :o
Ik hou ook van paardrij spierpijn! Dat ga ik vast krijgen want ik heb al dik een jaar niet gereden..! Ik wil wel graag weer een ritje maken.. Even lekker mijn hoofd legen. Maar ja, dat gaat niet op shym

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:20

Ik heb even de bestelling opgezocht, ik heb inderdaad 130/175 :j

Voorlopig galoppeer ik inderdaad in de bak (20x60). Ik moet nog even bedenken waar we langer kunnen galopperen, op de hei zou kunnen, maar grote kans dat ze er een rengalop van maakt ipv rustig en langdurig :')
Als het weer langer licht is zou ik misschien in een weiland kunnen trainen als de paarden op stal staan (ook makkelijker met bal en stick!). Nu wordt het al donker tegen de tijd dat de paarden uit het land gehaald worden. Als het niet anders kan zal ik toch in de bak moeten blijven. Maar zo erg is dat niet hoor :o <<)
Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:57

Ah super! Dank je!

Wat een rot bak zeg <3 heel naar dat je daar in moet rijden!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 00:05

Ik moet het even kwijt! Ik heb waarschijnlijk een bijrijdpaardje *\o/* ik kan nog kiezen ook :D
Morgen ga ik bij een E pony kijken en maandag bij een Fries

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 02:38

Wat ontzettend leuk, Marlijn!! Was je er specifiek naar op zoek of kwam het toevallig op je pad? Al enig idee waar je voorkeur naar uit zal gaan? :))

Kesje, wat een heerlijke mooie bak hebben jullie. Dan is het ook gewoon geen straf om daar te blijven inderdaad! Mooi ruim en fijne bodem volgens mij.
Super om te horen dat ze zo goed te trailerladen is nu! Hopelijk blijft dat zo! Scheelt toch wel als je het regelmatig doet hoor.
Slim dat je iets gerichter gaat trainen. Klinkt een beetje als endurance-achtige training, hihi. Ik kan me zo goed voorstellen dat je spieren daarvan protesteren, dat zouden die van mij ook doen :') Ik wil komend jaar misschien een klein endurancewedstrijdje hier en daar gaan starten, maar ik ben nu al bang voor mijn eigen (nietbestaande) uithoudingsvermogen _O-
Ik snap wel dat je toch over zou willen stappen op bit, dat is precies de reden waarom ik ook Mish op bit ben gaan rijden. Af en toe wisselen we wel af, want ik wil wel dat ze bitloos ook te rijden blijft, maar ze is zoveel lichter te rijden met bit, enorm verschil. Voor mijn gevoel moest ik op sidepull soms zulke overdreven hulpen geven, best wel groot sturen en grote ophoudingen geven, terwijl ik met bit bijna alleen maar hoef te dénken aan wat ik van haar wil en dan doet ze het al.

Roma, kan me voorstellen dat je paarden blij zijn met hun stalletjes :D
Ben inderdaad mega happy met onze uitrijmogelijkheden!
Toch maar stoppen met fokken dus? Je was er ook al zo lang over aan het nadenken. Het is toch ook heel wat, ieder jaar maar veulens, altijd weer die mannen die je dan ook nog moet zien te verkopen, toch wel lastig hoor. Maar kan me voorstellen dat het pijn doet, geen merrie van Aziza, wat je toch al zo veel jaren wil. Wel heel fijn dat je in Aleeyah toch ook een beetje kunt vinden wat je zoekt.
En hopelijk dat het doorzet, dat gevoel dat je eindelijk weer kunt genieten met je paarden ipv dat je alleen maar aan het werk bent om ze te onderhhouden, zegmaar :) Wat een leuke foto's post je ook!

Mish heeft op het moment lekker vakantie, die staat sinds het begin van de maand al weer lekker te niksen. We vonden dat ze dat wel verdiend had :) Haar zadel paste niet meer, dat was de aanleiding om te stoppen, en toen bedachten we dat we die pauze maar eens een poosje moesten gaan doortrekken. Ik wil haar in ieder geval tot de kerstvakantie helemaal laten staan, en daarna weer rustig aan oppakken, eerst weer met wat grondwerk en daarna langzaam aan weer opbouwen met erop. Even een vakantietje zal haar denk ik wel goed doen.

En... zo van de een op de andere dag soort van per ongeluk tegen mijn droomzadel aangelopen :D

Afbeelding

Hij was van Smart@bokt, van Silver Thaqib :) Een Bob Marshall, trail model met beugelophanging iets naar achteren verplaatst. Precies wat ik wilde, ben er helemaal mee in de zevende hemel :D
Dus eh, vandaag opgehaald en ik geloof dat we daarmee definitief een westernarabier rijker zijn _O- Kan er nu toch niet meer onderuit hihi.
Van de week maar eens kijken of Mish 'm past en zo ja, alvast eens gaan kijken voor een singeltje voor wanneer we weer aan de slag gaan. Wel moeilijk hoor, zo'n gaaf zadel hebben en er nu nog even niet mee kunnen rijden :') Ik ga hem maar eens uitproberen op Olina ofzo denk ik.

Ondertussen hoef ik me niet te vervelen want verzorg- en bijrijdpaardjes dienen zich aan alle kanten aan := Desiree en ik rijden dus sinds kort een arabiertje van een stalgenoot bij, Sudar heet ie. Leuk ding, Desiree doet daar vooral veel mee. De eigenaresse van die arab heeft ook een ander paard (Shagya-arabierkruising), en die rij ik nu af en toe. Megaleuk dier is dat! En dan is er nog een jonge Fries op onze stal waarvan de eigenaresse flink pech heeft gehad dus die kan ff niet zo veel op stal komen, dus die krijgt van ons af en toe een poets- en knuffelbeurt :D
En morgen gaan we ook nog bij een oude bijrijdpony van Desiree kijken met diens veulentje :) de eigenaresse daarvan kon nog wel iemand gebruiken die de pony's af en toe wat extra aandacht wilde geven, dus wellicht dat we daar ook af en toe nog heen zullen gaan :D

Kortom, wij hebben voorlopig zat om handen _O-

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 10:46

Wat een lange update! Leuk!
Je hebt het maar druk zo te lezen +:)+
Wat een gaaf zadel <3 die zal haar vast mooi staan. Wel graag een foto plaatsen!
Hoe is mish aan het halster? Is ze dan ook heel gevoelig? Ik wil shym namelijk ook bitloos gaan inrijden (als ik hem dan nog heb). Hij is zon gevoelig aan zijn hoofd. Hij lijkt mij daar een goed paardje voor.
Wat voor bitje heb je voor mish?

Ik was op zoek naar een paardje om op te rijden. Is zo lang geleden dat ik voor het laatst gereden heb.. En nu met het gedoe thuis heb ik het echt even nodig om mijn hoofd leeg te maken. Ik merk ook dat ik zelf minder de deur uit ga en nergens zin in heb. Eetlust heb ik ook niet dus val ik weer af en dat is voor mij juist weer niet heel wenselijk. Dus dan maar op zoek naar een paadje die ik (tijdelijk) mag rijden.
Bij de fries is mogelijk ook plek voor shym.. Maandag ga ik met ze in gesprek om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Zij hebben een paard omdat het leuk staat in de wei. Ze hebben er dus ook geen verstand van. Niet dat ik dat heb maar wel meer :')
Een fries heeft overigens niet mijn voorkeur. Ik ben anti fries en hou niet van paarden :o ik ben echt een pony meisje! Maar vroeger heb ik wel Friezen gereden, toen vond ik het wel leuk. Maar dat was voor dat ik op de paardenkliniek kwam te werken.. Daar heb ik eigenlijk alleen maar on opgevoede Friezen op stal gehad :(
Oh ja, en ik weet niet of ik er op kan blijven zitten, ik ben pony gangetjes gewend!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:16

Foto plaatsen zal ik zeker doen!

Hoe bedoel je hoe ze aan het halster is? In de hand of op de rug? Ik rij niet met halster namelijk. Verder is ze aan halster niet super gevoelig ofzo, tenzij je teveel druk geeft, dan gaat ze er compleet tegenin, dan gaat ze vechten. Op halster is ze verder gewoon heel fijn te leiden.

We hebben haar dus bitloos ingereden, dat ging heel fijn en daar reageert ze nog steeds heel goed op, snapt ze goed en is ze braaf mee. Alleen kreeg ze er kale plekken van op haar neus, en zijn we met neusbontje gaan rijden, en sindsdien moest ik veel te grote hulpen geven, ik denk dat het daardoor misschien te zacht en onduidelijk juist weer voor haar werd. Ook ging ze steeds meer in de hand hangen. Dus toen toch maar met bitje gaan proberen.

Dat was nou niet meteen een onverdeeld succes :') Veel te veel gehannes in haar mond, zodra ik ook maar contact nam met het bit ging ze absurd hard met haar hoofd schudden totdat ze bijna omviel. Het bit zelf vond ze prima, maar je moest er niks mee doen. Daar was ze hypergevoelig voor. Uiteindelijk hebben we een bitje gevonden dat ze wel fijn wilde accepteren, en dat was een westernbitje, eem Billy Allen. Lekker dun en heel onbeweeglijk. Kan links en rechts maar een fractie bewegen, in contrast met een gewoon dubbelgebroken bitje ofzo. Anders was mijn laatste optie een ongebroken bit geweest, maar deze vond ze prima. Ik rij met heel licht teugelcontact en als ik vraag, laat ik meteen los zodra zij een goed antwoord geeft, en daar reageert ze heel goed op. Zo licht en rustig mogelijk teugelcontact, dan is het goed. Dat vind ik ook superfijn rijden, met zulke kleine hulpen, dus dat scheelt, ik vind het ideaal, ze is er super gevoelig op.

Een beetje een muts is het wel :+

Klinkt goed, even je hoofd leegmaken met paardrijden. Heel verstandig, soms heb je ook gewoon iets nodig om je aandacht te verzetten. Mooie oefening ook voor met Shympie straks, als je nu qua opvoeding nog zoveel winst te behalen hebt daar. Hartstikke leerzaam :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:50

Ik bedoelde of ze heel makkelijk aan de hand is aan het halster. Shym is best gevoelig, hij sleept mij bijvoorbeeld ook nooit mee. Hij loopt eerder over mij heen :o

Vanmorgen de pony gereden! Wat een leuk dier <3 kruising kwpner met ik denk iets van haflinger. Ik was niet voorbereid om te rijden, ik dacht gewoon even kijken. Dus ook geen rijbroek aan en geen cap mee. Maar dat was geen probleem. Ik paste haar cap. Was alsof ik vorige maand nog gereden had, zo snel voelt dat weer goed! Morgen bij de andere kijken. Ik ben benieuwd.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 15:15

Kruipt onder eeuwige mee-leessteen vandaan :)F En beloofd plecht weer wat vaker mee te kletsen O:)

Leuk om steeds meer jonkies te zien die de wijde rij-wereld in gaan!!

Marijn wat een nare situatie met Shim zeg, ik hoop echt dat je een fijn plekkie voor hem kan vinden en hij lekker bij jou kan blijven :(:)
Wat betreft 24/7 buiten zonder schuilstal zou ik zelf met die van mij niet doen, die gaat me dat niet in dank afnemen :') Wij hebben 24/7 inloop van de wei en paddock naar warme binnenstallen en zodra er 2 druppels vallen staat meneer binnen, desnoods de hele dag zonder eten als t mot (het hooi staat buiten, anders komt hij al helemaal niet van zijn warme troon af..). Belangrijkste vind ik wel een droge ligplek, ik ben mijn vorige merrie verloren door sleeping deprivation, o.a. gekomen door geen veilige en droge slaapplek bij een vorige eigenaar, dus dat is wel iets om in de gaten te houden.

Woooow Kesje, die bak!! :wow: Ben maar een heel klein beetje heel erg jaloers!! Leuk dat je wat specifieker aan de slag gaat met de training! Ik heb dat vroeger eens gedaan voor de Endurance, deed dan 15min los galoperen in de bak, mann das echt lang :oo
2 Weken geleden was ik in Parijs en daar bij een paarden event Horseball gezien, woow wat was dat kicke! Ging er echt keihard aan toe. Wat een kanonnen die paarden zeg! Is dat een beetje te vergelijken met Polo?

Wiee Eline, ook een BM! Herkende gelijk van wie die was, leuk! Ik ken veel mensen die onwijs genieten van hun BM en veel mensen die ze op hun arabs hebben liggen! Mijn voorkeur hebben ze niet haha, maar dat is persoonlijk :+ Die kleur gaat tof staan op Mish hoor! Enne western arab, dusss wanneer zien we je bij de DAWRA? A.s. zondag is de kerstborrel, welkom voor iedereen :D

Wat betreft bitjes, zou ik voor een arabje ook naar Billy Allen of Myler gaan, of de HH goldbrass dubbel gebroken die is ook best prima! Dun en erg rustig, waardoor weinig ruis. Niet elk paard vind Billy Allen fijn doordat ze zo recht zijn, Myler geeft wat minder druk op de lagen (maar betaal je wel 10x zoveel voor). Raff heb ik ook bitloos ingereden, eerst half jaar gegrondwerkt met voornamelijk Dually halster, toen dubbele lijnen daarop en erna daarmee ingereden en mee buiten gereden (zelfde als Eline gedaan heeft volgens mij :D ). Erna hoofdstel erbij met bitje en met Dually én bitje gereden en de signalen in 2 lessen geleidelijk overgezet naar bit. Bitloos heeft mijn voorkeur alleen voor lekker hobbelen, maar voor 'dressuurmatige' hulpen wil ik alles op bit hebben. Veel rustiger, subtieler en directer.

Hier alles gangetje, Raff gaat vrij steady met zijn spooky ups en downs per keer :')
Morgen naar de Osteo, want heb het idee dat hij toch hier en daar weer wat scheef staat.

Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:37

Dank je canisia, ik zal het in gedachte houden.
Lekkere billen heeft je paard!

Shym heeft de zomer ook 24/7 buiten gestaan dus helemaal vreemd is het hem niet. Maar shym is niet echt een 24/7 buiten paard.
Wie weet wat er morgen uit komt bij het gesprek.. Spannend! Volgens mij willen ze heel graag dat hun paard weer bereden wordt zo uit hun app-jes te lezen. De pony van vanmiddag was erg leuk dus ze moeten wel met een goed voorstel op de proppen komen ~~}>

Ik zal eens naar zo'n Billy bitje kijken. Het is wel handig om iets te hebben liggen denk ik.

Brego93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:22

Wat tof om al jullie updates te lezen!

No_No, ben heel erg benieuwd wat er vandaag uit het gesprek komt.. Zou heel mooi zijn als Shym bij je mag blijven en je ook zelf kan blijven rijden :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:09

Ik heb bij de fries gekeken en om tafel gezeten met de mensen. Mensen hebben geen kennis van paarden.
Ik heb de fries direct ontwormd want ze wisten niet hoe ze dat moeten geven. Ook schuurde de shet dus die ook even bekeken, diertje heeft luis. Ze waren blij dat ze nu weten waarom het blijft schuren.
Gezien deze mensen hulp nodig hebben met hun paard heb ik ze aangeboden hun te helpen ongeacht of shym daar wel of niet komt te staan.
Wt betreft shym denk ik dat we er wel uit gaan komen. We denken er beide nog even goed over na.
Woensdag ga ik met de fries beginnen.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:54

Was de E-pony niets Marlijn, of wil je de Fries gaan rijden vanwege de andere omstandigheden? Zelf heb ik het ook niet zo op Friezen, het voelt mij te log en te lomp, al moet ik eerlijk zeggen dat ik er maar een paar gereden heb. Maar wel goed dat je die mensen kan en wil helpen :) Zou Shym daar ook in de zomer staan, of is dit in plaats van de 24/7 wei?

Mooi zadel Eline! Ik zou zelf nog wel een mooi stockzadel willen hebben, die westernoutfits zien er zo mooi uit op arabjes, maar ik moet er 1 zonder knop hebben. Ik wil inderdaad wel bitloos blijven rijden als ik gewoon op buitenrit ga bijvoorbeeld, maar voor dressuuroefeningen is het toch niet genoeg. Voor de polocrosse gebruik ik liever geen bit omdat er toch momenten zijn waarop je in het heetst van de strijd je paard acuut moet omkeren, dan trek ik liever niet aan het bit. Maar zowel mijn sidepull als mijn touwhalster zijn er gewoon net niet geschikt voor. Dan liever dat ze inderdaad zó licht op de hulpen is (dmv bit) dat er geen getrek aan te pas komt :j

Canisia, wat ziet Raff er goed uit, spierbonkje! :D
Horseball is op veel vlakken wel te vergelijken ja. Die kanonnen van paarden zie je bij polocrosse ook wel, maar eigenlijk niet in Nederland. De sport is hier niet groot genoeg om er gericht op te fokken of trainen, daarom worden er nu nog vaak paarden uit Engeland gehaald voor de topspelers. Maar je zou zo zonder problemen Horseball kunnen spelen met een Polox-paard en vice versa :j

Ik zal ook eens kijken naar een Billy Allen of Harry's Horse. Ik hoor alleen maar positieve verhalen over Myler, maar die prijs :wow: Zeker omdat ze het nog niet kent spendeer ik er liever geen fortuin aan, dan is een BA/HH een mooi alternatief. Nu heb ik een ongebroken appelbitje (voor maar liefst €3,-) om te wennen aan een bit in haar mond. Ik denk alleen dat die net ff te dik is. Vandaag niets gedaan met Rayna, mijn moeder kwam onverwachts langs :')

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:45

De E pony was precies wat ik zocht.
Alleen deze mensen hebben wel hulp nodig met de paarden en het is dichter bij huis. Shym kan er ook staan, blijvend. Dus dat zijn allemaal voordelen, zowel voor hun als voor mij. Ik zorg dan dat de hoefsmid komt, wanneer het tijd is om te ontwormen, dat soort dingetjes en geef hun fries beweging.
Het is alleen nog niet duidelijk of shym daar per januari al komt te staan of vanaf het moment dat ik de volledige stallingskosten kan betalen. We hebben het nog niet helemaal duidelijk. Aankomende week gaan we nog eens babbelen. We hadden afgesproken het even een paar dagen te laten bezinken.

Ik vind het heel leuk om mensen paarden dingen te "leren", het paard is volgens mij wel een braaf beest dus ik probeer het maar. Shym kan dan ook mooi mee als handpaard :D

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:05

Ik sleep mezelf ook maar even onder m'n meeleessteen vandaan :D

Ely is alweer ruim 200 dagen drachtig, bijna tijd om af te gaan tellen! Met haar gebit ging het helaas weer even minder, na wat voeraanpassingen lijkt ze weer stabiel. Hopelijk houden we haar nu goed tot het veulen er is...
Verder wordt Euforio alweer bijna 3, dus rustig aan ook wat dingen aan het regelen voor zijn thuiskomst <3 ik twijfelde nog even bij het zadel dat Eline voor Mish heeft gekocht, maar vond het toch nog wat te vroeg haha

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:37

200 dagen al weer..! Wat gaat dat snel zeg!
Jammer dat de tanden toch weer problemen geven.. Moet ze weer behandeld worden als jet veulen er is?

Brego93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:38

En, zijn jullie eruit gekomen No_No :)?

Wat spannend Annikab! Geniet nog even van de rust voor zolang als het duurt ;)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 03:15

Nog steeds in de meeleesmodus, maar ik wil jullie en de paarden fijne feestdagen wensen! {:)

Afbeelding

Lazio was dit jaar de sjaak als kerstboom op pootjes. De kleintjes zijn in training :')

Afbeelding

Brego93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 08:58

<3 Leuke foto's

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:29

Wat leuk Bonjoy!
Voor jou uiteraard het zelfde!

We zijn er nog niet echt gekomen op de stalling. Dat komt door mij want ik ben er nog niet over begonnen bij ze.
Ik twijfel namelijk om hem er naar toe te doen op dit moment..
De jonge pony heeft luis die nog niet behandeld is en er komen na de ontworming van vorige week nog steeds dode spoelwormen uit. Daarnaast wordt de mest niet uit de wei gehaald dus er is nog het een en ander te verbeteren..
Er is nog een weitje over wat ik misschien wel zou kunnen gebruiken voor shym maar daar heeft een groep Shetlanders in gelopen die er ook niet al te fris uit zagen, helemaal kaal is, jkk staat en prikkeldraad op een paar stukken. Ik ben ook niet zo happig op dt stukje wei om eerlijk te zijn.
Van de dierenarts heb ik een negatief advies gekregen om hem 24/7 op de wei te zetten zonder schuilstal zoals de opfok maar ik denk dat ik dat toch maar ga doen.. Het is heel lastig allemaal

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:54

Leuke kerstkaart!

Is er een bepaalde reden dat de dierenarts dat zegt over 24/7? Ik ben natuurlijk wat bevooroordeeld als ik zeg dat het prima kan, maar ik weet niet wat de achterliggende reden van de DA is natuurlijk. Ik snap wel dat de stalling niet zo aantrekkelijk is op die manier.

Nou, ik heb het bit aan een hoofdstel gezet en omgedaan :') De bitringen zijn best groot, daardoor past het net niet, het hoofdstel is al zo klein mogelijk. Dus de volgende keer zet ik de marylot weer in elkaar, dan kan ik het bit er aan vast clippen.
Ze vond het niet leuk :n De hele tijd mond open, dan weer kauwen. Das ook de reden dat ik eerst dit hoofdstel gebruikt heb, zodat ze wel haar mond volledig open kan doen. Beetje jammer dat het net niet echt lekker past, het hangt wat te los.

Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:19

Dit lijkt mij inderdaad ook niet een fijn bit.

Er is geen droge plek waar hij kan liggen of echt helemaal uit de wind kan staan. Omdat het nogal een kouwelijk paard is met gevoelige spieren is het voor hem niet bevorderend om hem op de natte grond te laten gaan liggen. Het veel kunnen lopen en spelen was wel heel goed voor hem.
Maar op de "nieuwe" plek zijn de stallen ook niet klaar, dar zou hij dus ook buiten moeten staan al is daar wel echt plek om uit de regen en wind te staan.
Hij heeft nu een warme dikke bucas op, daar voelt hij lekker warm onder.

Brego93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:33

Jeetje zeg wat vervelend allemaal :(, hopen op een beter uitzicht

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:04

Komt wel goed!

Als het meezit kan hij in mei naar de kliniek voor zijn knieen *\o/*

Brego93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:37