Western Arabieren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:19

wow dat gaat goed Nour en Krista, loopt heel netjes, en ja hij lijkt veel kleiner met krista, maar krista is ook niet van de kleinste.

en ja het wit zoals je zegt leuk voor de jury!

ik herbamix van mijten voor shameless en sublimo en malha als ze niet drachtig is, zit voldoende haver, olie en kruiden in voor glimmende arabjes!

bij gerstemix, hebben sommige paarden erg veel last van schuren dus , dus daar niet zo een voorstander van!

voor de dracht geef ik culminar breedmix,

en Canissa geen recente pics van knappe Raf?

wat staat er op jullie lijst voor bij de sale?

Hier merk je toch dat Shamilah Diva streken krijgt een plas, en de dame wil even niet naar buiten, want oooooh daar leeft zeker een gevaarlijke haai in ..., na een uur en een portie worteltjes, was het enge monster weg en vergeten! en liep ze dartelend verder!

haar benen zijn ook ineens verlengt, je merkt dat ze ook groter wordt, het gaat snel!

mvg Glenn

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:30

Foto graag glenn! :D
En jeuk van Gerstmix? Jeetje je bent de eerste die ik erover hoor. Gelukkig hier totaal geen last van.
Heb ook alleen nog maar goede verhalen gehoord over de gerstemix en zo ook over herbamix. Maar ik wil geen haver in het voer, dus krijgen ze die niet. ;)
Hier doen ze het goed nu op dit voer, al jaren. Dus ga er ook niets meer aan veranderen zomaar.
Jeuk heb ik hier heel erg gehad met Pavo brok. Dat komt er hier dan ook echt niet meer in.
Heb trouwens wel voor die ouwe van ons de Pavo 18+ muesli. Dat is tot nu toe echt top voor onze savanna. Kun je nat en droog voeren en ze vind het heerlijk. Ook nog geen jeuk door geconstateerd.

Ik heb nieuwe laarzen nodig voor het trainen en een nieuwe pad.
Ik wil dit jaar toch echt zo'n gave nieuwe PC SMX airride pad aanschaffen. Als er eentje in mijn smaak valt dan he :D
Anders nog zo'n Billy Cook die ik nu heb, is ook een super fijne pad.
Dan kijk ik nog wel. Of ik nog iets leuks vind.
Ga jij ook nog naar de Sale Glenn?

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:43

normaal ga ik met een vriendin en haar vriend mee de 27, vorig jaar met hen ook geweest en toen liep ik Nancy en haar familie tegen :-)!

mvg Glenn

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:12

Marije lekker bezig zeg! Fijn dat hij weer goed in zijn velletje zit. Maare dat zijn pittige oefeningen zeg, zeker die in galop langs de balken! Gaat ik onthouden das een goede +:)+

Ah ben jaloers op je Yil, met telkens die heerlijke ritjes! Ik mag van Robien (die is deze week op vakantie met paps en mams) een keertje Desh meenemen voor een stapritje! *\o/* Zin an, want mis het wel echt om óp een paard op het strand te zitten, ipv zwoegend ernaast :')

Hms tja voer, wij hebben bij Shamit álles moeten uitpluizen. 1 handje musli (volledig suikervrij, speciaal voor allergie paarden) en ze had overal jeuk. Dus moesten echt 100% natuurlijk blijven en dan ging het goed.

Voor de juiste koolhydraten (de moeilijk verteerbare suikers) krijgen ze hier bietenpulp van Mijten(Melasse vrij). Bietenpulp bevat mega veel cellulose. Je moet wel altijd een juist verhouding van Calcium en Fosfor hebben, waardoor je bietenpulp mixed met tarwezemelen (1:4). In tarwezemelen heb je dus Fosfor maar ook Zwavel, Zink, Koper en ook belangrijk, Selenium.
Wij vullen dit aan met een natuurmix van de paardendrogist. Hierin zit kamille, brandnetel, kleefkruid, paardenbloem en nog wat kruiden (Vit D + E, Calcium, Natrium, Kalium, Zwavel, Magnesium, Ijzer en Fluor). Zo heb je al een hoop vitamenen, mineralen en sporenelementen via planten, welke ook te weinig in de huidige weides groeien.
Dan hebben we nog zeewier en veendrenkstof wat we enkel geven wanneer ze er behoefte aan hebben. Dit geven ze goed aan, ruiken eraan en trekken hun neus ervoor op, of beginnen er fanatiek van te eten. Hebben er ook een liksteen van paardnatuurlijk bij hangen met extra magnesium en die geeft voor ons aan of ze tekorten hebben. In principe gebruiken ze die amper, maar waneer we een tijdje met zeewier een veendrenkstof stoppen, dan gaan ze op een gegeven moment weer veel aan de liksteen en dat is een teken om weer te beginnen.
In zeewier en veendrenkstof zit Vit A+E+C+B, Calcium, Fosfor, Natrium, Chloor, IJzer, Koper, Zink, Mangaan, Jodium, Fluor, Cobalt, Chroom.
Plantaardige olien zitten in gras en hooi, maar hier geven we zo nu en dan een periode olie bij.
En in de wintermaanden zonder gras, krijgen ze minder eiwitten binnen en dit vangen we op met 'JustGrass van Dodson&Horrel'.
Momenteel hebben we ook de care4life musli staan, maar dit gebruiken we enkel zodat raff zijn emmer voer lekkerder vind dan die van Desh en niet Desh wegjaagt :Y) Ze eten zo erg sober, met langzaam vrijkomende energie. Ze vinden de pulp ook zoo lekker, terwijl het echt nergens naar smaakt en elk paard wat brok gewend trekt er zijn neus voor op. Maar dat is omdat ze echt eerst moeten afkicken van de suikers en weer moeten leren om sober te eten.

Moet wel zeggen, tis meer gedoe dan gewoon een brok, maar hebben nu al zo vaak de complimenten van dierenartsen, osteo, natuurgeneeskundige gehad en bloedonderzoeken die telkens uitwezen dat alle voedingswaardes perfect waren, dat ik er niet meer zomaar van af stap haha. En wat ook leuk is, ze zijn zeker een half uur zoet om hun emmer met pulp op te eten. Gelijk goed voor de darmpjes om zo wat langer bezig te zijn om alles te verteren. Tis bijna ruwvoer eigenlijk. *D

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:57

Ja canies, het is idd veel gedoe, maar als ze het goed op doen?! ;)

Zojuist een mailtje terug van dewran wbt het NK.
Zoals ik uit de mail begrijp is het niet mogelijk om alleen op het NK te starten.
Aangezien ik in een hoger level geplaatst zo moeten worden is het NK niet de wedstrijd waar is dat schijnbaar moet laten zien. Want ze willen me dan eerst beoordelen op een andere wran wedstrijd EN er moet een brief mee van mijn trainer.
Nou die brief is geen probleem, de wran wedstrijd wel.
Dus heb nogmaals om een duidelijker antwoord gevraagd en ook gezegd dat ik sowieso in het L3 zou moeten starten omdat ik reining rij en geen andere discipline. Dus kan niet eens in het L4 starten.
Dus ik denk dat ook het wran NK aan mij voorbij gaat.
Heb er echt helemaal de balen van allemaal. -O- Geen NK's meer voor jessica

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 14:14

Hè zonde zeg Jes... :(:)

Oooeeh SALE!!! Yep ik ga een bezoekje aan Arthur combineren met een educatief bezoekje aan Jes! :D Ik wil ook een nieuwe pad, heb er op internet al een paar mooie gezien bij andere winkels, maar wil ze ook in handen hebben voor ik beslis. Die Airrides kunnen ook goed onder een BM schijnt het, maar die zijn wel erg kolossaal op Daan denk ik... Maar eens rondkijken... En vooral meten, want ik wil het liefst een roundskirt pad, maar die zijn vaak te kort voor mijn zadel. Ik heb minsten 80 cm/30 of 31 inch nodig over de rug. En veel langer ook weer niet, want anders passen m'n blankets niet mooi meer. En zo heb ik nog wat eisen, dus wordt een leuke zoektocht! :))

Ik voerde Metazoa (vitaminebrok, niet de luzerne) op aanraden van de DA. Die dacht dat het voor Daan en zijn vriendje heel goed zou zijn. Dus geprobeerd. Vier maanden. En in die vier maanden werd ie steeds zuurder en boos op het been. :oo Echt heel naar. Geen plezier meer in het werk. En das helemaal niks voor hem :n Dus de laatste les dat Alice er was heb ik opgegooid dat ie op ander voer stond en daarna heb ik gezegd dat ie maar weer gewoon op z'n normale muesli moest. En na twee dagen (!) merkte ik al verandering. Dacht dat dat tussen m'n oren moest zitten, want twee dagen op ander voer kan toch geen verschil maken?! Maar een week later was het nog duidelijker, en gisteren met de les had ie er duidelijk weer lol in! *\o/* Hij staat nu op Pavo Sportsfit. Daar deed ie het ook altijd goed op, dus ik heb maar weer geleerd if it ain't broke, don't fix it!

Idd Yil, de metazoa heeft veel aanhangers, maar er zijn ook veel critici. Die zeggen dat de verhouding calcium/fosfor slecht is en dat zou er dan weer voor zorgen dat magnesium niet goed wordt opgenomen. En dat het vooral niet geschikt is voor paarden die ook weidegang krijgen. En onze paarden staat nog steeds een aantal uren op het land. Er zijn ook veel paarden die er door magnesiumtekort (te) heet van worden, of die karakterveranderingen ondergaan. Bij Daan was dat laatste dus het geval. Echt niet grappig meer :n Als je weet dat een paard werkwillig is en graag nieuwe dingen leert, en dat dat paard dan heel erg tegen het been wordt en niks meer leuk vindt tijdens het rijden, dan is dat wel heel erg... ;( En omdat ik mijn oude paard Rover ben verloren aan ataxie gaan er dan ook allemaal medische rampscenario's door je hoofd: wat als ie dit of dat heeft............. Maar gelukkig was het met een simpel ander schepje voer op te lossen! :)

Nou Canies, die oefening met langs de balken en eroverheen duwen was alleen in stap en draf hoor, dat ging me eigenlijk al te snel om op tijd de hulpen te kunnen geven :') Gelukkig snapte Daantje het eerder dan ik, dus dat scheelt, zo'n intelligent paard :D <3 Gisteren had ie er dus echt weer lol in, zelfs op de balken aantrekken als ik er een keertje lángs wilde ipv eroverheen :)) Alice was ook superblij voor me, lief mens is het toch!

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 14:37

Poeh ja die calcium/fosfor en magnesium is altijd waar het gedonder begint. Vind het altijd zo lastig uit zoeken hoe de verhoudingen zitten in de musli's en brokken. En ook omdat de behoefte schommelt, zeker met weidegang, is het ook nog eens weer afhankelijk.. Ze kunnen inderdaad zo snel reageren op verandering, is bizar eigenlijk. Blijft lastig, maar idd zolang ze het er goed op doen, niet veranderen! +:)+

Oeh Marij dan weet ik al bij wie ik moet zijn voor pad tips, tegen de tijd dat ik me zadel heb <<) Bij de Dawra borrel met Alice over Debra Sibley zadels gehad. Das wellicht ook nog een optie en die zijn moooiii wauwie <3 Mrja eerst maar sparen..

Wij gaan denk ik niet naar de Sale. Niks echt nodig en zoja dan zoek ik het tegen die tijd ergens goedkoper O:)

Dat is wel ff balen Jes! Kan je niet ergens een WRAN in de buurt doen? Gewoon even 1 L3 reining start pakken en klaar. Snap het opzich wel dat ze niet zomaar iemand aan het NK mee laten doen, tis wel het NK.

Haha ooooh Marij, ik vond het al heeul pittig in galop. Heerlijk dat het zo goed ging!

Hier is Deshje ook weer opgeknapt, heeft wormen gehad en laatst een klap op zijn spronggewricht dus die was tijdje opgezwollen en stijf. Tevens zit hij sinds kort aan de druppels van onze natuurgeneeskundige, vooral voor zijn koppie. Hij is nu echt weer mega open, vrolijk, knuffelig en loopt weer helemaal rad. Tis zo'n grote pluche witte pool beer :o

Bimmetje

Re: Western Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:49

Fijn dat des weer goed is nu.

Marije, jeetje wat een gedrags verandering zeg. Heel jammer maar gelukkig kwam je er achter dat het aan het voer moest liggen. Wel fijn dat dat nu ook weer opgelost id en jij je super Daantje weer terug hebt.

Canies, tuurlijk begrijp ik dat ze niet meteen iemand zomaar op een nk laten starten maar ze kunnen sowieso prestatie resultaten opvragen en die 'gemotiveerde' brief van de trainer opvragen zoals ze zelf beschrijven in de mail. ;)
Maar prima hoor als ze niet willen dan niet. Even een wran wedstrijd ergens rijden zou wel kunnen ja als er dan ook iets redelijk in de buurt zou zitten. En dat is niet het geval.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:31

Hmms ja idd, tis niet dat je niks van resultaten hebt staan, enkel niet bij de wran. Wel beetje suf :\
Maaree de wran wedstrijden zijn toch nog niet bekend? Ik kan ze iig niet op de site vinden, of ben ik nu blond :?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 16:56

He verdorie Jes, wat balen! -O- Weet niet of die op rijd gaat komen maar er is er ook altijd 1 in Kaatsheuvel. Die is om de hoek.

Glenn, fotooooos!!!! :P

Jeetje Marije, das heftig! Gelukkig nu weer ouwe trouwe Danekind weer terug.
Leuk dat je bij Jes langs gaat!

Ff buitenbak vergelijkend waren onderzoek: bij Nour is ie dus wel super goed!

En hoeveel voeren jullie per dag aan krachtvoer? Ik voer tussen 1,5 kg (Nour en Yazahra) en 2,5 kg (Tie en Jazzy). Daar doen ze t super op. Gerstemix heb ik ook, maar twijfel nu niet over te schakelen op de herba idd omdat daar wél haver in zit en dat mag Tie wel hebben.
Heb ook nooit meer gevoerd dan 4 kg per dag (uitgemergelde Tie met veulen aan voet maar ze bleek achteraf wirminfectie te hebben :\ ). Nour kreeg in showtraining echt kei veel echt wel 6 kg :oo (meteen afgebouwd toen ie terug kwam) en nu hoorde ik laatst dat iemand 8! Kg gaf!!
Ligt het aan mij dat ik dat ongezond vind? Nour kreeg voor de hengstenkeuring ook maar 2 kg en kreeg de complimenten vsn de keurmeesters over zijn prachtige conditie.

Net terug van een heerlijk ritje! Sorry mensen, wil jullie niet jaloers maken, maar was echt weer tof. Lekker alleen met m'n meisje km's maken! Was best zwaar door t zand maar toch hele nette 10 km gemiddeld gereden en dame was steeds snel terug op adem. Merk echt dat haar conditie met sprongen vooruit gaat.
Ze waren ook midden op het zand kickbokstraining aan t geven. Zo dan, dat is pas zwaar!!! :oo
Moesten eerst joggen door het zware zand en tussendoor sparren, pffff... Respect hoor! Blij dat ik andere sport verkies hihi! :D

Afbeelding

Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:42

Oooh wat is het daar toch mooooooi!

Daan krijgt 's ochtends een halve schep en 's avonds weer. Zal een kilo zijn denk ik? 8 kilo vind ik echt achterlijk, sorry. Hadden ze daar een beweegreden bij?

Net weer lekker gewerkt: contrastelling in achtjes en ook aangalopperen na omstellen weer geoefend. Hij doet het soms dmv een bokje, maar hij komt dan wel goed uit. Hij zal het nog wel moeilijk vinden :(:) Jessica Reurich ( van Bokt) komt binnenkort weer langs, gewoon om even weer te checken.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 18:02

Goed bezig Marije! Is een van mijn favo oefeningen figure eight! Ken je die DVD Mechanics in Motion van Mark Shaffer? Echt een aanrader, staan gouden oefeningen op!

Misschien inherent aan t showwereldje? Ik hoor t daar vaker zo achterlijk hoog in het voer. Moet ik hier nergens mee aankomen bij 4 kg kreeg ik al te horen of ik m'n paard kapot wilde voeren...

Ja ik ben bevoorrecht mens met zon gebied. Ben er ook echt verliefd/verslaafd aan. Al is het op zondag wel druk.. :x

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:07

Nee dvd ken ik niet, maar ben fanatiek youtube filmpjes aan het kijken van trainers. Is ook nuttig zeg!

Ik heb ook zo'n mooi gebeid, maar ik kom nog steeds niet zoveel buiten als ik zou willen... mss toch maar 's de stoute schoenen aantrekken en gewoon eens zelf naar buiten gaan.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 18:11

Ja klopt op YouTube staan ook interessante filmpjes!! Misschien idee om fijne linkjes te delen hier? :)*

Gewoon die schoenen aantrekken Marije? Buitenwerk is zo fantastisch gave afwisseling! Ze worden er dapperder van, enthousiaster, krijgen meer conditie en je kunt zowat alles oefenen wat ook in de bak kan. Ben nu buiten het conditionele ook weer bezig met de achterhand verstevigen: heuveltjes in de back up! Moet jij eens kijken hoe sterk ze daarvan worden! +:)+

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:15

Ja dat doe ik al wel aan de hand. Ik ga wel veel met m wandelen.

Ik heb ook prachtige galoppaden hier dus ideaal om die lastige galop gewoon lekker rechtuit te trainen.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:54

Lekker yil! Heerlijk genoten dus.

Marije, goed bezig!

Ik heb ook weer heerlijk gereden. Ook achtjes en contra galop. Merk dat dat het steeds beter gaat. Ze word al lekker sterk.
Buitenritjes doen we niet meer. Dacht idd ook dat ze daar zekerder en stoerder van zou worden. Helaas is dat juist averechts gaan werken na een tijdje. Alles eng, miet meer vooruit te krijgen, zich voor auto's gooien etc. Levensgevaarlijke praktijken kwamen ervan terwijl er eerst nooit wat aan de hand was en we regelmatig een ritje deden. Maar dat is nu verleden tijd. Ben nu wel weer wat aan het uitbouwen met een uitstap rondje. Verder ga ik voorlopig nog niet.

Als er in kaatsheuvel nog een wran wedstrijd gehouden word kan dat idd nog wel ja maar verder zijn die wedstrijden altijd ver weg. Maar goed we zien wel.
Het hoeft niet maar zou wel leuk geweest zijn. ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:22

Ben al weken aan het speuren naar een perfecte pad als back up voor die ik nu heb. En steeds was er iets dat ontbrak: (heel vaak) te kort, te lang, te dik, verkeerde vorm, niet verzenden naar NL, noem maar op :') en toen kwam ik tien minuten geleden de perfecte pad tegen op ebay: http://www.ebay.com/itm/F-TA127-HILASON ... 35e18ca3f1

Die heeft echt alles wat ik zocht, en nog zeer betaalbaar ook! Dus gelijk maar gekocht O:) Ben benieuwd of ie echt zo fijn is als ie nu lijkt! :))

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:18

Woeeh die is gaaf Marij!! Flitsend kleurtje :D

Ik heb nog nooit in me leven brok gevoerd dus ik heb echt geen idee, maar 8kg lijkt me wel vrij absurd.. Maar ach zo zijn er genoeg absurde dingen in de paarden wereld, dus ik verbaas me nergens meer over hahaha 8)7

Gewoon naar buiten gaan met Daanekind, niet nadenken en lekker gaan zingen (deed ik ook altijd toen ik de eerste keren alleen naar buiten ging). Buitenrijden is het leukste van heeel paardrijden :)) You can do it!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:22

Stomme is: met mijn eerste pony ging ik uuuuurenlang alleen naar buiten, toen ze 3,5 was en net ingereden :)) Kwamen we soms de hele buitenrit niemand tegen. En nooit erbij stilgestaan wat er wel allemaal fout kon gaan. En nu gaan er allemaal scenario's door mn hoofd en "wat als...". ^)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:38

Aaah wat goed Marije!
Meteen gekocht, groot gelijk heb je! Misschien heeft Adje die pads ook wel liggen.
Ik had voorheen nooit geen moeite met pads, klein, lang, kort etc. maakte allemaal niets uit. Toen moest ik een ander zadel en nu is het heel vaak te kort. Heb nu een zadel waarbij de skirts wat langer zijn als voorheen dus zijn veel pads te kort. Heb toen ook alles verkocht.
Heb nu ook maar 1 pad, vandaar dat ik nu nog een wil kopen bij adje. :)

8 kg. brok :oo
Jeetje wat bizar! Maar idd zoals canies al zegt, ik sta idd ook nergens meer van te kijken.
Ik voer hier 1 volle schep S&S per dag. (Nada)
En de ouwe krijgt halve schep muesli aangevuld met optiform naar een volle schep per dag.
Verder staan ze overdag de hele dag op de wei en worden ze in de winter extra op de wei hooi bijgevoerd. Als ze naar huis komen 's avonds krijgen ze nog 2x hooi gevoerd.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 20:49

Cool Marije! Kleur zal Daan goed staan!

Heb je nu ook zon lang zadel Jes? Voor dat mega zadel van Nour was t idd ook even zoeken.

Ff de agenda Vd WRAN maar goed in de gaten houden dan?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:53

Ja vind het kleurtje ook wel geinig. Terwijl de kleur echt totaaaal ondergeschikt was aan al mijn andere eisen. En dat waren er ook nogal wat :') Onder boomloos kan nu eenmaal niet alles, dus dat ten eerste, en dan moest het ook nog onder mijn relatief lange zadel passen en dan had ik ook nog wat persoonlijke eisen. :)) Dat duurt dus even, voordat je dan iets vindt! 8-) ben benieuwd of ie in het echt ook zo perfect is...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 21:27

Wanneer krijg je m binnen?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:30

Tussen 8 en 13 januari stond er. Heeft ook geen haast. Al helemaal niet als ik bij Arthur ook nog eentje koop O:) stout foei AF! ~~}>

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 21:40

Hahaha, dacht dat ik erg was hihi! := ;)
Twijfel nog of ik ga, heb eigenlijk niet echt iets nodig alleen die medium reins maar volgens mij hebben die altijd een vaste prijs