Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Aleeneh schreef:Kelly, ik heb hartstikke veel respect voor je hoor want je doet het toch maar mooi en lukt het niet dan doe je wel alles voor je paardje om te zorgen dat het slaagt. Vind ik alle kwaliteiten van een goed baasje. Zolang je open staat om te leren komt het vast goed.
Ik ben wel benieuwd geworden aan de hand van dit gesprek, hoe zouden jullie mijn bijrijdpaardje aanpakken dan? Ik heb natuurlijk wel mijn eigen manieren en tot nu toe ben ik niet ontevreden, maar sta er ook voor open om te leren en nieuwe inzichten te krijgen, want het is ook de eerste keer dat ik echt intensief werk met een paardje met dergelijk gedrag.
Hij wordt inmiddels al een stuk beter, maar vertoonde vergelijkbaar moeilijk gedrag. Hoeven oppakken, vooral achterhoeven, leidde tot geirriteerd wegtrekken en een zwaai achteruit ermee geven (niet gericht trappen maar wel link), opzadelen leidde af en toe ook tot kontenzwaaierij a la Geisha of tot bijtenen verder gewoon lomp niet goed op je letten en door je heen lopen. Als je een correctie geeft als een tik met vlakke hand of hoofd wegduwen of zo dan heeft dat eigenlijk zo goed als nauwelijks effect, dat interesseert hem gewoon niet. Hij blijft het tot in het oneindige herhalen dan, en je moet eigenlijk telkens naar een hele hoge fase voordat het kwartje valt dat het echt niet mag. Stapje terugzetten bij te ver doorlopen enzo snapt hij trouwens wel erg goed. Waar zouden jullie voor kiezen? Toch telkens keer op keer hem rustig op zijn plek zetten, of een keer rustig waarschuwen en dan hogere fase van correctie of meteen laten weten dat je ongewenst gedrag niet duldt?
set_elkol schreef:Setel krijgt een duw en een HEE! als ze een been naar me optrekt (niet met voetjes geven, maar wel als ik haar uier aanraak).
Ik heb ook wel zulke problemen met Set hoor, zo kan ze niet goed vaststaan maar los staan met poetsen en opzadelen is voor mij geen probleem dus ik probeer het haar niet eens te lerenis eigenlijk ook heel slecht.. En ze staat niet stil als ik opstijg, dat is ergernis nr 1 maar dat probeer ik er al jaren in te krijgen (ze wil te graag vertrekken