[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:03

Ik vind het anders erg leerzaam om te horen hoe anderen dit soort dingen aanpakken en oplossen hoor Joyce, dus ik ben wel geïnteresseerd. Helemaal als het wel het gewenste effect heeft gehad.

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:07

@aleeneh ik werk dan met die mini's en vaak zijn die erg lastig omdat mensen ze oh zo schattig vinden en ook niet concequent durven te zijn. Met asal was het net zo ho is ho 1 stap voor uit is ook weer 1 stap achteruit ja het kost veel tijd maar duidelijkheid zijn ze zo nodig. Kan asal nu volledig op de stem longeren en rijden. Ook zijn de mini's super in de omgang welke leeftijd dan ook. Ho is ho en met met kleine aanwijzingen kan ik ze opstellen zonder er aan te hangen of te trekken het kost tijd en iedere dag weer en niet denk ach vandaag even niet wand dan ben je weer bij het begin af.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:11

Ja ik zou het filmpje niet zo snel in een nieuw topic zetten waar heel bokt meeleest maar als ik jullie moet geloven zijn er hier ook heeel veel stille meelezers :')

Ahg, ik wilde altijd al een AV, heb 10 jaar geleden een 2,5 jarige welsh k gekregen en helaas na een jaar weer moeten verkopen. Dit was echt pittig want ik was tenslotte 13. Die was een beetje zoals geisha nu :+. Maar ik was toen totaaaal niet bang wat er dus voor zorgde dat zij dit soort dingen miet kon doen. die heeft maar 5 mogen worden en is bij de nieuwe eigenaresse ingeslapen. Toen heb ik gezegd. Ik wil nooit meet een paard en mocht ik er wel 1 nemen word het een arabier. ik ben al jaren verliefd op het ras dus ik moet en zal ze leren begrijpen! dus dann ben ik wel verplicht hulp te vragen hehe.. :+

Wauw annika, gave foto's! Doortje is zo schattig!!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:13

yashilha schreef:
:+ blijkbaar niet Letiz,ben nu eenmaal moeder ook
Word ik nu verbannen :D

Er is niemand verbannen, iemand heeft zelf besloten om niet meer te reageren ;)

Annika, gave foto's

katjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:14

oh ik heb even lekker weekend gehad met me menselijke mannetje :D die was eindelijk vrij . dan wil hij ook wat aandacht. nu moet hij tot de kerst zowat elke dag weer werken . rijk hier voor me alleen .de tips zijn wel goed hoor die jullie geven voor geisha is ook gewoon beetje uitproberen wat best manier is voor haar . elk paard reageerd er anders op ene wordt er idd kopschuw van en de andere intressert het niet .maar denk dat ze zelf wel kan inschatten wat voor invloed het heeft op geisha zei ziet haar elke dag enz wij zien een moment opnamen en zitten km ver weg ik vind zweep opzich juist geen probleem mits juist gebruikt wordt is een zweepje een prima hulp middel . verder snapte ik wel hoe je het bedoelde ylona , we hebben in het verleden vaak genoeg gediscuseert over dingen (paarden) . dat is alles wat ik erover zeg :+

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:33

Ja ik zal als ik het zweepje gebruik het alleen maar voor lichaam gebruiken. Maar als ze dreigt te bijten en ik hou me zweep omhoog tegen dr hoofd/neus aan, bijt ze niet :+ en heb dr echt nog nooit geslagen ofzo! Bedankt voor het aanbod! Er komen deze week al 3 mede topicers(?) Langs. Daar moet ik wel iets van opsteken denk ik zo! :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:34

Kelly, ik heb hartstikke veel respect voor je hoor want je doet het toch maar mooi en lukt het niet dan doe je wel alles voor je paardje om te zorgen dat het slaagt. Vind ik alle kwaliteiten van een goed baasje. Zolang je open staat om te leren komt het vast goed.

Ik ben wel benieuwd geworden aan de hand van dit gesprek, hoe zouden jullie mijn bijrijdpaardje aanpakken dan? Ik heb natuurlijk wel mijn eigen manieren en tot nu toe ben ik niet ontevreden, maar sta er ook voor open om te leren en nieuwe inzichten te krijgen, want het is ook de eerste keer dat ik echt intensief werk met een paardje met dergelijk gedrag.
Hij wordt inmiddels al een stuk beter, maar vertoonde vergelijkbaar moeilijk gedrag. Hoeven oppakken, vooral achterhoeven, leidde tot geirriteerd wegtrekken en een zwaai achteruit ermee geven (niet gericht trappen maar wel link), opzadelen leidde af en toe ook tot kontenzwaaierij a la Geisha of tot bijten :') en verder gewoon lomp niet goed op je letten en door je heen lopen. Als je een correctie geeft als een tik met vlakke hand of hoofd wegduwen of zo dan heeft dat eigenlijk zo goed als nauwelijks effect, dat interesseert hem gewoon niet. Hij blijft het tot in het oneindige herhalen dan, en je moet eigenlijk telkens naar een hele hoge fase voordat het kwartje valt dat het echt niet mag. Stapje terugzetten bij te ver doorlopen enzo snapt hij trouwens wel erg goed. Waar zouden jullie voor kiezen? Toch telkens keer op keer hem rustig op zijn plek zetten, of een keer rustig waarschuwen en dan hogere fase van correctie of meteen laten weten dat je ongewenst gedrag niet duldt?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:38

Aleeneh schreef:
Kelly, ik heb hartstikke veel respect voor je hoor want je doet het toch maar mooi en lukt het niet dan doe je wel alles voor je paardje om te zorgen dat het slaagt. Vind ik alle kwaliteiten van een goed baasje. Zolang je open staat om te leren komt het vast goed.

Ik ben wel benieuwd geworden aan de hand van dit gesprek, hoe zouden jullie mijn bijrijdpaardje aanpakken dan? Ik heb natuurlijk wel mijn eigen manieren en tot nu toe ben ik niet ontevreden, maar sta er ook voor open om te leren en nieuwe inzichten te krijgen, want het is ook de eerste keer dat ik echt intensief werk met een paardje met dergelijk gedrag.
Hij wordt inmiddels al een stuk beter, maar vertoonde vergelijkbaar moeilijk gedrag. Hoeven oppakken, vooral achterhoeven, leidde tot geirriteerd wegtrekken en een zwaai achteruit ermee geven (niet gericht trappen maar wel link), opzadelen leidde af en toe ook tot kontenzwaaierij a la Geisha of tot bijten :') en verder gewoon lomp niet goed op je letten en door je heen lopen. Als je een correctie geeft als een tik met vlakke hand of hoofd wegduwen of zo dan heeft dat eigenlijk zo goed als nauwelijks effect, dat interesseert hem gewoon niet. Hij blijft het tot in het oneindige herhalen dan, en je moet eigenlijk telkens naar een hele hoge fase voordat het kwartje valt dat het echt niet mag. Stapje terugzetten bij te ver doorlopen enzo snapt hij trouwens wel erg goed. Waar zouden jullie voor kiezen? Toch telkens keer op keer hem rustig op zijn plek zetten, of een keer rustig waarschuwen en dan hogere fase van correctie of meteen laten weten dat je ongewenst gedrag niet duldt?

Geisha doet dat rechtsachter ook. ALTIJD even proberen.. zucht!.

Normaal zou ik zeggen gewoon telkens terug zetten.. maaaar gezien dat bij mijn poepedoosje niet heeft gewerkt en heeft geleid tot dit gedrag, zou ik zeker de correctie op blijven voeren tot ie onder de indruk is!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:07

Setel krijgt een duw en een HEE! als ze een been naar me optrekt (niet met voetjes geven, maar wel als ik haar uier aanraak).

Ik heb ook wel zulke problemen met Set hoor, zo kan ze niet goed vaststaan maar los staan met poetsen en opzadelen is voor mij geen probleem dus ik probeer het haar niet eens te leren :o is eigenlijk ook heel slecht.. En ze staat niet stil als ik opstijg, dat is ergernis nr 1 maar dat probeer ik er al jaren in te krijgen (ze wil te graag vertrekken :')

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:09

set_elkol schreef:
Setel krijgt een duw en een HEE! als ze een been naar me optrekt (niet met voetjes geven, maar wel als ik haar uier aanraak).

Ik heb ook wel zulke problemen met Set hoor, zo kan ze niet goed vaststaan maar los staan met poetsen en opzadelen is voor mij geen probleem dus ik probeer het haar niet eens te leren :o is eigenlijk ook heel slecht.. En ze staat niet stil als ik opstijg, dat is ergernis nr 1 maar dat probeer ik er al jaren in te krijgen (ze wil te graag vertrekken :')

Dit is wel herkenbaar hoor. Ely kan ook niet goed vaststaan (is een paar keer met hangen losgekomen en heeft zichzelf daarmee de laatste keer beschadigd). Dus nu doen we gewoon alles los, gaat prima.
Stilstaan met opstijgen gaat dan wel prima, waarom lopen als je ook stil kan staan, wordt je moe van :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:17

Set gaat dus ook hangen. Heb haar in het begin 7 jaar geleden wel eens aan een jong boompje vastgezet die vrolijk meeboog als ze ging hangen zodat ze zelf niet beschadigde maar leuk was het niet. Nu probeer ik het niet meer. Alleen in de trailer staat ze vast en daar gaat ze nooit hangen.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:17

Persoonlijk vind ik normaal vast kunnen staan wel heel fijn, hangen is echt vervelend en gevaarlijk soms ook. Hoe doen jullie dat op de trailer?

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:18

Ow haha, Kat voelde mijn vraag aan :D Dat is wel fijn!

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:21

Iloontjeehh schreef:
Persoonlijk vind ik normaal vast kunnen staan wel heel fijn, hangen is echt vervelend en gevaarlijk soms ook. Hoe doen jullie dat op de trailer?

De trailer is ook hier geen probleem. Bijzondere merries hebben we, Katja :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:22

haha grappig. Ik snap ook niet waarom ze in de trailer niet hangt, dan is ze denk ik te druk met andere dingen bezig. Wel is ze 7 jaar geleden 1x gaan hangen in de trailer toen ze er net in stond, toen heb ik haar naar voren getrokken en gerust gesteld en zijn we daarna maar gaan rijden, omdat ze dan bezig is met evenwicht houden. we zijn natuurlijk niet weggereden terwijl ze hing :+ misschien dat ze intussen wel vast kan staan ik heb het alleen al 5 jaar niet meer geprobeerd :P als ze in trailers netjes blijft staan..

edit: haha Annika, leuk is dat en herkenbaar!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:36

Hoeven op blijven pakken, bij zulke paarden.probeer ik.hun voor te zijn.
Neerzetten voor dat hun.dat gene gaan.doen.

Bijten.krijgen ze een tik of por. blijven ze constant happen blijf.ik ook door gaan.met corrigeren tot dat ze het beu zijn.

Jonge hengsten en paarden die wisselen hebben er een handje.van.
Mo heb ik ook weleens echt.venijnig op zijn plek gezet...en de.correctie was niet z acht zinnig...wel als resulaat dat meneer zijn lippen aflikde en super braaf daarna bleef stilstaan...en dan praat ik met.normale stem dat.ie.braaf is.

Met.steeds n.stap naar voren.is weer een stap back.

Eigelijk vind ik het.belangrijk ook al wordt.het vervelend dat.je blijft volhouden...ik wil het laatste woord:D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:40

Afbeelding

maar ze blijven lief toch :+:

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:44

Haha Jes laatste woord is sowieso altijd voor mij, daar zorg ik wel voor :j
Maar ja die tic heb ik in gesprekken met mensen ook dus daar hoefde ik niet eens zo veel moeite voor te doen :')

Hihi lieve foto Katja. Lief blijven ze sowieso <3 en de momenten dat het kwartje bij Does valt en hij het gewoonweg doet zoals je het vroeg dan kan ik ook zo trots worden. Hij is in een enorme uitprobeerfase, maar hij bedoelt het echt niet slecht, heeft echt een heel goed hart :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:46

Ik sta best open voor hulp bij Setel, maar heb niet zulke grote problemen dat ik erom zou vragen (behalve trailerladen misschien). Ik kan er ook niet altijd tegen als andere mensen aan mijn paard gaan staan rukken :(:)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:51

Kan ik me heel goed voorstellen hoor :j als het werkt dan werkt het toch?

Bij mij gaat het ook prima eigenlijk en merk flink verbetering, maar ik was wel erg nieuwsgierig geworden hoe andere mensen er tegenaan kijken door dit gesprek. :j Redelijk vergelijkbaar, volgens mij als ik het zo hoor :P

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:54

Wel leuk dat we alles zo goed met elkaar kunnen delen hier :) ik wil nog een trailerlaad-training doen maar zit financieel niet zo breed dat ik dat nu ga doen. Heb hier wel in de buurt een horsemanship-trainster zitten die ik wel goed ken, en die biedt ook wel zulke trainingen aan met methodes die ik wel zie zitten (zoals Parelli vind ik niet altijd fijn..). Gekke is, zei ging Set laden in juni toen ik met hen meeging op buitenrit en ze stapte zo na een minuut achter haar aan de trailer in :roll: blijkbaar is mijn houding ook al van te voren gefrustreerd of probeer ik al te geforceerd. Die vrouw is ook wel echt goed met paarden!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:57

Wat ik wel heb geleerd met trailerladen is dat het echt aan heeeele kleine dingetjes qua lichaamshouding kan liggen. Klein beetje onzekerheid, iets teveel richting het paard gedraaid staan, iets te veel pushen, etc. Wel altijd heel confronterend als het iemand anders dan wel lukt hihi :')

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:01

Haha ja klopt. Maar Muur en Eef hebben het met parelli gedaan en ook dat ging moeizaam :j het ging de laatste keer al wat beter, ze is heel gevoelig voor druk van achteren dus als ik een touw achter de billen doe en druk geef is het al sneller gebeurd. Die maak ik dan vast aan de linkerkant van de trailer (daar stapt ze van de klep) en dan achter de kont langs en dan houdt iemand m daar vast met wat druk. Ik sta dan zelf in de trailer. Zo wordt ze opzij en van achteren begrensd.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:47

Mo os gelukkig fijn te laden.
Barc ook.
Mirka was een drama queen.

Bij niet makkelijke paarden zet ik een kant tegen.een.muur.ofzo.
En dan iemand anders aan de andere zijde.
Werkt dat niet met longe.
Bij Mirka reden we de trailer een stukje het gangpad van de stal in en dat werkte super...

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:55

Laden heeft 9 vd 10 x met lichaamshouding te maken. Iig, bij de paarden die uiteraard geen trailertrauma hebben.