[HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:36

Ben benieuwd wat eruit gaat komen hoor!

En arme Slettel mag helemaal niet sletten :( Da's ook niet leuk!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:44

haha flauw he. maar ze moet wel sletten als in, lekker goed hengstig zijn! :D

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:10

Het zal zich inderdaad vanzelf wijzen :) Wij krijgen volgend jaar een veulen van mijn moeder's paard.. Een Clydesdale x Barock Pinto, ook een bewuste keuze en ook heel benieuwd wat dat gaat worden. Was Daya maar een merrie, hahaha. Ookal zit hij er niet heel ver vandaan :9

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:16

Gaaf, Clydesdales vind ik prachtige paarden. Volgens mij heb ik nog een t-shirt uit Engeland, 'ride a real horse, ride a Clydesdale'. Ben benieuwd naar die kruising!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:30

De merrie van mijn moeder. Ze heeft al meerdere veulens gehad. De laatste 2 jaar geleden. Haar rug is bijna helemaal omhoog gekomen *feest* door rechtrichtende training :j
Afbeelding
De hengst is een hengst van een vriendin van ons. Een GGK Barock Pinto.
Afbeelding

Moeders is 1,70m groot, vaders dus 1,60m. Bewust voor deze kruising omdat vaders iets warmbloediger is als moeders en mijn moeder graag een wat wakkerder en allerter paard heeft. Een wat vlotter paard is ook niet weg :j Kleiner omdat 1,70m veel gedoe met zich meebrengt qua huisvesting, maar ook omdat moeders de jongste niet meer is (14) en we willen haar geen megaveulen meer laten krijgen. De andere optie die we hadden was namelijk een Clydesdale hengst van 1,85m. Ook bouwtechnisch gaat het veulen erop vooruit, het wordt naar alle waarschijnlijkheid minder lang in de rug, wat kleiner, wat steviger, wat fijner beenwerk..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:41

gaaf hoor! Prachtige ouders allebei, komt vast een leuke bonte of sabino uit, volgens mij heb je de meeste kans op bruin bont :) of vererft de vader altijd zwart?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:47

Nee, het vreemde is dat hij nu zelf pas 2 jaar zwartbont is :) Hij is inmiddels bijna 7, maar in zijn 4e levensjaar van vosbont naar zwartbont gekleurd. De veulens zijn tot nu toe ook bijna allemaal vosbont :j Jack (de hengst) heeft 2 blauwe ogen.

Arabische schimmelmerrie & Jack gaf een palominobont hengstenveulen met grijze ogen.
Paint merrie bruinbont & Jack gaf een bruinbont veulen met blauwe ogen.
Arabische vosmerrie & Jack gaf een bruinbont veulen met bruine ogen.
Friese merrie & Jack gaf een zwartbont veulen met bruine ogen.
Paint merrie bruinbont & Jack gaf een bruinbont veulen met blauwe ogen (2e veulen).
Een andere friese merrie & Jack gaf ook een zwartbont veulen met twee blauwe ogen.

Overigens is er een veulen waarvan de moeder onbekend is ( omdat hij van een groep wilde paarden af komt ). Dit is een groot vosbont hengstenveulen met twee blauwe ogen.

Het zijn allen hengsten, dus het is spannend.

Aankomend jaar zijn er weer een aantal veulens op komst van hem. Van de Arabische schimmelmerrie weer, van de Paint merrie, van de Friese merrie en dan van mijn moeders merrie :)

Er is wel kans dat hij homozygoot voor bont is :j Maar zwartbont is uitgesloten, haha.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:02

En meiden, vraagje. Daya houdt zijn vacht wat vast op zijn hals... Heel vreemd: hij glimt tegen de klippen op vanaf zijn schouders tot op zijn kont, maar die hals blijft dof. Er is onlangs een bloedonderzoek en wormonderzoek gedaan en geen afwijkingen..

Enig idee? Af en toe vallen er wel wat haren uit met het poetsen, maar dit is dan meer met ''grof geweld'' rosborstelen... Heb al vitaminenblokken in het land gelegd en zoutstenen. In hun drinkwater zit brandnetelthee verwerkt omdat zo de mok van binnenuit bestreden moet worden, omdat onze paarden nogal sneller last van hebben.

Zou het misschien door zijn voer komen?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:11

mm als hij een palonimoveulen heeft gegeven zit dat verdunningsgen ook ergens in :D maf dat hij pas later zo verkleurd is!

Wat maf van Daya's hals, bizar. Ik heb geen idee wat het kan zijn. Is er geen vachtsupplement, dus los van de vitamines iets wat goed is voor puur de vacht of stofwisseling?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:45

Beetje vaag. Een vriendin zegt dat het kan komen doordat hij de hele winter met dekens heeft gestaan endus zijn vacht op zijn hals als enige goed heeft kunnen ontwikkelen. Daardoor blijft dat ook langer zitten? Vaag verhaal. Morgen even de dierenarts raadplegen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:47

oh ik vind dat niet eens zo'n raar idee, van die dekens. Maar ik heb het alleen zelf nog nooit meegemaakt :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:48

Ik ga hem vanaf deze winter afbouwen. Wil van de dekens af, maar elke x als ik hem zo zie bibberen krijg ik het zelf ook koud :') ik ga het dus langzaam afbouwen. Per jaar..

Ga toch maar even bellen morgen, to be sure.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:49

Ik heb ook geprobeerd af te bouwen deze winter (lang zonder deken laten staan) maar uiteindelijk toch eentje omgedaan. Komende winter ga ik weer zonder proberen :) goed dat je even belt. je hebt zeker geen foto?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:56

Zelf geef ik m'n paarden een klein beetje slobber en die vachten gaan altijd super, Fuego staat vanaf mei in een zeer glad vachtje, de pon is altijd veel later maar die staat er nu ook al gladjes bij.
Een beetje slobber of lijnzaad doet wonderen.
Fuego staat de afgelopen winters zonder deken en die had een dikke vacht.
Mij lijkt het niet dat de deken er wat mee te maken heeft, wel kan het zijn dat hij vanwege de kou zijn vacht nog even aanhoudt.
Hoe gaat het nu met de Clydesdale?

Katja, mijn vorige paard had ik vanaf zijn geboorte en dat is het allerleukste!
De band die ik met hem had was echt heel bijzonder.
Dat was wel ook een kruising met bijna 50% arab en zeker geen makkelijk paard, maar hij was wel heel leuk.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:03

De Clydesdale gaat erg goed. Er is bloedafgenomen en ze had wel wat verhoogde ontstekingswaarden. Wss van de vreselijke mok die niet weg wil gaan. Het is wel onder controle, maar toch niet helemaal weg. Ze krijgt nu ook iets anders tegen de mok en dat gaat erg goed.

Ik gaf daya altijd alleen slobber, maar hij werd er vreselijk sloom van :') maar misschien dat n klein beetje m niet zo sloom maakt.

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:32

Knappe Set! Wat staat ze er relaxt bij zeg! +:)+

Raar van die vacht zeg.. Shief heeft ook met een dikke deken gestaan zonder hals en daar heb ik niets anders aan gemerkt iig, maar het klinkt ergens wel logisch! Goed dat je het laat onderzoeken :j

Eventjes een linkje voor een georganiseerde fotomeeting samen met m'n stalgenootje:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=235&t=1722634
Voor wie het leuk vind en in de buurt woont (bijna niemand volgens mij :') ), meldt je aan :D

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:36

Hier zie je goed dat zijn lijf glimt als een spiegel en dat zijn hals echt dof en langharig is. Van de dekens klonk wel logisch, maar mijn moeders paard (de clydesdale), paard van mijn vriendin en alle paarden op stal hebben er geen last van... Nu is daya wel een enorme koukleum, maar dit vind ik wat onlogisch. Zijn hoofd is overigens wel weer volop in de rui, wat op de foto niet te zien is :+
Bloed- en mestonderzoek wezen niets uit... Hij heeft zelfs appeltjes.

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:44

haha wat schattig die roze neus :D wel raar van die vacht, ik kan het zien inderdaad.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:48

Afbeelding

Houten, gisteren.
Het was heel erg nat. Veel regen, heel veel regen. :')

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:50

Wat een knapperd Jaenette! Hebben jullie goed gereden?
Zonde van die regen he... Zeker balen!

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:52

Ik was wel tevreden. Nog wel verbeterpunten, hij springt erg makkelijk over in galop.
Verder moet hij wat minder diep lopen. Maar goed, het kwam met bakken uit de lucht.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:56

Daya flikt het ook altijd: als het regent, gaat zijn hoofd tussen zijn voorbenen....
Ik heb een x les gehad van een klassieke instructrice toen het regende. Hij moest ronder, ronder, ronder... Toen het dus begon te plenzen zei ze: JA ZO JA!!! Terwijl meneer gewoon zijn hoofd aan het beschermen was tegen nattigheid _-:(

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:06

Ronder, ronder, ronder, Jolin? := En dan niet zien dat hij dat doet door de regen :=
Maar vind zo zijn vacht niet eens schrikbarend. Ik denk dat het idd door de deken wel een beetje kan komen :) Maar zeker als je voor de rest niet zoveel merkt aan hem en niets uit de onderzoeken komt, zou ik me er niet direct heel erg zorgen om maken :) Vitamine-kuur had je al gegeven?

Was dat bij Tamara op stal, Jeanette?

Katja, wat staat Set er leuk bij :j Ik ben ook helemaal niet tegen het idee van een kruising hoor :) Kijk maar naar Asal bijvoorbeeld, dat is ook zo'n goed gelukte :D
Darmoor was natuurlijk ook NRPS en kon ook best een heethoofd zijn. Daarbij was ze ook heel lief als betrouwbaar hoor, maar wel een heethoofd. Maar daar zat ook een flinke scheut Welsh in, dus dat verklaard het misschien wel :')

Vanavond met Djuun gelest. Ik denk dat ze hengstig was, was wat afgeleid allemaal en vergeet dan dat ze dr benen moet optillen enzo :+ Maar voor de rest wel fijn gereden :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:09

Ja die mevrouw had dat niet door :') Was ook mijn enige les bij haar, want dit was niet het type waar ik naar op zoek was, haha. Vitamine-kuur heeft hij gehad ja, want dat was het eerste waar ik aan dacht :j Ik maak me ook niet zo'n zorgen, maar vind het wel raar... Misschien moet ik het nog even de tijd geven. Het is ook zulk raar weer..

Leuk he, hengstige merrie's :')? Hebben jullie er veel last van? Je leest ook wel eens van die afschuwelijke verhalen van onhandelbare merrie's tijdens de hengstigheid... Lijkt me vreselijk.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:12

de mijne pist een boel maar is qua gedrag niks anders, altijd lief en aanhankelijk :D heerlijk. en een echte vrijdoos naar paarden dan, juist geen bitch gelukkig.