[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:57

Nou, bij zulk gedrag mag je best die zweep eens gebruiken hoor Kel, al is het maar voor jouw veiligheid.

Wat doe je trouwens qua stemverheffing? Een goede brul kan bij een heleboel paarden soms al meer oplossen dan een fysieke reactie.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:00

Dit is echt zo'n Cesar Milan geval, maar dan in paardenvorm, alles heeft te maken met jullie houding, dit is precies wat ik bedoelde met het verhaal van m'n moeder en Djuun (hoewel Djuun gelukkig nooit agressief werd), ik weet zeker dat dit echt op te lossen is, als je maar hulp krijgt van iemand die weet wat te doen :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:03

Zweep zou ik dan trouwens weer niet snel doen :n
Je moet dit trouwens juist voor wezen, leren hoe je dit aan ziet komen. Misschien dat vast aan een stal staan en dan poetsen ook niet zo handig is, je kan beter het touwtje in een hand nemen: bijten/happen tikje met je hand waar het touw in zit geven, draait ze dan d'r kont naar je toe, geef dan gerust een goede waarschuwing met je stem en trek d'r hoofd naar je toe, dan kan ze je niet trappen of pletten :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:06

Ja ik zal zo het andere filmpje laten zien dat ik dr een tik geef. Ja ik brul heel wat af en dan reageert ze wel maar gelijk daarna bijt ze, brul ik dan weer, draait ze dr kont naar me toe. Ben iig blij dat jullie zien dat het dominantie is en geen pijn.. zie dat hoofd ook als ze in de camera kijkt..

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:08

Ik vind het trouwens eng hoe je vriendin langs achter wegloopt. Als ze echt vals had willen doen, had ze dr zo een trap kunnen verkopen...

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:09

zo hebben wij ooit een zadel willen verkopen, deze mensen vroegen of wij ermee langs wilde komen konden we gelijk kijken hoe het lag. Ik wilde het zadel erop leggen wou die merrie mij bijten haar gelijk een pets gegeven. Vonden deze mensen ook raar maar goed ik laat mij niet bijten. Zadel lag goed dat naar de bak, het meisje wilde opstappen nou dat paard ging bijna liggen. De ene riep het paard zou last van de nieren hebben de anders gaf aan dat het zadel niet zou passen. Goed ik zo rustig aan gegeven of ze hun oude zadel erop wilde leggen, zelfde verhaal, ook dit zadel lag gewoon goed. Ik naar de geschiedenis gevraagd van het paard. Tja ze was 12 had Z gelopen 2 veulens gehad. Ik dacht ho is ff die merrie heeft na haar Z cariere van het gras geproefd spierpijn gekregen bij het oppakken en wilde alles behalve weer aan het werk. Mijn man heeft zadel mak gemaakt en uitgelegd dat het niet aan hun zadel lag wij wilde best ons zadel verkopen maar gaven aan dat dat niet hoefde. Hij wilde de merrie best rijden maar dan op zijn manier geen piepende mensen of ze hielden de merrie zoals ze op dat moment was. Nee hij mocht erop. Nou het ging er even zo aan toe dat zelfs ik even uit de bak ben gegaan. Ik kwam terug en alle knopjes zaten er weer op. Kregen half jaar hierna een kaartje met een mega bedankt, ze waren op het moment erg geschrokken maar achteraf ons meer dan dankbaar.
Weleens waar geen zadel verkocht maar wel mensen voortgeholpen, dat is ook lastige van een pensionstal iedereen denkt het allemaal wel te weten

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:14

Wat Letuets zegt is een goed idee. Zelf vast houden aan het halstertouw zodat je altijd kan zorgen voor voldoende afstand. Bijt ze dan geef je een mep, gaat ze daarna pletten/dreigen dan een schop onder dr hol en draai je haar hoofd mee zodat ze je niet kan pletten. En ik zelf geef bij dat soort dingen altijd een brul.
Welsh pony van de manege doet precies hetzelfde als Geisha, alleen die trapt ook als ze je tegen de muur heeft. Ik geef een oerkreet als die dr oren plat legt, (en een tik als ze bijt) en dan staat ze net lang genoeg stil om haar bij dr voorpluk te grijpen. Het is brullen/tik of je knieschijven aan gort :7

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:17

Tammy_ schreef:
Het is brullen/tik of je knieschijven aan gort :7

Nou, ik beng bang dat dat idd stap 2 zou zijn bij Geisha, als je het nu niet gaat aanpakken...

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:20

Als ik het filmpje zo zie ben ik daar ook bang voor ja :x

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:21

Denk overigens wel, wat Letiets zegt, dat dit zeker op te lossen is, met de juiste begeleiding.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:25

Had ik vanmiddag een heel verhaaltje getypt..whoetsj weg -O-

Ik zal je zo even een pb sturen kelly voor tijden :+

En Geisha heeft gewoon door allerlei omstandigheden de leiding over genomen...
Er moeten grenzen gesteld worden en hopelijk kan ik je daar bij helpen.

Ik ben ook niet poeslief met dit gedrag...dat verklap ik alvast een beetje :o
Maar braaf is dan ook meteen braaf hoor :+

Eventueel kan je dr ook tussen 2 touwen zetten ;)
veiligheid is echt wel het belangrijkste.

Prismen te koop...tja ieder zijn eigen keus...ik zou er voor tekenen om Mo nog op die leeftijd bij me kunnen hebben...laat ik het daar maar op houden

Met Mootje weinig gedaan, er was heel de dag clinic dus heb ik hem heerlijk simpel aan de longe gezet :)

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:25

denk ook wel dat het op te lossen is maar zoals het paard uit mijn verhaal als er niemand in grijpt wordt het van kwaad tot erger

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:34

oh dat filmpje van geisha :n ben het helemaal eens met mijn voorgangers, die had bij mij echt een knal en een ruk te pakken gehad, dit zou ik echt nooit pikken!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:15

Het filmpje laat zien dat er nog veel onduidelijk is. Je staat te aaien terwijl zij dreigt. Duidelijk erg verkeerde timing, op dat moment is ze (Geisha) gewoon heel fout bezig. Dat weglopen is ook een verkeerd signaal. Op dat moment moet je juist naar voren stappen en duidelijk blokkeren en corrigeren. Dat kan simpel door bijvoorbeeld heel streng met je vinger te wijzen waar ze met haar hoofd en lichaam naartoe moet (van je af dus). Vaak verwachten ze niet zo'n corrigerende arm naar zich toe, en eens overdonderen helpt.

Tussen twee touwen neerzetten kan ook goed helpen, want dan kan je niet zo klem gezet worden. Het helpt ook om veel van voren te benaderen. Onthou goed dat de achterkant de mep kant is. Het is risicovol om juist daar naartoe te lopen, want dan kan ze nog meer vervelende dingen doen. Ik had hier ook duidelijk ingegrepen en zeker niet beloond.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:18

Nee dit was mn vriendin.. hier een filmpje met mij.

Ik beloon in het filmpje wel als ze op dat moment braaf is en verder niet. Als ik haar tussen 2 touwen zet gaat ze hangen meestal.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:20

ook hangen moet je corrigeren, ze moet gewoon braaf staan zowel met 1 of 2 touwen :)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:23

Dat gaat toch best goed op het filmpje? :j

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:25

Ja precies nadat ik boos werd ging het even goed. Daarna flikt ze het wel weer 30 x maar het zweepje had dus wel effect. En ik sta iets minder onzeker dan me vriendin.. maar zij zag haar ook pas voor de 2e keer!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:31

Haha ja dankjewel :). ik leer graag en vind (opbouwende) kritiek ook niet erg. Wil geisha dolgraag leren begrijpen dus daar zal ik alles aan doen ook :+

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:32

vind ik het er in dat filmpje best goed uit zien, timing van je correctie was heel goed.

Waar je wel op moet letten is dat je niet achteruit stapt op het moment dat je haar corrigeert. Dat kan zij alsnog zien alsof jij onder de indruk bent van haar boos doen. Rond de 50 seconden komt ze weer met haar neus jouw kant op en dan deins je ook met je bovenlichaam terug. Zij beweegt jou ipv andersom (weet niet meer welke stroming NH ze dat zeggen, maar ik vind het hier toepasselijk :+ ) Probeer echt zeker te zijn van jezelf. Misschien daarna ook iets nonchalanter blijven poetsen, zodra zij iets beweegt stop je nu met borstelen en wacht je even af wat ze gaat doen. Iets daadkrachtiger zijn nog, komt echt wel goed :j

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:37

Wilde reactie aanpassen, maar verwijderde :+

Verkorte versie:
Dat het iig stukken beter gaat als bij je vriendin. Maar voor de rest sluit ik me ook aan bij Tamara, dat er nog wat te sleutelen valt aan je houding. En je consequentie.

En ik maakte compliment dat ik het dapper vind dat je wel om hulp vraagt :) Dat je daar niet te trots voor bent :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:41

Haha ik dacht al, ik had al een reactie terug gegeven en ineens was je berichtje weg :+

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:44

Ik ben voorzichtig aan het kijken voor een ander zadel. Het rijden mag nog niet eens rijden heten maar ik vind deze wintec niet echt lekker liggen. Hij is officieel een centimeter te lang. Als ik overweeg nu een ander zadel aan te schaffen moet ie wel verstelbaar zijn wanneer hij rijker in de bespiering raakt. Heb een paar zadelmakers al een mailtje gestuurd waaronder Z.orzas. Zij verkoopt o.a. Thorowgood. Nou viel mijn oog op de T8 Cob, speciaal voor rond geribte paarden met korte rug en verwisselbare boom. Half kunststof, half leer en nog een redelijke prijs. Iemand hier toevallig ervaring mee?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:46

Toevallig die nog niet, Nicky :+
Succes met je zadelzoektocht, hoop dat die van jou beter gaat dan die van ons :+

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:51

Ik heb geen ervaring met thorowgood zadels. Ik ben persoonlijk geen fan van kunststof in zadels, omdat die bijna niet opgevuld kunnen worden en sneller slijten dan leer. Maar wat ik al zei, dat is persoonlijk :)

Eens met Siel, vind het goed dat je om hulp vraagt en niet te trots bent om de mening van een ander aan te horen :j