Western Arabieren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:48

Haha nee ik was blond, ik dacht even dat je nieuw was op het topic, maar je was natuurlijk al eventjes aan het meekletsen! 8)7

Wat leuk dat je Epi mag rijden! Ik heb ooit op Madepolder western lessen gehad en daar reed je wel echt op manege paarden, is toch anders. Bij Krista zijn het lespaarden welke ze zelf ook nog vaak rijd waardoor ze gewoon mega goed getrained zijn.

Aj verkeerd begrepen denk ik :Y) Ik ben juist tm oud en nieuw super druk hihi. Erna zit ik weer in me normale ritme en ben je meer dan welkom om een keertje langs te komen :D

Leuk paardje heb je!

Ik wil zo allround mogelijk starten, vind ook alles leuk, maar meer nog dat ik het belangrijk en gaaf vind dat me paard allround sterk wordt. Reining is zwaar voor een paardenlichaam en daarvoor moeten ze echt goed ontwikkeld zijn. Tevens ben ik van mening dat het trainen van elke discipline een mix van alles is. Een reining paard kan je beter in de reining krijgen door bijv juist ook trail, pleasure en hms te oefenen. Hier worden ze gecontroleerd, geconcentreerd en beheerst van. Maar ook een trail/pleasure paard is zeker gebaat bij reining training. Tevens zijn de meer dressuurmatige oefeningen (schouderbinnenwaarts, travers, wijken e.d.) voor elke tak van de sport van belang, om je paard sterk, recht en lening te krijgen. Het is dan uiteindelijk maar net waar je de nadruk op legt en op welk deel je evt. doortraint.
Als ik aan het rijden was, was ik niet gericht op 1 discipline aan het oefenen, maar bestond een training vaak uit allerlei verschillende dingetjes.
Nu met me gup wil ik dat hij eerst de volledige basis rustig beheerst van alle oefeningen, dus ook van een turn om de achterhand (spin) en een stop. Maar voordat ik hem echt op reining, versatile en western riding door ga trainen, wil ik hem eerst op de trail, pleasure, hms goed hebben en goed uitgegroeid en bespierd. En daar zullen nog wel wat jaartjes overheen gaan := Die trainings weg, dat geeft mij echt een kick, je paard steeds sterker, leniger, scherper en aan minder hulpen krijgen.

Ooh marije, weer wat geleerd. Is er ook een limiet voor jonger dan 6 jaar van aantal te starten onderdelen?
Nicky, ik startte met mijn merrie vaak genoeg 6 onderdelen op een dag! Moeten ze wel even leren, want het is vrij zwaar zo'n lange dag, maar zoooo leuk!

Volgens mij kan je gewoon mee doen met iemand anders zijn paard, voor de DAWRA moet hij dan wel minimaal 50% arab zijn. Bij de WRAN kan elk ras/kruising meedoen. De precieze regels vd dawra weet Marije O:) hihi

Ik denk dat je prima een jong paard kan kopen en samen onder begeleiding de western in kan gaan. Je hoeft hem daarvoor echt niet per se in training te zetten. Zolang je regelmatig lessen neemt en een trainer hebt welke ervaring heeft met jonge paarden inrijden, kan je het vaak prima zo zelf. Ik krijg nu les in grondwerken, maar al met het oog op zadelmak maken en deze trainer zal me dalijk ook door helpen met het inrijden en verder doorrijden. Zo heb ik de hele 'rit' begeleiding erbij, maar kan ik het wel lekker zelf doen, want ik vind juist die kleine leerstapjes zoo leuk om mee te maken! (Heb serieus een keer gedroomd dat ik de 1e x op Raff zou stappen, maar nog even iets ging pakken en toen kwam ik terug en toen zat iemand anders op hem! :oo -:(- Wat een nachtmerrie was dat! hahahaha _O- )

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:57

canisia schreef:
Ooh marije, weer wat geleerd. Is er ook een limiet voor jonger dan 6 jaar van aantal te starten onderdelen?
Nicky, ik startte met mijn merrie vaak genoeg 6 onderdelen op een dag! Moeten ze wel even leren, want het is vrij zwaar zo'n lange dag, maar zoooo leuk!

Ja die is er: regelboek pag 27:
Regelboek DAWRA schreef:
c. Maximaal aantal starts per paard per dag:
- 2 t/m 4 jarige paarden maximaal 4 starts per dag
- 5 jarige paarden maximaal 5 starts per dag
- 6 jarige paarden en ouder maximaal 7 starts per dag
De in hand onderdelen tellen daarbij als een halve start.

canisia schreef:
Volgens mij kan je gewoon mee doen met iemand anders zijn paard, voor de DAWRA moet hij dan wel minimaal 50% arab zijn. Bij de WRAN kan elk ras/kruising meedoen. De precieze regels vd dawra weet Marije O:) hihi

Nou ik roep ook alleen maar wat er in het Regelboek staat hoor, zo veel weet ik absoluut niet... :n Maar idd, je hebt gelijk, behalve bij de All Breed dingen, dan is iedereen en elk paard welkom! :)

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:00

Ooh ja dan inderdaad verkeerd begrepen :D

Prima dan word het in het nieuwe jaar een keer afspreken!! +:)+ Komt goed!

Okee, ja ik was daar benieuwd naar, mocht dat "eigen" paardje iets langer moeten duren en kom ik een nieuw VP op me pad die western is lijkt het me wel kicken als ik daar dan ook eventueel western mee zou kunnen gaan doen...

Er komt nu toch wel ineens weer heel veel informatie op me af :wow:

Maar dat komt allemaal goed! :)

Ik vind het inderdaad ook wel heel erg leuk om van alles te doen. ik ben vooral uitgekeken op de dressuur... springen is nog steeds een favo ding.. en western is voor dressuur in de plaats gekomen hihi!

Doet Krista ook lesgeven in Trail enz.. dan? Want WNL geeft echt alleen reining les.. en mocht ik het willen, zou het wel fijn zijn als ik weet wie daar ook les in geeft :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:08

Nicky91 schreef:
springen is nog steeds een favo ding..

We hebben ook hunter hack! :):) Even fotootje van internet geplukt:

Afbeelding

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:11

Hihihi slurpslurp alle informatie. Wat betreft regels, op de site van de dawra en wran staan de volledige regelboeken. Als je er de eerste keer in kijkt, dan snap je er vaak de helft maar van, maar dan komt in de loop van de tijd alles stukje bij beetje op zijn plaats. (Ik zit er nu ook pas net 1.5jaar een beetje in en sta ook vaak genoeg nog met vraagtekens hoor, maar iedereen is behulpzaam om te helpen :j )

Krista geeft les in alles. Dressuur en Western. En in de western rijd ze zelf proffesioneel met haar arabische hengst in vrijwel alle disciplines. Reining, trail, pleasure, hms, versatile, western riding. Dus de perfecte trainster als je het mij vraagt :o
Er zijn er nog meer, maar daar heb je eigen paardje voor nodig. Dus dat wordt wellicht lastiger.

Nicky91

Re: Western Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:31

"We hebben ook hunter hack! :):) " Volgende ding waar ik NOG NOOIT van gehoord heb! Wat is hunter hack? behalve dat het eruit ziet als springen? :+

Ja precies slurpslurp tot me hersens niet meer aan kunnen en ik straks dubbele dingen ga vragen !! :D

Ja voorlopig wel ja...

Ik ga zeker eens een afspraak maken met Krista al is het alleen om nog meer informatie te vergaren! :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:34

Nicky91 schreef:
Wat is hunter hack? behalve dat het eruit ziet als springen? :+

Dat dus! :D Gewoon springen! :)) In je (bijna) Engelse kloffie.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:41

Nou top! ik zeg doen :')

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:47

Het VP wat ik nu rijd is al 16 dus helaas kan ik en mag ik hem niet meer omscholen....... Ook heeft hij al de nodige tegenslagen gehad waardoor hij dus vooral geen stress mag ervaren...

Dus voor mij word het afwachten wat de toekomst gaat brengen!:)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 20:18

raven schreef:
Bimmetje schreef:
Bimmetje = Jessica of Jes ;)
Yildizarabs = Yildiz
Raven = Joyce
Rije = Marije
Wetsernfriek = Glenn

Joyce, ja ik vind het ook erg jammer. Maar een week plat voor de Tulip zie ik echt niet zitten.
Helaas. Dan maar niet. ;(

Canisia = Canisia :+ }>

En Smart = Baukje
En Countree= Nancy (maar die is nu te druk met beren schijnt :P )

Ja gewoon langs gaan! Of kom gezellig langs bij Kris! Schijnt n onwijs leuk paard nu te staan! _O-

Omdat ik drie dagen paardloos ben en ik serieus met m'n trainingsschema aan de gang ben gegaan, na gisteren lekker buigwerk te hebben gedaan vandaag rondje polder met Tie. Lekker draven op t harde, zaaaaalig! Zat zo fijn in d'r jogritme dat we echt half in trance gingen. Ben natuurlijk verwend met de DD maar het was echt super mooi in de eendenkooi, langs de wielen en prachtig tussen de vele vele weide- en riviervogels! Begin dit gebied steeds meer te waarderen. <3

Afbeelding

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:19

Hahahaha Ja hoor Yildiz, wanneer ben jij er kan je die knappe man van je eens laten zien! ;)

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:49

Nicky, ik weet ook nog niets hoor.... Wil ook graag een keer met iemand mee, dagje meelopen, kijken, luisteren en leren.... :D
Leuk paardje, fijn dat je daar op mag lessen....
Yildiz, strakke planning.... :j, wel een mooi vooruitzicht zo...
Canisia, lekker druk haha...
Rije, ga een dagje met jou op pad hoor, leuk!!!!

Wij zijn weer even druk met rotstraal.... :(... Stelt in vergelijk met anderen echt niets voor, maar Silver heeft er altijd zoveel last van, loopt er gewoon kreupel door...

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:19

oh das minder baukje.
Wat gebruik je voor spul?
Ik heb zelf zeer goede ervaring met cavalor dry feet. Heb voorheen al zoveel middeltjes geprobeerd, maar deze werk echt heel goed! 2 shetten hebben er ook nogal eens last van.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 20:40

Weet ik nog niet Nicky, zal wel zeggen wanneer ik ga ok?

He wat poedersuiker Bauk! Idd cavelor dry feet, had ik ook al gezegd he! Vind ik nog beter dan blauw spray.

En iedereen welkom he om keertje mee te gaan! :)

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:20

Besteld, nog niet binnen... Hoop dat het morgen binnen komt.. Inderdaad naar aanleiding van jouw tip Yil...

Pfff, me net dood geschrokken... Was met Silver aan de wandel, berm gevonden, lekker even stukje rennen dacht ik... Silver verstapt zich/ontwijkt een plas en toen brak de clip... Stond ik daar met mijn touwtje terwijl mijn poown op een drukke weg af liep.. Ben stil gaan staan, andere kant op gerend en naar hem gefloten. Toen hij omdraaide en naar me toen kwam ho en stay geroepen en toen stond hij gelukkig op zijn snoepje te wachten.... 10 jaar ouder en ineens grijs.... :o

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 22:33

Hopelijk gaat t bij Silver ook goed helpen!

Jee das schrikken he! Ik had dat keer zelfde; was Nour aan t laden aan de weg, touwtje eraf. Gelukkig kon iemand die me hielp het verkeer tegen houden terwijl ik deed alsof er NIKS aan de hand was D'n rustig achter meneer aanliep.
Je hart staat stil! :oo

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:27

:oo ja dat snap ik zeg. Je schrik je eigen kapot. Gelukkig is alles goed gegaan

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:39

Pfff dat is idd schrikken zeg!
Ik heb het ook een keer gehad. Sindsdien komen er hier geen touwtjes met paniekhaak meer in. Ondingen!
(Behalve voor in de trailer dan)

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:14

Ik heb dit ook een keer gehad met Qilan, die ging er alleen wel vandoor.... over de weg en alles in volle ren galop met het touw er nog aan.. was met hem gaan fietsen en hij was heel bang voor vrachtwagens/bussen/tractoren, toen waren ze de vuilnis aan het ophalen en ik had netjes gevraagd of ze wilden wachten.. maar dat deden ze dus niet... en daar ging me paard.. want anders zou ik vallen met fiets en ging Qilan er toch al van tussen... dus toen maar los gelaten met de goede hoop dat hij er niks aan over zou houden..... Gelukkig stopte hij aan de overkant waar het gras was. :)

Dus ja je schrikt je echt helemaal kapot :\

Is goed Yildiz! Hoor het wel van je! :)

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:09

ik zie dat er nieuwe gezichten bij zijn dus nog meer arab liefhebbers welkom, de bende groeit dat komt goed! :) :)

Hier wat druk maar de paarden alles ok! verder veel slijk door het regen dus werken, laag pitje met de paarden nu!

mvg glenn

ja heb het ook al eens gehad, en dan denk je toch please laat er niets ergs gebeuren, want je vergeeft het dan ook niet, maar gelukkig loopt alles dan goed af, ja dat koortje die haak en dan hangt daar wel een hele hoop gewicht aan de andere kant

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 00:50

Zo dan....ff bijgelezen... Leek wel een heel boekwerk whaha.
Idd yildiz druk met de beren puppy bende
Nieuwe gezichten leuk! Welkom!
Leuk Nicky dat je op epigram rijdt van xerena jue. Die kan ook zoooo heerlijk mooi rond zitten.
Zag nog eea voorbij komen over western Arab. Deel de menig die canisia heeft gehad van monica.
Vooral compact met lekkere kont en zeker geen Egyptenaar. Wel russisch pools en crabbet.
Mooi je verhaal te lezen over de lessen van Karel. Als er iemand paarden kan lezen is hij t wel.
Gezellig Yildiz dat de data vd drha in jullie agenda staat.
Verder gaat t hier goed. Rijden staat ff op laag pitje. Heb paar keer onze lessen af moeten zeggen... Bak te nat, te weinig licht, puppies. Waardoor ik tijdelijk weer op dinsdag ben gaan werken omdat cyann dan vroeg thuis is om grote beer uit te laten. En woensdag ben ik dan weer vrij en heeft Cyann lange schooldag. Tja ff schuiven.
De winter ik vind er ook niets aan, maar nog ff en de dagen worden weer langer.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 08:52

Leuk dat je Epi ook kent :) Ik heb de eigenaresse van epi nog niet gezien.. komt vast nog wel een keer! :)

Gisteren weer les gehad op epi... het ging echt super goed hij was wel fris Door de wind enz.. tot we de linker galop gingen doen! :') Hij dacht oja galop en toen gingen we heel even heel hard haha wel netjes afgesloten met een rustige galop en een goede stop :D mijn avond was weer goed!

Ik heb besloten om iemand mee te nemen als ik op zoek ga.. :)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 10:57

Heeeeeey daar is ze weer, onze Nance! Toch wel leuk om af en toe iets van jullie te horen! Volg jullie natuurlijk op FB wel maar afgelopen jaar elkaar gewoon niet NIET gezien, boehoe! Idd hopelijk lekker bijkletsen bij de DRHA dalijk. Als dat mag van Jes natuurlijk, want ben die dagen haar gewillige werksklaaf hahaha! :D
Leuk dat je dan ook weer het rijpaard van Nicky kent, klein wereldje.

En joepie Glenn ook weer terug! We wachten nog altijd op fotos he! :P Hier ook een baggerbak bij de meidjes, maar goed, omdat ik nu toch endurance wil gaan starten kan ik lekker veel buiten de paden op de lanen in trainen. En dan goed uitkienen wanneer de bak wel kan!Fijn dat de horsies goed gaan!

Vandaag ook berichtje gehad van Krista, Nour gaat goed. Had vies oog toen ik hem bracht maar dat ik dankzij zalfje nu zo goed als genezen. Ze heeft nu ook na de TA onder het zadel gehad. T was een baldadige aap, zei ze lol! :D Toen duidelijk was dat ie ook daar gewoon ging rijden wat t verder prima hihi. Kan me er levendig iets bij voorstellen. Ze heeft m nu gevoeld en gaat aan de gang. Binnenkort echt eens langs gaan, ben erg benieuwd!

Zit nu al drie dagen opgesloten in de epilepsiekliniek met Yul. Vandaag laatste dag, hele dag psychologisch onderzoek, dus Yul van de afdeling.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:00

volgens mij start Nancy en cyann volgend jaar ook geen drha. Toch nanc?
Gaan jullie naar de kerstborrel van de Dawra?

Ik las trouwens dat er nog maar weinig aanmeldingen waren afgelopen dinsdag. Maar misschien is dat nu alweer verandering in gekomen. :D

YildizArabs schreef:
Idd hopelijk lekker bijkletsen bij de DRHA dalijk. Als dat mag van Jes natuurlijk, want ben die dagen haar gewillige werksklaaf hahaha! :D

~~}> := _O-

Fijn dat alles met yul straks eindelijk voorbij is. Dan hopen op goede uitslagen!
Waar ze iets mee kunnen.

Nou, mijn bak en weides zijn werkelijk zo goed als nooit nat.
Nu is alles zeikens nat. Bak nat, plassen in de wei.... 1 grote natte bende dus. ;(
Hopelijk word het snel weer beter.

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:13

Hopelijk goede uitslagen voor Yul, dat het allemaal nu mag achter de rug zijn en dat ze vinden hoe hem het beste te helpen!

ja hier ook alles natte bedoening!

mvg Glenn