Wat leuk dat je Epi mag rijden! Ik heb ooit op Madepolder western lessen gehad en daar reed je wel echt op manege paarden, is toch anders. Bij Krista zijn het lespaarden welke ze zelf ook nog vaak rijd waardoor ze gewoon mega goed getrained zijn.
Aj verkeerd begrepen denk ik

Leuk paardje heb je!
Ik wil zo allround mogelijk starten, vind ook alles leuk, maar meer nog dat ik het belangrijk en gaaf vind dat me paard allround sterk wordt. Reining is zwaar voor een paardenlichaam en daarvoor moeten ze echt goed ontwikkeld zijn. Tevens ben ik van mening dat het trainen van elke discipline een mix van alles is. Een reining paard kan je beter in de reining krijgen door bijv juist ook trail, pleasure en hms te oefenen. Hier worden ze gecontroleerd, geconcentreerd en beheerst van. Maar ook een trail/pleasure paard is zeker gebaat bij reining training. Tevens zijn de meer dressuurmatige oefeningen (schouderbinnenwaarts, travers, wijken e.d.) voor elke tak van de sport van belang, om je paard sterk, recht en lening te krijgen. Het is dan uiteindelijk maar net waar je de nadruk op legt en op welk deel je evt. doortraint.
Als ik aan het rijden was, was ik niet gericht op 1 discipline aan het oefenen, maar bestond een training vaak uit allerlei verschillende dingetjes.
Nu met me gup wil ik dat hij eerst de volledige basis rustig beheerst van alle oefeningen, dus ook van een turn om de achterhand (spin) en een stop. Maar voordat ik hem echt op reining, versatile en western riding door ga trainen, wil ik hem eerst op de trail, pleasure, hms goed hebben en goed uitgegroeid en bespierd. En daar zullen nog wel wat jaartjes overheen gaan

Ooh marije, weer wat geleerd. Is er ook een limiet voor jonger dan 6 jaar van aantal te starten onderdelen?
Nicky, ik startte met mijn merrie vaak genoeg 6 onderdelen op een dag! Moeten ze wel even leren, want het is vrij zwaar zo'n lange dag, maar zoooo leuk!
Volgens mij kan je gewoon mee doen met iemand anders zijn paard, voor de DAWRA moet hij dan wel minimaal 50% arab zijn. Bij de WRAN kan elk ras/kruising meedoen. De precieze regels vd dawra weet Marije

Ik denk dat je prima een jong paard kan kopen en samen onder begeleiding de western in kan gaan. Je hoeft hem daarvoor echt niet per se in training te zetten. Zolang je regelmatig lessen neemt en een trainer hebt welke ervaring heeft met jonge paarden inrijden, kan je het vaak prima zo zelf. Ik krijg nu les in grondwerken, maar al met het oog op zadelmak maken en deze trainer zal me dalijk ook door helpen met het inrijden en verder doorrijden. Zo heb ik de hele 'rit' begeleiding erbij, maar kan ik het wel lekker zelf doen, want ik vind juist die kleine leerstapjes zoo leuk om mee te maken! (Heb serieus een keer gedroomd dat ik de 1e x op Raff zou stappen, maar nog even iets ging pakken en toen kwam ik terug en toen zat iemand anders op hem!