arabieren in de wedstrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

Re: arabieren in de wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:54

Nou ze is onder het zadel nog niet op vreemd terrein geweest. Ik weet dus niet hoe ze onder het zadel reageert. Is het slim om eerst nog eens ergens anders te gaan rijden om te kijken hoe ze is op de wedstrijddag of gewoon in keer vuurdoop? Verrassingeffect wil ook nog wel eens helpen bij dr :P

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 20:18

Ik denk dat je ook bij jezelf moet nadenken hoe jij bent.
Want de meeste arabiertjes zijn toch wel zo gevoelig dat ze oppikken hoe jij je voelt (neem aan die van jou ook). Dus als je weet dat je iemand bent die erg snel zenuwachtig bent zou ik eerst toch ergens anders heen gaan. Als je dat niet hebt kun je ook gewoon naar de wedstrijd gaan..

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:40

Nou ja ik zal wel eerst even haar op vreemd terrein late begeven, dan weet je wat je kan verwachten :-)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:04

thnx voor de tips

@ calimero: ik ben waarschijnlijk wel zenuwachtig maar ik kan deze ook goed in bedwang houden zeker als mijn paard druk is.

Ik heb nog eens nagedacht: mijn paardje is of heel relaxed of enorme stresskip. En dat stresskip zal ook niet weg zijn als ik 1 keer alvast op het terrein oefen. Plus dat ik dan misschien weet dat ze enorm gestressed zal zijn en dan ben ik ook meer gestressed, dus is niet goed denk ik.
Aan de andere kant weet ik dan wel goed wat ik kan verwachten van mijn paardje. Ik ga sowieso volgend weekend mee naar het terrein om te kijken hoe het daar gaat.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:36

Ik ga Daytje gewoon in het diepe gooien hoor. We rijden altijd overal en nergens en inderdaad, hij is een reflectie van mijn innerlijk.
Ik ben zelf altijd heel nuchter en van het type: '' ik zie het allemaal wel ''...
Dit merk je aan hem ook wanneer hij iets spannend vind. Ik negeer altijd zijn geblaas en de spanning en hij laat het dan ALTIJD los na twee of drie passen. Want ja, baasje is toch ook nergens bang voor :D

saskia1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:06

Je kan het beste gewoon gaan! en meteen een paar keer achter elkaar! dat haalt ook de spanning voor jou wat weg. en mijn ervaring is dat het echt werkt als je meteen 3 keer ofzo achter elkaar gaat.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:32

Je hebt gelijk hoor Jolindaa! Ik heb mijn afweging gemaakt en ik ga gewoon in het diepe. Met als hoofdreden dat ik bang ben dat ik dan weet waar ze gaat schrikken/gespannen gaat zijn en dat het dan een wisselwerking op elkaar is. Ik kan beter niks weten van tevoren dan ben ik het rustigst :)
@saskia: je bedoelt gewoon 3 keer achter elkaar starten?

saskia1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:35

Ja gewoon een paar weken achter elkaar, als je alleen in het weekend kan starten. Dat werkt bij mij echt goed. Me zenuwen zijn veel minder en daardoor is mijn paard ook braver. Hij was altijd heel erg vervelend met wedstrijden, overal van schrikken niet opletten en vooral niet aan het been! Maar dat gaat nu echt veel beter. En ik weet zeker dat dat komt doordat ik zelf veel minder stress heb.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 14:06

Ik denk wel dat het verschilt per mens en paard. Ik denk niet dat die manier goed was voor Belarus en mij in het begin. Maar voor anderen is het misschien wel erg handig!

saskia1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:31

ik denk wel dat als je erg opziet tegen wedstrijden vanwege je zenuwen dat het beter is..

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 14:36

Dat had ik zelf niet maar Belarus was zelf nog zo onder de indruk van alles dat hij ook gewoon tijd nodig had om het te verwerken. Als ik dan ineens heel vaak ging kreeg hij daar de tijd niet echt voor.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 00:35

Even update: vandaag voor het eerst de proefjes geoefend. Baasje en paard van de rel :P. Paardje van de rel dat ze én nageeflijk moest zijn en opeens allerlei opdrachten kort achter elkaar moest doen en baasje eigenlijk om dezelfde reden van de rel :P Het grappige was wel dat ze heel alert werd van de voorlezer, alsof ze door had dat het serious buisness was nu. Nog heel veel om aan te werken, ik hoop dat we het binnen een maand redden en anders wacht ik nog even met starten. Ik ga mezelf en ziyyah niet over de kling jagen.

Om even te reageren op wat hierboven gezegd is: ik ga sowieso niet vaak achter elkaar starten. Dat gaat mentaal te belastend voor haar worden heb ik het gevoel. Bovendien vallen mijn zenuwen vaak mee.
Even iets anders @saskia: hoe heb jij je paard ingevlochten op 1 van de foto`s van jouw profiel. Het ziet er erg mooi uit namelijk!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 00:43

Ik was tijdens het proefjes oefenen ook van de rel, haha! Daytje iets minder... Die liet het allemaal in sneltreinvaart over zich heen komen. Daarna was hij doodop, hahaha. Ik moet zelf echt even gaan oefenen met de bakletters. Had wat proefjes van internet geplukt, maar dan heb je dus te maken met de letters S en G en weet ik veel.. Ik zat te zoeken in die bak en kon die dus niet vinden. Helemaal over de zeik, haha!

saskia1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 07:42

Je moet gewoon doen wat jou het beste lijkt;) Ik denk dat het voor iedereen ook weer anders is.

Ja ik heb mijn paard ingevlochten op de foto. Ik heb nu zijn manen kort, en maak er knotten in. ik zal wel even een foto uploaden dan kunnen jullie het zien1

saskia1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 08:11

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 09:42

Hoe maak jij zulke mooie knotten? :~

saskia1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:25

haha Dankje :D

uh ja hoe kan ik dat het makkelijkste uitleggen...
Eerst vlechtjes maken, met plukken van ongeveer een manenkammetje breed. Zo krijg je ongeveer 6 vlechtjes.
je draad door het elastiekje heen en dan het vlechtje oprollen tot een knotje, eigelijk een roosje. en dan nog een paar keer je draad er doorheen naaien zegmaar...

Snap je het?? <<)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 10:35

Ja zo doe ik het ook.. ik denk dat mijn probleem bij het vlechten ligt.. mijn vlechten zijn volgens mij te slap..

saskia1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:42

ja je moet heel strak vlechten! en ik weet niet hoe dik jou manen zijn? Nou ja die van je paard;) maar die van Omar zijn echt heel dik, dus dan krijg je ook grotere knotten;) dus anders moet je grotere plukken pakken. Heb je niet een foto??

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 11:20

Zit nu op de computer van mijn vriend en daar staan geen foto's op.
Plaats vanmiddag even een foto!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:32

Ik meld me hier ook even. Ik heb een 14-jarige arabische merrie van 1.46. Ik wil met haar tussen de paarden gaan starten,maar ik heb een probleem. Namelijk haar galop. Ze heeft een hele korte, vlakke, hupserige galop. Ze springt dus niet mooi van achter naar voor. Herkent iemand dit? En hoe zou ik dit kunnen verbeteren?

Haar stap en draf zijn wel fijn. Vlak maar wel mooi ruim.g

saskia1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:34

Calimero_ schreef:
Zit nu op de computer van mijn vriend en daar staan geen foto's op.
Plaats vanmiddag even een foto!

Ik ben tot 4 uur online!

saskia1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:35

Theeglas schreef:
Ik meld me hier ook even. Ik heb een 14-jarige arabische merrie van 1.46. Ik wil met haar tussen de paarden gaan starten,maar ik heb een probleem. Namelijk haar galop. Ze heeft een hele korte, vlakke, hupserige galop. Ze springt dus niet mooi van achter naar voor. Herkent iemand dit? En hoe zou ik dit kunnen verbeteren?

Haar stap en draf zijn wel fijn. Vlak maar wel mooi ruim.g

Veel tempowisselingen rijden. Dus goed naar voren in de gelop, maar ook goed terugrijden. en dan zorgen bij het terugrijden dat ze wel goed blijft springen achter, desnoods door dr zachtjes aan te tikken met de zweep. ik heb dit probleem ook een beetje. maar het gaat steeds beter bij mij.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:27

Heey theeglas, welkom hier! Ja goed oefenen zoals saskia het zegt, hoe doet ze aan de longe>
@saskia: mooie knotjes, maar hoe heb je de manen gedaan op die foto uit je profiel? Ziyyah heeft lange manen namelijk

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:17

Bedankt voor de tip! Aan de longe en vrij in het land etc. doet ze het hetzelfde :) Hoort bij dr, dat weet ik, maar verbeteren lukt misschien wel :)