[HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:52

Dayem had een hoop vage klachtjes; enorm knarsen bij aanraking van de buik/borst, aansingelen en deken op doen. Daarnaast ook kortademig, hijgerig, hoesten, loom, etc. Ben toen naar Utrecht geweest waar ze een digestie- en respiratiescopie hebben gemaakt en bloed hebben onderzocht maar daar kwam niets uit. Is gewoon een nare gewoonte van hem. Hij liep ook rechtsvoor niet helemaal lekker. Uitverdooft, foto's gemaakt en daar kwam ook niet echt wat uit. Alleen gevoelige dunne hoefwanden. Hij staat nu op speciaal beslag. 12 sept beslagwissel en controle of ie nu wel goed loopt (naar mijn idee wel).

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:53

Thanks voor de uitleg! Pleasure lijkt mij heel leuk ja!
En bizar hoe donna vanmiddag ook op de lichtse hulpen reageerde. Je hebt niet eens door wat je doet aan het begin.. Dan ging ze ineens remmen en achteraf kwam dat doordat ik wat verkeerd deed.,

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:54

Ik vind trail zelf ook het leukst, pleasure vind ik zo sloooooom... En reining daar in tegen vrij ruw/belastend (ik heb niks met die stops en spins). Staldochter pakt geregeld trail mee in haar training en als ik dan ook net aan het rijden ben, doe ik mee met Djuun, soms pakt ze hem super op en soms zit ze volledig in de knoop met haar benen. Houd ze lekker bij de les en ik vind het zelf ook erg leuk om te doen :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:54

Vervelend zeg Baukje, hopelijk is het niks ergs :\

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:55

Haha ooh niet zo leuk dus? :')

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:56

Smaken verschillen natuurlijk :P
Ik vind het trouwens wel kunstig, daar niet van, maar zo langzaam, ben altijd geneigd om de boelen een beetje wakker te schudden :')

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:58

Haha ja ik heb me er nog niet helemaal in verdiept hoor dus kan zijn dat als ik het zie dat ik er ook zo over denk.

Reining vind ik inderdaad ook iets te TE. Belastend is het zeker maar vind het wel tof om te zien.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:05

Ik vind reining ook zo eentonig :o bijna alleen maar galop, met een wissel, een spin, een stop en een rollback, en meer is het haast niet. Wil er best oefeningen van meepikken, maar niet in hetzelfde tempo per sé. Vind het wel gaaf als een paard op een kleine hulp gewoon meteen stopt - maar de hele kont eronder en schuiven met die benen, dat hoeft voor mij persoonlijk weer niet zo nodig. En zo pak ik allerlei dingetjes van allerlei disciplines weg := ik wil later met Mish gewoon een team vormen, allerlei oefeningen gewoon heerlijk precies kunnen uitvoeren, en trail sluit daar gewoon zo fijn bij aan, op hele kleine hulpen je paard kunnen rijden, laten draaien, halthouden, over en langs allerlei obstakels... echt teamwork.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 07:02

Morgen,

Reining ziet er spectaculair uit en lijkt me ook gaaf om een keer te doen, het lijkt me voor de paarden inderdaad eentonig en ook vraag ik me altijd af of het stoppen, spinnen etc., niet onwijs slecht is voor het lichaam.... :j...

Nicky, dat klinkt ook niet goed, Silver heeft ook rechtsvoor last... Wat heb je nu voor beslag?

Afgelopen dinsdag heeft Silver een massage gehad van een happy athlete masseur, dat scheelt al een berg met spanning in zijn lijf, maar het is nog niet zoals het zijn moet... Hij is niet kreupel en een ander ziet er weinig tot niets aan, maar ik voel het....

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 07:29

Misschien ideetje om keertje snuffeldag bij de leukste club van Nederland mee te pikken? :D DAWRA is zo leuk!

Western is juist leuk omdat het zo veelzijdig is, er is altijd wel een onderdeel dat bij jou en je paard past! En lekker veel starten: ik vind SHOWmanship ook heel leuk. Pleasure lijkt saai, totdat je je erin verdiept en begrijpt wat er allemaal achter zit. Ben een echt pleasuremiep hihi! Trail is ook leuk, en natuurlijk versatile, western riding en horsemanship ook zo tof. Reining is vreselijk cool! Maar helaas wel zo dat als je er echt verder mee wil dan is beste te kiezen tussen de eerder genoemde performance onderdelen of reining. En het zijn niet alleen de manoeuvres waar je op oefent binnen het pattern. Komt zoveel meer bij kijken om een willingly guided paard te showen. Rn dan heb je nog de koeieonderdelen hihi..
Misschien best Amerikaanse dressuur te noemen want het heeft niets te maken met je teugels losgooien en rond hobbelen. :') Zou zeggen wees welkom en kom n keertje op n show kijken, donderdag start het NK! *\o/*
Jessica traint nu Tie voor de reining (en zoveel Arabs doen dat in NL niet dus wel trots hierop) en Nour gaat zoetjes aan voor de performance onderdelen opgepakt worden dus hopelijk volgend jaar met twee paarden erbij! :)

Aaaaah die Ilya! <3

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 07:51

Ik had precies hetzelfde Baukje. Niet altijd kreupel en ik schoof het altijd af op spierpijn/groeipijn/... Want het werd wel beter naarmate hij langer liep.

Hij staat nu op ijzers met zooltjes en siliconen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:42

Paarden met vage klachtjes...wij melden ons ook. Ga binnenkort met Zaraar ook naar Laarakker. Hij krijgt ineens diarree bij weersveranderingen, hoest zich dan suf om twee dagen later ineens vocht op z'n buik te krijgen wat uiteindelijk een plak wordt van zo'n 20-30 cm lang, 10 cm breed en 5 cm dik. Veearts conclusie was: hij is jong en pikt daarom virusjes op en heeft makkelijk voorste luchtweg ontsteking en z'n darmen werken niet optimaal hij zou dus pre/probiotica moeten krijgen. 'Zolang het vanzelf over gaat, en hij er zo goed uit ziet, moet je je er niet te druk om maken' >;) Want een ziek paard ziet er altijd doodziek uit natuurlijk...

Heb wel iets wat ik voor wil leggen aan de mensen hier, wellicht heeft iemand de tip :)
Zaraar laat makkelijk z'n RA en LV buiten z'n massa en belast ze minder, ook als hij gewoon staat. Dan staat RA er wel onder maar LV(been met het mini peesje) gebruikt hij zelden volledig. Nou heeft hij snel na het werk RV galletjes die ook weer wegtrekken en wat vocht in z'n kogeltje(naar mijn zin omdat deze al het werk doet). Nou mag hij niet veel vanwege de revalidatie, maar werk toch wel met hem aan de dubbellonge omdat hij door zijn gemakzucht z'n hele lichaam verkloot als ik hem aan een los halstertje of hoofdstelletje longeer ;).
Met de dubbellonge krijg ik wel vrij makkelijk RA onder de massa, maar hij heeft dan veel moeite met LV erbij pakken en draait dan eerder in z'n schouder om alles alsnog op RV te dragen. Gevolg is zere schouders, hals en schoft. Door de scheve belasting uiteindelijk ook zeer in z'n onderrug met als groot gevolg dat meneer gaat vluchten onder het werk zodra hij teveel zeer krijgt. Allemaal erg logisch naar mijn idee :)
Nou longeerde ik hem zaterdag voor z'n 80% naar m'n zin. RA onder z'n massa, goed dragen van achteren, neus op de grond en z'n bovenlijn mooi los. Uiteindelijk kreeg ik de laatste tien minuten LV er ook goed onder en merkte ik met koelen van de pootjes na het werk dat RV mooi strak was, geen galletjes en een stuk minder vocht +:)+
Nou is mijn hamvraag dus eigenlijk: Zijn er specifieke oefeningen die in stap en draf gedaan kunnen worden om de voorhand meer te laten sporen? Oefeningen die ik tijdens het poetsen kan doen met hem om zich bewuster te worden van zijn LV en dat hij die meer gaat belasten??

Kat: je kleine man is echt wel heel tof :) Ben benieuwd naar zijn uiteindelijke kleur. Ook super tof om te zien dat Blue er gewoon zo bij mij....is bij Pony op stal wel anders ;)

Western rijden heb ik bar en bar weinig kaas van gegeten. Lijkt me wel een gave sport om één of andere reden. Uiteindelijk is vrijwel elke sport saai, als ik langs de kant sta en ik heb 1 dressuur proefje gezien heb ik de rest van de dag ook wel gezien ;)

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:54

Jaa Lisa, komend weekend gaan we elkaars veulies bekijken! Ben benieuwd wat je van m'n kleine ventje vind! Fijn dat Zaraar zo lekker ging!

Ziet er goed uit op het filmpje, Kelly, jullie gaan lekker! Rij je met een zweepje? Je drijft nog wel veel, maar herken dat wel....

Dat is balen van Nour, Yildiz, hopelijk kan de osteo wat betekenen voor jullie! Alleen maar goed dat je zo zuinig bent op hem!

Hij is zo knap, Katja <3 Vond het superleuk om via de telefoon de bevalling 'mee te maken'! Zo lief dat Blue er ook zo goed mee is!

Fijn dat de verhuizing van Mish goed ging, stoere meid! Lekker showdrafje heeft ze erop zitten!

Balen dat je cc niet door kon gaan, Joyce!

Heerlijk dat je kleine meid weer thuis is, Yildiz!

Westernzadel staat leuk hoor, Kelly! Ik twijfel ook nog steeds wat ik met mijn meiden wil gaan doen dalijk... Voor Euf is het wel duidelijk, die moet paps achterna <3

Leuk dat jullie naar WEG zijn geweest, zusjes!

Mooie foto van Silver! Balen dat ie niet helemaal lekker gaat, hopelijk kan Laarakker iets betekenen!

Leuk bijrijdpaardje, Eline!

Lastig, Lisa, helaas geen tips van mijn kant....

Ik krijg allemaal goede berichten en leuke foto's/filmpjes over Doortje op haar nieuwe plekje. Blijkbaar heeft ze het zich al helemaal eigen gemaakt. Ziet er op de filmpjes heel rustig uit, staat vooraan als er eten gegeven wordt en rent ze er allemaal uit :D Dat maakt het zoveel makkelijker!
Dos is een paar dagen toch wat onrustig geweest, wel rustig grazen, maar af en toe hinniken :(:) Uier loopt al mooi leeg gelukkig.
Gisteren Ely weer heel licht aan het werk gezet na een jaar rust. Supermerrie deed het echt top, meteen weer de juiste houding opzoeken, ontspannen en oortje op mij gericht <3 Euf werd er wel wat wild van dat mams ging draven in de paddock haha.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:58

Wat superfijn dat het allemaal zo goed met Doortje gaat en dat je zo fijn op de hoogte wordt gehouden. Dat maakt het toch wat makkelijker denk ik :)

Hihi, ga je de western in met Euf? :D stoer hoor. Waarom twijfel je over de andere twee dan? Waar twijfel je door?

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:00

Aleeneh schreef:
Wat superfijn dat het allemaal zo goed met Doortje gaat en dat je zo fijn op de hoogte wordt gehouden. Dat maakt het toch wat makkelijker denk ik :)

Hihi, ga je de western in met Euf? :D stoer hoor. Waarom twijfel je over de andere twee dan? Waar twijfel je door?

Euforio gaat in ieder geval, als ie goed opgroeit, beleerd worden door Krista Sterrenburg (eigenaresse Scorpio), dat staat al vast :D

Weet niet precies waardoor ik twijfel. Voor Dos denk ik sowieso western te kiezen, maar Ely is zadeltechnisch zo lastig, dat ik het bij haar laat afhangen welk zadel het beste past denk ik :P

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:33

Annika fijn dat het goed gaat met door! Dat geeft wel rust :j
Haha arme euf denkt mammm wat doe je nou?

Balen zeg die vage klachten bij die paarden allemaal. :(
Hier nog steeds een merrie die zo hengstig is dat de poetsplaats helemaal doorweekt is elke dag maar laarakkers komt morgen dus ben benieuwd! Ben om 11 uur aan de beurt.

Annika ik rij met Zweepje ja! Ik geef been, bij geen reactie been + zweep maar op het filmpje begon ze moe te worden dus vandaar :=
Ze vind de zweep nog steeds verschrikkelijk maar ze moet het maar acceptereb. Zo'n klein tikje die ik geef..

DAWRA lijkt me gaaf maar volgens mij mag ik (mocht ik ooit willen) ook daar niet aan mee doen zonder AV geregistreerd paard.. :n

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:56

Ik had bij Ely bij het inrijden/doorrijden dat ik ook zoveel moest drijven om haar maar vooruit te krijgen. Toen ik er een zweepje bij pakte, kon mevrouw opeens wel doorlopen terwijl ik het zweepje niet eens gebruikte :D

DAWRA hangt volgens mij niet samen met AV-geregistreerd, want partbreds mogen volgens mij ook... Maar ben geen expert

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:16

Oh echt? Dat weet yildiz misschien wel? :j dat zou wel leuk zijn!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:23

Ja weekend veulies knuffelen! :D

Werd vanmorgen gebeld door personeel van de kliniek van Laarakker en na wat overleg met Jeroen hebben we besloten met Zaraar erheen te gaan, gauw bellen voor een afspraak voor het ventje.

Zaraar wordt mijn dressuur kanjer en Tara gaat de rensport dienen _/-\o_ Mijn powerhouse. Mis haar best wel, afgelopen weken helaas niet kunnen gaan ;(

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:52

kellaxy schreef:

Starten mag je sommige onderdelen zelfs met eej niet arab. Lid worden mag je ook met partbreds (aantoonbaar 50% of meer arab). Alleen het NK DAWRA mag gestart worden met enkel 100% Arabs. Ik weet alleen niet of ze daarvoor perse AVS geregistreerd moeten zijn. Best ff navragen bij Paulette.

Rest reageer ik strakjes op nu back tp work :')

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:08

YildizArabs schreef:
kellaxy schreef:

Starten mag je sommige onderdelen zelfs met eej niet arab. Lid worden mag je ook met partbreds (aantoonbaar 50% of meer arab). Alleen het NK DAWRA mag gestart worden met enkel 100% Arabs. Ik weet alleen niet of ze daarvoor perse AVS geregistreerd moeten zijn. Best ff navragen bij Paulette.

Rest reageer ik strakjes op nu back tp work :')

Je kan bij de Dawra zo wie zo lid worden maakt niet uit met wat voor paard. Het punt ligt alleen in de wedstrijden. Tegenwoordig heb je de all breed klasse daar mag ieder paard in gestart worden. En idd alleen het NK is voor 100 avs ingeschreven paarden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:08

:wave:
Ik lees, leef en denk trouw mee! Helaas een of ander virus op mn laptop waardoor er om de 3 posts een enorm reclameblok staat en ongeveer 10% van álle woorden is veranderd in een link. Krijg de troep er niet zo makkelijk af en het maakt internetten vrij waardeloos -O-
Daarbij gierend druk geweest met nieuwe baan, de halsters voor Tiene en ontstane achterstand door alles met Umoyax die ik door mn nieuwe baan ineens minder makkelijk weggewerkt kreeg :+

Wat ontzettend waardeloos van Silver! Hoor altijd heel goede berichten over Laarakker dus hoop dat die wat kan vinden. Is balen als ze zo kwakkelen.

Westernzadel staat Geisha goed hoor :D Ik heb het zelf wel een paar keer geprobeerd maar is toch niet mijn ding. Vind het wel altijd enorm gaaf om te zien!

Knappe Mish verhuisd! :D

Geen idee hoe je dat moet doen met Zaraar. Lijkt me wel gevolg van zeer been? Umoyax had dat ook, LV en RA (plus alle bijbehorende kwakkel-dingetjes met zere schouder, zere rug, dan weer dit dan weer dat. Hij had altijd wel iets de laatste 1,5 jaar...). Lastig hoor, zou echt niet weten hoe je dat op kunt lossen want nu zou hij er geen last meer van moeten hebben toch? Hoop dat ook voor jullie Laarakker kan helpen :)

....en de rest ben ik alweer vergeten _O-

Uiteraard knappe Set gevolgd, Ilya is leeeeuuuukkkkk!!!! Super dat het allemaal zo fijn is gegaan, wel balen dat de da alsnog moest komen pellen maar in elk geval fijn dat het verder allemaal top gaat met moeder en kind. Heel benieuwd wat zn kleur nou uiteindelijk is :D

Ik had het in Raalte trouwens wel moeilijk. 's Avonds kwam ineens de klap, hij had er natuurlijk ook gewoon moeten zijn.. Vond het echt verbazingwekkend dat ik 's ochtends geen dikke ogen had want man wat heb ik liggen huilen. In de ochtend draaiden ze het nummer waar hij in Deurne op had gelopen. Snapte in eerste instantie niet waarom ik koud van binnen werd tot ik het herkende en toen tranen maar wegslikken. Bah. Was niet echt leuk maar goed, dat soort momenten zullen nog wel vaker komen.

Gisteren Nasje opgehaald uit Bodegraven *\o/* Met alle drukte kwam het op zich niet slecht uit dat ze daar stond maar man man wat heb ik haar gemist.. Ze was volgens mij ook echt heel blij om weer thuis te zijn.
Heeft daar 2 weken gestaan omdat ze de boel gewoon fopte met hengstig worden :+
Maaaaar nu nog 2 weekjes geduld en dan scannen :D :D :D :D En dan heel hard duimen dat ik volgend jaar toch nog een knappe baby in de wei heb :D :D :D
Had er natuurlijk al lang niet meer op gerekend maar kreeg ineens een telefoontje uit Israël (dan sta je ook even stom te kijken hoor :') ) met een aanbod wat ik niet kon weigeren. Daarom ook direct op zoek gegaan naar extra werk want anders was het financieel niet haalbaar geweest. Dus nu maar duimen dat het gelukt is :):) :):) :):)
Ik ga lekker nog niet verklappen welke hengst het is (ook al weet de helft hier het al _O- ) maar kan wel zeggen dat het een heeeele knappe Straight Egyptian is :P

Laat trouwens nooit meer iemand beweren dat dag en nacht op stal ook prima is voor paarden -O- Nas is echt enorm veel bespiering kwijtgeraakt. Ze ziet er verder wel goed uit hoor, ze hebben keurig op haar gepast. Maar ik schrok er wel van toen ik haar gisteren even in de roundpen zette om lekker te rollen etc. Zal natuurlijk ook wel een deel stress zijn, het is allemaal niet niks, maar toch.
Maar goed, hopelijk heeft het in één keer gepakt en we gaan nu weer lekker opbouwen :)
Ze was zoo zoet op de trailer onderweg.. En heb haar weer alleen uitgeladen, daar ben ik dan toch wel weer trots op, ze doet alles zo braaf! Alleen inladen durfde ik net niet aan, niet de juiste tijd en plaats.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:16

Wat leuk, al die western-arabs(-to-be!) :D Ik ben ook min of meer overgestapt, maar niet wedstrijdgericht. Misschien in de toekomst met Munir! Ook endurance en TREC ligt in de planning en, en, en...... :z Eerst maar eens volwassen worden! In ieder geval genoeg om naar uit te kijken!

- Hele gave foto's en filmpjes van de WEG Ersilia en Letizia!
- Wat vervelend al die paarden die wat kwakkelen, hopelijk word er een oplossing gevonden en voelen ze zich gauw weer wat beter
- Wat fijn dat Nasje zo braaf was!
- Ben benieuwd naar de foto's van je jongeheren Tieneke!
- Mooi dat Door goed op haar plek is!! :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:22

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:23

Heeft trouwens iemand ervaring met zinktekort bij paarden?
Ik droomde ( :') ) laatst dat Nas dat had en toen ik ging googlen kwam eruit dat jeuk/schuren een symptoom kan zijn, dus toch de moeite om het uit te zoeken :)