[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:45

Vorige keer in de les is ze oneerlijk behandeld, dat kan wel even doorwerken. Blijf kalm en probeer haar gerust te stellen, maar wees wel duidelijk, jij hebt grenzen en die mag ze niet overschrijden, ze moet zich wel gedragen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:47

ow, doet ze extra vervelend als je in de buurt van de schouders komt eigenlijk? zadelplek zeg maar..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:48

Geisha doet me zo aan Djuun denken :+
Streng zijn betekend niet je paard in elkaar timmeren, maar je mag best duidelijk wezen, maak je groot, kin vooruit, billen bij elkaar en borst naar voren, spreek ze maar eens ferm toe en zet ze gerust eens achteruit. Heeft ze dan nog spatjes, dan mag je dat heus ook iets hardhandiger doen (en nee, nog steeds niet je paard in elkaar timmeren :+ )
Als ik jouw verhalen zo lees Kelly, gaan me handen jeuken om met zo'n paardje aan de slag te gaan, niet omdat ik zo'n toptrainer ben, absoluut niet, maar ik vind zulke dingen zo'n uitdaging.

Wat ik nog mee wil geven en eigenlijk moet je dit eerst doen, voordat je aan het bovenstaande begin :P : beloon zeeeeeer uitbundig bij het kleinste dingetje dat ze goed doet, probeer negatief gedrag zo veel mogelijk te negeren, is dit niet voldoende, zie dan m'n eerste stukje :Y)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:48

Keurig Katja!! Een paleisje voor je prinsesjes :j

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:51

Jeetje Kelly, het zit ook niet echt mee... :(:)

Ik ben het wel met Kat eens, dat ze boos is of d'r dag niet heeft: oke, maar ze mag je absoluut niet bijten!

Lastig hoor, ik ken jouw paard natuurlijk niet maar ik kan me wel herinneren dat we met Asi ook zo'n periode hebben gehad, maar dat was alleen onder het zadel. Constant steigeren, bij iedere stap staken, bokken naar je been, daar was geen land mee te bezeilen. Uiteindelijk kwam dat toch doordat wij haar niet goed durfden aan te pakken, het sloop erin totdat we de wanhoop nabij waren. We hadden toen al wel les dus onze instructrice zei ook: aanpakken (wel eerlijk en consequent natuurlijk, niet verrot slaan) Bij ons kwam dat ook echt doordat het ons eerste paardje was, alles voor het eerst echt zelf gaan doen en dan gebeuren dit soort dingen. Ik zeg absoluut niet dat het bij jou hetzelfde verhaal is hoor, maar misschien heb je er toch stiekem iets aan... En anders: hulp vragen!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:52

Letizia schreef:
Geisha doet me zo aan Djuun denken :+
Streng zijn betekend niet je paard in elkaar timmeren, maar je mag best duidelijk wezen, maak je groot, kin vooruit, billen bij elkaar en borst naar voren, spreek ze maar eens ferm toe en zet ze gerust eens achteruit. Heeft ze dan nog spatjes, dan mag je dat heus ook iets hardhandiger doen (en nee, nog steeds niet je paard in elkaar timmeren :+ )
Als ik jouw verhalen zo lees Kelly, gaan me handen jeuken om met zo'n paardje aan de slag te gaan, niet omdat ik zo'n toptrainer ben, absoluut niet, maar ik vind zulke dingen zo'n uitdaging.

Wat ik nog mee wil geven en eigenlijk moet je dit eerst doen, voordat je aan het bovenstaande begin :P : beloon zeeeeeer uitbundig bij het kleinste dingetje dat ze goed doet, probeer negatief gedrag zo veel mogelijk te negeren, is dit niet voldoende, zie dan m'n eerste stukje :Y)

AMEN _/-\o_ inderdaad, duidelijk zijn zonder onredelijk te zijn, streng zijn en de baas zijn zonder je paardje pijn te doen of haar te laten schrikken.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:01

Sluit me bij bovenstaande aan, Kelly.

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:02

Yep Kelly klinkt als een zwaar beledigde merrie
Proberen haar vertrouwen weer terug te winnen,maar wel duidelijk zijn in wat niet mag
Geisha voelt natuurlijk ook dat je bang bent dan en maakt daar ook gebruik van.
Lekker veel grondwerk doen en het goede uitbundig belonen
Komt vast weer goed tussen jullie ;)
Vandaag Ken heerlijk gepoetst, daar geniet hij altijd zo van.
Voor de rest niks met hem gedaan uit tijdgebrek

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:05

Ja eigenlijk wel vanaf dr schouders, reageert ze jet heftigst maar ook zeker op haar hals.

Het is echt moeilijk want als ik dus doet wat jij zegt, word het erger, en wat precies moet ik DAN doen op het moment dat ze bozer word, als ik dr achteruit probeer te zetten bijt ze naar beneden naar me hand, let ik daarna even niet op, probeert ze weer te bijten, ik maakte een schijnbeweging met mn vinger in de zin van pas op!! En stem verheffen, dan doet ze het nog sneller, weer bijten, ze gaat net zolang door tot ze dr zin heeft. Wat is dan de laatste stap die je doet zonder je paard inderdaad in elkaar te timmeren.. belonen doe ik al constant als ze lief is, borstel er over heen en geen reactie, dan beloon ik al uitbundig. Echt bij alles wat ze niet fout doet beloon ik haar..godsieee het ging net de goede kant op!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:08

yashilha schreef:
Yep Kelly klinkt als een zwaar beledigde merrie
Proberen haar vertrouwen weer terug te winnen,maar wel duidelijk zijn in wat niet mag
Geisha voelt natuurlijk ook dat je bang bent dan en maakt daar ook gebruik van.
Lekker veel grondwerk doen en het goede uitbundig belonen
Komt vast weer goed tussen jullie ;)
Vandaag Ken heerlijk gepoetst, daar geniet hij altijd zo van.
Voor de rest niks met hem gedaan uit tijdgebrek

Helemaal mee eens! Maar als ze al zo reageert hoe begin ik dan met grondwerk. Ze zal vast en zeker voelen dat ik lichtelijk bang word als ze zo doet maar ze is zo lenig, voor ik het weet heb ik een hoef in mn gezicht.. of tanden! :')

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:13

Dit is echt een uitprobeer fase, alle paarden doen dit, alleen niet elk paard doet het op de zelfde wijze :) Je moet d'r voor zijn, maar dit is niet direct makkelijk. Ik weet niet hoe ervaren jij bent, maar probeer haar lichaamstaal te lezen, voor jou lijkt het misschien dat ze ineens omslaat, maar ws zend ze al langer signalen uit, daar moet je op leren in te springen, maar ik denk zo maar dat dit jou niet alleen gaat lukken en je hier hulp bij nodig hebt.
Verder klinkt ze ook ook gefrustreerd, hier kan je allerlei factoren de schuld van geven, stalling/voer etc, maar het kan ook wezen dat jij geen goede/duidelijk leider bent, veel paarden hebben een duidelijke leider nodig, hebben ze dit niet, kunnen ze onzeker worden, angstig en zelfs gedrag vertonen wat mensen vals zouden noemen, het ligt hem echt in de kleine dingetjes, op het juiste moment (en dat kan een fractie van een seconde wezen) reageren :)

Onze vorige staleigenaar heeft eens tegen mij gezegd dat als onze moeder Djuun helemaal alleen zou doen, Djuun een vals secreet zou wezen en hoewel ik het niet altijd met hem eens was, klopte dit als een zwerende vinger, ik zal zo eens foto's zoeken van m'n moeder met Djuun :=

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:13

Bijten is imo echt not done Kelly. Zijn drie dingen die ik echt niet pik van mn paard, dat is bijten, trappen en steigeren.
Dat ze net zo lang doorgaat totdat zij dr zin heeft, daar gaat het eigenlijk al mis. Jij bent degene met de meeste hersenen en de langste adem. Sluit altijd af wanneer het goed gaat, dat geldt zowel met rijden (wat ik voorlopig gewoon niet zou doen), maar ook zeker met grondwerk, poetsen, eigenlijk alles.
Dat je stalgenootjes je niet begrijpen zou ik toch echt maling aan hebben. Kan je nergens in jullie buurt een goede instructeur/hulp vinden die je kan helpen met grondwerk?
En grondwerk begint imo al met respect voor jouw ruimte en daar past bijten dus absoluut niet bij...

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:17

Ja precies.. voor goede instructie moet ik een maand wachten. Dan ben ik hier weg en op die hit actief heb ik fijne begeleiding.

En wat als ik dat van nature niet ben voor geisha? Kan je leren een goede leider voor zo'n paard te worden of moet dat in je zitten. Haha anders ben ik mooi de sjaak :=!
Ik lach wel, maar het is om te huilen natuurlijk ..

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:20

kellaxy schreef:
Ja eigenlijk wel vanaf dr schouders, reageert ze jet heftigst maar ook zeker op haar hals.

Gezien het staken, het niet helemaal zuiver op lengte lopen en de zadelissues in combi met nu dit zou ik toch eerst pijn gaan uitsluiten voor je verder stappen neemt. Dat zou ik persoonlijk eerst zeker willen weten.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:21

Ik denk dat jullie te kort samen zijn om dat nu al te kunnen zeggen Kelly. Sowieso moeten jullie nog groeien als combinatie (understatement misschien :+ ) en dat kost tijd. Op dit moment zijn jullie samen erg groen en onzeker, want ik heb zo'n gevoel dat het ook onzekerheid is van Geisha. Zij weet op dit moment niet wat ze van jou kan verwachten en juist dat is zo belangrijk om een paard te geven: duidelijkheid.

Jammer dat je niet eerder instructie aan huis kan nemen...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:23

Als je er voor open staat, is dat zeker te leren, het is vaak net je houding en gedachten omzetten :)
Om nog even op m'n moeder terug te komen, ik ga eigenlijk zelden met haar samen naar stal, maar omdat het steeds niet lekker ging (2 jaar geleden hoor) gingen we eens samen. We hielden het simpel: wandelen, ik ben een stuk achter m'n moeder en Djuun gaan lopen en heb geobserveerd, m'n moeder liep op kop en Djuun slenterde er maar wat achter. Dus ik even aangesloten en gevraagd waarom ze Djuun zo liet slenteren, haar antwoord was dat Djuun anders te hard ging en ging klieren (happen oa :P ) Dus mijn antwoord is dat ze ook niet te hard mag, maar dat zij (m'n moeder dus) het tempo bepaald. Ik heb m'n moeder en Djuun even stil gezet en m'n moeder op de juiste positie gezet, nog wat kleine tips gegeven en weer voor me uit laten lopen. 5 minuten later ben ik naast m'n moeder gaan lopen en heb ik haar gevraagd hoe het ging, m'n moeder keek me aan en zei me dat Djuun nog nooit zo netjes naast haar had gelopen.
Zo zie je maar hoe klein het kan wezen wat een groot verschil kan maken :) Het enigste wat ik toen nog tegen m'n moeder moest zeggen was dat ook dit gewoon hartstikke beloond mag worden :)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:26

Ik sluit me ook aan bij wat hier gezegd wordt (sorry Letiets, had jouw post nog niet gelezen toen ik reageerde maar jij slaat de spijker op zijn kop en dat was ook de essentie van onze problemen met Asi)

Is er niemand van je stalgenootjes die je kan helpen Kelly? Of misschien Jes weer vragen, daar had je veel baat bij toch?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:29

Fragmentje uit m'n moeder haar les, ik moet stiekem nog steeds grinniken :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik ben hierna gestopt met foto's maken, het werd steeds erger en vond het echt sneu voor m'n ma -O-
Ersiel heeft volgens mij ook nog een leuke longeer foto :')

Tegenwoordig gaat het trouwens hartstikke goed met die twee :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:30

Jaa jes kan me misschien ook wel helpen vanaf de grond. Ik mag geen les van buiten af maar er is niks gezegd over grondwerk en tja wie zijn hun om daar wat over te zeggen.. en btw, dan moeten ze zelf maar grondwerk lessen aanbieden maar ja t is een 4 sterren wedstrijdstal en daar word meer gekeken naar prestatie ohz dan naar dit soort problemen.. boee stal! :')

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:31

Letizia schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Ik ben hierna gestopt met foto's maken, het werd steeds erger en vond het echt sneu voor m'n ma -O-

haha zooo dat zou geisha kunnen zijb inderdaad! Die blik van djuun ook :'). Kwam dat dan door onzekerheid?

Sieltjuh

Ooow hahaha, Letiets _O- Dat drakenhoofd dat ze daar heeft :oo _O-
Ja, heb idd nog ergens een mooie longeerfoto, alleen niet op deze laptop :=

Letizia

Wij hadden precies het zelfde probleem met Djuun Ilona, maar misschien net iets meer ervaring dan Kelly (weet het niet zeker hoor) en het makkelijker kunnen oplossen. Tevens hebben wij altijd instructie gehad die er mee wist om te gaan :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:32

Hey Letiets, die Spaanse Pas zat er toen al in hoor :j
Afbeelding

peach2001

Er is op dat soort stallen meestal wel een verschil tussen een instructrice of een vriendin die alleen maar meekijkt en stiekem advies geeft ;)

Letizia

kellaxy schreef:
Letizia schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

haha zooo dat zou geisha kunnen zijb inderdaad! Die blik van djuun ook :'). Kwam dat dan door onzekerheid?

Ja, m'n moeder was totaal geen leider en Djuun is een paard die dat nodig heeft, daar voelt zij zich veilig bij :)