Nicky, wat fijn dat Dayem zo verbetert van de behandeling.
Adawi, leuke kerstversiering. Hier moet alles nog even opgezocht worden voor de kerst.
Katja, hij zoekt letterlijk steun bij jou met je jas vastpakken. Je bent zijn persoonlijke 'blindegeleide', als het ware. Het is toch een teken van vertrouwen in jou, als hij zo steun zoekt bij je.
Kelly, ik zou gewoon een andere instructie zoeken. Als het niet goed voelt, niet verder gaan. Straks heb je oorlog met je paard, vanwege zo iets. Ik denk altijd: je wil er mee werken, niet er mee oorlog voeren. Dat je af en toe je 'discussie' hebt met je paard is logisch, maar 'welles nietes' moet het nooit worden.
Bij mijn paard heb ik duidelijk advies gekregen om er niet te lang mee te werken in het begin. Dat heeft heel goed gewerkt. Veel naar buiten en lange rechte stukken rijden. Zo wordt het paard sterker, en kan het geleidelijk ook wat meer 'aan de slag'. Het paard moet ook wennen aan het gewicht van de ruiter op zijn rug. Vergelijk het met een rugzak meenemen, of een kind op je schouders nemen. Daar moet je ook even aan wennen. Je evenwicht en balans zijn veranderd.
Ik heb gisteravond zo lekker gereden met mijn kleine vosseman. Gewoon wat wenden door de bak, slangevoltes rijden, wat overgangen rijden. Nog een paar keer halthouden oefenen. Dat was in het begin ook zo moeilijk voor hem. Dan bleef hij 1 seconde stilstaan, en dan gauw weer verder stappen. Ook bij het opstappen en afstappen is hij nu heerlijk ontspannen. Het gaat steeds een stukje beter. Vandaag gaan we lekker naar buiten, als de zon schijnt. Volgende week heel misschien weer een oefenparcours van 40 cm o.i.d.

Edit: Kelly, ik heb jaren bij een soort hit actief stal gestaan met mijn eerste paard. Het is heel goed bevallen. We zijn verhuisd, dus daarom kon het niet meer.