[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:55

Ik zou dan langer dan 2 weken nemen, maar het lijkt me zeker de juiste stap :j

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:57

MirandaFuego schreef:
Gevoelige paarden zijn meestal niet gebaat bij straf, dat betekend niet dat je ze niet mag corrigeren maar dat hoeft niet speciaal op een harde manier, duidelijk en consequent is niet hetzelfde als straf en te hard aanpakken, dat kan heel goed omslaan in nukkigheid en tegendraads worden.

Of wat dacht je van over de zeik gaan?

Kelly, mijn tip: zoek ten eerste een andere instructeur/trice. Dat hoeft niet perse iemand te zijn met ervaring met AV's, maar iemand die gewoon gezond verstand heeft van sensibele paarden en aansluit op jouw manier van omgang en rijden.
Ten tweede, zoek een andere stal waar ze genoeg buiten komt, maar vooral ook heel belangrijk: waar ze sociaal contact kan hebben met soortgenoten (geloof dat dat nog wel eens onderschat wordt).
Heel veel succes iig, ik snap dat het niet makkelijk is.

Ik doelde met mijn post inderdaad op wat Letiets zegt :)

Barcelano schreef:
Dat wordt niet alleen binnen.het av.wereldje.gedaan.
Vaak denken mensen.juist te min over dit ras....

Klopt als een bus dat het bij andere rassen ook wordt gedaan, maar ik vind dat evenmin zeer irritant :D Als iemand mij gaat vertellen dat er geen ras beter is dan de Fries bijvoorbeeld, denk ik ook "rot op" :roll: Als iemand vol passie over zijn voorliefde van een Fries praat, dan wordt het een heel ander verhaal :)
En dat geldt dus eigenlijk imo voor elk ras ;)

Maar hé, nogmaals, mijn mening :D

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:00

kellaxy schreef:
Nee precies.. echt, het stukje arabierenleer zou echt bij de opleidingen moeten zitten.. jullie zijn het er ook over eens dat lekker naar buiten wel als eerste een goede stap kan zijn..? Dan even 2 weken wennen en een vakantie en dan later weer oppakken.. ondertussen grondwerken etc. En vertrouwen terug winnen!

Twee weken is kort hoor. Bij Djuun dr verhuizing is ze zeker drie weken overstuur geweest en niet zichzelf. Geisha is nog jonger, jij hebt haar korter en op dit moment is het vertrouwen in elkaar ook ff kwijt. Geef haar echt goed de tijd om ergens aan te wennen. Misschien dat je met rijden ook wel te snel bent gegaan. Ze moet het ook in dr koppie kunnen verwerken en blijven, blijven, blijven proberen werkt niet altijd even goed. Soms is 5 stappen terug uiteindelijk 10 stappen in de goede richting :)
Ook hier zou je imo een goede instructeur in kunnen vinden, grondwerk oid. Focus je eens op wat anders dan het rijden, want rijden is op dit moment voor jullie beiden niet leuk.

Sadira

Ja maar friezen zijn ook zwarte parels :Y)

:=

Sieltjuh

Aleeneh schreef:
Ja maar friezen zijn ook zwarte parels :Y)

:=

:') _O-

Zo trots als een Fries hè :P

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:04

Toen Asal en ik en op en af stap probleem hadden is ze meer dan een half jaar niet onder het zadel geweest. Daarna heb ik de stoute schoenen weer aangetrokken en ze was helemaal bij getrokken en vertrouwde mij weer volledig ook mede door in die tijd haar veel te longeren, grondwerk en wandelen te doen samen. Ik heb haar met respect behandeld maar wel correct en met veel duidelijkheid. Ze wist precies wat ze aan me had.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:10

Het kan altijd erger Siel! :P
Maar dat gebeurd inderdaad als je blijft pushen.
Onze tinker was heel snel over de zeik, bij haar hoefde je ook alleen even een zware stem op te zetten. :D
Fuego is niet snel over de zeik, dat gewoon een ezel, dan stopt ie totdat er een nieuw kwartje inzit. :+

Verhuizen is iets wat met elk paard wat anders doet, zelfs dan is het nog afhankelijk van de situatie.
Fuego was bijv toen ik hem bij de fokker vandaan had gehaald naar een stal gegaan waar die helemaal op zijn plek was, daarna hiernaast naar een pensionstal waar hij vreselijk heeft lopen stressen totdat ik hem thuis had. :j
Maar in ieder geval zou ik eerst ernaast kijken hoe het gaat, als je elkaar beter begrijpt gaat het erop ook veel gemakkelijker. :j

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:33

Inderdaad een andere stal zoeken Kelly. Lekker de hele dag naar buiten. Voorlopig niet aan rijden denken, in mijn oren klinkt het ook alsof je te snel voor haar bent gegaan. Persoonlijk zou ik er minimaal een aantal maanden vanaf blijven. Het is heel wat voor die jonkies. Ik ''rijd'' niet voor niets maar 1x per week 10 minuutjes, ookal is ie 3,5. Kan ie er de rest van de week over na denken. Gewoon lekker grondwerken en het vertrouwen vanaf de grond opbouwen. Dat is je fundering. Daarop kan je je huis bouwen :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:19

Yus vermaakt zich ook prima op stal, kan ze mooi rondkijken en de voedselvoorraad bewaken :p. Wel is ze heel erg gesteld op haar privacy. Direct, constant contact is niets voor haar.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:23

heel leuk vanaf volgend weekend (eind volgende week) pas ik op een huis vlakbij mijn ouders en daar staat een bejaarde Arabier, ruin van 30. Hij staat helaas alleen en verveelt zich ook wel wat (hij is het helaas wel gewend) en ik ga m dus af en toe mee uit wandelen nemen, heb ik wel zin in. Als Pol er niet was geweest had ik Set en hem heel graag samen gezet, ze vinden elkaar ook zo ontzettend leuk!
Gisteren ging ik even langs om alles voor het oppassen door te nemen en heb ik heerlijk met hem staan kroelen, het is echt een bejaarde knuffelige schat.
Ik zit dan echt 3 huizen van Set af dus heb heerlijk de tijd voor mijn paardjes ook.

Afbeelding

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:24

Dat laatste herken ik wel Joyce, zo is Djuun ook. Vorige buurman hing heel de tijd over haar paddock draadje heen met zn hoofd. Zij kon hem na een paar weken wel vermoorden (echt, ik denk als ze de kans had gekregen hem had kapot geslagen, tis dat ze respect heeft voor draadjes) :+
Denk ook dat hij haar signalen niet fijn opving (blind aan één oog) en hij was gewoon übersociaal :')

Nu doet ze ook niet altijd lief naar dr buurman (ze vindt het ook een erg fijn idee om de baas te zijn), maar zo erg als bij de vorige is het bij lange na niet :+

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:28

Tis echt een leukje Katja :j

Djuun kan ook makkelijk over d'r theewater raken, ze komt bij veel mensen over of ze super relaxed en nuchter is, maar als je de druk te hoog opvoert kan ze echt over d'r theewater raken. Bij ons gaat het eigenlijk gewoon goed (meestal, behalve in het donker het Siel :P ) maar er is eens een vriendin met haar bezig geweest en door een bepaalde lichaams taal raakte ze helemaal over theewater, dus niet omdat ze hard werd aangepakt, maar gewoon hoe iemand op haar overkomt, zo zie je maar :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:31

set_elkol schreef:
heel leuk vanaf volgend weekend (eind volgende week) pas ik op een huis vlakbij mijn ouders en daar staat een bejaarde Arabier, ruin van 30. Hij staat helaas alleen en verveelt zich ook wel wat (hij is het helaas wel gewend) en ik ga m dus af en toe mee uit wandelen nemen, heb ik wel zin in. Als Pol er niet was geweest had ik Set en hem heel graag samen gezet, ze vinden elkaar ook zo ontzettend leuk!
Gisteren ging ik even langs om alles voor het oppassen door te nemen en heb ik heerlijk met hem staan kroelen, het is echt een bejaarde knuffelige schat.
Ik zit dan echt 3 huizen van Set af dus heb heerlijk de tijd voor mijn paardjes ook.

[ Afbeelding ]

Daar had je het vaker over gehad toch? Leuk zeg!!

@Ersilia: Djuun wil ook niet non stop pottenkijkers dus :p. Toen ze van de wei afkwamen stond ze eerst in een box met tralies ertussen. Was ze constant boos aant doen naar de buurvrouw. Dus hop naar een binnenbox (dichte schotten), maar toen stond de buurman haar niet aan :+ Hengst deed niks en madame vond het nodig om de tussenwand in mekaar te meppen... En ze ging uit protest over haar hooi plassen :+. Weer een plekje opgeschoven en nu is ze weer happy! Wat dat betreft is het wel een échte merrie, haha!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:33

klopt Joyce :j heb m wel vaker genoemd, hij is mijn enige Arab-momentje in de omgeving naast Set :P

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:34

Ah wat leuk Katja! Hopen dat die van ons ook zo mooi oud mogen worden!

Djuun bitch <<) Dayem is ook wel een beetje ubersociaal geloof ik. Wil met iedereen vriendjes worden. Ook al is het hem al 3x duidelijk gemaakt dat ie op moet rotten, hij blijft het proberen :+

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:38

Ohja Katja die herinner ik me nog wel van foto's dat je er op buitenrit langs was gekomen, of niet? :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:39

eeh heb toen geen foto's gemaakt volgens mij maar verteld dat Set zo lief ging murmelen tegen hem :D zal foto's maken als ik daar oppas, als het lukt ook van de biertjes samen!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:44

Zie nu pas je berichtje Kat, hij is echt leuk :)

Joyce, Djuun is niet zo erg, maar ik zei laatst nog tegen Letiets dat een dichte stalwand voor Djuun niet eens zo heel slecht zou zijn. Maar het is eigenlijk het ergste als ze eten heeft op de paddock of als wij er zijn (jaloers :+ ). Maar buurman die ze nu heeft, heeft goed respect voor dr, dus dat scheelt heel erg.

Letizia schreef:
Bij ons gaat het eigenlijk gewoon goed (meestal, behalve in het donker het Siel :P )

Nou, om daar ff op in te haken.

Loop tegen een "probleem" aan met Djuun. We weten dat Djuun wat bodem/schaduwschuw is. Overdag is dat meestal niet zo'n probleem. Het bos met mooi weer is door schaduwen soms wat spannend, maar niets wat echte stress veroorzaakt.
Maar nu is het 's avonds natuurlijk weer donker en lijkt ze soms echt stress te hebben van dingen die ze volgens mij niet kan plaatsen.
Zoals vanavond, ik wilde alleen maar simpel een rondje met haar lopen in de bak. Aan de overkant van de straat (lees: ruim 200 meter verder), was er nog een landbouwmachine bezig op het land, dus met licht. Onze bak ligt, met een stuk parkeerplaats en erf ertussen, aan een druk fietspad en daarnaast weer een doorgaande N-weg. Aangezien het zo tegen 6'en was, was het behoorlijk druk met verkeer op dat moment. Voor in de bak was er weinig aan het handje, maar hoe meer ik achterin kwam, hoe twijfelende ze met me mee wilde en ze zelfs in een soort paniek weg wilde rennen, zodra het verkeer achter haar zat (dus weer met hoofd richting voorkant).
Heb dit aangepakt door herhalen, herhalen, herhalen. Ben ongeveer 10/15 minuten bezig geweest met heel simpel een volte met haar te wandelen achterin de bak. Alsmaar door stemgebruik, kalm praten en uitbundig belonen als ze bleef staan. Het ging wel met elk rondje beter, maar ontspanning kan ik het niet noemen...

Voorin de bak, waar niet alle voorbijkomende lichten van verkeer langskomt, was er weinig aan de hand. Kon haar zelfs daar op het blok vragen etc.

Heb nog geprobeerd om misschien wat drukte er uit te laten lopen door even aan de longe te doen, maar dat resulteerde alleen maar op spanning in het lopen en het is dat ze me niet omver trekt, maar anders was het liefst naar de uitgang van de bak gerend.

Baal er zo van, want voor de rest is ze zo enorm makkelijk, lief, blijft ondanks de spanning die ik in haar merk wel naar me luisteren en loopt wel met me mee, maar ze is zo niet op haar gemak met al die voorbij komende lichtjes.

Zou ik dit gewoon met haar moeten trainen? Kwestie van gewenning? Of zijn er nog handige tips die ik hiervoor kan gebruiken?
Kan natuurlijk niet zeggen of ze het ook doet onder het zadel nu :+ Maar op deze manier wil ik er niet eens op in het donker. Als ze aan de hand al niet genoeg vertrouwen heeft om met me langs die enge dingen te gaan, dan denk dat ze het ohz nog minder heeft...
Laatst bijgewerkt door Sieltjuh op 12-12-13 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:05

Ik denk dat het inderdaad om gewenning gaat en dat je het netjes aanpakt.

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:07

@katja kwa kleurtje matcht hij ook wel leuk met die van jou
@joyce ik herken het ook maar Asal doet het uit jaloezie als ik de minis in de wei zet moet ik langs de bak en daar doe ik haar altijd even los in na de training nou ze kan ze dan wel vermoorden als ik er met ze langs loop
@siel kan het niet gewoon dat ze nachtblind is? noem ook maar wat hebben sommige mensen ook als ze in het donker lopen, dat ze het daarom eng vind omdat ze het allemaal niet zo goed kan zien?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:08

Ik denk het ook. Afgelopen maandag was ze ook een stuk kalmer, maar toen was het sowieso minder koud en ook was dat landbouwmachine niet aan het brommen aan de overkant van de straat.
Denk dat ik het de komende weken gewoon mee blijf pakken op die manier en voor de rest niet te veel van dr vraag, behalve ontspanning. Tis immers niet dat ik kan rijden ofzo :+

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:10

joysjuh1987 schreef:
@siel kan het niet gewoon dat ze nachtblind is? noem ook maar wat hebben sommige mensen ook als ze in het donker lopen, dat ze het daarom eng vind omdat ze het allemaal niet zo goed kan zien?

Geen idee of dat bij paarden ook zo kan werken? Maar daar heb ik idd ook wel eens aan gedacht.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:11

Pff.. zit een stukje Hello, Goodbye te kijken, heftig stukje over vrouw met kanker...

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:15

ik kijk het zal me een rot zorg zijn, vind wel goed om mensen bewust te maken dat het leven voor sommigen niet zo van zelf sprekend is

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:17

Heb daarvan een aantal aflevering gezien, maar was er na een paar keer wel weer een beetje klaar mee :+