[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:14

:wave: :wave: ik zit weer fijn op school nog tot half 6 >;) :O

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:36

Ik vind de AV gewoon erg bijzonder maar vind andere paarden ook leuk!

Hier weer iets minder fijne dag.
Gister me eerste les gehad en ging heel slecht. Ik zal niet in detail treden maar ik moest geisha's staking/remmen heel apart oplossen. Niet zo vriendelijk zeg maar.. toen ik vandaag bij geisha was was ze de hele tijd lief tot op een gegeven moment probeerde ze te bijten, ik gaf dr een tik in dr zij en vanaf toen sloeg alles om. Proberen te steigeren, Constant kont omdraaien en oren plat in dr nek, bijten en zelfs(!!) Naar een ander paard slaan wat voorbij liep. Dit doet ze NOOIT. Ik weet echt niet wat er mis is.. ik ga er voorlopig niet op, dat weet ik wel. Ik wou dat ze kon praten.. we begrijpen elkaar nu niet anders zou ze niet zo doen. Heeft ze pijn? Is ze gefrustreerd? Is het dominantie? Of kan een paard echt zo doen om mij uit te testen of door te weinig buiten komen?

Ik weet het niet meer.. ;(

Sadira

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:40

Wat naar zeg :( Zo rottig soms dat ze niet kunnen praten he die dieren...
Wat deed je op het moment dat ze je probeerde te bijten?

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:50

Dat is niet leuk Kelly!

Ik denk zelf een combinatie van de dingen als ik het zo lees. Je had gisteren een les gehad waarin jij zelf het niet eens was met hoe je de dingen op moest lossen (niet begrijpt?), ik kan me zo voorstellen dat je paard jou dan ook niet begrijpt. Ik ken jouw paard natuurlijk niet, maar qua dominantie ik herken ik er wel iets in, Moyo kan ook behoorlijk boos worden als hij op z'n nummer wordt gezet. Heel lastig soms, maar wij maken wel graag duidelijke afspraken met hem dus daar moet je even doorheen. Veel naar buiten gaan vind ik zelf wel heel belangrijk voor een jong dier, dus ik denk zeker dat het misschien helpt als ze meer buiten komt. Maar misschien denk jij zelf wel iets anders hoor, ik kan natuurlijk vanaf hier niet beoordelen of ze pijn heeft.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:56

Als ze bijt op een speelse manier negeer ik het of draai me rug naar er toe.. en belonen als ze dan niks doet/lief is. Als ze zoals net iets gemeender bijt geef ik wel een tik, meestal in dr zij omdat ik niet gauw/graag op dr hoofd sla. Maar ik kon haar niet eens met 1 vinger aanraken of ze werd al link! Ja ik twijfel tussen 2 opties.. heel de dag buiten maar iets minder gunstig voor mij of 2 uurtjes buiten. Ik denk dat 2 uur geen zoden aan de dijk zet eerlijk gezegd.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:56

Eigenlijk moet ik het zo zeggen: als jij zelf niet achter de methode staat, hoe moet jouw paard dat dan wel zijn? Hoe kun je dan goed samenwerken, een team vormen?

Edit: lees je post nu, 2 uurtjes is inderdaad niet echt veel. Zou je ergens anders wel les mogen nemen van een externe persoon?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:58

Ja is zeker waar ! Alleen ik denk dat dit een methode is waar niet veel mensen achter staan.. lees; slaan/schoppen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:58

Ik zou dan inderdaad voor de hele dag buiten gaan :) Twee uur per dag vind ik best wel weinig, dan staan ze toch gauw 22 uur wel op stal. Ik zou me dan ook gaan vervelen, en dat creëert natuurlijk mogelijk ook vervelend gedrag.

Verder sluit ik me bij Ilona aan :) En als je je zelf niet fijn voelt bij een methode, NIET DOEN. Echt niet doen. Het is jouw paard en dan denk ik dat het belangrijk is om te zorgen dat ze wordt behandeld op een manier die bij jou past en waar jij je gelukkig bij voelt.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:04

Ja, jij haalt me de woorden uit de mond Eline. Als jij je er niet goed bij voelt dan zou ik lekker :evaw: zeggen.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:06

Ja precies.. heb ik ook gedaan maar was zo'n teleurstelling! Ben bang dat ik iets verziekt heb bij dr oid..

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:09

Maar hoe zit het bij jou op stal? Zijn er meerdere instructeurs of wat? Want van buitenaf mag er niemand komen toch? Ben je dan "veroordeeld" tot één bepaalde instructeur?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:16

We hebben er nog 1 en die kan ik wel proberen maar ik wil iemand die ervaring met arabieren heeft..

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:20

En naar een andere locatie reizen, is die mogelijkheid er wel? :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:32

Jep.. ben al hard bezig haha! Maar wil nu wel iets blijvends.. vind het jammer dat het bij stallen vaak OF..OF is!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:52

We hadden t laatst over tattoos, zie ik net Donna op tv, bij tattoo stories. Laat Karrimh op dr pols zetten, mooi :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:53

daar zit pas een verhaal achter, mooie Karrimh.. Wat toevallig dat ze ermee op tv was!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:55

He Kelly, lastig... op zich ben ik niet tegen straffen, maar het moet wel terecht zijn. Als je je er niet fijn bij voelt zal het voor je paardje al helemaal onduidelijk zijn.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:14

Ik ook hoor begrijp me niet verkeerd! Maar als ze niet wil lopen constant schoppen en achter elkaar heel snel slaan met de zweep op dr kont, belonen als ze dan loopt maar toch Hoe dan ook niet voorwaarts willen lopen, lijkt mij niet echt fijn..

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:16

@tamara vind een tattoo met een verhaal ook erg mooi
@kelly wat poedersuiker hoe het nu gaat op moment

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:17

En wat nou als ze niet loopt omdat ze pijn of ongemak heeft ipv dat ze gewoon niet luistert? -O- Dan straf je haar daar eigenlijk voor.

Nee, mijn manier zou het ook niet zijn en ik begrijp dat je je daar niet bij op je gemak voelt.

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:20

neej denk ook dat ze wel serieus ergens last van heeft, Asal is in begin ook wel wat zuur ma dies lui wand als we 5 min verder zijn dan denkt ze oliebol we stoppen niet laat ik ma goed me best doen dan stoppen we eerder

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:32

kellaxy schreef:
Ik vind de AV gewoon erg bijzonder maar vind andere paarden ook leuk!

Hier weer iets minder fijne dag.
Gister me eerste les gehad en ging heel slecht. Ik zal niet in detail treden maar ik moest geisha's staking/remmen heel apart oplossen. Niet zo vriendelijk zeg maar.. toen ik vandaag bij geisha was was ze de hele tijd lief tot op een gegeven moment probeerde ze te bijten, ik gaf dr een tik in dr zij en vanaf toen sloeg alles om. Proberen te steigeren, Constant kont omdraaien en oren plat in dr nek, bijten en zelfs(!!) Naar een ander paard slaan wat voorbij liep. Dit doet ze NOOIT. Ik weet echt niet wat er mis is.. ik ga er voorlopig niet op, dat weet ik wel. Ik wou dat ze kon praten.. we begrijpen elkaar nu niet anders zou ze niet zo doen. Heeft ze pijn? Is ze gefrustreerd? Is het dominantie? Of kan een paard echt zo doen om mij uit te testen of door te weinig buiten komen?

Ik weet het niet meer.. ;(

Gevoelige paarden zijn meestal niet gebaat bij straf, dat betekend niet dat je ze niet mag corrigeren maar dat hoeft niet speciaal op een harde manier, duidelijk en consequent is niet hetzelfde als straf en te hard aanpakken, dat kan heel goed omslaan in nukkigheid en tegendraads worden.
Ik denk dat je je daar eens in moet gaan verdiepen want intelligente paarden hoef je niet zo aan te pakken, jammer dat de instructrice daar weinig kaas van heeft gegeten.
Ik denk dat het een reactie is op je (ook voor haar beschouwd) oneerlijke manier van aanpak.
Een paard kan ook tegendruk geven (dat is instictmatig) , dus des te harder jij haar naar voren schopt, des te harder gaat ze er tegenin, sommige paarden zijn heel gevoelig voor tegendruk.
Niet zo dwingen en gewoon wat meer de tijd nemen zodat je kunt uitvinden wat wel werkt, zodat je niet tegenover elkaar komt te staan maar samen blijft werken.
Je kunt dat ook aan de longe oefenen en daarna erop en iemand erbij als ze dat goed doet.
En dat ze ook overtollige energie opbouwt maakt het allemaal nog heftiger natuurlijk.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:53

Bij Yusraa is even je stem verheffen vaak genoeg. Behalve als ze hengstig is en met name op het einde. Dan is het een vreselijke heks :+

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:53

set reageert al als ik alleen mijn wijsvinger opsteek :))

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:54

Nee precies.. echt, het stukje arabierenleer zou echt bij de opleidingen moeten zitten.. jullie zijn het er ook over eens dat lekker naar buiten wel als eerste een goede stap kan zijn..? Dan even 2 weken wennen en een vakantie en dan later weer oppakken.. ondertussen grondwerken etc. En vertrouwen terug winnen!