[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

katjen

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:12

kan volgend jaar als er nieuw hooi is wel vrachtwagen je kant op sturen . maar voor paar baaltje haal je er nog geen winst uit noordwijk is 303km hiervan dan

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:20

Zou je eens kunnen vragen of ze dat doen? Doen we nu met Brabant ook, vrachtwagen vol en dan komen ze het gratis brengen (dat zijn geloof ik 25 balen ofzo). Kan ik wel op stal regelen. Zou dan gaan om stro, hooi en evt voordroog!

katjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:35

stro kost hier ook bijna niks ik stond op stropellets maar ga weer terug op stro betaal voor vierkant baal €20 .maar kan wel is rond vragen of ik wat kan regelen voor je . vraag me overbuurman wel die weet altijd alles

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:36

barbaras schreef:
shamal, heb je ook gluurdagen bij jouw op stal? leuke peerdjes heb je staan hoor!

Je mag altijd langskomen hoor :j

Ik voer in de nacht afhankelijk van het paard en wat ie opkan tussen 10 en 15 kg per paard. Overdag grazen ze niet heel veel, ze zijn meestal aardig vol van de nacht :) moet ook wel, anders kan je niet het jaarrond gras houden op je land. Ik zie zoveel mensen die hun hooigifte aanpassen naar de hoeveelheid voer op het land, en dan heb je indd echt hectares nodig met zo'n groep :')

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:50

jeetje wat een prijzen joh, ik betaal hier 50 euro voor een groot pak hooi +/- 500 kg...daar doe ik ong 4 weken mee, hoop nu iets langer met een paard minder hier op stal maar heb mijn twijfels haha...

kunnen we niet een keer een gluurdag houden per provincie ofzo? Mijn stalletje is niets boeiends maar bij sommige hier klinkt het wel erg gaaf hoor....

Shamal, als ik de tijd heb kom ik een keer gluren bij je haha....

Adawi, heb je zulke grote boxen dan dat je een net in het midden kan hangen? Helaas zijn mijn stalletjes gewoon standaard 3 x 3...niet echt t allergrootst...

rijden jullie veel buiten met dit weer? ben echt moe van dit weer dus rij alleen met daglicht en niet meer in de avond na mijn werk...werken jullie trouwens wel? zoveel op bokt tsss/...

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:51

Per provincie? :') Wij zijn de enige in Zeeland (in dit topic), komen jullie met zn allen Djuun spotten _O-

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:53

Gezellig hoor :))

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:56

Hoop dat ik vanavond even kan meelezen hoor!
Even een eye-update over Princesa. Ze heeft zich gestoten dinsdagmiddag denk ik. Even in haar enthousiasme ofzo. Oog binnen een uur zo dik als een tennisbal met veel vocht. Meteen de DA gebeld en die zei dat ik het eerst gewoon moest koelen en kijken of ik geen scheurtjes zag. Dat was gelukkig niet het geval. Alleen gister was het hele oog wit. Bij mij complete paniek, dus de DA wat foto's geappt en die zei dat er nog steeds geen nood aan de man was en dat ik mocht gaan smeren met Cavasan zalf. Dat doe ik vandaag 6 keer per dag. Ben nu al drie keer heen en weer geweest vanaf m'n kantoor. Voor mijn gevoel gaat het wel al wat beter. Ze heeft haar oog nu open en de zwelling is sterk afgenomen. Morgen komt de DA voor zo'n test om te kijken of er echt niks beschadigd is. Met zo'n fluoriserend spulletje. Dus dokter Lilian gaat vandaag nog een paar keer zalven en dan hoop ik dat ze morgen al wat beter is.

Ze vindt zichzelf momenteel HEEL zielig. Als ik bij haar sta duwt ze haar neus onder m'n arm ongeveer m'n oksel in en die haalt ze er ook niet meer uit. Maar ik vind haar ook heel zielig dus misschien dat ik het wel een beetje voed..

Sorry voor de ego-post!!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:57

Sieltjuh schreef:
Per provincie? :') Wij zijn de enige in Zeeland (in dit topic), komen jullie met zn allen Djuun spotten _O-

Ik zit niet heeel.ver van zeeland:p

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:00

Even over de rassen-discussie, ik heb verschillende rassen gehad nu maar ben als een blok voor Setel als paard gevallen, ben er nu wel achter dat dat door het ras Arabier komt. Ik sluit niet uit dat er ooit nog een ander paardje komt (sowieso volgend jaar de kruising :+ ). Maar nu ik deze zomer voor de tweede keer als een blok ben gevallen voor een andere Arabische merrie denk ik dat de liefde voor deze paarden al heel diep zit. Als ik dat eerder had gemerkt (door eerder opnieuw te vallen voor een AV) had ik misschien een AV veulen gefokt ipv kruising.
Ik vind bijvoorbeeld Spaanse paarden, Akhal Tekes, Rocky's, IJslanders, allemaal heel gaaf maar heb zelf mijn hart verloren aan het karakter en eigenschappen van de Arab.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:04

Barcelano schreef:
Sieltjuh schreef:

Ik zit niet heeel.ver van zeeland:p

ik zit er ook erg vlakbij hoor haha, maar twee arabjes onder de bagger en een shet weet ik niet of dat nou zo leuk is....maar kijken mag altijd met een bakkie leut

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:07

barbaras, ik heb een inloopstal. De stal waar het hooinet hangt is ongeveer 5 bij 3.5 denk ik. En dan zit daar nog een luifel van zo'n 2 meter aan. Genoeg om dus om het net heen te lopen.

Eh ja, werken.....

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:07

set_elkol schreef:
Even over de rassen-discussie, ik heb verschillende rassen gehad nu maar ben als een blok voor Setel als paard gevallen, ben er nu wel achter dat dat door het ras Arabier komt. Ik sluit niet uit dat er ooit nog een ander paardje komt (sowieso volgend jaar de kruising :+ ). Maar nu ik deze zomer voor de tweede keer als een blok ben gevallen voor een andere Arabische merrie denk ik dat de liefde voor deze paarden al heel diep zit. Als ik dat eerder had gemerkt (door eerder opnieuw te vallen voor een AV) had ik misschien een AV veulen gefokt ipv kruising.
Ik vind bijvoorbeeld Spaanse paarden, Akhal Tekes, Rocky's, IJslanders, allemaal heel gaaf maar heb zelf mijn hart verloren aan het karakter en eigenschappen van de Arab.

mag ik vragen waarom je met een rocky hebt gedekt?

Ik vindt veel paarden ook gewoon echt niet leuk, heb niets met van die grote joekels als kwpn trakhener, maar ook niets met tinkers, haflingers, ijslanders enz...sorry als ik iemand beledig...
Moet wel zeggen dat als ik weer eens aan t lessen ben en al die quarters voorbij zie komen dat ook wel gaaf vindt, dikbillen met grote kaken, maar voornamelijk ook omdat Nadyn zo hoog opgooit zowel in draf als galop en mijn ruggetje niet echt geweldig is.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:08

set_elkol schreef:
Ik heb voor deze combi gekozen omdat ik een paardje wil fokken voor endurance/recreatie die cool in de kop is, groot uithoudingsvermogen en sterk gestel. Nuchter en aanhankelijk, harde werker. Dat kan met een Arabier ook maar zo probeer ik het beste uit beide rassen te halen. Daarnaast ben ik trouwens dol op goede kruisingen, ik heb dan ook allerlei hengsten overwogen. Ik wil ooit nog wel een volbloed met haar fokken

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:09

Ik ben ook helemaal fan van de fijngevoeligheid van het AV, dit zag ik trouwens ook in Darmorah, hoewel er hier vaak geroepen wordt dat halfbloedjes toch niet het zelfde is :Y) Het punt was toen wij Darmoor hadden, dat ik juist haar fijngevoeligheid en zachtheid niet in andere paarden terug kon vinden en het eigenlijk niet echt zag zitten om na Dar nog een ander paard te nemen omdat ik eigen de meeste zo lomp vond :o Tot ik in 2008 bij double b arabians terecht kwam voor een gezeligheidsbezoekje en allemaal Darmorah's in de stallen vond, daarom besloten om na Dar voor een AV te kijken. Moest eerst Ersiel overhalen, maar nadat zij 'n keer naar 'n show was geweest, was ze ook overstag :P
Maar ik denk ook niet dat Ersiel bedoelt met haar discussie dat je wel of niet helemaal moet gaan voor een bepaald ras, maar dat er soms wel een beetje verwaand/arrogant wordt gedaan over het AV, alsof de rest te min is :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:10

ja ik snap Siewl helemaal hoor :j er wordt zeker gedaan alsof de Arab superieur is en die hele sfeer binnen de Arabierenwereld is ook niet mijn ding.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:21

Niet alle halfbloedjes hebben dat hetzelfde, nee, Letiets :) Maar sommigen zeker wel. Ik heb ook een 3/4 arabier gekend die dat ook zeker wel had :j

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:21

owja, wat de rassen en eigenschappen betreft, daar zijn verschillende meningen over, maar ook veelal doordat we elkaar misschien niet helemaal goed begrijpen. Dus even zoals ik het zie :)

een echte roodharige heeft meestal een lichte huid en sproeten. Maar er zijn ook mensen met een andere haarkleur die ook een lichte huid en sproeten hebben.

Kenmerken die bij een bepaalde haarkleur horen, hoeven niet uitzonderlijk bij die haarkleur te horen. Echter is het hebben van die eigenschappen bij andere kleuren vaker individueel dan kleurgebonden.

vervang bepaalde woorden door arabieren, spiegelen, confronteren, andere rassen, dan begrijp je dat ik niet zeg dat alleen arabieren dat doen :)

maar goed, dat is mijn mening, gebaseerd op bijna 30 jaar paarden-ervaring in verschillende takken waarbij ik tientallen arabieren en zeker 150 verschillende andere rassen en kruisingen in handen gehad heb.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:23

Dat wordt niet alleen binnen.het av.wereldje.gedaan.
Vaak denken mensen.juist te min over dit ras....
Juist.omdat ze die fijn gevoeligheid niet snappen...
Daarom hebben ze ook vooroordelen gecreerd als je dat zo kan.noemen want.feit is wel dat men die anders met ze omgaan dus de keerzijde van een av ziet;)

katjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:38

helemaal met jullie eens .
sinds we het over kijkdagjes hadden.
mischien leuk van zomer dagje duitsland doen .
ik heb dan ook 4 kleine troetelbieren lopen .
een is natuurlijk een mini mo .

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:46

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:13

katjen schreef:
helemaal met jullie eens .
sinds we het over kijkdagjes hadden.
mischien leuk van zomer dagje duitsland doen .
ik heb dan ook 4 kleine troetelbieren lopen .
een is natuurlijk een mini mo .

Haha ik kom wel hoor :D

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:21

Zo, traag internet... bijna een uur geleden probeerde ik nog te plaatsen:

iedereen doet zijn/haar eigen ervaringen op en iedereen vormt zijn/haar eigen mening, en die staan soms loodrecht tegenover elkaar.
Ik vind niet dat dat ter discussie moet staan, dat moet je ook niet willen (zo zijn de meeste oorlogen ook ontstaan btw :P )

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:23

zodra internet weer echt door gaat laden ga ik foto's kijken. helaas doet ie dat nu nog niet. maar plaatsen van berichten duurt geen 20 minuten meer, dus we gaan vooruit :j

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:37

Pff... wat gaan jullie weer hard hier! :D

Nog even over de reactie van Eline op Joyce: mijn verbazing sloeg puur op de foto's van Mish op dat moment. De foto's die Ylona hier plaatste passen namelijk heel goed bij het beeld dat ik heb van een paard die die hoeveelheid ruwvoer krijgt. Ik vind de dames er een stuk beter uit zien dan van het voorjaar en dan doel ik niet alleen op de merries die toen een veulen aan de voet hadden, maar ook Pheodora toont nu veel meer body dan toen. Ook de foto's van Khayrat geven een heel ander beeld dan op de show in 2012, dus ik kan alleen maar zeggen: +:)+ +:)+ +:)+ Hopelijk vinden de dames een leuk huisje en krijgt Mish ook spoedig de body van een echte westernarab! :))

Ik heb niet specifiek iets met merries, hengsten of ruinen. De keuze om te ruinen was gewoon gebaseerd op het feit dat wij onze mannen niet in de dekdienst zien gaan en Moyo er gewoon gefrustreerd van werd. Van Asi haar hengstigheid merk je op zich niet heel veel, maar op z'n tijd heeft ze weleens zo'n bui, dan is het drammen, drammen drammen en niet willen opgeven }>

Wat een verschil qua prijs van de balen! M'n vader verkoopt ook weleens een vracht balen en weet wel dat er best veel werk aan zit, vooral als de bestemming niet naast de deur is. Je moet ze toch opladen, erheen rijden, daar er weer af halen met de shovel en netjes neerzetten. De werkuren moeten toch ook betaald worden...

Gelukkig lijkt de zalf iets te helpen Lilian, hopelijk heeft ze er geen blijvende schade aan opgelopen!

Ik ga je topic bekijken Annika!

Ik denk dat jij het goed verwoordt Ylona wat betreft de AV!