[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 05:02

<3 Moush is echt zo leuk! <3
Ben echt fan van hem.
Met dat hele vele wit, daar hou ik van.
Vond hem al gelijk leuk toen ik hem voor het eerst zag op de foto's :D
Hier toch echt eens een av altijd een av.
Vind andere rassen ook mooi hoor,maar de av geeft mij die speciale kriebel
In bed tja toch echt mijn 2 chihuahua's, heerlijke kruikjes haha

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 05:05

ShamalArabs schreef:
Ja dat indd!

vorige keer toen ie een hele stapel in zijn voorpluk had was ik 3 avonden bezig hem te ontklitten :') en hij haat het echt als ik zijn voorpluk uit elkaar ga trekken... God, ik heb wel 6 of 7 van die bollen eruit gehaald toen. En bij mawiyah heb ik eens 's avonds haar baard moeten knippen omdat ie volhing. Gelukkig is het winter en zijn er steeds minder bollen (of ze raken op door die 2 :j ). Alvaro toen had er ook een handje van, ook zijn voorpluk en zijn oorharen :j

_O- dat zou het zijn ze raken op!!

BarbaraNova

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:20

het spijt me dan ook heel erg maar ik ben volledig AV verslaafd....vindt andere paarden ook "leuk" natuurlijk maar de voornamelijk Russisch gefokte Arabier is toch echt mijn favoriet aller tijden. Dus ja ik ben ook zo 'n vreselijk Av mens haha...

Maar ben ook gek op mijn shettie hoor...maar moet echt verliefd worden op een paard....net als mijn vent, groot, donker haar en blauwe ogen...dan wordt ik niet verliefd op een blond iel mannetje...ken der ook niks aan doen...

Gaan jullie creatief zijn met die plaatjes van de paardjes met kerstsfeer, leuk man!

katjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:22

ik moet ook eerlijk zeggen dat ik meer met arabieren heb .maar heb tijd de kwpner van me instructriese op wedstrijd gereden en moet zeggen was echt leuk beest . verder heb ik een tijd in nl paarden beleerd waardoor ik van alles onder me kont heb gehad. me coolste was een shire merrie van.1,92 was ook een super lief mee werkende merrie zelf later nog is een b wedstrijd mee gestart met winst .zo trots op die buffel. en verder heb ik naast arabieren nog wel een lichte zwakte voor friezen compleet ander type als arb maar die hebben voor mij ook wat . en zelf heb ik al jaren no nonsense een kruizing arbxkwpn daar rij ik me wedstrijden mee door blessure 2jaar eruit geweest maar van voorjaar gaan.we weer poging doen hij is alleen wel wat groot voor half arb hij is 1,68

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:49

ShamalArabs schreef:
Bonjoy schreef:
Leuk hoor Ylona, maar jullie voeren nog niets bij op het moment?

Nog niet :)

Uhm, buiten bedoel je neem ik aan? want binnen hebben ze altijd onbeperkt hooi en brokjes (die niet onbeperkt trouwens) natuurlijk.

Vind het wel wat karig als ik die paar sprietjes gras en modder zie. Helemaal met het koude weer, ze moeten overdag ook het motortje aan de gang houden?

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:53

Ik ben gek op Arabieren maar vind een PRE, Welsh Cob of Paint ook ontzettend mooi! :) En ik hou van aparte kleurtjes.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:06

Jullie gaan hard! :P

Wat vervelend van Ses, gaat het alweer wat beter? Fijn dat de binnenbak iig weer bruikbaar is :)

Mooi compliment voor Remoyo! Kan me voorstellen dat je dan even errug trots bent :)

Wat een heerlijke ijsfoto! Ik mis hier echt zooo een mooie omgeving om te wandelen..

ik las op fb dat Dayem zn oog helemaal goed is *\o/*

Mo weer hartstikke braaf :)
Storingen heeft iedereen wel eens denk, maar gaat om het hele plaatje :j

Voor mij is er ook geen ander ras dan de AV (hoewel ik pre ook errig gaaf vind, maar die hebben toch ook weer soortgelijk karakter). Ik heb mn Welsh verkocht omdat ik het karakter van de av miste.. Welsh was toch een stuk onafhankelijker. Ik weet ook elke dag nog waar ik die keuze voor heb gemaakt want Nas doet 90% puur omdat ze me vertrouwt en Umoyax...Umoyax is mn soulmate.
Biscuit heeft me heel erg veel geleerd, dat absoluut. Maar die band fie je krijgt met een AV, dat heb ik met hem nooit ook maar een beetje gehad.
En op 2 tuigers na waren al mn lievelingen vroeger op de manege al nrps of av. De haflingers etc heb ik nooit wat mee gekund :')
Heb ook ooit nog kort een Fries gereden maar dat ding vertrouwde ik voor geen meter, waren gewoon geen combinatie, ben toen gauw weer terug gegaan naar de arabs :=

Ik vind andere paarden best leuk hoor, zo is het niet en zeker uiterlijk zijn er veel rassen die ik kan waarderen. Maar uiteindelijk is er voor mij maar 1 ras...de av <3

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:14

grappig, kennissen van ons fokken Welsh cobs, vindt die hengsten ook geweldig gaaf hoor...

ben sowieso ook meer een hengsten mens als een merrie mens...hebben jullie dat ook voorkeur voor geslacht?

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:21

Hmmmm nee eigenlijk niet, ik val echt voor het paard.
Maar zou een hengst wel altijd laten castreren.
Al hoe wel mijn amha Spes nog steeds hengst is :+

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:21

Sorry hoor Joyce :+ maar toen ik een paar weken terug in de wei liep was het in het begin inderdaad modderig, het tweede deel redelijk kaalgegeten, en stond er op een groot deel van de rest (vooral in de hoek achterin) nog echt veel en op sommige plekken zelfs nog hoog gras waar ze prima nog van konden eten. De foto's zijn allemaal in dat eerste deel van de wei gemaakt.
Ik ben echt wel kritisch over waar m'n paardje staat, maar ik had zelf persoonlijk 2 weken terug niet het idee dat ze toen gras tekort kwam, d'r stond echt nog veel. Nu de laatste dagen begint het zo te zien inderdaad aan de karige kant te raken omdat het niet meer aangroeit. En hey, weet je wat? De balen voor op het land zijn al besteld en worden er ergens max in de loop van komende week opgegooid ;)

Maar als jij deze foto's ziet, zie jij dan magere paarden?
Moush bijvoorbeeld? http://www.shamalarabians.nl/images/nak ... moush1.JPG
Of Khayrat hier? http://www.shamalarabians.nl/images/nak ... t/rat2.JPG
Of de paarden in dit topic? [ITP] 3... 2... 1... Stampede!

Als ik dit zie heb ik persoonlijk gewoon niet het idee dat het nodig is om me zorgen te maken :)

Ik had trouwens nooit gedacht dat ik zo me met 1 ras verbonden zou kunnen voelen eigenlijk. Ik heb altijd al wat met arabjes gehad hoor, maar ik vond andere paarden ook hartstikke leuk. Maar ik moet wel zeggen, nu ik die gevoeligheid van deze paardjes gewend ben vind ik het wel moeilijk soms om met dat lompe van andere paarden om te gaan :') hoe leuk ze verder ook zijn. Vind het karakter van arabs gewoon geweldig.

Ik ben voor een eigen paard wel heel bewust voor een merrie gegaan, maar ik heb niet specifiek meer met merries in het algemeen. Ik vond een hengst te ingewikkeld om te houden en daar heb ik te weinig ervaring mee vind ik zelf, en ik vind het leuk om de eventuele optie te hebben om er ooit mee te kunnen fokken ofzo, dus een ruin ook liever niet. Dus voor mij een merrie. Maar qua karakter ofzo heb ik geen voorkeur.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:25

Ik heb meer met hengsten/ruinen dan met merries op dit moment. Kan best zijn dat ik ineens om sla als ik een leuke merrie tegen kom hoor, maar op dit moment heb ik gewoon meer met een hengst of ruin.

Ik vind AVs erg leuk, maar als Noah met pensioen gaat wil ik toch kijken voor iets groters van rond de 1.65/1.70 :D ras kijk ik niet naar, ik moet het paard leuk vinden en het moet klikken met elkaar. En aansluiten op mijn wensen, wil graag hoog de spring/eventing sport in en Nootje is daar gewoon te klein en te koppig voor.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:28

Ben altijd wel een merrie mens geweest, maar Djuun is af en toe zo'n echt merrie-tuttebol dat zij als ruin misschien iets makkelijker was geweest :+ Niet dat het een lastpak is hoor, maar af en toe gewoon 'n zeikerd, vnl naar andere paarden :=

Wat is de voedingswaarde nu in het gras?

Djuun staat nog steeds bij uitgelicht _O-

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:30

Gaat lekker met uitgelicht, ik zie het alweer :+
Amanda, die normaal uitgelicht doet, is heel naar ten val gekomen had ik gehoord en iemand anders heeft uitgelicht overgenomen, maar die doet dat voor het eerst :) dus kan me voorstellen dat er wat fout is gegaan.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:33

Ik ben denk ik meer een hengstenmens maar heb met merries ook geen probleem. Nas is wel echt een meisje maar gelukkig geen pismerrie en ook met andere merries heb ik altjjd goed door 1 deur gekund. :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:47

Letizia schreef:
Ben altijd wel een merrie mens geweest, maar Djuun is af en toe zo'n echt merrie-tuttebol dat zij als ruin misschien iets makkelijker was geweest :+ Niet dat het een lastpak is hoor, maar af en toe gewoon 'n zeikerd, vnl naar andere paarden :=

Wat is de voedingswaarde nu in het gras?

Djuun staat nog steeds bij uitgelicht _O-

Ligt aan je grasmengsel. In de zomer wordt het steeds minder, maar als het stopt met groeien bouwt het op, het bevat de meeste voedingswaarde vlak voor het groeien maar dan ook de meeste fructaan (daarom is bijvoeren voor het groeit en tijdens het groeien heel belangrijk zodat je de fructaaninname beperkt). Ik heb grasmengsel gericht op jaarrond beweiding wat goed resistent is tegen vorst en vocht.

Voor ik ga bijvoeren moet het bij voorkeur zo karig mogelijk zijn, als het gras te lang is in de winter nog, dan loop je grote kans op sneeuwschimmel in het gras, dan is het in het voorjaar redelijk onbruikbaar. Daarom gebruiken we het reserve stuk ook pas tegen begin van de zomer, die gaat vaak nog net te lang de vorst en sneeuw in.

Als het hooiverbruik omhoog gaat op stal is het tijd om bij te voeren op het land, dat was eind vorige week dus heb ik maandag besteld bij de leverancier. Ik heb een vrij specifieke bestelling dit jaar, dus hij had even meer tijd nodig maar laat het niet langer duren dan 10 werkdagen ;)

Ik vind merrie's gewoon lekker makkelijk :j maar als ik goed opgevoede hengsten heb, dan liever hengsten :)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:06

ik voer overdag op de wei ook geen hooi hoor, ze gaan rond half vier naar binnen en kunnen hooi eten tot de volgende dag negen uur weer naar buiten. Met die slowfeeders hebben ze 50 kg tot hun beschikking dus ze mogen best een paar uur uitbuiken.

Staan jullie paardjes ook op onbeperkt hooi? zo ja hoeveel krijgen die weg per dag?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:06

shamal, heb je ook gluurdagen bij jouw op stal? leuke peerdjes heb je staan hoor!

katjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:20

ik heb meer met me hengsten hoewel ik mega gek ben van me merrie senna maar die is dan kwa karakter weer net als me hengsten. hier staan op moment helemaal niet op land omdat het gewoon weg een blubber bende word , hier staan ze in de rijbak/paddock hopelijk volgend jaar een extra paddock erbij tehebben .zodat ze overdag wat langer buiten kunnen blijven moet nu steeds wisselen.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:21

Mijn eigen paard zal altijd een AV blijven maar heb in Italie ook verschillende rassen beleerd en toen is mijn hart ook gevallen voor paints. Wat een fantastische dieren! En qua geslacht, voor mij echt geen merrie, daar kan ik me mateloos aan irriteren soms haha.

Barbaras, Dayem kreeg onbeperkt gedorst hooi maar dat begon mijn studentenportemonnee niet zo leuk meer te vinden aangezien ik hier €80 betaal voor een baal van 300 kg. Die was op een gegeven moment al na 2,5 week bijna op... Hij krijgt nu zo'n 10 kg per dag uit slowfeeders waar die flink z'n best voor moet doen :)

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:25

In de winter staan ze bij mij in de paddock met inloopstal.
Ze krijgen dan s'morgens en s'avonds hooi. Wanneer ik thuis ben krijgen ze nog een voerbeurt tussendoor.

Voorheen wist ik precies hoeveel hooi ze nodig hadden, zodat ze mooi op gewicht bleven. Maarja, dat was een mini shet met ijslander.
Nu met mijn shet en AV ben ik nog even aan het kijken hoeveel ze nodig hebben. Maar ze hebben regelmatig nog wat "hangen", dus honger hebben ze niet ;)

Bij mij hangt er midden in de stal aan de balk een hooinet. Deze bungelt dus ook nog eens alle kanten op. Lekker tijdverdrijf, al hangt deze wel vrij laag. Houd er niet van als ze echt uit de lucht moeten eten als een giraf.

katjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:29

jeetje Nicky wat een prijs voor baaltje hooi

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:33

T is echt te gek voor woorden.... Voor de kerst komt er een levering vanuit Brabant. €75 voor een baal van 500/600 kilo. Ff wat normalere prijs :=

katjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:38

ja dat is voor nl idd iets normaler ik betaalde toen de tijd geloof ik €55 voor kuilbalen van +/-500 kg.
Maar dat is ook alweer 2 jaar terug .
Nu betaal ik €25 per baal 500kg worden zo nog voor gebracht ook.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:41

Kan je er niet een paar langs brengen? :))

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:48

Tot nu toe zelf 2 hengsten.gehad en.een.merrie.
Plus met.div andere hengsten in aamraking geweest.
Mirka was.een prinses op de erwt;)
Vind hengsten dus fijner...Duurde ffe hoor voor Mirka minder drakerig werd.
Heb haar dezelfde cursus gegeven als me.hengsten:D