Western Arabieren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

canisia

Re: Western Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 15:05

@Luominen, Mijn 'Lady Shamit' gaat op vaders kant terug naar Shamit uit Kadour x Malyma, welke beide vanuit Abdullah -> Patron komen. Haar moeder, Amurath Atina komt uit Abrahim x Nasaya, waarvan Abrahim ook weer vanuit Abdullah komt.

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 19:37

Bimmetje schreef:
Hey yil leuk dat je even kont buurten hier ;)

Ja ik ging van te voren longeren voor ik erop ging en toen viel mijn oog direct op het zadel wat helemaal niet op de rug rust tijdens het lopen en echt klappert van achter. Dus ik denk dat nada uit haar zadelis gegroeid. Ze is namelijk een stukkie breder geworden van voor en ja ik heb een equiflex dus een flexibele boom, maar hey dat flexibele houd natuurlijk ook een keer op! Boommaat is semi dus misschien moet ik over naar een full boom.
Dat wil ik dus even goed gecheckt hebben.
Kijk als dit dus het probleem is, dan is het logisch dat mijn gevoelige dame daarop reageerd. Vooral met op en afstappen, want dan ligt de grootste druk op de schoft en schouder.
Ik heb dit voorheen nooit opgemerkt, ik longeer nooit! En ik heb ook nooit het idee gehad dat het voor te strak lag toen ik erop zat.. :o

Dus ik wil dit nu eerst even goed gecontroleerd hebben.

had net hetzelfde met mijn ruin en deed ook heel raar en protesteerde ook, en nadien full quarter, zowel moeder als shameless hebben een full quarter, suzanne en karel zeiden maar neen dat zadel ga te breed zijn, nene past heel goed!

mvg Glenn

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:16

Ja ik denk ook echt dat ik mijn geliefde zadeltje moet gaan verkopen.
Vandaag weer gelongeerd en nog eens extra gevoeld.
Maar ik denk echt dat het te strak ligt. (denk ik)!

Heb al oproepje gedaan of ik van iemand een full quarter zadel mag passen op nada.
Dan zie ik zelf het verschil.

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:33

en bij je trainer waar je werkt, daar hebben ze toch normaal full quarter bij de meester quarters standaard maat dus bij de bobs enzo?

Mvg Glenn, door de training verbreden Arabiertjes en met ouders worden zowiezo al, dan krijgen we gespierde arabjes lol

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:37

Zij heeft 1 bobs zadel waar ze mee traint en deze ligt echt helemaal bar slecht op nada. :o
Vanaf het begin af aan al. Ligt op de meeste paarden wel goed trouwens, maar niet op die arab van mij ;)

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 23:05

Wel heerlijk als dat een oplossing zou zijn.. een ander zadel.
Ik was helemaal blij met Evelien!
Ik dacht ook dat Zig een bredere boom nodig had.. maar wat blijkt, ik had een rechtere boom nodig.

Evelien had voor mij 2 zadels met in de boom een mm verschil.. de ene lag goed en de ander klapperde.. ik was stom verbaasd over hoeveel een mm verschil kan maken..

Spannend daar in Frankrijk! veel succes!

Met Zig gaat het nu al een paar keer weer onwijs goed en heb vandaag al een mooie volte mogen galopperen dus ik ben helemaal happy!!

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:41

Raalte is erg ver voor ons, anders hadden we graag meegedaan ;-) Gladdys is namelijk (nog steeds) ingeschreven bij het AVS, omwille van de premiekeuring. Volgend jaar proberen we een hoger resultaat te behalen dan in 2013 (derde premie).

Bimmetje: Woohooo! *\o/* Soms moeten ze ook gewoon wat tijd krijgen, en top dat ze ook weer vertrouwen in jou heeft! Komt goed. Ik heb trouwens voor mijn ruin een Continental Equiflex (Short Reiner) - FQ en die ligt als een huis. Oss ligt 1,5 uur van hier, anders had je gerust mijn FQ wel eens mogen passen. Gladdys heeft een Circle Y, een SQ.

Yildiz: Veel plezier in Frankrijk (als je op vakantie bent, toch, haha).

Canisia: Ze is gaaf! Heel leuke merrie.

Vandaag heeft Gladdys haar best gedaan op show. We deden mee voor de ervaring want er moet nog enorm veel getraind worden om volgend jaar (hopelijk) succesvol wedstrijden te kunnen starten. We deden mee aan Reining, Western Pleasure en Horsemanship. Die laatste heb ik niet meer meegedaan omdat ze echt op en top heeft gepresteerd en dat wilde ik zeker niet jynxen *D Gladdys had namelijk erg veel schrik van andere paarden, dus het losrijden zou heel spannend worden. Wanneer ik ze een half jaar geleden trainde op de ranch tussen andere paarden, drukte ze radicaal op de rem bij de aanwezigheid van kruisende of passerende paarden. En hoewel het erg zigzaggen was vandaag, keek ze niet eens op. Echt super! _/-\o_ Bij de reining behaalde ze een derde plaats met een lage score: veel penalties op de mislukte lead change van links naar rechts.

We hadden nog nooit deelgenomen aan een pleasure proef, maar daar sleepte ze eventjes de derde plaats in de wacht van de negen deelnemers. Zit zelf als een aardappelzak, haha, en helemaal niet zo net als de Pleasure-ruiters, maar wat liep Gladdys goed, zeg, wow. Als er foto’s van te vinden zijn, plaats ik ze hier. Ik heb wel enkele screenshots van onze stopjes. Daar was ze ook niet op voorbereid, thuis graven ze zich in wanneer ze stoppen in onze bodem ipv. dat ze erover schuiven. Ik heb dus zeker geen gas gegeven tijdens de rundown want G is een diepe stopper, en zat nu al bijna op haar achterwerk. Ze moest zich vaak recupereren.

Afbeelding

Afbeelding

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:12

YildizArabs schreef:
Benieuwd hoe Cyann het gaat doen! En dat met twee paarden dit keer. Lijkt me ook zo leuk om je kind te supporteren.
Rij je zelf nog wel eens of alleen op de wilde hengst?

Reken maar dat dat ontzettend leuk is Yildiz, dat is pas echt genieten aan de zijlijn! Hierdoor cijfer ik mezelf heel graag weg. Fantastisch.

Op June rij ik nu zelden. Ik zie dat Cyann nu heel veel zelf voelt en met rijden steeds minder vaak mijn hulp nodig heeft. Ivm het NK staat Cyann nu op de eerste plaats qua training. Heel soms stap ik er nog wel eens op, maar dan is dat meer om ff te voelen als we tegen een probleempje aanlopen, zodat ik weet hoe ze dat kan oplossing en ik de juiste aanwijzingen kan geven. Ik geef haar nu zoveel mogelijk zelf les, de aan de hand onderdelen en de langzame onderdelen. Lekker makkelijk, geen reistijd en belasting voor het hele gezin.
Cyann voelt heel goed wat er onder haar gebeurd, eerlijk gezegd volgens mij nu beter dan ik lijkt wel. Omdat we hier nu zo druk mee zijn, staat reining even op een laag pitje. Even helemaal terug naar basis, zowel paard als ruiter. Verzameling verzameling en nog eens verzameling met als doel zo lang mogelijk weinig teugelcontact, correcte en kleine rustige hulpen en rustige correctie om stress (bij June) te voorkomen. Dus ja....daar hoort reining dan even nog niet tussen. Dat blijft immers het ultieme doel, maar dat is wel zo moeilijk als je het goed wil doen, zoals het bedoeld is. Eerst maar eens bovenstaande op de rit hebben.
Grappig is wel dat de turn bij de Showmanship ook weer een goede voorbereiding is om het pivot been te laten staan bij de reining. En eindelijk lukt het June een hele turn te maken zonder haar pivot been naar buiten toe te verplaatsen. Eindelijk stapt ze ook achter "gewoon" over haar andere been heen.

We doen alles een beetje spelenderwijs, maar wel met techniek en dus met goed nadenken. Zo laten we June ook meedenken en *\o/* het werkt. En komt de verzameling ten goede. Zo lekker om dat vanaf de grond te kunnen zien. We zijn begonnen met tig balken als een mikado op de grond te gooien. June lange teugel en zoek het maar uit met een geschikt pad te zoeken.....yep June denkt na.
Ander voorbeeld.....veel balken als een lange rechte lijn neerleggen....en dan slalommen er over heen. En ja....June merkte met hulp van Cyann, dat het minder moeite kost als je het been dat het dichtste bij de balk is als eerste op tilt om erover heen te gaan bij een zo goed als rechte lijn.
Dit zelfde hebben we vervolgens in galop gedaan met daarbij een wissel, zodat weer het been eroverheen kon dat het dichtste bij was bij de balk. Dit lukte Cyann niet meteen. Vervolgens ben ik er toen op gegaan om te voelen waar het aan lag. Was het June of Cyann? Cyann gaf haar hulp blijkbaar te streng. Mij lukte het gewoon op mijn crocs :D . Daarna lukte het Cyann ook, omdat ik haar toen exact kon vertellen waar de miscommunicatie zat :Y). En op deze manier spelen we wat af, waarbij we erop letten dat June niet hyperdepiep wordt. Cyann moet "gewoon" heel erg in Slow Motion doen en denken. Wachten op reactie van June. En zolang het van June geen "Ja maar" oplevert is dat voor mij een teken dat June aan het meedenken is. Liever een relaxte overgang die net ff wat langer duurt, dan een snelle overgang en ze uit elkaar valt.
Ook doen we galopbalken....eerst ruim en steeds dichter bij elkaar, dus meer verzameling nodig en rust....Cyann durft nu ook een lange teugel te geven als hulp voor June...dat scheelt al enorm! Gaat echt lekker die twee. En tussendoor pakken we dan lange stukken langs de wand hopende op constante verzameling aan lange teugel.......lastig!!! June pakt graag veel tempo op de voorhand.

Hiernaast rij ik zo nu en dan Meneer de hengst. Scarlet heeft nu ff vakantie. De nieuwe dingen bij de jonge paarden in het zadel leer ik ze eerst zelf, zodat ik meteen eventueel commentaar in de kiem kan smoren. En desnoods een gevecht kan aan gaan waarvan ik zeker weet dat ik niet op zal geven. En mocht Cyann het dan tegenkomen, dan kan ik meteen vertellen hoe ze dat bij dat paard moet aanpakken, zonder dat het een bokkende rodeo wordt dat ze wellicht verliest. En gelukkig krijgt ze steeds meer lef, waardoor ze dat aandurft als ze ermee verrast wordt. En wauw wat is ze dan trots op zichzelf :j Love it!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:26

@ jes, idd hier had ik ook Full quarter boomzadels, maar het ene full zadel is het andere niet. Ligt echt aan het merk. Te vergelijken bij mensen kleding XL is van verschillende merken ook nooit hetzelfde.

@ luominen mooie oefening met toch een mooi resultaat! En de stop foto's zijn mooi, mooie houding heeft ie zeg.....mooi rond, geen plank. En ach wat is een lage score....dat heb je al gauw als een wissel niet lukt. Penalties zijn er om weg te poetsen, als je die weg denkt en het valt dan mee, mag je super trots zijn. En met zulke stops *\o/*. Het heeft zo zijn voordeel een zware bodem om te trainen ;). De rede waarom reiners de bodem graag willen voelen op wedstrijd. Kan het paard ook zijn balans zoeken, zonder zijn kont te branden :P

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:37

Yes i know nancy. Dus ik krijg van de week dan ook verschillende zadels om te passen. :)

Luominen dat ziet er al goed uit. En mooi leer moment op wedstrijd. Heel verstandig om op tijd te stoppen goed is goed!

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:27

Luominen schreef:
Raalte is erg ver voor ons, anders hadden we graag meegedaan ;-) Gladdys is namelijk (nog steeds) ingeschreven bij het AVS, omwille van de premiekeuring. Volgend jaar proberen we een hoger resultaat te behalen dan in 2013 (derde premie).

Bimmetje: Woohooo! *\o/* Soms moeten ze ook gewoon wat tijd krijgen, en top dat ze ook weer vertrouwen in jou heeft! Komt goed. Ik heb trouwens voor mijn ruin een Continental Equiflex (Short Reiner) - FQ en die ligt als een huis. Oss ligt 1,5 uur van hier, anders had je gerust mijn FQ wel eens mogen passen. Gladdys heeft een Circle Y, een SQ.

Yildiz: Veel plezier in Frankrijk (als je op vakantie bent, toch, haha).

Canisia: Ze is gaaf! Heel leuke merrie.

Vandaag heeft Gladdys haar best gedaan op show. We deden mee voor de ervaring want er moet nog enorm veel getraind worden om volgend jaar (hopelijk) succesvol wedstrijden te kunnen starten. We deden mee aan Reining, Western Pleasure en Horsemanship. Die laatste heb ik niet meer meegedaan omdat ze echt op en top heeft gepresteerd en dat wilde ik zeker niet jynxen *D Gladdys had namelijk erg veel schrik van andere paarden, dus het losrijden zou heel spannend worden. Wanneer ik ze een half jaar geleden trainde op de ranch tussen andere paarden, drukte ze radicaal op de rem bij de aanwezigheid van kruisende of passerende paarden. En hoewel het erg zigzaggen was vandaag, keek ze niet eens op. Echt super! _/-\o_ Bij de reining behaalde ze een derde plaats met een lage score: veel penalties op de mislukte lead change van links naar rechts.

We hadden nog nooit deelgenomen aan een pleasure proef, maar daar sleepte ze eventjes de derde plaats in de wacht van de negen deelnemers. Zit zelf als een aardappelzak, haha, en helemaal niet zo net als de Pleasure-ruiters, maar wat liep Gladdys goed, zeg, wow. Als er foto’s van te vinden zijn, plaats ik ze hier. Ik heb wel enkele screenshots van onze stopjes. Daar was ze ook niet op voorbereid, thuis graven ze zich in wanneer ze stoppen in onze bodem ipv. dat ze erover schuiven. Ik heb dus zeker geen gas gegeven tijdens de rundown want G is een diepe stopper, en zat nu al bijna op haar achterwerk. Ze moest zich vaak recupereren.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

wow, super en ja dat is echt een diepe stopper, dat beloofd goed te komen! mooie stijl ook in het stoppen!! Als je nog eens showt laat weten kom ik kijken, want tweekend kon ik niet! (ik had je pb verzonden)

super dat Cyann het zo goed doet, maar ben je wel je goede stopper kwijt Nancy :-),

maar leuk dat je met peppy verder gaat, zo heeft iedereen wat werk, hele hoop te rijden zegt!

hopelijk komt het snel in orde voor je Jessica dat je snel zadel in orde hebt!

mvg Glenn

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:57

Evelien aan de lijn gehad en ze vond het raadzaam om eerst even een osteopaat erbij te halen.
Dit om haar weer los te werken in de schoft en de schouder. Als ik een afspraak had met de osteo, dan evenlien een seintje geven, zodat evenlien ook nada kan inplannen in haar planning.
Maar evelien zei: Zo aan het verhaal te horen is het ZEKER een zadel probleem. Dus nu op zoek naar een osteopaat die goed kan omgaan met rarebieren meisjes zoals die van mij. :P
Dus op advies van evlien, Michael Hamerslag gemaild.

Word vervolgd......

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:22

Succes jes! Wij zijn groot fan van Michael en Eveline! In betere handen kan ze naar ons idee niet zijn

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:20

Dank je. Michael heeft al terug ge-smst :D
Hij vind het erg sneu wat er gaande is bij mij en nada. Vond ik wel lief van hem.
Hij komt naar oss bij min. 4 paarden, dus nu ben ik op zoek naar mer liefhebbers!

Canies, ook hier, nogmaals heel veel sterkte meis. Dikke knuffel

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:30

oei hopelijk komt het allemaal goed!

dat er snel mensen aanmelden dat ze snel in orde is en kan kijken naar het zadel!

mvg Glenn

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 23:31

@Glenn, nee hoor ben de mooie stopper niet kwijt. Dat pakken we na het NK weer op. Dan gaan we ons met June weer op de reining focussen en met Scarlet de andere onderdelen. Even focussen op de langzame onderdelen kan haar voor de reining alleen maar beter maken.

@Canisia las het net op fb. Moeilijke beslissing, recht en puur uit het hart, de juiste. Jullie hebben haar zo super goed verzorgt vol liefde. xxx

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 01:19

Bedankt iedereen. We hebben inderdaad de beslissing genomen en gister was een onwijs zware heftige dag..

Een week geleden ben ik nog 1x gaan rijden in de bak om te kijken hoe ze écht was, werken liet altijd haar echte gemoedstoestand zien en pepte haar vaak onwijs om. Maar dit keer niet meer, ze wilde zelfs haar bit niet innemen (en ze vrat hem normaal op met je handen erbij) en had nergens meer de puf voor. Dit was voor mij op de een of andere rede hét gevoel dat het klaar was..
Voor Robina was het iets lastiger, zij zag haar meer vanaf de zijlijn. Zij is afgelopen weekend met haar gaan wandelen en toen kwam ook voor haar de doorslag. Shamit was een paard dat voor je uit paradeerde, vol trots en happy, nu liep ze als een dood vogeltje schuifelend erachteraan.. Haar eten at ze vaker niet op dan wel en haar blik was compleet veranderd en dit zij ons genoeg.. Het is bizar dat ze 3 weken geleden nog zo'n opleving had en dat dit net tijdens het DAWRA weekend was, wel ben ik er onwijs blij mee dat we het zo toch onwijs fijn hebben kunnen afsluiten. De foto's van Maris zijn me onwijs dierbaar en het feit dat ze zich goed voelde op haar laatste tripje doet me heel veel.

Maar het voelt 'goed' zo en we hebben er vrede mee. Nu komt vooral het gemis en de leegte..
Eindelijk sinds afgelopen februari ging ze weer liggen.. en nu voor goed. Ze vocht nog lang door, had ook niet anders verwacht met haar karakter, maar in alles zag je dat ze de kracht er niet meer voor had..
De laatste meters door de stalgang hebben we haar deur voor deur de 3 andere paarden afscheid laten nemen. Desh en zij duwde nog intens hun neuzen tegen elkaar in de stalopening en toen liep ze door, alsof ze het wisten en het was oke. Erna hebben we hem ook nog even erbij gehaald en op een 2 meter afstand bleef hij grazen en kijken..
Vannacht zagen we op de camera dat hij ietwat onrustig was, maar hij haalt gelukkig veel steun uit de andere paarden. Overdag hinnikt hij soms nog spontaan en zijn ogen en oren speuren dan alles af op zoek naar antwoord.. Ookal zal hij nu zelfstandig de keuzes moeten gaan maken, waar eerst Shamit altijd het voortouw nam en bijv. als eerst de stal uit liep, over een enge drempel stapte, of naar iets spannends toe liep.. het komt wel goed met hem. Gelukkig heeft zij hem alles bijgeleerd, zodat hij nu op eigen benen kan gaan staan en hij nu haar rol kan gaan overnemen bij de volgende gup die erbij gaat komen..

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 06:35

Canisia.... kippenvel. Koester alle mooie herinneringen en alles wat Shamit jullie geleerd heeft! Ze had geen fijnere baasjes kunnen hebben, het is goed zo. Take care of Nadesh, maar dat is jullie meer dan toevertrouwd!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:34

Tranen in m'n ogen, die lieve Vos... Ik zie haar nog zo paraderen tijdens de SAH in IJzerlo, die gekke ouwe merrie die nog volop lol trapte en niet stil kon staan... Je kunt haar dankbaar zijn voor alles wat ze jullie en Nadesh heeft bijgebracht, en daar gaat het om in het leven met paarden: leren van dieren die ons dierbaar zijn. En tuurlijk is het klote en wordt het er de komende tijd niet makkelijker op, maar ik hoop dat voor jullie de grootste troost is te weten dat het zo goed is. Sterkte meiden, allebei, en ook aan Nadesh.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:39

Ben er weer stil van.... sterkte nogmaals. :'(

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 11:58

Zit hier met tranen in m'n ogen... Lieve, dappere merrie... En onwijs dappere baasjes. Tis cliché maar houden van is loslaten.
Heel veel sterkte en een warme knuffel.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:18

;( ;( ;( ;( MEIDEN WAT EEN RESPECT HEB IK VOOR JULLIE........sterkte....

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:18

idd met tranen in me ogen, heel veel sterkte voor jullie beide

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:46

Nogmaals onwijs veel sterkte!
Heel fijn dat jullie nog heerlijk hebben genoten van het DAWRA weekend!
En die geweldige foto's HEEEEL groot af laten drukken!
Jullie hebben mooie herinneringen en als ik het zo lees hebben jullie een eerlijke keus kunnen maken. Ze had geen beter huis kunnen hebben!

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:44

Heel veel sterkte met die grote en zware beslissing, ik zit hier met een krop in de keel!

Weet dat jullie haar een prachtleven gegeven hebben ze door jullie terug weer was opgeknapt, en samen prachtige tijden heeft beleefd, !! veel steun en respect voor jullie!!!

ik leef met jullie mee!

mvg Glenn