Western Arabieren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bimmetje

Re: Western Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:15

Barbaras, zou een optie zijn, maar geen goede denk ik. En dan zou de periode tot na de winter worden, want ik heb geen binnenbak.
Aangezien nada na een periode van niks doen, zeer vervelend word in haar gedrag vind ik dat geen optie. ;)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 15:59

Hey das opvallend, al twee keer geopperd weiderust? Waarom zou dat helpen denken jullie? Zie dat eigenlijk meer als optie bij fysieke problemen, herstel of groei/ontwikkeling en niet bij gedragsproblemen. Heb bij gedragsproblemen het idee dat je daar juist iets mee moet DOEN. Dus wel benieuwd waarom jullie juist t omgekeerde denken?

He Clau, had n hele mooie maar heb die verkocht. Reed er steeds neusje van Tie mee open... :x

Ja Glenn, ben ook benieuwd! De ruwe pics zijn heel mooi maar wacht nu nog op Maris, die moet/wil ze nog uitwerken.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:09

Ik denk dat dat heel erg paardafhankelijk is Yil. Ik had het bij mijn nukkige merrie wel 's, dat het een tijdje helemaal niet lekker ging met rijden (aan de hand geen problemen trouwens, dat kan ook uitmaken). Icm tijdgebrek van mijn kant kwam het er soms op neer dat ze een tijdje niks deed, alleen buiten kwam. Dan was ze na die periode altijd veel medewerkzamer.

Het was een suggestie, maar uiteraard werkt niet elke suggestie voor elk paard. Bij Fleur speelde het misschien mee dat ze sowieso niet zo gek was op fanatiek bakwerk en aan de hand wel braaf was. En dat laatste is bij Nada ook niet altijd het geval begrijp ik.

Valt er iets te zeggen over haar afstamming? Dat is geen gulden regel natuurlijk, maar ik vind bijv. de Kais-kinderen ook niet altijd de fijnste dieren... En hoe zie jij jezelf als opvoeder Jess?

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:41

Ik denk dat 'weiderust' ook al een verschil op zich kan zijn. Een paard in kuddeverband met een mega wei waar genoeg te doen is (verschillende soorten natuur stukken in de wei, zand/bos/gras/water) zal zich beter vermaken dat een paard met een vierkant stuk gras in zijn eentje of met zijn 2. Dus alleen al de manier van weiderust kan al verschil maken of dit uberhaupt een optie kan zijn.
Ik zelf sluit me aardig aan bij yil, maar dit mede omdat de meeste weides niet genoeg aan de behoeftes van de paarden voldoen, waardoor jij als baasje moet zorgen voor de fysieke activiteiten en afwisseling, waardoor ze mentaal gezond en happy blijven.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 18:22

Niet lekker in hun vel of nukkig is heel iets anders als wat Naad laat zien.
Ik heb daar dus ook andere ideeën over en ik denk echt niet dat dit gedrag weg gaat door ze tijdje op de wei te zetten. Ik weet ook hoe Jes d'r paarden gehouden worden en hoe ze ermee omgaat. Jes is echt n paardenmens en niet een mens met paarden als Joe begrijp wat ai Mien en paarden hebben alle ruimte. Daar is over nagedacht.
Denk zelf dat t n hormonaalprobleem is (niet onbekend bij Menesmerries :x ) in combinatie met een uiterst intelligent en hyper gevoelig paard.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:30

Ik ga met yil mee. Aan t werk zetten. Zorgen dat t dominante paard een duidelijke leider krijgt die het beste met hem voor heeft. Klaar met het gesol.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:50

haha nancy, ze is gewoon aan het werk. Maar rustiger aan vanwege mijn vakantie en vanwege haar enorme terugval. Maar een duidelijke leider? Ik denk dat ik duidelijk genoeg ben. Anders had ik dit wat ik al allemaal heb bereikt met haar, nooit kunnen bereiken.
Nu niet meer nee, waar! Nu ben ik zelf ook onzeker. Maar ja is dat gek? :o?

Wat yil zegt is dat ze denkt dat er hormonaal iets niet goed zit en dat is ook wat ik denk. Of iig iets lichamelijks. Want het is nogal vreemd dat ze voorheen nooit moeilijk heeft gedaan met afstappen en na vandaag ook problemen geeft met opstappen. Dit is iets van de laatste 2-3 maanden, dus heeft totaal niets met opvoeding e.d te maken. Ze zit ergens in de knoop met zichzelf.

Dat hier even word aangekaart word dat er getwijfeld word aan mijn leiderschap of het houden van mijn paarden, vind ik toch wel heel erg, als ik eerlijk ben.
Ik heb en kijk nog altijd naar mijn paard en hoe zij ervoor staan en wat ze wel en niet aankan en dan krijg je dit? Ik ben alles behalve een zeikerd en ben ook zeer streng voor mijn paarden bij zeikerig rot gedrag. Maar als je op een gegeven moment alles hebt gedaan, alles hebt geprobeerd en het er juist allemaal zo goed voor stond en je nu ineens een dip krijgt door dergelijk nieuw raar gedrag wat nooit eerder is vertoond..... is het dan raar dat je het even niet meer weet? Is het dan raar dat je onzeker word? Is het dan raar dat je keuzes moet gaan maken?

Maar de keuze is gemaakt.
Ik luister lekker naar mezelf en ga contact opnemen met mijn DA.
We gaan de medische molen in.

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:54

@ Jessica Misschien Monique eens contacteren, en vragen van haar eens na te kijken, die heeft ook zaken voor de hormonen dus misschien helpt dat bij Nadra??

Die kan alles eens nakijken, en dan misschien eens bij Annemarie van Toorn gaan, heb daar veel tips geleerd voor dominantie! en ze werken zelfs paarden die niet echt rijden, op min of meer, rust nog aan de dubbele lijnen want shameless is ook geen paard die happy wordt van op rust te staan (niks te doen).

Over jouw houden van paarden twijfel ik echt totaal niet hoor , ik merk duidelijk dat iedereen hier op het forum in westernarabieren het beste voorneemt voor onze arabjes ;-)

mvg Glenn

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:14

Bedankt glenn voor je advies.
Ik ga eerst even met mn eigen DA aan de slag. Zij kennen haar ook goed, dus hopelijk kunnen ze er wat mee.
Zal Monique even in mijn gedachte houden. ;)

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:50

Bij Scarlete werd ik er op een gegeven moment ook gek van...streng niet streng, ongeduldig geduldig niets hielp in mijn ogen. Een deken omdoen, ze bleef panisch, naar de wei....altijd halverwege steigeren...pffff. Lekkere basis om te gaan rijden, maar niet heus. Destijds even kontakt opgenomen met Karel, want ik wist het niet meer. Ze was wel hanteerbaar...maar toch...steekie los??? Men wat een debieltje...tig veulens opgevoed en ingereden, merries en hengsten, ik dacht dat ik het allemaal wel had gehad, maar deze....
Dus inladen en naar Karel die 5 km verderop was. We zetten haar in de roundpen, monty halster om...op het moment dat hij haar benaderd zie ik binnen 5 min. mijn grootste fout. Te snel en te kort met alles....te snel corrigeren, te snel belonen. Oftewel toch te ongeduldig met alles. Wat was dat snel duidelijk zeg. Ik corrigeerde met korte rukjes....hij met lange druk en los. Ik beloonde ging weer verder, hij beloond en neemt lange adempauze. Gewoon rustig relaxed belonen en ooit weer verder gaan :D.
Kom maar op met die deken....zegt ie....en ze verzet geen voet! zelfs geen spier van angst. WTF bij mij en Leen ging ze altijd overeind of sprong ze weg. En de benadering van de deken was echt niet anders.

Omdat het ook eventueel een overbluffing kon zijn van de vreemde omgeving, besloten we het bij ons thuis nog eens op een andere datum te herhalen. ...

Thuis gekomen, merkte ik meteen dat de extra lange beloningspauze de grootste oplossing was. Scar kreeg dus gewoon van mij de zenuwen whaha....heerlijk supergevoelige paarden, ze houden je een fijne spiegel voor ahum. Het probleem was dus eigenlijk meteen goed opgelost. Weekje later is Karel toch nog ff geweest. Hij wilde het hier thuis ook wel ff zien.....hij was ervan overtuigd dat ze super zou worden omdat ze heel snel herstelde als ze angstig was...ze blijft er zeg maar niet in.

Een deken omdoen is nooit meer een probleem geweest. Scarlet blijft wel supergevoelig, maar dat pakken we nu met het rijden ons voordeel mee cq m.n. Cyann :o Ook is ze gewoon onzeker en laat dat dan zien door heel stoer te doen en te bluffen. Ze heeft alleen pech, dat ik daar inmiddels doorheen prik.
Voorbeeld....tijdens training aan de hand met Cyann is ze de correcties zat en opeens slaat ze richting Cyann. Die schrikt zich rot en ik ook natuurlijk. Cyann zet haar stil uit angst. Ik pak haar over en zoek het probleem op door haar uit te dagen en idd....slaan richting mij. Ik zorg dat haar kont bij me vandaan blijf en jaag haar door lichaamtaal flink opzij en corrigeer via de lijn met de vraag of ze helemaal gek geworden is!!! Wie denkt ze wel dat ze is!! Ze gaf natuurlijk geen antwoord, maar ik was mijn frustratie kwijt :+ YES ze was onder de indruk...."zal het niet meer doen". Dus weer probleem opgezocht net zo lang tot ze de correctie accepteerde. Cyann onder de indruk......en neemt haar weer over. En ja daar was de vervelende Scar weer....Cyann pakt haar aan op mijn manier en je ziet Scar denken...."oliebol hey" en weer braaf.
Ander voorbeeld.....Scarlet wil niet graag naar rechts als Cyann bv een slalom inzet aan de hand. Ik zie daar een machtsspelletje ontstaan. Scarlet doet het wel, maar met tegenzin en vervolgens zie ik Cyann steeds moeilijker de bocht door komen. Cyann durft niet duidelijk in de bewegingsruimte van scarlet te komen en gaat die twijfelend langzaamaan uit de weg. Tja en is natuurlijk kaassie voor gevoelige Scar, want die heeft dat door.....wie leidt nu wie....idd Scarlet gaat dit winnen. Dus......een halve cirkel in draf aan de hand.....en ja hoor scarlet ontploft door imposant te steigeren...."durf eens in mijn ruimte te komen". Met als gevolg dat Cyann niet meer een halve cirkel durft te draven naar rechts. Tja dit zat eraan te komen.....
Eer dat ik erachter kwam waar het exact aan lag, waren we een half uurtje verder. Waarom schrok ze en vervolgens steigerde ze? Was er iets dat eng was? Ook bij mij deed ze het...dus alles opgezocht....ik kreeg het er niet uit....donders wat is er toch? Telkens zette ik haar achteruit....hielp niet. Ze was nergens bang van en toch deed ze zo raar. Uiteindelijk kwam ik erachter dat het idd toch dominantie was. Achteruit was niet de juiste correctie voor haar. Wat bleek....voorwaarts was de beste oplossing. Gewoon doorgaan....steigeren uit balans strekken en op de grond meteen weer draven....meekomen jij en gauw! Door te steigeren, hoefde ze niet meer te draven en dat vond ze dus veel minder erg, dan dat draven de bocht door. Dus elke keer als ze steigerde loste ik het voorwaarts op in draf en maakte ik geen halve draai meer maar hele cirkels in draf met doorsnee van ca. 3 mtr en een aantal achter elkaar....Meekomen jij en gauw! En natuurlijk relaxt als ze het zonder commentaar deed zonder haar oren in haar nek. Eigenlijk hetzelfde als je onder het zadel doet als een paard bokt of steigert, klein cirkeltje en draf draf draf. Kunnen ze niet steigeren of bokken net zo lang tot ze toegeven cq nageeflijk worden. Tja Scarlet heeft een attitude :D . Maar als je haar extra aan het werk zet en er dan ff flink achteraan zit, kiest ze toch uiteindelijk voor de leukere keuze door braaf te zijn.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:31

Bimmetje schreef:
Dat hier even word aangekaart word dat er getwijfeld word aan mijn leiderschap of het houden van mijn paarden, vind ik toch wel heel erg, als ik eerlijk ben.

Dat heb ik hier nergens gelezen :n En ik ken Nada verder ook helemaal niet, dus het enige wat ik schreef waren oprecht bedoelde dingen die ik mij afvroeg. Ik begrijp wel dat het makkelijk praten is als je niet in jouw situatie zit, maar heb wel dergelijke problemen meegemaakt dus heb mijn ervaring daarmee hierneer gezet. Dat was alles. :) Ik heb nergens gesuggereerd dat er iets mis zou zijn met wat dan ook.

Maar inderdaad kan niemand voor jou beslissen. En das maar goed ook! Medische model klinkt verstandig, hopelijk komt daar iets uit dat te behandelen is.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:39

Dan zal het vast aan mij liggen dat ik zo opvatte.
Sorry daarvoor.

Ik zie het allemaal wel hoe het verdergaat lopen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:43

Was idd absoluut niet zo bedoeld. Maar compleet begrijpelijk dat je je gewoon % $&# voelt nu...

Geloof me, ik weet maar al te goed hoe je je voelt helaas...

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:22

Glenn bimmetje heeft NADA he! Niet NADRA!! Nadra is van mij.... :P

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 08:40

Ach scheelt maar 1 letter. :P :o

Vanmiddag laatste keer Jazzy scannen... Toch wel beetje spannend... :\

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:09

kan me voorstellen dat t erg moeilijk is hoor met Nada. Ik ken het paard natuurlijk niet maar ik zou omdat beide nu gefrustreerd zijn eerst rust er in gooien voor beide. dus lekker op de wei met een zooi vriendjes, even niets "moeten".

daarna of zelfde tijd eens inderdaad medisch gaan onderzoeken, vaak toch de merries die niet in balans zijn. Misschien kan FH bioresonatie je er bij helpen als je niet op de chemische toer wil.

Ik zou niet doorknallen want dat wordt straks een gevecht waar beide niets aan hebben. (dit gebaseerd op mij dan he!)

Maar ik ben er van overtuigd dat jij je paard het beste kent en ook dat je een paardenmens bent dus wil je nog wel sterkte wensen. Hoop dat ze snel weer zichzelf is.

Paardjes net maar effe binnen gezet, stonden weg te smelten in de wei...t is lekker koel op stal dus eind vd middag maar weer naar buiten....

Rijden jullie gewoon door met bv die hitte die deze dagen komt? ik ben altijd zo'n meut dat ik t maar laat omdat ik te zielig vindt ...

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:41

Inderdaad jes, gewoon naar jezelf luisteren en naar je eigen paard en gevoel :j Niemand anders kan voor je bepalen of beslissen wat jij moet doen, wij zitten hier in dat zelfde schuitje, maar dan vanuit een andere rede.

Overigens was mijn reactie een opmerking in het algemeen over 'een paard op wei rust', niet voor jou situatie of uberhaupt iemand anders zijn situatie. Daarover kan van buitenaf niet geoordeeld worden. Maar meer een vergelijking met een paard op wei rust zetten op bijv. een pensionstal waar hij dan heeerlijk elke dag op zijn 5x10m zandgras weitje staat in zijn eentje.. tja dat gaat zo'n paard niet beter maken.. Probeerde aan te geven dat in hoeverre een paard helpen door op wei rust te zetten, ook afhankelijk is van de soort wei rust. Dat er juist niet zomaar een conclusie getrokken kan worden dat dit wel óf niet goed is.

Als ik jou foto's zo zie elke keer, benne mijn perdjes heel jaloers op jou stal en weitjes ;)

Hier blijven paardjes iig gewoon buiten met dit weer, ze hebben een goede rand schaduw in de wei, dus als ze verkoeling willen gaan ze daar staan. Rijden in de bak doen we met erge warmte alleen 's avonds, wil ik overdag rijden ga ik lekker naar t strand :o

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 17:59

Omdat ik bijna op vakantie ga staat alles nu op rust. Maar als ik echt in de trainingsmodus zit en schema heb dan dondert t me niet in welk weer. Zijn woenstijndieren. ~~}>
Nu ben ik wel verwend met n binnenbak bij Nour dus kan altijd de schaduw opzoeken.

Zojuist Jazzy laatste scan gehad op 53 dagen! Check baby check! +:)+ Zag n heel mooi westernarabje op het scherm! :P

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:12

Gefeliciteerd yil met Jazzy/Nour beeb *\o/*

Ik reed als het echt heel warm was niet. Dan zat ik smorgen vroeg al op het paard zo rond 8 uur.
Heerlijk was dat! :j

Ach ja jouw paardjes hebben het ook niet slecht canies!

Yil, JEEJ bijna vakantie!! *\o/*
En dan gaan we lekker beginnen met trainen als je terug bent. *D
Heel veel plezier meis en geniet ervan.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:28

Ik ga nu ook in de avond vaak lekker naar t strand effe afkoelen in zee. Mijn hengst heeft helaas geen schaduw in zijn wei en mijn ruin wordt lek gestoken dus binnen is even rust na een verkoelende douche

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:09

Canies ik ben het helemaal met je eens wat het weiland betreft!
Heerlijk die arabieren spiegels!! Veel te confronterend soms.

Hoe kan je hier een filmpje plaatsen zonder het eerst op fb of youtube te moeten zetten?

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:29

Gaaf Yil, zo benieuwd wat voor een pracht babe daar uit zal komen en altijd weer zo spannend....maar nog lang te gaan tot de slapenloze nachten ;-)
En zo dan bijna vakantie, lekkerrrrrr. Cyann heeft ook vakantie, wij moeten nog ff wachten tot 11 augustus.
Wat heb je trouwens toch een goede site. Gister door de newslink daar weer een bezoekje gebracht. Ziet er zo goed uit. Dat lukt mij echt niet hoor, ben al blij als ik weet hoe ik een foto moet plaatsen en dan nog moet ik tig keer denken....hoe moest dat ook al weer....whoeha. :o? :o

@Jes, ik heb je gister nog een pb gestuurd hier op bokt, misschien kan je er iets mee.

Tja paarden en zon. Helaas hebben die van ons ook weinig tot geen beschutting. Sommige doe ik wel een vliegendeken om (als ze die tenminste heel houden) ook voor de hitte. Scarlet en June zijn dit jaar zebra's. wit zwart is nog altijd minder warm dan geheel zwart. Onze hengst Peppy verscheurt ze liever, maar binnenkort ga ik het toch maar weer eens proberen. Voorlopig spray ik die telkens in tegen de horzels, maar ja....die brandende zon, die er dit weekend aan komt....
Verder pas ik de trainingen wel en niet aan. Immers op wedstrijd kan het ook behoorlijk heet zijn. Maar als ik savonds kan rijden dan doe ik dat liever (tja avondmens) en als het overdag snik heet is, dan pak ik vaak de minder intensieve dingen op. Of ik probeer in een binnenbak te rijden. Vaak rij ik op onze wei als die begaanbaar is, dat is een openvlakte en dus altijd wind.
Onze ouwe dibbes van 44 jaar krijgt het moeilijk met de hitte. Dit jaar voor het eerst. Die zetten we dan vaak even binnen in onze stal, die is lekker koel. Dan zie je der opknappen.

Vanmiddag bezig geweest met Nirvana en June. Cyann op June en vriendinnetje op Nirvana. Geen zware training, meer denk training met heel veel stap. Mikado aan balken en de nodige tempo wisselingen met de nadruk over de overgang. Dus eigenlijk achterhand training/bewust wording van de benen. En het vriendinnetje laten stoeien met de balken. Nirvana deed het super braaf.
Scarlet hadden we voor de training binnen gezet op stal. En dat was dus haar training....rustig blijven als de rest ff weg is. En ze steigert dan wat af voor de boxdeur....maar uiteindelijk vindt ze haar rust.
Savond Leen stuk weiland gemaaid en ik direct erachteraan met de andere trekker het hooi geschud....
Toen nog ff Peppy gezadeld en in de wei gereden. Hij staat weer ff alleen in de wei. June loopt bij de merries, ff tot rust komen van die drammer een hij sloopte der zebra deken... :( . Moet zeggen dat ie heerlijk rustig is geworden opeens....zal wel tijdelijk zijn. :+ .
Met rijden is ie super braaf, lekker relaxed en leergierig, uitbreken doet ie niet meer. Zijn linker galop is geen probleem, maar rechts.....pffff ik krijg hem er niet echt goed in en dus raakt ie gefrustreerd net als ik en dat is zonde. Dus morgen gaan we weer ff trailer training doen, want voor die rechter galop heb ik echt ff hulp bij nodig. Tot die tijd zal ik ff focussen op heup omzetten, lijkt me ook wel handig :+

Over hengsten gesproken...
@Glenn volgende keer weer ff bellen hoor als je in de buurt ben. Hopelijk lukt het dan beter dan vorige keer.

@nevaavdw....geen idee, ik zet ze ook eerst op youtube, weet geen andere manier.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:42

Filmpje weet ik niet, zet het ook altijd eerst op FB :j Nancy, je was laat gister, inderdaad een avondmens :D

Goedemorgen allemaal :wave: Gwen, moet een erg moeilijke beslissing zijn geweest met Shameless. Maar wel een hele eerlijke naar hem toe, respect.

Bimmetje (Jessica?), wat een lastige overwegingen met Nada. Ze klinkt als een moeilijke combi tussen dominant en sensibel/angstig. Ik hoop dat je er uit komt met haar. Ik herken het wel om de wanhoop nabij te zijn met je paard. Zo'n rotgevoel. -O-

Ik vind dat Nancy de problemen met haar paarden mooi beschrijft, zo probeer ik de dingen ook aan te pakken.
Ik snap de optie weiderust wel maar vooral om de eigenaar even te 'resetten'. Soms heb je gewoon even tijd nodig om met nieuwe positieve energie een probleem aan te pakken. Het is maar de vraag of het voor het paard dan de beste optie is. In dit geval dus niet ;)

Alter staat in een paddock paradise (zelf onze wei omgetoverd) dus die heeft altijd een schuilstal en genoeg bomen voor schaduw. Ik rij zelf het liefste niet midden op de dag met hitte, liever 's ochtends of 's avonds. Verder kan hij er best tegen dus als het een keer zo uitkomt (ik herinner me nog een endurancewedstrijd met 35 graden 8)7 ) dan doe ik dat gewoon.

Verder behoorlijk aan het shoppen hier voor mijn Dawra-debuut eind september. Het wordt een hele simpele outfit (zwart) maar ik moet daar evengoed veel voor shoppen := Gister is mijn nieuwe medium oil, rondgenaaide leren hoofdstel binnen gekomen. Vanavond even passen :)

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:38

Wij willen daar natuurlijk wel even hele mooie foto's van!!! Showen met dat tuig en die nieuwe kleren!!

Volgens mij moet het lukken met deze link.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:44

Foto's houden jullie nog te goed, lukt waarschijnlijk niet meer voor mijn vakantie (inpakstresssss :D !)

Oeh, wat een monstertje, die Ziggy! ~~}>