Sorry voor de late update dames, maar ik kon op kantoor niet de hele dag blijven updaten natuurlijk

Ik ben een beetje sprakeloos over wat ik vandaag gehoord heb..
De DA was er inderdaad netjes om 10.15 uur (of eerder zelfs, hij was eerder dan ik

), en hij heeft haar gebit bekeken, en dat is echt om te janken zo slecht
Dan denk je er goed aan te doen met netjes elk jaar de tandarts erbij, 1,5 maand geleden was hij zelfs nog geweest en had ze 'een paar kleine haakjes, maar meer niet'. Nog gevraagd of het niet nodig was haar voortaan 2x per jaar te doen, omdat ze toch wat ouder wordt en ik het idee had dat ze toch wat minder ging eten, maar dat was niet nodig.
En nu.. Nu komt de DA/tandarts en blijkt echt haar hele mond ontstoken te zijn

Tussen alle kiezen diastasen die helemaal vol zaten met rotzooi, echt het spoelwater wat eruit kwam was soms helemaal rood en er kwam zelfs pus uit.. Ook zit er rechts onderin gewoon een 'bult' in de hoogte van de kiezen. Dit verklaart natuurlijk wel redelijk de klachten, al is het wel apart dat ze hier zomaar acuut last van krijgt, terwijl dit al veel langer speelt.
De DA heeft alles nu zo goed als mogelijk was zonder verdoving schoongemaakt, met spoelen met water en met zo'n luchtspuit. Wel een mooi compliment gehad, ze was zonder verdoving braver dan sommige paarden met verdoving zijn.
Vanavond had ze wel weer een hogere temperatuur 38.5, ik moet haar nu twee maal daags blijven temperaturen, en als het hoger wordt dan dit, direct bellen. Maar ja, zo'n hoogdrachtige merrie geven ze natuurlijk het liefst niks bij.
Ze heeft wel de hele dag door wat hooi gegeten en ook haar bak muesli met een beetje merriebrok erdoor heeft ze bijna helemaal leeggegeten. Het duurde wel een uur, maar ja dat is het minst erge
Nu moet ik morgen voer in gaan slaan, luzerne, grasbrok, muesli, alles om haar op gewicht te houden en haar genoeg energie binnen te laten krijgen deze laatste weken. Muesli eet ze goed, dus ik ga op zoek of er iemand hier op het eiland is die Cavalor merrie muesli verkoopt, dat eet voor haar waarschijnlijk een stuk makkelijker dan Pavo merriebrok.
Nadat ze bevallen is, zullen we dan gaan beginnen met behandelen. Sowieso het eerste jaar tot anderhalf jaar zal ze dan elke drie maanden behandeld moeten worden, en dat zal zo'n 1000-1500 euro gaan kosten. Maar dat is natuurlijk het minst erge, het belangrijkste is dat ze zo snel mogelijk weer beter wordt.
Ik voel me zo verschrikkelijk nu, ik had het idee dat ik alles goed deed, netjes 1x per jaar de tandarts erbij, zelfs gevraagd of het niet vaker moest, en nu blijkt mijn arme meisje al veel te lang met zoveel problemen rond te lopen

Voel me echt een slechte baas nu

De DA zei dat dit eigenlijk gewoon 5 jaar geleden al behandeld had moeten worden, en in die tijd heb ik 2 verschillende tandartsen gehad, en allebei hebben ze er nooit iets van gezegd.
Dit worden in ieder geval nog een paar zware laatste weken, zowel voor Aziza als voor mij. Ze moet ook eigenlijk zo vaak mogelijk voer in kleinere porties, en niet alles in twee keer, dus ik moet ook nog even kijken hoe ik dat ga regelen. Gelukkig hoef ik nog maar 6 hele dagen (en 2 halve) te werken in de komende twee weken en heb ik daarna vakantie.
Maar oh, wat doet het pijn om Aziza zo te zien