arabieren in de wedstrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:38

Jolindaa schreef:
Daytje kiept helemaal niet naar voren als ik hem lang en laag laat lopen.
Hij gaat juist meer op eigen benen lopen en ik merk dat hij mij meer gaat dragen. Er komt meer vering in zijn rug, in plaats van een houten plank die hij heeft wanneer hij gespannen loopt.

Day loopt nu sinds ik les krijg van Navanja hier op bokt veelal met zijn neus ter hoogte van zijn knieen. Dus heeeeel lang en laag. Hier begint hij een fijne aanleuning te krijgen. Soms nog wat wispelturig en niet constant, maar het is een begin! We zijn ook nog maar bezig met de basis, dus als we het zo rustig aan doorpakken, komen we er uiteindelijk ook!

*\o/* En dat is waar je naar toe wilt werken...
Goed dat je zi bewust aan het rijden bent...
Hierdoor behoud je ook makkelijker de ow zo ruime gangwerk van een Av

Het is een soort van rekken en strechen :)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 18:17

ach, er zijn meer wegen die leiden naar Rome..
Ik ben van mening dat niet ieder paard precies dezelfde training kan gebruiken.
Belarus vind het al erg moeilijk om niet op de voorhand te kukelen en achter goed onder te treden.
Het word bij hem alleen maar erger als hij dieper, ronder, langer of lager moet. Rugspieren kun je naar mijn mening ook wel trainen als ze iets hoger lopen. Je moet er alleen om denken dat ze inderdaad niet kort in de hals worden maar het liefst met het neusje iets voor de loodlijn lopen..

Zo heb ik hem liever en loopt hij fijner!

Afbeelding

Jolindaa

Re: arabieren in de wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:22

Ik denk ook niet dat elke training voor elk paard geschikt is, maar ik denk wel dat de basis voor een ieder hetzelfde is. Wat gebeurt er als je hem laat halsstrekken tijdens een proef? Kukelt hij dan ook opslag op de voorhand?

Day heeft geen moeite met ondertreden. Wel met tempocontrole, maar hier kan ik een heel grote bijdrage aan doen door in balans te zitten. Hier wordt ook hard aan gewerkt. Ik begin er nog niet aan om Day wat hoger op te pakken, want volgens mij vereist dit ook weer veel kracht van oefeningen die ze in de basis, voorwaards-neerwaarts, onder de knie moeten krijgen.

Maar zo ieder zijn manier nietwaar :)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 20:54

Nee, als hij halsstrekken moet is er niets aan de hand. Het is net of als ik hem dieper instel dat hij dan minder goed oplet en helemaal op de voorhand gaat lopen en dan over zijn eigen benen struikelt.
Ik laat hem vaak genoeg een rondje helemaal halsstrekken, en dan is er niets aan de hand.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:24

Calimero_ schreef:
Nee, als hij halsstrekken moet is er niets aan de hand. Het is net of als ik hem dieper instel dat hij dan minder goed oplet en helemaal op de voorhand gaat lopen en dan over zijn eigen benen struikelt.
Ik laat hem vaak genoeg een rondje helemaal halsstrekken, en dan is er niets aan de hand.

Dat is min of meer voorwaarts neerwaarts of lang en laag.
Als je hem ronder insteld is het meer laag en rond :+ duh maar er is een ander woord voor.

Tot nu toe merk ik dat de paarden die ik rij op de manier als ik geleerd heb allemaal er goed op reageren.
Mirka struikelde ook eerst dan...kwestie van oef en anders met intervallen...

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 00:29

Struikelen is denk ik ook een teken dat de achterhand nog niet sterk genoeg is om continu te dragen, waardoor de voorhand op bepaalde momenten toch echt even de overhand neemt en als ze dan een klein hobbeltje hebben of even hun voeten niet goed optillen door de moeite, dan struikelen ze een pasje.
Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 00:52

Afbeelding
Afbeelding

Lang en laag :j zonder dwang en volledig gedragen en in balans.

Ik denk dat het heel veel met vertrouwen heeft te maken tussen ruiter en paard.
Durf je je paard (echt) los te laten, is je basis goed en je paard recht en hoe consequent ben jij als ruiter.
Zit je recht, in balans en onafhankelijk van je paard. De zitlessen van Paulette Zorn hebben mij daar enorm bij geholpen (tipje om de clinic eens te doen)
Heel veel schakelingen in tempo's rijden. Je kan elke gang zeg maar in 3 snelheden doen en ook achterwaartse oefeningen doen. Doe eens een slalom in zijn achteruit :j
Ik kan Bolleke op mijn zit stap voor stap zijn benen laten verzetten in stap maar hem ook laten snelwandelen.
Ik kan Bolleke op commando laag zijn hoofd laten zakken zonder mijn handen daarvoor te gebruiken (hoe handig is dat :j :D )
Thuis gaat dat allemaal prima, nu nog op de wedstrijd :+ want daar maakt hij er een waar feest van en doen de batterijen in zijn gehoorapparaat het opeens niet meer 8-)
Maar er is hoop. Ik heb hem laatst meegenomen naar een "vreemde" locatie en daar werkte hij net als thuis *\o/*

saskia1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:08

sorry maar jou paard loopt wel heel lang en laag, maar jou teugels hangen in waslijntjes, dit word in je dressuurproef niet op prijs gesteld. daar is contact erg belangrijk.

ik ben het eens dat je de training moet beginnen met lang en laag, maar dat is inderdaad voor elk paard verschillend. een paard die snel op de voorhand loopt kan je beter niet te lang lang en laag rijden, zo maak je het jezelf alleen maar moeilijker om hem op te pakken. maar ik zie je jullie ook zeggen dat de paarden meer ontspannen zijn als ze lang en laag worden gereden... en niet als ze in een hogere 'wedstrijd'houding lopen. is het niet zo dat alles juist ontspanning moet uitstralen? dus ook als je hem hebt opgepakt! dat is in ieder geval hoe ik erover denk. niets mag er gedwongen uitzien. dus nee het is inderdaad niet goed als je paard zijn rug wegdrukt, maakt niet uit in welke houding hij loopt.

kijk maar eens op mijn profiel dan zien jullie hoe de houding van mijn paard is op wedstrijd, zonder dat hij zijn rug wegdrukt of dat hij te kort word in de hals, en ja ik kan hem ook lang en laag rijden, of laag en rond.

het is gewoon een kwestie van afwisselen, je begint lang en laag, dan rond en diep vervolgend pak je hem op en dan tussendoor doe je eens een rondje lang en laag of rond en diep, dit is de anky methode. En het werkt echt goed!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 10:27

Ik probeer inderdaad ook veel af te wisselen. Maar rond en diep zie je mij niet meer doen..
Ik zie hier het nut echt niet van in en in mijn ogen word er dan vaak veel te veel doorgebogen. Het liefste altijd het neusje op of voor de loodlijn.. Maarja, dat ben ik.. Ieder zijn eigen.

saskia1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:35

inderdaad ieder zijn eigen, en dat moet je natuurllijk ook opbouwen, rond en diep. en als je niet heel serieus aan het rijden bent met je paard moet je het ook zeker niet doen! ik moet zeggen die van mij word er altijd erg los van. en zeker als ik het afwissel.

zolang het allemaal maar op een vriendelijke manier gaat zonder dat het er gedwongen uitziet, dat is de kunst van het dressuur rijden.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:09

saskia1989 schreef:
sorry maar jou paard loopt wel heel lang en laag, maar jou teugels hangen in waslijntjes, dit word in je dressuurproef niet op prijs gesteld. daar is contact erg belangrijk.

ik ben het eens dat je de training moet beginnen met lang en laag, maar dat is inderdaad voor elk paard verschillend. een paard die snel op de voorhand loopt kan je beter niet te lang lang en laag rijden, zo maak je het jezelf alleen maar moeilijker om hem op te pakken. maar ik zie je jullie ook zeggen dat de paarden meer ontspannen zijn als ze lang en laag worden gereden... en niet als ze in een hogere 'wedstrijd'houding lopen. is het niet zo dat alles juist ontspanning moet uitstralen? dus ook als je hem hebt opgepakt! dat is in ieder geval hoe ik erover denk. niets mag er gedwongen uitzien. dus nee het is inderdaad niet goed als je paard zijn rug wegdrukt, maakt niet uit in welke houding hij loopt.

kijk maar eens op mijn profiel dan zien jullie hoe de houding van mijn paard is op wedstrijd, zonder dat hij zijn rug wegdrukt of dat hij te kort word in de hals, en ja ik kan hem ook lang en laag rijden, of laag en rond.

het is gewoon een kwestie van afwisselen, je begint lang en laag, dan rond en diep vervolgend pak je hem op en dan tussendoor doe je eens een rondje lang en laag of rond en diep, dit is de anky methode. En het werkt echt goed!

Ik rijd dan ook western en geen dressuur en daar rijden we met waslijnen :D .

LRD=rollkur en dat vindt ik absolute dierenmishandeling omdat het vaak door on(des)kundigen wordt uitgevoerd en is zeker niet iets wat je lukraak kunt adviseren.
Ik vind dat je deze oefening, dat als je je paard daar al aan wilt blootstellen, alleen maar mag doen onder begeleiding van een zeer deskundig lesgeefmens. En al denken een heleboel mensen dat ze dat zijn, geloof me daar zijn er misschien maar 5 van in Nederland of misschien nog wel minder, dus als jouw lesgeefmens geen Anky, Sjef, Edward oid heet moet je je zeker ver weg houden van dit soort oefeningen. Tenminste als je van je paard houdt. Er zijn voldoende andere manieren om problemen op te lossen zonder naar dit soort grofheden te grijpen.
Bij bovengenoemde moet de opleiding van een paard sneller en extremer dan bij ons liefhebbers ivm tijd, geld, prestaties, zakelijke motivaties en verwachtingsvolle eigenaren.
Dat hebben wij niet en hoeven daarom niet naar zwaar geschut te grijpen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 11:10

Die opmerking kwam toch iets lu llig over..
Ik rijd met belarus serieus dressuur en als hij niet weg had gehoeven was z toch echt mijn doel.
Maar ik ben niet van mening dat je diep en rond moet rijden om een paard correct dressuurmatig te laten lopen..

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 11:11

Ik geloof dat wij het wel aardig eens zijn Judith. Had het niet beter kunnen verwoorden!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:55

Weet je wat het probleem is van veel dressuur ruiters: Niet durven los te laten.
Je kan ook contact hebben met langere teugels..
Western is daar een mooi voorbeeld van.

En je kan wel degelijk met lang en laag de motor activeren.
En ze niet op de voorhand laten vallen.
Alleen dit heeft tijd en training nodig.
Je zal zien dat hierdoor het gangwerk veel ruimer wordt.

Bewust dat ik Mirka nog niet start....Laat die Basis er maar eerst goed in zitten...en wat is nou een jaartje wachten.

En een paard wat met lang en laag struikelt hangt of te veel op de ruiterhand...dus niet op eigen benen lopen.
Of het paard draagt niet de ruiter maar andersoms....Of er is iets medisch...

Je kan namelijk met lang en laag niet trucen...

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 14:00

Ik denk dat ik het verkeerd gezegt heb.
Niet bij lang en laag, dus ook met halsstrekken is er niets aan de hand.
Ik bedoel als ik hem diep en rond rijd. Denk dat ik het perongeluk verkeerd heb getypt..

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:05

Calimero_ schreef:
Ik denk dat ik het verkeerd gezegt heb.
Niet bij lang en laag, dus ook met halsstrekken is er niets aan de hand.
Ik bedoel als ik hem diep en rond rijd. Denk dat ik het perongeluk verkeerd heb getypt..

Daar ben ik inderdaad ook niet zo voorstander van...Tenminste je kan hem wel wat ronder instellen maar niet te rond.
Een Arabier komt dan in de problemen met zijn keel...En is een moeilijke houding.

Kwpners zijn al veel meer gebouwd voor het grote werk om het maar even zo te zeggen.
Die liepen in de natuurlijke houding al opgericht en wat ronder

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:23

Waarmee komt de arabier in de moeilijkheden dan met zijn keel? Gewoon puur uit nieuwsgierigheid hoor.

Ik pak day nog helemaal niet op. Hij moet eerst leren loslaten door het lijf en van daaruit kunnen we verder werken!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 18:52

Jolindaa schreef:
Waarmee komt de arabier in de moeilijkheden dan met zijn keel? Gewoon puur uit nieuwsgierigheid hoor.

Ik pak day nog helemaal niet op. Hij moet eerst leren loslaten door het lijf en van daaruit kunnen we verder werken!

Snap niet helemaal wat je bedoeld met je vraag?

Edit: verkeerd gelezen! Siert!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:10

Jolindaa schreef:

Als een arab te kort wordt gereden wat je dus ook moet opletten met laag en rond.
Je moet het neusje er uit rijden...
Dus laten we zeggen tussen de keel en kaak moet genoeg ruimte zijn...
Ze kunnen dus moeite krijgen met ademhalen of spierpijn/verkramping en zullen gaan wringen om de ruimte te vragen

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:58

Aha, ja daar zit wel wat in natuurlijk.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:16

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 15:41

Die heb ik idd vorig jaar al eens gezien op youtube! Wel gaaf he, hahaha.

saskia1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:53

jeetje ik lees hier echt dingen waar ik het totaal niet mee eens ben.. als je een arabier te rond rijd krijgt hij last van zijn keel?! sorry maar ik moet hier bijna om lachen! ik kan die van mij echt zonder enkele problemen lekker rond rijden hoor... idd als je maar loslaat! zodra je teveel vasthoud dan hou je je paard tegen in zijn bewegingen. maar een paard met genoeg conditie en kracht moet in elke houding goed kunnen lopen.

en mensen die zeggen dat rond en diep rijden dierenbeul is, pf nou sorry hoor maar je weet echt niet waar je over praat! het gaat erom de manier waarop het paard in die houding word gereden. als het maar zonder dwang gebeurd.

sorry maar ik vind dat dingen hier echt op de verkeerde manier worden gezegt door bepaalde mensen, je moet iedereen in ze waarde laten en niet zomaar dingen zeggen waar je niks vanaf weet

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 21:04

Volgens mij heeft iedereen gewoon zonder iemand aan te vallen zijn eigen mening vertelt..
En dat mag toch? Als jij rond en diep fijn vind oké, maar ik vind het niet..

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:21

Het gaat er om dat een arab die te kort gereden wordt en geen ruimte heeft tussen zijn nek en keel, dat is niet goed nee.
En dan krijg je gekantel en geschud omdat ze ruimte vragen.

Beetje rare redenering om te zeggen dat men dan geen verstand heeft...
Het betekend ook niet altijd per defenitie dat men die nog geen of niet of aan de basis van wedstrijden rijd geen verstand heeft.
En andersom is dat ook..

En als je toevallig wat hoger rijd hoor je niet meteen hoog van de toren te blazen....