saskia1989 schreef:sorry maar jou paard loopt wel heel lang en laag, maar jou teugels hangen in waslijntjes, dit word in je dressuurproef niet op prijs gesteld. daar is contact erg belangrijk.
ik ben het eens dat je de training moet beginnen met lang en laag, maar dat is inderdaad voor elk paard verschillend. een paard die snel op de voorhand loopt kan je beter niet te lang lang en laag rijden, zo maak je het jezelf alleen maar moeilijker om hem op te pakken. maar ik zie je jullie ook zeggen dat de paarden meer ontspannen zijn als ze lang en laag worden gereden... en niet als ze in een hogere 'wedstrijd'houding lopen. is het niet zo dat alles juist ontspanning moet uitstralen? dus ook als je hem hebt opgepakt! dat is in ieder geval hoe ik erover denk. niets mag er gedwongen uitzien. dus nee het is inderdaad niet goed als je paard zijn rug wegdrukt, maakt niet uit in welke houding hij loopt.
kijk maar eens op mijn profiel dan zien jullie hoe de houding van mijn paard is op wedstrijd, zonder dat hij zijn rug wegdrukt of dat hij te kort word in de hals, en ja ik kan hem ook lang en laag rijden, of laag en rond.
het is gewoon een kwestie van afwisselen, je begint lang en laag, dan rond en diep vervolgend pak je hem op en dan tussendoor doe je eens een rondje lang en laag of rond en diep, dit is de anky methode. En het werkt echt goed!
Ik rijd dan ook western en geen dressuur en daar rijden we met waslijnen
.
LRD=rollkur en dat vindt ik absolute dierenmishandeling omdat het vaak door on(des)kundigen wordt uitgevoerd en is zeker niet iets wat je lukraak kunt adviseren.
Ik vind dat je deze oefening, dat als je je paard daar al aan wilt blootstellen, alleen maar mag doen onder begeleiding van een zeer deskundig lesgeefmens. En al denken een heleboel mensen dat ze dat zijn, geloof me daar zijn er misschien maar 5 van in Nederland of misschien nog wel minder, dus als jouw lesgeefmens geen Anky, Sjef, Edward oid heet moet je je zeker ver weg houden van dit soort oefeningen. Tenminste als je van je paard houdt. Er zijn voldoende andere manieren om problemen op te lossen zonder naar dit soort grofheden te grijpen.
Bij bovengenoemde moet de opleiding van een paard sneller en extremer dan bij ons liefhebbers ivm tijd, geld, prestaties, zakelijke motivaties en verwachtingsvolle eigenaren.
Dat hebben wij niet en hoeven daarom niet naar zwaar geschut te grijpen.