[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IlonavL

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:17

Ik ben het ook met jullie eens hoor, ieder paard is anders en de een heeft het meer nodig dan de ander :) Maar ik zie hier in de buurt ook wel dat ruwvoer vaak een ondergeschoven kindje is, terwijl dat juist je kacheltje is.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:26

Ligt idd aan het paard. Hier ligt nu 200 gram op. Volgende week wordt dat 300 gram :j

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:54

Ben het wel eens met Ilona over het ruwvoer. Goede kwaliteit en hoeveelheid ruwvoer doen een heleboel.

Pffft... Kerstinkopen doen is werkelijk een crime... Ben echt bijna niets opgeschoten, nog maar voor 1 iemand klaar :+ Gelukkig heb ik nog wat tijd!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:57

Wat voeren jullie dan precies?

Ik heb van de week toevallig m'n kofferweger binnen gekregen dus kan ik precies wegen wat ik geef. Hij krijgt nu zo'n 13 kg gedorst hooi per dag.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:37

Wij hebben zoveel hooi als kuilgras liggen (geschikt voor paarden, dus niet van dat koeienkuil := ). (vraag me niet precies hoe het heet, daar is mn staleigenaresse wel van op de hoogte). Staleigenaresse koopt het in, dus niet van eigen land. Hebben voorheen al meegemaakt op stal dat het wel van eigen land komt, maar als het kuil dan is gaan schimmelen het te duur is om nieuw te kopen, dus dat het om de schimmel heen gewoon nog wordt gebruikt :n Djuun is daar heel gevoelig op en was dus regelmatig aan de dunne. Lag ook regelmatig beschimmeld kuil in dr stal. Zodra er een schimmelplek in het kuil zit, zit het in je hele pak.

Voordeel van het inkopen: zodra staleigenaresse schimmel ontdekt, doet ze een belletje en wordt het pak omgewisseld. Je betaald immers niet voor schimmel. :Y)

Afwegen wordt hier niet gedaan, meer op gevoel gedaan. Djuun is tijd terug iets naar beneden gezet, gezien ze ook niet echt in training staat :+ en een beetje dik werd :P Maar vandaag was ze ook gewoon nog de laatste die aan het eten was en ze staat er super bij, dus ze komt niets te kort :) Ook dat wordt bij ons dus heel goed in de gaten gehouden.

Dus eigenlijk komt het er weer op neer dat het dus ook weer enorm met stalbeleid te maken heeft :j

Hoe staan jullie paarden eigenlijk in de vacht met de dekens? Djuun staat onder 200, maar is nog steeds een beer op de plekken waar dr deken niet ligt. Nu vind ik het niet zo erg, want ten eerste staat ze niet super intensief in training en ten tweede zweet zij ook niet enorm. Dan staat ze ook nog eens in een buitenstal met uitloop, dus een beetje vacht is dan wel lekker vind ik :j Ze heeft het ook echt niet koud en mocht het nog kouder worden, dan kan er dus nog eventueel een hals op of een dikkere deken op. Maar vorig jaar heeft ze het hier ook goed mee uitgehouden en heb het idee dat ze zelfs nu al wat meer haar heeft, dus denk dat het wel gaat :j

Ses van Lil staat dus wel heel dun in het vachtje, wel ideaal natuurlijk als je flink traint (in een binnenbak, waar het natuurlijk ook nog warmer is) :j Hoe staan de rest er dan bij met de deken op? En wat voor soort stal hebben jullie? Bij ons is de temperatuur zoals buiten in de stal, alleen dan overdekt dan natuurlijk.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:42

Ik weeg geen voer, doe alles op gevoel. Misschien gek. Hooi krijgt ze gewoon in plakken, ik heb heerlijke kleine baaltjes geurig kruidig hooi waar ze echt van geniet. Verder altijd op de wei dus grazen doet ze bijna alle maanden van het jaar.
Nu ze drachtig is voer ik liever ietsje ruimer en doe ik ook meer aan supplementen, meer zo van je weet maar nooit. Ik heb muesli en slobber, ik geef waar ik zin in heb, wat makkelijkst is of hangt ervan af hoeveel ik nog van beide heb :+ zoals ik al zei ik voer op gevoel en doe maar wat. Ik voeg er nu zeewier en af en toe knoflook aan toe. Zeewier is voor de mineralen.
Op dit moment is ze mooi op gewicht, nouja een buikje van de baby maar nergens echt vet ofzo. Als ik muesli of slobber geef is dat 1 schep, zal voor de lol eens wegen hoeveel dat is.

Qua vacht, Set heeft dus geen deken om maar nu door het noodweer wel en twijfel of ik m dan maar gewoon om laat, blijft ze mooi droog. Die is heel weinig grams zou het niet eens weten :P

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:44

Ik ben nooit zo van het scheren. Ik zet ze liever vroeg onder de dekens dat ze kort in het haar blijven. Nu is Dayem redelijk laat onder de dekens gegaan maar heeft geen teddyvacht. Hij zweet amper dus ik vind het best :)

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:50

ik weeg ook geen voer weet wel precies wat ik ze moet geven, vind ik ze wat bloot worden dan moeten ze meer krijgen en worden te wat vetter dan krijgen ze minder.
@sieltjuh Asal is ook een teddy vooral op de hals maar die heeft een nieuwe deken en die krijgt voor volgende week de hals op omdat ze dan weer wordt geschoren heb over 3 weken weer concours en gelijk een competitie dus dan moet ze er weel glad bijstaan
@_Nicky ik scheer hier wel wand als ik les heb is asal nat van zweet door haar vacht nu ze geschoren is zweet ze amper.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:00

Hier ook gedorst hooi, hoewel ik het niet precies afweeg kun je wel ongeveer aan de baal zien hoeveel je voert, dat is hier zo'n 9 á 10 kilo. Ik doe het ook meer op gevoel, Jas heeft iets meer nodig dan Moyo en Asi. Dit is ook echt ruim voldoende voor ze, daarmee zijn ze keurig op gewicht. Ietsje schraal is helemaal niet erg, maar ik vind het wel interessant te lezen dat het ene paard dus blijkbaar veel meer nodig heeft dan het andere.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:00

Citaat:
vind ik ze wat bloot worden dan moeten ze meer krijgen en worden te wat vetter dan krijgen ze minder

inderdaad dat doe ik ook zo

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:09

Ja precies. Ene paard heeft gewoon meer nodig dan de andere.
Heb ook wel eens gehoord van een stal waar elk paard evenveel kreeg. Paard van oud-stalgenootje was grote ruin en kwam standaard te kort. Dat vind ik zo kortzichtig van een staleigenaar, hoe kan je nou een D-pony bij wijze evenveel geven als een paard van 1.80m. Das toch logisch dat die meer nodig hebben :?

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:13

Als we volop in het showseizoen zitten krijgen de minis meer dan asal. Asal is gewoon niet veel nodig, heeft van haar zelf ook energie zat en het ruwvoer houd haar ook mooi in conditie, de minis daarin tegen moeten met hun kleine lichaampjes dan veel meer werk verrichten en zijn de energie wel nodig.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:15

Puur nieuwsgierigheid hoor Joyce, maar wat houdt zo'n training voor de mini's precies in voor het showseizoen? Ik heb werkelijk geen idee, totaal geen kaas van gegeten sowieso van showen :')

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:36

Sieltjuh schreef:
Ja precies. Ene paard heeft gewoon meer nodig dan de andere.
Heb ook wel eens gehoord van een stal waar elk paard evenveel kreeg. Paard van oud-stalgenootje was grote ruin en kwam standaard te kort. Dat vind ik zo kortzichtig van een staleigenaar, hoe kan je nou een D-pony bij wijze evenveel geven als een paard van 1.80m. Das toch logisch dat die meer nodig hebben :?

Daaruit komt dus ook een beetje mijn verbazing voort dat een jaarling met 15 kg hooi en weidegang overdag dus nog schraal is vergeleken met onze bijna tweejarigen zonder weidegang en met een stuk minder hooi waarbij ik geen ribbetjes zie en dat bedoelt Ylona denk ik zelf ook aangezien haar andere paarden het er prima op doen. Zo zie je maar weer dat ieder paard anders is, maar ik kan niet ontkennen dat het mij soms wel kan verbazen wat een verschil er tussen kan zitten.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:39

* komt uit meeleeshoekje *
Dekens worden besproken. Vos heeft er nog geen op. Hij komt overdag buiten en staat 's nachts in een vrij warme stal. We trainen niet heel intensief, dus ik laat het maar even zo. Hij heeft twee zweetdekens van fleece en een regendeken die gevoerd is. Toen hij bij een ander adres de hele dag buiten stond kreeg hij wel een deken op. Iets van 300 gram, geloof ik.

Voeren gebeurt hier 's ochtends en 's avonds. De hoeveelheid brokjes staat op de staldeur met krijt. Ook staat daar of ze muesli krijgen of slobber o.i.d. Er wordt goed rekening gehouden met de verschillen. Er staat een oudje van 28 jaar, die krijgt slobber en nog iets speciaals. Dat staat te weken voor de stal, want het moet een dag staan. Ze krijgen ook goed ruwvoer. Tussendoor lopen ze lekker op de wei overdag. Er staat nog best veel gras op. Met de storm mogen ze in de binnenbak los. Ook is er een paddock met zand, en nog een aparte wei met zand.

Joyce, is de showtraining te vergelijken met die voor arabieren? Zoals opstellen, en aan de hand rond stappen en draven.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:41

Ellen ik denk dat het oudje Seniores Priores krijgt, dat moet zo lang weken :D jouw stalling klinkt top! Waar sta je.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:42

Vlakbij Den Ham, Joyce weet wel waar, die heeft er les gegeven (en is mij wel eens tegengekomen, toen ik er pas stond).

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:46

@sieltjuh longeer werk, aan de bijzet longeren, in tuig trainen sommige aangespannen de trainingen zijn voor de kleintjes vrij pittig omdat ze veel kleiner zijn en veel meer passen zetten dan een groot paard, de training wordt super afgemeten en is per paardje ook weer verschillen maar ze zijn zoooo mooi in het seizoen,
@Ellen doe idd ook veel showtraining maar daar werk ik alle dagen al meer met dat ik ze uit de stal haal stel ik ze al op, draai ze om in de wei stel ze op etc. Bij iedere keer dat ik ze stil zet stel ik ze op. Mijn jaarling weet het nu ook precies, belonen is vooral erg belangrijk straffen kunnen we allemaal maar belonen wordt vaak vergeten
@katja de stalling van ellen is ook erg fijn alle fasseliteiten zijn er aanwezig

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:49

Oke Joyce :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:50

Den Ham is ook in Groningen haha, welke Den Ham?

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:52

ow echt deze den ham is in overijssel

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:54

Leuk Joyce om daarmee bezig te zijn, snap dat je super trots bent als jouw mini's het goed doen op de show *D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:55

Oh haha. Longeer je dan alle paardjes zo? ook de jongsten zeg maar

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:57

Den Ham klinkt ver weg _O-

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:58

Mo vind ik prima in zijn vacht zitten.
Op hals ms iets hariger,maar niet teddy beer.
Veel is al geschoren op stal.
Ik doe dat liever niet.
Hij zweet amper:)
En staat pas sinds gister onder een 200 gram.

Wij hebben.boven de stal open spanten
En overdag staan deuren en.luikjes open.

Hooi komt van.eigenland.
In de winter krijgen ze.voedzamer spul.
Het zijn grote balen waarvan ze 3x per dag een halve tot hele plak krijgen.
Dus eigelijk staan ze niet zonder:)