ps zie vorige page waar erom gevraagd werd.... het is echt uitwerking van niks geweest maar wel duidelijk haha

RhealLover schreef:Van de kwastjes maken dat is een makkelijke manier maar zeker niet de mooiste !!! Hierbij plaats ik nog ff mijn uitleg betreft maken van tuig omdat ik alsnog meerdere pb's krijg hierover en men het niet meer terug kan vinden in het topicRhealLover schreef:Hoi,
Iemand vroeg aan mij of ik een uitleg wilde maken van het borsttuig dat ik gemaakt heb:
http://img353.imageshack.us/img353/6617/borsttuig1lq6.jpg
Bij deze post ik het ook hier in dit topic misschien net zo makkelijkom het een beetje duidelijk te maken hoe ik het gedaan heb zit er een plaatje bij (beetje paintachtig maar dan is het te begrijpen).
Benodigheden:
- Aantal bollen wol (niet te dun)
- Naald en draad (stevig draad)
- Sierrand
- Bedels/hangers etc om mee op te sieren
- Heel veel geduld
Klosjes:
Knip ongeveer 40 draden op dezelfde lengte en zorg dat de bovenkant van de draadjes allemaal gelijk liggen, leg daaronder 1 draad overdwars hiermee ga je het klosje vastbinden. Maar voordat je dat doet maak je eerst een vlecht, of je aan de bovenkant een knoop maakt of een lusje maakt niet zoveel uit. Zorg ervoor dat aan de onderkant van de vlecht een dikke knoop zit en knip de uiteinden er niet af !!! Anders gaan deze uitsteken dus zorg er ook voor dat je uiteindes niet te kort zijn.
Leg de vlecht in het midden met de knoop ongeveer 2 cm onder het draadje wat overdwars ligt. Bedek het vlechtje met een aantal draden. Vervolgens pak je beide uiteinden van het draadje wat overdwars ligt en knoop deze stevig vast. Knip ook hier geen uiteinden af om te voorkomen dat het gaat uitsteken. Zoek de bovenkant van de vlecht en schud even zodat de draden naar beneden vallen. Pak daarna voorzichtig bij de draden beet en trek zachtjes aan de vlecht zodat de knoop onder de draden goed komt te liggen.
Pak de klos beet en trek deze langzaam glad in je handpalm tot de draden netjes liggen. Hou de klos zo vast en bind er met je vrije hand een draadje omheen om een bolletje te vormen, knip hiervan wel de uiteinden goed af. Desnoods een sierrandje eromheen maken of kraaltjes en klaar is je klosje.
Borsttuig:
Maak 4 dikke vlechten die net zo lang zijn (ongeveer 15 draden voor 1 dikke vlecht). Vlecht ze maar hou aan beide uiteindes een stuk over. Doe aan de onderkant de 4 vlechten in elkaar vlechten. Vervolgens maak je met naald en draad de 2 vlechten aan elkaar vast.
Maak 1 lange dikke vlecht en maak deze in het midden met naald en draad vast. De uiteindes vlecht je in elkaar met de andere vlechten, eventueel kan je de uiteindes langer vlechten met extra draad zodat je deze kan knopen boven de hals van je paard of aan het zadel.
Maak daarna 2 lange dunne vlechten (3 tot 6 draden) Maak eerst de ene draad zigzaggend vast, daarna het andere draad zodat je kruislings effect krijg (vastmaken met naald en draad op de rode puntjes). Let wel op dat je de “kruisjes “ op dezelfde plek als de andere kant vast maakt anders staat het zeer slordig. De klosjes eraan vastmaken en de eventuele versieringen en je bent klaar. Zorg ook ervoor dat er aan de ene kant net zoveel klosjes hangen als de andere kant dat staat veel mooier.
Groetjes