Het zelf maken van Arabisch showtuig (oosterse stijl) deel2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 19:32

GEVONDEN :D :D

ps zie vorige page waar erom gevraagd werd.... het is echt uitwerking van niks geweest maar wel duidelijk haha :+

RhealLover schreef:
Van de kwastjes maken dat is een makkelijke manier maar zeker niet de mooiste !!! Hierbij plaats ik nog ff mijn uitleg betreft maken van tuig omdat ik alsnog meerdere pb's krijg hierover en men het niet meer terug kan vinden in het topic :)

RhealLover schreef:
Hoi,

Iemand vroeg aan mij of ik een uitleg wilde maken van het borsttuig dat ik gemaakt heb:
http://img353.imageshack.us/img353/6617/borsttuig1lq6.jpg

Bij deze post ik het ook hier in dit topic misschien net zo makkelijk ;) om het een beetje duidelijk te maken hoe ik het gedaan heb zit er een plaatje bij (beetje paintachtig maar dan is het te begrijpen).

Benodigheden:
- Aantal bollen wol (niet te dun)
- Naald en draad (stevig draad)
- Sierrand
- Bedels/hangers etc om mee op te sieren
- Heel veel geduld ;)

Klosjes:
Afbeelding
Knip ongeveer 40 draden op dezelfde lengte en zorg dat de bovenkant van de draadjes allemaal gelijk liggen, leg daaronder 1 draad overdwars hiermee ga je het klosje vastbinden. Maar voordat je dat doet maak je eerst een vlecht, of je aan de bovenkant een knoop maakt of een lusje maakt niet zoveel uit. Zorg ervoor dat aan de onderkant van de vlecht een dikke knoop zit en knip de uiteinden er niet af !!! Anders gaan deze uitsteken dus zorg er ook voor dat je uiteindes niet te kort zijn.
Leg de vlecht in het midden met de knoop ongeveer 2 cm onder het draadje wat overdwars ligt. Bedek het vlechtje met een aantal draden. Vervolgens pak je beide uiteinden van het draadje wat overdwars ligt en knoop deze stevig vast. Knip ook hier geen uiteinden af om te voorkomen dat het gaat uitsteken. Zoek de bovenkant van de vlecht en schud even zodat de draden naar beneden vallen. Pak daarna voorzichtig bij de draden beet en trek zachtjes aan de vlecht zodat de knoop onder de draden goed komt te liggen.
Pak de klos beet en trek deze langzaam glad in je handpalm tot de draden netjes liggen. Hou de klos zo vast en bind er met je vrije hand een draadje omheen om een bolletje te vormen, knip hiervan wel de uiteinden goed af. Desnoods een sierrandje eromheen maken of kraaltjes en klaar is je klosje.

Borsttuig:
Afbeelding
Maak 4 dikke vlechten die net zo lang zijn (ongeveer 15 draden voor 1 dikke vlecht). Vlecht ze maar hou aan beide uiteindes een stuk over. Doe aan de onderkant de 4 vlechten in elkaar vlechten. Vervolgens maak je met naald en draad de 2 vlechten aan elkaar vast.
Maak 1 lange dikke vlecht en maak deze in het midden met naald en draad vast. De uiteindes vlecht je in elkaar met de andere vlechten, eventueel kan je de uiteindes langer vlechten met extra draad zodat je deze kan knopen boven de hals van je paard of aan het zadel.
Maak daarna 2 lange dunne vlechten (3 tot 6 draden) Maak eerst de ene draad zigzaggend vast, daarna het andere draad zodat je kruislings effect krijg (vastmaken met naald en draad op de rode puntjes). Let wel op dat je de “kruisjes “ op dezelfde plek als de andere kant vast maakt anders staat het zeer slordig. De klosjes eraan vastmaken en de eventuele versieringen en je bent klaar. Zorg ook ervoor dat er aan de ene kant net zoveel klosjes hangen als de andere kant dat staat veel mooier.

Groetjes

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 19:37

Ik meld me hier ook even:
Mijn naam is Aaricia, 17,
eigen fjordje met een Arabische deukje :D
En ik heb ondertussen al 2 borstriemen, een soort ridder deken en nog spulletjes gemaakt.
Als jaarwerk een paar jaar terug heb ik, met hulp van bokt ja ja :Y) , zo'n Arabische halsters gemaakt maar die zijn echt wel voor verbetering vatbaar :P

Daarom ben ik hier nu wat aan het uitspitten, om wat ideetjes op te doen, en hoop binnenkort weer een passend sjiek halstertje te kunnen maken. Als dat zo is, en hij vertoonbaar is ;) , zet ik een fotootje

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 14:23

RhealLover: goede uitleg :j

Michelle_S

Re: Het zelf maken van Arabisch showtuig (oosterse stijl) deel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:41

Nou, ik heb uiteindelijk een site gevonden waar ze de nylon band verkopen, ;) Dus alweer besteld.

Hoop dat alles snel binnen is dan ga ik eens beginnen.

Ook heb ik de duitse mevrouw een mail gestuurd alleen nog niets terug gekregen jammer genoeg.. even geduld hebben.. :P

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:45

Zo gauw mijn toetsweek voorbij is, ga ik ook weer eens aan een halster beginnen denk ik :). Na de toetsweek begint wel gelijk mijn stage, dus hopelijk heb ik er dan nog wel een beetje tijd voor!

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:02

Ben benieuwd Bonjoy!! Al plannnen??

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:22

Ik weet nog niet welk materiaal ik ga verwerken, want heb nog ongelooflijk veel liggen :=

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:11

Ik ben momenteel lekker bezig met de oranje set, de basis voor het borsttuig is af, enkelt de klosjes nog, tevens is het halster ook al ver gedaan, ook daar alleen nog de klosjes en paar kraaltjes. Dus hier gaat het wel lekker, daarna zal het even stil liggen, gezien ik mogelijk deze maand nog aan het verhuizen ga.

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:24

Wat leuk RhealLover, ben erg benieuwd, maak je tussendoor nog wat fotootjes??

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:04

Ik ben ook wel heel erg nieuwsgierig hoe ver je nu bent met je set! Wordt die eigenlijk voor Rheal of Shaikyria?

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:46

In eerste instantie voor Rheal die met koninginnendag een proef meot rijden wat we geheel in eigen (aka arabische :P ) stijl gaan doen, normaal in het rood maar nu in het oranje, maar er zal zeker een fotoshoot volgen van Shaikyria met de set aan ;)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:35

Hoi, mag ik je een tip geven... Sleutelhangerringen zijn best wel buigzaam, als er hard aan getrokken wordt zijn ze krom. Je kunt ook gordijnringen kopen, die zijn net zo groot en ietsje dikker, dat is sterker.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:28

Maxielover schreef:
Hoi, mag ik je een tip geven... Sleutelhangerringen zijn best wel buigzaam, als er hard aan getrokken wordt zijn ze krom. Je kunt ook gordijnringen kopen, die zijn net zo groot en ietsje dikker, dat is sterker.

Als je het topic had gelezen had je waarschijnlijk geweten dat niemand meer in dit topic die dingen gebruikt.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:34

En zelfs gordijnringen zijn niet geheel geschikt hiervoor gezien deze gesoldeerd zijn ipv gelasd en dus een zwak punt bevatten :+

Die tip is zo al uit de tijd.....

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:16

Ik heb vandaag mijn klosjes, en de gouden banden binnen gekregen, ook kreeg ik bericht dat de
nylon band en muntjes onderweg zijn dus kan ik waarschijnlijk morgen meteen aan de slag! :P

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:40

Bonjoy schreef:
Maxielover schreef:

Als je het topic had gelezen had je waarschijnlijk geweten dat niemand meer in dit topic die dingen gebruikt.

Pardon ? Ik geef gewoon vriendelijk een tip omdat ik daaraan dacht, dus ik denk, mss hebben ze daar wat aan. Moet ik daarvoor eerst 255 pagina's door gaan lezen omdat jij je eraan ergert ? Sorry, maar dat probleem ligt bij jou en niet bij mij, dus hou dat alsjeblieft voor je zeg. >;) En als je er dan zo nodig wat over moet zeggen, dan bestaat er ook nog altijd de vriendelijke manier.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:43

RhealLover schreef:
En zelfs gordijnringen zijn niet geheel geschikt hiervoor gezien deze gesoldeerd zijn ipv gelasd en dus een zwak punt bevatten :+

Die tip is zo al uit de tijd.....

Oké. Ik heb er verder geen verstand van hoor, ik hou me niet bezig met zelf tuigen maken oid. Maar omdat ik zelf wat van die ringen thuis heb liggen en weet dat ze sterker zijn dan die sleutelhangerringen, dacht ik dat die geschikter zouden zijn. En of een tip ''uit de tijd'' is of niet maakt niet uit volgens mij, werken kan ie alsnog... ;)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:52

Maxielover,
Ik vond die sleutelringen ook altijd al een belachelijke oplossing. Ik zou het er nooit mee vertrouwen. Maar voor veel mensen heeft het gewerkt. Ik gebruik van het begin af aan al ringen die geschikt zijn om schommels aan te hangen en dieren aan vast te zetten. die zijn in zilverkleur gewoon bij de bouwmarkt verkrijgbaar. maar het is goed dat je het opmerkt. gelukkig waren ze in dit topic ook allemaal al zo ver.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 01:56

Malenka schreef:
Maxielover,
Ik vond die sleutelringen ook altijd al een belachelijke oplossing. Ik zou het er nooit mee vertrouwen. Maar voor veel mensen heeft het gewerkt. Ik gebruik van het begin af aan al ringen die geschikt zijn om schommels aan te hangen en dieren aan vast te zetten. die zijn in zilverkleur gewoon bij de bouwmarkt verkrijgbaar. maar het is goed dat je het opmerkt. gelukkig waren ze in dit topic ook allemaal al zo ver.

Dank je. Het was idd gewoon bedoeld als een vriendelijke tip hoor, ik zie het nl. niet lang goed gaan met een paar honderd kilo aan '1 zo'n ijzerdraadje waar zo'n sleutelhangerringetje van gemaakt is... Agz ik er zelf ook al wel eens eentje gesloopt heb omdat m'n sleutel muurvast zat in het slot... :+ Ding was hartstikke krom toen mijn sleutel weer los was.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:32

Even een reactie op de sleutelringen. Je hebt ook van die degelijke sleutelringen en die zijn echt heel sterk. Zijn wel moeilijk te verkrijgen en zijn ook wat duurder. Die zijn wat dikker en ook erg moeilijk om uitmekaar te krijgen om de ketting tussen te rijgen.
Het is een hels karwei om de ketting erdoor te krijgen maar als het gelukt is heb je wel een stevige sleutelring ;)

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:11

heb de nylon band nog niet binnen, ben ik vandaag vrij, kan ik
mooi aan de slag maar zal nog even moeten wachten.. misschien dat hij later binnenkomt ;)

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:33

melanie_h schreef:
Even een reactie op de sleutelringen. Je hebt ook van die degelijke sleutelringen en die zijn echt heel sterk. Zijn wel moeilijk te verkrijgen en zijn ook wat duurder. Die zijn wat dikker en ook erg moeilijk om uitmekaar te krijgen om de ketting tussen te rijgen.
Het is een hels karwei om de ketting erdoor te krijgen maar als het gelukt is heb je wel een stevige sleutelring ;)

Deze sleutelringen zitten inderdaad ook aan de kinkettingen die je bij arabierenshops kunt kopen. Hier zitten dan kleinere aan die je los kunt halen om de ketting door je halsterring te schuiven. Zoals melanie al zegt zijn ze heel moeilijk los te krijgen, je hebt echt een schroevendraaier of iets nodig om er tussen te steken. Stevige ringen bestaan dus zeker wel. Gordijnringen zijn al veel sterker dan sleutelringen maar de meeste mensen bestellen nu masieve ringen bij rjtools of echte 'halter squares'

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:47

Yes! Heb de spulletjes binnen! Ga vandaag beginnen!! :P

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:33

Yes! Ben heel erg benieuwd :D Morgen nog twee toetsen, en dan heb ik het er gelukkig weer opzitten. Moet nog wel een aantal herkansen in de volgende periode. Dan ga ik eens proberen wat materiaal te verwerken! :)

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:53

Leuk dat je ook weer gaat beginnen, ben erg benieuwd!! :p
Ik heb alvast de spulletjes aan elkaar vast gespeld nu nog aan
elkaar naaien. Heb helaas de haltersquares nog niet binnen,
maar dat is dan ook het enigste.

Onze naaimachine doet het niet dus dat is wel balen, misschien
dat ik er zelf maar eentje koop. (die van me moeder is van de jaren
80) haha!! :D