[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IlonavL

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:05

Spannend met al die baby's in het topic!

Ja, iedereen heeft zo z'n redenen denk ik om voor een vroeg of laat veulen te gaan. Asi pakte gelukkig in één keer en ik vind april ook wel een mooie maand voor een veulen. Alleen de eerste dagen na Remoyo's geboorte stond er nog veel wind, daarna werd het eigenlijk heel snel mooi weer dus dat was ideaal! Ben benieuwd wanneer jullie gaan beginnen :)

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:09

Ik wilde graag een veulen nog voordat het weideseizoen hier begint (1 mei), zodat ze de volle 6 maanden 24/7 buiten met mams kunnen lopen.
Ook merk ik nu met Doortje dat het wel heel makkelijk is om wat dingen in stal te kunnen doen, je kan er makkelijker bijkomen dan op een weiland van een hectare en met sommige dingen is het wel makkelijk om ze even klem te zetten tegen de stalmuur :D

Ely is 27 maart uitgerekend. Afgelopen 27 maart lag er nog sneeuw, maar de 27 maart in het jaar daarvoor zat ik op een terrasje in de zon...

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:09

Ik fok niet maar zou t niet fijn vinden zo'n jong sprut of in de kou buiten of nog op stal hele dagen, zou toch richting mei gaan denk...heb zelf een kind gekregen in maart en vond al erg koud haha

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:12

We gaan gewoon een hoop zonnedansjes doen als jullie beebs komen *\o/* Er is gewoon geen peil op te trekken in Nederland.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:15

Och veel weide hebben we hier sowieso niet dus dat ''scheelt'' wat dat betreft.. En de nieuwe eigenaren willen er graag mee naar show dus zal veel in handen komen in het begin en wss ook nog wel wat op stal staan...
Alles al gepland hier wat dat betreft, zelfs de namen liggen al klaar :D

Maar fijn om jullie ideeën over dekdatum te lezen, zat er echt over te dubben maar neigde idd ook al naar veulen van eind maart/begin april..

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:20

Je zou bijna de inschrijving al regelen voor de show _O-

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:23

:')

Alleen geslacht en naam nog even openlaten _O-

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:36

Als je wilt showen, vind ik het toch wel een 'voordeel' als ze wat eerder in het jaar geboren zijn.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:50

:j laat veulen is dan idd weer lastig. Te vroeg is overigens ook weer niet alles, dan zijn ze alweer gauw te veel ''paard''.. Groeien ze uit verhouding. Al moet ik zeggen dat zowel Umoyax als Nas niet heel erg overbouwd geweest zijn ofzo, dus miss veulie ook niet :P
Toch leuk hoor ben zoooo benieuwd wat ze er van gaan bakken!
Ze zijn momenteel erg in love, Nas is hengstig :=

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:55

amyz schreef:
:j laat veulen is dan idd weer lastig. Te vroeg is overigens ook weer niet alles, dan zijn ze alweer gauw te veel ''paard''.. Groeien ze uit verhouding. Al moet ik zeggen dat zowel Umoyax als Nas niet heel erg overbouwd geweest zijn ofzo, dus miss veulie ook niet :P
Toch leuk hoor ben zoooo benieuwd wat ze er van gaan bakken!
Ze zijn momenteel erg in love, Nas is hengstig :=

Haha mooi is dat he?
Ely en Scorpio konden ook hele gesprekken voeren als ze hengstig was <3

katjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:06

ik sluit me aan eind maart op ze vroegst hier zijn de eerste 3 op 17 april uitgerekend vind ik ook wel mooie datum. En senna dan 12 mei

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:27

Ze staan idd heel gezellig te klooien over de deuren heen hier := En door het gaas heen neusjes tegen elkaar drukken.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:41

Gaat Umoyax dan volgend jaar ook alle testen ondergaan voordat je gaat dekken? (weet niet precies wat er allemaal bij komt kijken, maar iig röntgenologisch en sperma onderzoek toch?)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:47

Hij gaat voor de keuring idd en ik ga denk ik ook hoe dan ook naar Utrecht.
Maar ook als hij er niet doorheen komt gaan we dekken. Daarom wil ik ook eigenlijk al vroeg in het jaar naar Utrecht met hem maar moet nog even uitzoeken hoe dat allemaal zit. In principe komt hij bij een goede fokker weg en zitten er geen problemen in de familie zo ver ik weet maar ik wil wel zeker weten dat hij ook röntgenologisch goed is :j
Had het er laatst toevallig met Danielle nog over. Zeiden we nog dat als een 3-jarige ernstige afwijkingen vertoont op x-ray je er ook niet mee moet wíllen dekken :+
Sperma maak ik me niet zo druk om. Kwaliteitseis ligt vrij laag en ik heb vorig jaar natuurlijk Nas niet voor niks hengstig laten spuiten ook :=

Misschien weet Jessica hier wat meer over te vertellen? Want jij bent met Mo natuurlijk relatief recent die hele mallemolen door geweest :)

katjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:51

dacht zal ook weer is een buikje plaatsen sinds toch vieze weer buiten is.
Faiza de kleinste en op moment zeker de dikste merrie van me stal .
Helaas is foto wel iets donker :( maar geeft wel ideetje.
Afbeelding

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:57

Heb even een enorm hectisch dagje. Maar probeer toch even bij te lezen :).

Fijn Katja dat de dracht goed doorzet. Kan me voorstellen na het verwerpen van de vrucht de eerste keer je toch altijd een bepaalde argwaan houdt. Fijn om te horen dat het vruchtje nu lekker warm in s(l)ettels buikje zit :).

Heb even geen tijd om de rest te beantwoorden want na 4 sollicitanten vandaag ga ik even rennen en vliegen om Princesa nog even te doen en op tijd te zijn voor Sinterklaasavond.. Leuk twee kleine nichtjes, kan er wel van genieten die spanning bij die twee ukkies!!

Het spookt hier overigens enorm.. Even serieus, heb soms het idee dat de ramen van mijn kantoor eruit vliegen... En ik moet zo de weg op met mijn kleine Ferrari (lees, peugeot 206 cabrio..niet de meest stabiele op de weg tijdens storm..)... En ben er net ook achter gekomen dat mijn dak een beetje lekt aan mijn kant, dus ik krijg een natte kont op mijn stoel.. pff... Ben maar aan het kijken voor een nieuwe privé auto.. Eentje met trekhaak ofzo :)

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:05

Ik ben ook al weer thuis van school, hele dag is nog wel een opgave
hier woeit het ook enorm paarden lekker dik pak krullen in en kan nu vanaf de cam zien dat Asal er dankbaar gebruikt maakt die ligt languit whaha
Fokken tja hier 2 merries die dit jaar bij de hengst gaan, de dames gaan ook eind maart weg

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:17

Ziet er goed uit Katinka :)

Hier ook flinke woei. Straks even op het strand kijken, ik zet m'n skibril denk ik maar op 8-)

katjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:22

even na strand jij bent gek ik nicky ik blijf lekker binnen . vind hier echt niks aan nu die vieze regen erbij bahbah

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:23

Het is om 16:45 hoogwater (springtij), altijd spannend of de standtenten het volhouden. Lekker ramptoerist spelen :))

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:33

@_Nicky heeerlijk met die woei het strand op
Moet eigelijk ff na buiten hooi voeren ma asal ligt nog zo lekker...dan ma ff wachten

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:34

Bij ons zijn ook de paarden vervroegd binnengehaald, begint nu echt flink te waaien!

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:50

ja hier ook en zitten hier zo half in het bos en die bomen gaan me toch tekeer, zit lekker bij me kerstboom met de hondjes op schoot voor school bezig

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:29

Annikab schreef:
Als je wilt showen, vind ik het toch wel een 'voordeel' als ze wat eerder in het jaar geboren zijn.

Haak even in op deze opmerking :o
Imo is het een egoïstische gedachte van veel fokkers om om deze reden een vroeg veulen geboren te laten worden :o .

Persoonlijk kies ik er zelf voor mijn veulens geboren te laten worden pas vanaf eind maart/april/mei, dat zijn hier in nederland met de 4 jaargetijde de beste maanden voor een veulen om geboren te worden.
Kijk zelf al uit naar volgend jaar in de hoop 2 gezonde veulens te kunnen krijgen in 2015 *\o/*

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:34

Ik snap wel wat Annika bedoelt, maar er zijn zoveel meer factoren die meespelen waardoor het paard optimaal kan presteren op show, het tegendeel is ook al vaker bewezen (afgelopen jaar nog in Sint-Oedenrode, Medor Moniscione was pas 9 mnd oud)