Wat vinden jullie nou van zo'n Arabier?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rawaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:14

jannico schreef:
@ Rawaat de hoeveelheid dish is wel compleet afhankelijk van de fokrichting. En ook van wat de mens graag wil zien. Als ik terug ga in de bloedlijn van mijn av dan verdwijnt die inmense dish vrij snel. Ik heb een av (met av papier dus etc ) met weinig dish. Dit maakt hem niet minder av dan 1tje met een extreme dish. Ik neem trouwens wel aan dat het karakter van het paard voor opstaat en niet het ras/looks of de overeenkomsten met de rasstandaard.

"a good horse is never a bad collor" .

Zeg ik toch, wigvorm komt van de egyptische lijnen
Polen hebben (tot een aantal jaar geleden, na inbreng van een aantal egyptische hengsten) een rechter hoofd enzovoort

Het karakter is ook lijngericht, zo zijn spaanse lijnen heel rustig, polen gevoelig, egyptenaren intelligent...

Toffe foto's in de woestijn, ik heb amper een maand geleden daar ook een raceje in de woestijn gedaan, maar vele van de paarden waar toeristen meer rijden zijn GEEN arabieren

missymb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:28

Barcelano schreef:
marjonrebel schreef:
ja ieder zijn smaak ik hou niet echt van arabjes doe mij maar een hafje!!...

Maar licht je mening eens toe waarom je er niet van hou

Ik heb het gevoel dat je er zo doorheen kan zakken, ze zien er zo fragiel uit, op die foto's zijn ze trouwens wel heel extreem, want ik ken ook "normale arabieren" en daar mee bedoel ik dat ze een normaal hoofd hebben niet zo gedeukt..ik ben ook niet anders gewend dan wat bredere types zoals mijn hafje, al moet ik er wel bij zeggen dat ik wel weer blij ben dat ze toch afstammen van de arabier, want hij heeft een prachtig smal hoofdje!!

Verder hou ik persoonlijk ook net zo van dat nerveuse, dat zal wel dat temprament volle zijn wat er in zit bij dit ras, ik heb vriendinnen die een arabje hebben, dus ken het verschil wel tussen de omgang van een haflinger en een arabje, en dan ligt mijn voorkeur toch bij een haflinger, maarja nog maals das mijn smaak...

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:39

Rawaat schreef:
jannico schreef:
@ Rawaat de hoeveelheid dish is wel compleet afhankelijk van de fokrichting. En ook van wat de mens graag wil zien. Als ik terug ga in de bloedlijn van mijn av dan verdwijnt die inmense dish vrij snel. Ik heb een av (met av papier dus etc ) met weinig dish. Dit maakt hem niet minder av dan 1tje met een extreme dish. Ik neem trouwens wel aan dat het karakter van het paard voor opstaat en niet het ras/looks of de overeenkomsten met de rasstandaard.

Zeg ik toch, wigvorm komt van de egyptische lijnen
Polen hebben (tot een aantal jaar geleden, na inbreng van een aantal egyptische hengsten) een rechter hoofd enzovoort

Het karakter is ook lijngericht, zo zijn spaanse lijnen heel rustig, polen gevoelig, egyptenaren intelligent...

Toffe foto's in de woestijn, ik heb amper een maand geleden daar ook een raceje in de woestijn gedaan, maar vele van de paarden waar toeristen meer rijden zijn GEEN arabieren

Sorry dat heb ik er even niet uigehaald excuus.

CherrenJessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:34

Rawaat schreef:
jannico schreef:

Klopt... aangezien veel toeristen die op zo'n paard klimmen absoluut niet kunnen rijden is het vaak niet de meest verstandige keuze om ze op een arabier te zetten. Mensen die een echte arabier kennen weten wat ik bedoel. Arabieren hebben veel bloed en je moet ze je wil niet opleggen of irriteren in hun beweging, het verschilt natuurlijk nog per paard... maar arabieren zijn gewoon niet bepaald beestjes waar je lekker op kan beginnen (UITZONDERINGEN daargelaten)

Verder moet ik het toch vragen...
maar waarom is het hebben van een arabier zo stoer??
want ik was van het weekend op de ponyclub en dan hoor je de helft van de mensen roepen dat ze een arabier hebben en dan komen ze aanzetten met een paard van minstens 1.65m. en dan nog blijven roepen dat het een volbloed arabier is...

kan aan mij liggen, maar zo groot mogen arabieren toch niet?

Nainkey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:44

Amnero schreef:
Verder moet ik het toch vragen...
maar waarom is het hebben van een arabier zo stoer??
want ik was van het weekend op de ponyclub en dan hoor je de helft van de mensen roepen dat ze een arabier hebben en dan komen ze aanzetten met een paard van minstens 1.65m. en dan nog blijven roepen dat het een volbloed arabier is...

kan aan mij liggen, maar zo groot mogen arabieren toch niet?

Ach zo noemen veel mensen met NRPS-ers hun paard ook arabier. Zo kreeg ik laatst te horen dat mijn volbloed MET papier geen volbloed was, want ze was stevig

Barcelano

Re: Wat vinden jullie nou van zo'n Arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:53

Het hebben van een Arabisch Volbloed.....
Tja mensen denken dat je dan zwemt in het geld want zo paard moet wel kapitalen kosten

Arabische volbloeden zijn wild nerveus en ontembaar lukt het je toch moet je wel heel goed kunnen rijden

Volgens vele om me heen ben ik een snob want ik loop in merkleding en heb een arabisch volbloed dan moet je wel een verwend nest zijn die denkt dat ze anky is omdat ze een AV ken berijden

Vandaag hielp er een meisje van 7 mij met het poesten van me wilde hengst.Nou je zou denken dat het een standbeel was die in een box stond meneer bewoog geen spier.

En de vorige keer was het een mannetje met het syndroom van down denk ik die mee hielp en Barc doe vond het best

Ja die gevaarlijke wilde Arabische volbloeden echt nooit aan beginnen diegene die zo paard hebben(met papier )hebben allemaal een kronkel in hun hooft

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:59

Overgins

Een Arabisch Volbloed breekt echt niet in kleine porseleinen stukjes hoor.
Ze zijn sterker dan menig ander Ras.
Vroegah reden er gewapende arabische Mannetjes mijlen ver mee door de woestijn zo kwetsbaar zijn ze dus niet.

En ik vind het heel sneu dat mensen zeggen dat ze een Arabisch Volbloed hebben omdat ze denken dat je dan speciaal ben.
En uiteindelijk hebben ze een kruising of een welsh wat toevallig heel Arabisch oogt.

Heb echt niks tegen andere rassen en kruisingen maar ga niet zeggen dat je iets heb als je het niet heb.

Zo heb ik even me gal uit gespuugt

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:09

arabieren hoefen echt niet duur te zijn idd

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:10

als mensen aan mij vragen wat voor ras me pony is zeg ik ook arabier ... maar ze is voor 92, nog wat % arabier, mensen met verstand van paarden zien gelijk dat het een arabier is , terwijl het toch echt een nrps is

CherrenJessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 08:07

lotttttttt schreef:
als mensen aan mij vragen wat voor ras me pony is zeg ik ook arabier ... maar ze is voor 92, nog wat % arabier, mensen met verstand van paarden zien gelijk dat het een arabier is , terwijl het toch echt een nrps is

maar daar zit tenminste arabisch bloed in. Dat vind ik heel anders.

bloedpaarden hebben vaak wel meer temperament, maar ik vind het bullshit dat je dan beter zou kunnen rijden. Toevallig ligt het karakter van een arabier mij heel erg en kan ik er daarom mee over weg, maar dat wil niet zeggen dat ik de sterren van de hemel rijd

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:42

Ach ja, er zijn altijd mensen die niet nadenken... Wat maakt het nu uit of je een Arabier hebt of een ander paard? Ik heb zelf wel een Arabier, maar dat is ook maar toevallig, hij was gewoon superschattig en daarom hebben we hem gekocht. Als het nu geen Arabier was geweest, even goed. (Hij kostte ook helemaaaaal niet veel en heeft toch parpieren)
Zo'n mensen die zeggen dat ze een volbloed hebben, zijn gewoon dom. Zo is er bij ons op de manege een meid die zegt dat de volbloeden heeft, lippizaners en andalusiërs en dat ze daarmee fokt en wedstrijden rijdt. Waarheid: ze heeft 1 verzorgpaardje en dat is een Fries. (Heb niets tegen Friezen, zijn ook prachtpaarden!)
Bij de ponykampen zie je het zelfs bij 5-jarigen, van een manegepony zeggen ze tegen een vriendje dat het de hunne is.

Ik bedoel maar dat er veel mensen zijn die willen opscheppen en zich goed willen voordoen bij anderen. Dat zie je overigens niet aleen in de paardenwereld, maar overal.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:11

Amnero schreef:
lotttttttt schreef:

maar daar zit tenminste arabisch bloed in. Dat vind ik heel anders.

bloedpaarden hebben vaak wel meer temperament, maar ik vind het bullshit dat je dan beter zou kunnen rijden. Toevallig ligt het karakter van een arabier mij heel erg en kan ik er daarom mee over weg, maar dat wil niet zeggen dat ik de sterren van de hemel rijd

Maar ik geloof dat het tegenwoordig zo zit een Arabier is een verzamelnaam voor alles waar een scheut Arabisch Bloed in zit.
En als het om een pure gaat moet je Arabisch Vollboed zeggen.

In de boeken wordt gewoon Arabier gezegt
Voor diegene die wel wat verstand hebben koppelen als Arabier aan Arabisch Volbloed zij denken dat hetzelfde is...

Diegene die wat weten over een volle AV weten beter;)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:15

Barcelano schreef:

In de boeken wordt gewoon Arabier gezegt
Voor diegene die wel wat verstand hebben koppelen als Arabier aan Arabisch Volbloed zij denken dat hetzelfde is...

Diegene die wat weten over een volle AV weten beter;)

Dit snap ik niet, wat bedoel je?

PaolaPromise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:24

Naar mijn idee is een arabisch volbloed en een arabier precies hetzelfde...

Een NRPS is geen arabier natuurlijk... Dus moeten ze het ook niet zo noemen...

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:27

dat dacht ik ook

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:30

Persoonlijk irriteer ik me er meer aan als iemand beweerd dat mij arabische volbloed incl. avs papier geen volbloed kan zijn (en dat dus blijft volhouden tot ik het zelf maar opgegeven heb) .

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:33

PaolaPromise schreef:
Naar mijn idee is een arabisch volbloed en een arabier precies hetzelfde...

Een NRPS is geen arabier natuurlijk... Dus moeten ze het ook niet zo noemen...

ja dit vind ik ook en klopt ook inderdaad.

Maar wat ik bedoel is dat men al snel roept ik heb een Arabier diegene die een AV hebben zal snel zien/ zeggen of denken dat het een kruising is.

Het woord arabier betekend tegenwoordig denk ik niet meer hetzelfde als Arabisch Volbloed.

En wat ik al eerder zei waarom noem je Paard Arabier of AV als het een kruising is???

Noem het dan gewoon nrps...niks mis mee toch??

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:37

Pareja schreef:
Persoonlijk irriteer ik me er meer aan als iemand beweerd dat mij arabische volbloed incl. avs papier geen volbloed kan zijn (en dat dus blijft volhouden tot ik het zelf maar opgegeven heb) .

Hehe ja dat kan ik ook.
Heb al eerder egzegt een meid op stage bleef maar opscheppen over haar Arabier dat zij er ook een had...
Achteraf bleek het volgens mij ook een kruising te zijn.

Ze vroeg ook wat ik er dan voor een had:een spanjaard

was ze naar de docent paardenhouderij gegaan die had gezegt dat type bestaat niet wel de nederlandse

Toen liep ik met haar naar de bak waar Avalon liep.
Ik zeg wat is dat er dan voor een.
Zegt zei een kruising

Ik rolde bijna over de grond van de buikpijn

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:39

Ja, dat kan ik geloven! Het is niet dat als bij een paard bepaalde karakteristieken niet zooooo duidelijk zijn dan bij een stereotiep paard in zijn ras, het daarom 'minder echt' is. Die oppervlakkigheid toch... Bij vb. haflingers heb je de typische uiterlijke kenmerken. Bij andere rassen kunnen die kenmerken niet zo duidelijk zijn.
Ik kan echt niet zeggen van paarden dat ze van een bepaald ras zijn, op de rassen met overduidelijke uiterlijke kenmerken na...

Zeker niks mis mee Barcelano... Het is gewoon een kwestie van eerlijkheid en tevreden zijn met hetgeen je echt hebt. Mensen die echt van hun paard houden, moeten datzelfde paard toch niet ophemelen?

Ik weet van mijn paard dat het een echte Arabische Volbloed is. Wie me daarin tegenspreekt, duw ik z'n papieren in z'n gezicht

PaolaPromise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:41

Tja... die mensen kunnen misschien niet accepteren dat ze geen echte arab hebben?? En ze zijn waarschijnlijk net 12 jaar jong??

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:43

Barcelano schreef:
Pareja schreef:

Hehe ja dat kan ik ook.
Heb al eerder egzegt een meid op stage bleef maar opscheppen over haar Arabier dat zij er ook een had...
Achteraf bleek het volgens mij ook een kruising te zijn.

Ze vroeg ook wat ik er dan voor een had:een spanjaard

was ze naar de docent paardenhouderij gegaan die had gezegt dat type bestaat niet wel de nederlandse

Toen liep ik met haar naar de bak waar Avalon liep.
Ik zeg wat is dat er dan voor een.
Zegt zei een kruising

Ik rolde bijna over de grond van de buikpijn

Haha mooi he.. mja ik kreeg vragen als hoeveel X-en erachter de namen van de voorouders zaten etc etc.. later ging ze mijn arabische volbloed vergelijken met de engelse volbloed van haar dochter..

Ze heeft 10x gevraagd wat erin zat, want bij hun engelse volbloed zat bijv ook welsh, dus omdat mijn merrie stevig gebouwd was zat er ook zoiets daarbij.

Toen ik later vertelde dat ze veel pools/russisch in dr lijnen heeft zei ze: zie je wel! dat bedoel ik dus..

mmmm misschien andere definitie van arabische volbloed?

Nainkey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:44

PaolaPromise schreef:
Tja... die mensen kunnen misschien niet accepteren dat ze geen echte arab hebben?? En ze zijn waarschijnlijk net 12 jaar jong??

Volwassen vrouw met veel eigen paarden en ook veel in verleden gehad

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:46

Ja maar zo zie ondanks dat iedereen ontkend dat een arabier iets speciaals heeft(ik vind dit weer wel)dat het maar een paard is toch opscheppen over datgene wat ze juist niet hebben alleen omdat het er soms nog Arabischer uit ziet dan een Volbloed Arabier.

En ik bedoel Avalon dat zie je in de verte al aan dat het een AV is.

Maar als je dan toch zo opschept over dat je er een hebt en dat je veel er over weet,(ik zelf zou zoiets nooit beweren)laat dan tenminste zien dat je aan Aaf ziet wat het is:+

Overgins diezelfde stagaire beweerde dat haar Paard van een beroemde Dek-Hengst afstamde die een eigen stambeeld had en dat de sjeik haat merrie wou hebben.Hoe bedoel je en grote duim.

Blijkbaar aan reacties van buitenaf te horen is het wel degelijk een speciaal ras.....En dat je helemaal cool en veel geld heb als je er een heb dat is toch ook een redelijke standaard beeld hoe ze ons zien als eigenaar van een AV

PaolaPromise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:47

Pareja schreef:
PaolaPromise schreef:

Volwassen vrouw met veel eigen paarden en ook veel in verleden gehad

En die beweert dat jouw paardje geen echte arab is??

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:48

Ik heb een jaar geleden ofzo ook al zon gesprek met haar gehad trouwens..
Toen ik melde dat ik een arabische volbloed wilde kopen zei ze: Arabische volbloeden bestaan niet. Ze noemen ze wel zo, maar ze bestaan niet.. Niet meer tenminste... Of alleen paar in egypte ofzo..
Toen ze later vroeg wat ik ermee wilde en ik melde 'dressuur' kreeg ik ook nog eens te horen dat arabieren daar niet geschikt voor waren en ik dan beter een ander kas kon kiezen, ook omdat ik in de tijd dat ik een arab wilde kopen bijna 18 zou zijn..

Ik zou niks anders meer willen dan mijn arabische schone