[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:55

helemaal in deze tijd lijkt het me vreselijk, ik heb echt het idee dat erg veel mensen van hun paarden af moeten en ze voor een habbekrats aanbieden....correct me if I am wrong....

daardoor lijkt het me nog moeilijker te verkopen, zo vaak worden ze doorverkocht.

De vraag kan misschien rot overkomen maar bedoel ik dus niet zo maar waarom fokken jullie als je het veulen niet zelf kan houden? vindt het bizar dat soms arab veulens verkocht worden voor een paar honderd euro....zowel voor de toekomst van t paard als de kosten van het dekken enz dan is t toch niet meer echt geluk makend?

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:58

barbaras schreef:
helemaal in deze tijd lijkt het me vreselijk, ik heb echt het idee dat erg veel mensen van hun paarden af moeten en ze voor een habbekrats aanbieden....correct me if I am wrong....

daardoor lijkt het me nog moeilijker te verkopen, zo vaak worden ze doorverkocht.

De vraag kan misschien rot overkomen maar bedoel ik dus niet zo maar waarom fokken jullie als je het veulen niet zelf kan houden? vindt het bizar dat soms arab veulens verkocht worden voor een paar honderd euro....zowel voor de toekomst van t paard als de kosten van het dekken enz dan is t toch niet meer echt geluk makend?

Ely heb ik bewust gedekt om een veulen voor mezelf te fokken. Ik zou nooit willen fokken om te moeten verkopen.

Dostawa heb ik eind maart verwaarloosd opgevangen en het was de bedoeling om haar op te knappen en dan te kijken wat er verder met haar zou gaan gebeuren. Uiteindelijk bleek zij drachtig te zijn en Doroata is in september geboren.

Nooit de intentie gehad om 4 paarden te hebben...

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:01

Nee, ik zou ook nooit willen fokken om te moeten verkopen. Ik denk dat dat een vraag is die veel fokkers zichzelf wel moeten stellen met het oog op de huidige markt maar ben wel benieuwd naar de redenen erachter. Fok jij bijvoorbeeld voor de verkoop Kathinka?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:06

Eerste veulen van mijn 2 is sowieso al verkocht dus voorlopig even geen zorgen :+ Nas heb ik wel bewust aangekocht om oa mee te fokken, maar ook voor de sport.. Voornamelijk heb ik haar gekocht omdat ik haar niet kon laten staan :=

Ik wil nog wel graag uit haar in de toekomst een SE fokken voor mezelf, de rest van wat er komt gaat in principe voor de verkoop maar eerste verkoopsveulen zou er eentje van 2016 worden dus dat zien we dan wel weer :P

Daarnaast denk ik dat knap adverteren al een hele kunst is en een hoop kan schelen. Ik heb inmiddels toch al een aantal paarden verkocht (eentje van mezelf, de rest voor anderen) en allemaal heel vlot gegaan terwijl ze niet heel geweldig in de markt lagen of voor een habbekrats te koop stonden. Als ik soms de teksten en foto's zie bij advertenties snap ik wel dat mensen hun paard niet kwijt raken :+

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:10

Mag ik vragen hoe jullie je paarden hebben staan qua stalling? is het bij jullie ook zo duur als hier in de omgeving? ik heb een stalletje met vier boxen, een paddock en drie weitjes wat ik mag huren maar anders had ik er ook nooit drie kunnen houden. Hengsten stallen is hier sowieso al een ramp en op een beetje stal betaal je al rond de 300 euro....vindt dat toch echt een behoorlijke rib uit je lijf als je er meerdere hebt... (ja ik vraag veel altijd haha...als t vervelend wordt schop me even?)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:10

Dat is denk ik een keus die je maakt, als je fokker wordt, je probeert natuurlijk wel een goed adres te vinden maar zekerheid heb je daar over natuurlijk nooit.
En als je een mooie hengst hebt en/of mooie merries dan kun je moeilijk gaan stoppen als fokker als de economie slechter is, lijkt mij.
En we willen ook een leuk paard kunnen kopen, dat kan alleen als ze ook een keer gemaakt zijn.
Als het je inkomsten zijn...lijkt me lastig.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:21

ja dat is zeker waar maar zitten hier ook echt de grotere fokkers die hun broodwinning er van hebben of meer hobby-matig?

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:33

Barbaras.. Ik betaal rond de 400 euro per maand voor mijn stal en stapmolen. Daarnaast betaal ik in de zomer 250 euro voor een eigen landje. Ik sta wel volpension, dus alles wordt geregeld en gedaan. Maar het is inderdaad een onwijze smak geld!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:34

Ik sta volpension aan huis bij Danielle (van Kas Valdes) dus gelukkig daar natuurlijk geen gezeur over hengsten :P Qua prijs redelijk hoor voor deze omgeving en voor de faciliteiten... Al moet ik zeggen dat ik wel graag binnenbak en uitrijmogelijkheden zou hebben met het oog op de toekomst, maar dan is er maar 1 stal die hengsten aanneemt en das gelijk weer zo groot en natuurlijk toch paar tientjes duurder in de maand :P

Ik heb al best wat stallen gezien inmiddels maar met een hengst blijft het moeilijk. Vorige stal stond Umoyax achter 1 stroomdraadje naast onze merries, nou is ie gelukkig heel braaf maar vond het toch wel spannend :') Weer op een andere stal werd iedereen met een merrie panisch want ze werden aaalllleeemaaaaal heel druk en hengstig :)) Dat Umoyax toen pas een jaar oud was en geen enkele indruk maakte op merries werd gemakshalve vergeten, mensen gaan dan ook zien wat ze willen zien denk ik.

Zou ze het allerliefst op een eigen stukkie hebben maar nadeel is weer gebrek aan faciliteiten dan natuurlijk.. Bovendien liggen die plekken ook niet voor het oprapen. Ach, keuzes keuzes.. Voorlopig ben ik iig blij dat we lekker alleen maar de paarden hoeven te doen en niet meer hooi hoeven te vullen etc, maar goed, keerzijde is dan wel dat je daar natuurlijk ook weer extra voor betaalt.. :P

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:36

barbaras schreef:
Mag ik vragen hoe jullie je paarden hebben staan qua stalling? is het bij jullie ook zo duur als hier in de omgeving? ik heb een stalletje met vier boxen, een paddock en drie weitjes wat ik mag huren maar anders had ik er ook nooit drie kunnen houden. Hengsten stallen is hier sowieso al een ramp en op een beetje stal betaal je al rond de 300 euro....vindt dat toch echt een behoorlijke rib uit je lijf als je er meerdere hebt... (ja ik vraag veel altijd haha...als t vervelend wordt schop me even?)

Ik sta nu relatief goedkoop voor hier in de omgeving, betaal 200 euro per paard.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:38

OMG wat een geld he....t zal t allemaal vast wel kosten enz hoor maar ik reken nog steeds om naar guldens met sommige dingen en schrik me dan helemaal dood...Ik betaalde 18 jaar geleden op een volpension stal met een buitenbak 250 gulden....dat was al pittig haha. Baal er nu ook wel eens van dat ik geen bak of iig longeerbak heb maar t is niet anders, probeer volgend jaar mijn paddock iets groter te maken dat ik daar iig kan longeren want in de winter kan ik met sneeuw iig helemaal niet rijden en dat is soms wel erg rot, ik durf met sneeuw ook niet goed met de trailer te rijden naar strand of iets want daar wordt ook slecht gestrooid dus t is een beetje behelpen...toch weet ik niet of ik naar een pension stal weer zou willen, zo vaak gezeur met voeren en buiten enz. Hoe zit dat bij jullie?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:40

amyz, blijft idd moeilijk met een hengst op een stalling....bij voorbaat krijgen ze al een stempel...teminste bij de meeste stallen dan...hier wel een erg goede westernstal in de buurt maar 355 per paard is niet te doen voor mij....

katjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:52

puff gaan we weer snel was even stallen mesten. maar er is wel een manier geloof ik dat je geslacht kan weten wordt in italie gebruikt .heb me er nooit in verdiept eigenlijk hou wel van een verrassing . staat wel in de planning de veulens van volgend jaar teverkopen maar fok niet zo zeer voor de verkoop heb pas 2 van mijn fokproductjes verkocht zoveel heb ik eigenlijk ook niet gefokt hoor hihi. maar bij hengstenkeuze kijk ik ook wel even of het voor andere intressant is om evt tekopen blijft natuurlijk gokken maar net wat amy zegt manier van adverteren en de juisten mensen kennen dan verkoopt je ze vaak wel

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:56

:)* Ik doe de bilkoorden van Dos vast met een elastiekje ertussen, dan breekt het als die kleine erin hangt :)*
Soms vind je nog wel eens handige oplossingen op bokt!

katjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:58

dat is idd een goede tip

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:36

Ik ga Yus ook dekken voor mezelf. Als er geen rare tegenslagen komen (je weet maar nooit wat de toekomst brengt) blijft het veulen net als Yus, altijd bij ons :)
Ben ook heel benieuwd naar de topicveulens!

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:39

Bonjoy schreef:
Ik ga Yus ook dekken voor mezelf. Als er geen rare tegenslagen komen (je weet maar nooit wat de toekomst brengt) blijft het veulen net als Yus, altijd bij ons :)
Ben ook heel benieuwd naar de topicveulens!

En ik ben zo benieuwd welke hengst jij gaat gebruiken :P

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:41

Haha, als het volledig vaststaat zal ik het melden! :P

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:50

Ik fok ook voor mezelf :D dus ben heel benieuwd wat het wordt.

Miran om te zien welk geslacht het wordt moet het wel heeeeeel toevallig goed voor de scan liggen, dat komt niet vaak voor :P en dan nog is het heel moeilijk te zien waar je nou naar kijkt.

wat een heerlijk bolle buik van Asi!
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 03-12-13 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:56

Osteopaat is geweest, geisha had wel degelijk pijn in haar rug. Ze is los gemaakt en heeft ook acupunctuur in haar lever en milt gehad. Ik kreeg te horen dat geisha een houtpaard is (elementen) en uit balans is. Wat haar nu dus een draak maakt. Ze is gefrustreerd en voor het mooie zou ik een andere stal moeten zoeken met wel buitengang in de winter. Help!!
Ik mag 3 dagen niet rijden, barcelona, even afspraak verzetten? :)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:57

Asi was een big mommy :)) Set's buikje begint ook te groeien :)

@ Barbara, ik sta nu voor €150 excl op een vrij luxe stal. Je moet wel zelf hooi, stro en voer regelen.

Hmm hoe vinden jullie dit klinken? Hij klinkt heel erg 'benauwd' als ie aan het snurken is. Hij klinkt alleen zo als ie een showtje weggeeft, met longeren hoor ik dit totaal niet.... Vreemd weer

Dit is even later en hoor je het bijna niet meer

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:06

Hij klinkt inderdaad anders dan anders tijdens het snurken. Gaat ie af en toe ook niet even staan en geeft ie dan zo'n keiharde snurk door zijn neus? Misschien dat ie daar nog even achter moet komen? Even ontsnotteren zeg maar..

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:10

Ja dat doet ie op het eerste filmpje als ik hem net uitzet. Ik vind het een beetje raar klinken... Kan de vinger er niet op leggen. Het is idd anders dan anders maar als ie echt benauwd zou zijn, zou die dat ook met longeren moeten zijn lijkt mij.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:16

Dat lijkt mij ook. Ik denk ook dat als ie benauwd zou zijn je het aan zijn ogen zou moeten kunnen zien, meer rood onder het ooglid zeg maar...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:25

Als je je afvraagt of ie benauwd is kun je dat goed horen als hij zijn hoofd helemaal omlaag heeft.
Als je hem wat op de grond voert of wat gras laat eten, dan hoor je het als ie reutelt.

Ahhh jammer Kat, zou wel leuk zijn als je 'iets' zag. :))

Mijn paarden heb ik nog nooit zo goedkoop kunnen houden als nu.
En ook het beste, kan alles zelf bepalen, lekker altijd los en eten.
Heerlijk zo de paarden thuis. *\%/*