[HK] het Arabische sprookjes paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:42

Toeka, hartelijk GEFELICITEERD!!!! *\o/* Wel foto's plaatsen hé!

Demelza, Menu ziet er goed uit! Wat is hij mooi wit!

Al_zawhara, Aziza ziet er ook goed uit. Het is en blijft toch een heerlijke merrie, zelfs ongepoetst ;)

Heb al tot 10 geteld maar het moet er nu uit, wat een zever!

Tjeezes gaan we wéér met dat gel*l beginnen dat grote AV's niet aan de rasstandaard voldoen?? Eerst ogen opendoen, eens rondkijken naar grote Arabs en vergelijken met kleinere Arabs en vervolgens concluderen dat grote AV's MINSTENS even goed aan de rasstandaard voldoen.
Enneuh 'rasstandaard' is voor mij meer dan stokmaat alleen! Dat is type, correct bouw, gangen om 'U' tegen te zeggen, enz.

Balder schreef:
missfcdb schreef:
Idd hier ben ik het helemaal met je eens. Ik vind het niet eens mooi zo groot. ik vind als je z'n groot machtig paard wilt dat je dan een tuiger of kwpn moet nemen. Ik ben dan wel groot en vindt idd 1,55 echt de max. En de rasstandaard wordt helemaal verpest!!!

Hm,mijn vorige vorige opmerking is blijkbaar niet doorgekomen. Ik voel mij behoorlijk aangesproken dat een arab boven de 1,55 niet aan de rasstandaard zou voldoen. Mijn Balletje is 1,57 en er zijn tegenwoordig genoeg goed presterende arabieren die een grotere stokmaat hebben. :+

Dat heeft niets te maken met een groot machtig paard willen hebben, want een tuiger of kwpn-er wordt mij ook te groot maar dat wil niet zeggen dat een arabier boven de 1.55 niet mee zou tellen

_/-\o_ Karina en Natascha hebben het al duidelijk genoeg verwoord!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:16

Precious20 schreef:
Tjeezes gaan we wéér met dat gel*l beginnen dat grote AV's niet aan de rasstandaard voldoen?? Eerst ogen opendoen, eens rondkijken naar grote Arabs en vergelijken met kleinere Arabs en vervolgens concluderen dat grote AV's MINSTENS even goed aan de rasstandaard voldoen.
Enneuh 'rasstandaard' is voor mij meer dan stokmaat alleen! Dat is type, correct bouw, gangen om 'U' tegen te zeggen, enz.

Rasstandaard is inderdaad meer dan alleen stokmaat. Ik heb ook nergens gezegd dat ik alleen naar de stokmaat kijk, maar de stokmaat is OOK een onderdeel van de rasstandaard. Ik heb ook gezegd, dat een Arabier groter dan 1.55m er bij ONS niet in komt, maar dit moet ieder voor zich weten. Net als al die mensen met Arabieren die op andere onderdelen niet aan de rasstandaard voldoen, die moeten toch ook zelf weten of ze zo'n Arabier kopen of niet?

Ik heb ook echt wel mijn ogen open, rondgekeken, zowel grote als kleine Arabs gezien. En vervolgens heb ik geconcludeerd dat de grote Arabieren mijn ding niet zijn.

Al_Zawraa schreef:
Grotere Arabieren komen er bij ons in principe ook niet in, of ze moeten verder wel hééél goed zijn.

En zoals ik hier al zei, als ik een heel goed paard tegen kom, van iets meer dan 1.55m, zal ik misschien wel een uitzondering maken.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:48

Al_Zawraa, ik heb jou toch ook niet geqoute? Of wel?
Mijn reactie sloeg dus ook niet op jou, maar wel op iemand die altijd maar andere mensen napraat zonder zelf eerst eens even na te denken. Ma bon... Heb blijkbaar alweer te veel gezegd :x

Als jij geen grote AV's in huis wil halen, is dat jouw goed recht. :j Maar ik vraag me nu ondertussen wél af waarom je geen grotere AV's wilt... Als deze (afgezien van de stokmaat) aan de rasstandaard voldoen, is er toch geen probleem? Want nu komt het sowieso over alsof jij vindt dat een AV van boven de 1m55 er niet uitziet als AV.

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:52

Bedankt voor de leuke reacties allemaal *D Foto's komen zo spoedig mogelijk als ze weer bij ons thuis zijn.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:55

Precious20 schreef:
Mijn reactie sloeg dus ook niet op jou, maar wel op iemand die altijd maar andere mensen napraat zonder zelf eerst eens even na te denken. Ma bon... Heb blijkbaar alweer te veel gezegd :x

Als jij geen grote AV's in huis wil halen, is dat jouw goed recht. :j Maar ik vraag me nu ondertussen wél af waarom je geen grotere AV's wilt... Als deze (afgezien van de stokmaat) aan de rasstandaard voldoen, is er toch geen probleem?

Nee, je had inderdaad mij niet gequote, maar aangezien ik de eerste was die er over begon heb ik er toch even op gereageerd. Nu je het zo uitlegt snap ik helemaal wat je bedoelt ;)

Waarom wij geen grotere AV's willen, is omdat wij graag AV's willen die op alle punten aan de rasstandaard voldoen(wat wel vrij moeilijk te vinden is :o ). Wat ik net ook al zei, als we een AV zouden vinden die op elk ander punt aan de rasstandaard voldoet, en perfect binnen ons fokprogramma past, zou ik wellicht een uitzondering maken. Maar het feit blijft dat het gewoon absoluut mijn ding niet is, rond de 1.50m blijf ik toch echt de mooiste maat vinden.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:08

Al_Zawraa schreef:
Nee, je had inderdaad mij niet gequote, maar aangezien ik de eerste was die er over begon heb ik er toch even op gereageerd. Nu je het zo uitlegt snap ik helemaal wat je bedoelt ;)

;)
Ik denk dat we elkaar nu wel begrijpen ja! :D

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:54

Zie ik hier een discussie over grote Arabieren :D , ben ik ook wel benieuwd wat jullie vinden van kleintjes, van tussen de 1.40 m en 1.45 m. Dat vind ik persoonlijk te klein, ik val dus juist weer op de wat grotere.

JKiya

Re: [HK] het Arabische sprookjes paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:51

Esther gefeliciteerd! Ben erg benieuwd naar foto's!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:58

Al_Zawraa schreef:
Dat er tegenwoordig genoeg goed presterende arabieren zijn die groter zijn, betekend niet dat het onder de rasstandaard valt.

L.A. Jamal, paard van mijn stalgenoot is 1.60 m (op papier zelfs 1.62 m.) en Nederlands mooiste ruin, hij is in 2008 Nederlands kampioen van de ruinen geworden! Tegenwoordig zie je veel meer grote arabs. Persoonlijk vind ik 1.60 m zo ongeveer wel de max voor een arab.

Ik hou persoonlijk van grote arabs en mijn eigen arab Omar is 1.57 m :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:25

Al_Zawraa schreef:
Precious20 schreef:

Als jij geen grote AV's in huis wil halen, is dat jouw goed recht. :j Maar ik vraag me nu ondertussen wél af waarom je geen grotere AV's wilt... Als deze (afgezien van de stokmaat) aan de rasstandaard voldoen, is er toch geen probleem?

Waarom wij geen grotere AV's willen, is omdat wij graag AV's willen die op alle punten aan de rasstandaard voldoen(wat wel vrij moeilijk te vinden is :o ). Wat ik net ook al zei, als we een AV zouden vinden die op elk ander punt aan de rasstandaard voldoet, en perfect binnen ons fokprogramma past, zou ik wellicht een uitzondering maken. Maar het feit blijft dat het gewoon absoluut mijn ding niet is, rond de 1.50m blijf ik toch echt de mooiste maat vinden.

Weet je wat je hebt helemaal gelijk als de verhouding maar klopt!!!!

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:10

Mijn 'kleinste' arab is 1.52 en de grootste is .... :o? geeeeen idee...best wel groot := !
En daarbij uiterst correct en heel rastypisch +:)+ *-:) !
gr,sas.

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:38

Citaat:
.A. Jamal, paard van mijn stalgenoot is 1.60 m (op papier zelfs 1.62 m.) en Nederlands mooiste ruin, hij is in 2008 Nederlands kampioen van de ruinen geworden!

En hij heeft het als hengst ook nog eens leuk gedaan in Parijs :)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:48

sanie22 schreef:
Zie ik hier een discussie over grote Arabieren :D , ben ik ook wel benieuwd wat jullie vinden van kleintjes, van tussen de 1.40 m en 1.45 m. Dat vind ik persoonlijk te klein, ik val dus juist weer op de wat grotere.

Mijn AV meet 1m57 :) Ik heb hem als 1,5-jarige gekocht en wist dus niet dat hij zo groot ging worden, maar ik vind het eigenlijk prima zo! Hij heeft enorm lange benen en dat vind ik persoonlijk erg mooi.
Bovendien vind ik een iets grotere AV prettiger om mee te rijden, zeker bij grote ruiters!
Als Dakastan nu kleiner was geweest, dan had ik dat niet erg of storend gevonden zo lang het maar niet te klein (rond de 1m40) is.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:12

Zo af en toe moet ik wel lachen om de kennis die sommige arabieren mensen denken te hebben over ons o zo mooie ras.

Hoelang lopen de meeste van jullie al mee die zo stellig zijn?
Hoeveel boeken heb je al gelezen over de oorsprong van ons ras?
Of gaan we alleen maar kijken naar wat er in de showring loopt?
Hoeveel halen de info van het internet??? (waar toch al de helft niet van klopt)

Echt zo af en toe zou je bijna denken dat hier in dit topic allemaal experts zitten, stelletje wijsneuzen bijelkaar..
Te pas en te onpas het rasstandaard voorbij laten komen maar wel even vergeten dat de arabier veel meer is dan de beschreven rasstandaard, bv strains, fokrichtingen en bloedlijnen.
En wat heeft een rasstandaard nog voor een waarde als deze op shows niet meer van belang is????

Je ontkomt er niet aan dat arabieren net zo typisch kunnen zijn als deze niet in het moderne rasstandaard passen omdat het gewoon onmogelijk is en dom om ons paard als eenheidsworst te gaan fokken.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:46

Helemaal mee eens Emma._/-\o_

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:18

Zahlina schreef:
Zo af en toe moet ik wel lachen om de kennis die sommige arabieren mensen denken te hebben over ons o zo mooie ras.

Hoeveel halen de info van het internet??? (waar toch al de helft niet van klopt)

Echt zo af en toe zou je bijna denken dat hier in dit topic allemaal experts zitten, stelletje wijsneuzen bijelkaar..
Te pas en te onpas het rasstandaard voorbij laten komen maar wel even vergeten dat de arabier veel meer is dan de beschreven rasstandaard, bv strains, fokrichtingen en bloedlijnen.
En wat heeft een rasstandaard nog voor een waarde als deze op shows niet meer van belang is????

Je ontkomt er niet aan dat arabieren net zo typisch kunnen zijn als deze niet in het moderne rasstandaard passen omdat het gewoon onmogelijk is en dom om ons paard als eenheidsworst te gaan fokken.

Ik geef mijn mening, en ja ik gebruik daarbij het woord 'rasstandaard'.
Ik verdiep mij ook in de strains, fokrichtingen en bloedlijnen. En ga dus niet alleen maar 'kijken wat er op shows rondloopt' en al mijn informatie van internet halen. Ik loop misschien nog niet zo lang mee, maar probeer in ieder geval zoveel mogelijk te leren. Ik lees zoveel mogelijk boeken over de oorsprong van ons prachtige ras, en spreek met zoveel mogelijk fokkers. Ik zeg ook niet dat ik een expert ben, en zo wil ik het ook niet over laten komen, ik probeer alleen mijn MENING duidelijk te maken. En volgens mij mag iedereen zijn eigen mening en voorkeur hebben, anders zouden we inderdaad ons paard als eenheidsworst aan het fokken zijn :D

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:46

@ Zahlina _/-\o_
eindelijk wijze praat.

marit_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:00

heee!

ik heb heeeeel leuk nieuws!
Vanaf morgen heb ik me eigen pony!
Jawel een arabier! haha.
het is uiteindelijk toch gewoon Kido geworden!
Ik ben echt super blij! :D

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:10

Gefeliciteerd met je aanwinst!!

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 06:11

marit_xx schreef:
heee!

ik heb heeeeel leuk nieuws!
Vanaf morgen heb ik me eigen pony!
Jawel een arabier! haha.
het is uiteindelijk toch gewoon Kido geworden!
Ik ben echt super blij! :D

Van harte gefeliciteerd met deze :~ dame, en nog heel veel jaren plezier van en met elkaar toegewenst!

marit_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:10

dankjulliewel ! :D

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:48

Gefeliciteerd met je EIGEN paardje!!!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:56

Gefeliciteerd met je paard!! :D

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:00

Mooie merrie marit! Van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! *D

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:21

Zahlina schreef:

Naar mijn beeld is de arabier iets geworden wat de Europese mens goed kan gebruiken, en hiervoor is zelfs de ras standaard een beetje aangepast.

Vergeet niet dat het een oorlogspaard uit de woestijn was. De stokmaat was vroeger heus geen 1m50 :-)