Het zelf maken van Arabisch showtuig (oosterse stijl) deel2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

drafbalk

Re: Het zelf maken van Arabisch showtuig (oosterse stijl) deel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:39

weet iemand een mooie bijpassende rustige kleur voor een haflinger? lichtbruin is de haflinger. het is voor een showhalster.

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:48

ik word hier helemaal enthousiast van als ik het zo hoor :D
zou er zelf ook graag aan willen beginnen,maar heb echt geen idee hoe je dat ooit zou moeten maken..
echt, wat jullie allemaal wel niet maken... =O sta er echt met open mond na de kijken :D
zouden jullie misschien in het kort willen uitleggen hoe je dat precies moet maken?
want ik heb hier thuis nog heel veel bollen wol liggen (ooit kee rop markt gekocht, hele doos vol voor 5 euro) en dan besteed ik het ook aan iets nuttigs :D

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:57

weet iemand een mooie bijpassende rustige kleur voor een haflinger? lichtbruin is de haflinger. het is voor een showhalster. er moeten ook nog bijpassende kleuren bij en ik wil er ook graag zilver in. dus als iemand een leuke kleur weet..? noem maar op :D .

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:23

Ik heb op pagina 167 een uitleg geplaatst. Ik plaats hem nog wel een keertje :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:23

Astublieft :)

Bonjoy schreef:
Ja dat kan inderdaad ook! Ik ga denk ik gewoon wat verschillende materialen proberen om te kijken wat het fijnste is :)

-----------
Wel jammer dat de foto's in link moeten, maarja :P

Handleiding

Een echt Egyptisch Showhalster word gevlochten. De meeste halsters bestaan uit 3 vlechten naast elkaar, en een ketting of gevlochten neusriem. Ik heb zelf al een aantal showhalsters gemaakt. Rond de 6/7 halsters, een borsttuig+halster set, en ik ben bezig met een zadelkleed, met hoofdstel en borsttuig.

Voor dit halster ga ik een ketting als neusriem gebruiken.

http://i110.photobucket.com/albums/n95/ ... gheden.jpg
Benodigdheden:
- 2 á 3 bollen wol (Het ligt er een beetje aan hoe groot de bollen zijn. Je kunt ook katoen gebruiken, maar persoonlijk vind ik wol fijner, en mooier.
- 2 hondenkettingen van 60/65/70 cm. (Je weet wel, zo’n slipketting voor honden, te kopen bij de dierenspeciaalzaak)
- 2 Grote sleutelringen
- Zwarte wol/katoen voor de afwerking.
- Zilver/Goud draad.

Voor de versiering van dit showhalster ga ik schelpjes, kralen en zilveren figuurtjes gebruiken

http://i110.photobucket.com/albums/n95/ ... iering.jpg
Versiering benodigdheden:
- 1 lapje vilt (Ik ga zwart of rood gebruiken.)
- 24 Schelpjes
- 24 ronde blauwe kraaltjes
- 6 rode ronde kraaltjes
- 4 zilverkleurige figuurtjes
- 15 zilverkleurige haaientandjes (voor aan de neusriem)
- 1 ‘’dingetje’’ wat een beetje op een amulet lijkt.

De meeste van mijn versieringen koop ik bij http://www.sayila.com (Super goede service!!!)

http://i110.photobucket.com/albums/n95/ ... daadpe.jpg
Overige benodigdheden
- Schaar
- Naald en draad
- IJzerdraad
- Gewone tang en zo’n knijp/knip tang
- Pen en papier
- Een zwaar voorwerp of een paal etc., waar je je draden aan kunt klemmen tijdens het vlechten
- Tijd en geduld ;)

Om te beginnen moet je eerst de maat van de pony meten waar voor je het halster gaat maken. Ik doe dat d.m.v. een meetlint. Je legt het begin van het meetlint onder het jukbeen van de pony, ga vervolgens achter de oren langs en hou het lint onder het andere jukbeen. Dit is dan de maat. Tel er 10 cm bij op voor de afhechting. Nu heb je de maat voor je pony. Schrijf het even op, omdat informatie niet te vergeten.

Dan kun je gaan beginnen met het showhalster!

Omdat je met vlechten korter uitkomt dan met de draden waarmee je bent begonnen, moet je langere draden afknippen dan de maat die je uiteindelijk wil hebben. Ik tel er 50 cm bij mijn oorspronkelijke maat op. Ik vlecht 3 vlechten om de beurt. Voor één vlecht ga ik in totaal 36 draden gebruiken. Dat is dus 12 draden per streng. Ik knoop mijn bosje draden bij elkaar met een invlecht elastiekje voor paarden (je kunt ook gewoon een wollen/katoenen draadje gebruiken)

http://i110.photobucket.com/albums/n95/ ... draden.jpg

Dan begin je met vlechten. Als deze vlecht af is, ga je nog 2 vlechten met evenveel draden maken. Als dit klaar is, heb je 3 dikke vlechten.

http://i110.photobucket.com/albums/n95/ ... echten.jpg

http://i110.photobucket.com/albums/n95/ ... chtenn.jpg

Deze moeten aan elkaar. Dit kun je zo het makkelijkste doen, door aan de zijkanten met naald en draad er door heen te gaan, zodat ze aan mekaar vast komen. Dit is een belangrijk onderdeel, want het moet heel sterk wezen!

http://i110.photobucket.com/albums/n95/ ... rmaken.jpg
Even goed kijken!

Nu heb je als het goed is een lang stuk stof bestaande uit 3 aan elkaar gemaakte vlechten.

http://i110.photobucket.com/albums/n95/ ... elkaar.jpg

Nu gaan we deze stof aan de 2 sleutelringen bevestigen. Je vouwt het uiteinde van je stuk stof om het ringetje.

http://i110.photobucket.com/albums/n95/ ... geraan.jpg

Dan je met naald en draad er doorheen zodat het stuk stof aan de ring vast komt te zitten. Dit is het állerbelangrijkste. Als het niet stevig aan de ringen vast komt te zitten, heeft het paard het halster heel snel kapot.
Als je het ene stuk vast hebt zitten, doe je met het andere stuk precies het zelfde.

http://i110.photobucket.com/albums/n95/ ... neraan.jpg

Nu heb je een bakstuk met 2 ringen. We gaan nu de neusriem er aan maken. Hier gebruik je de hondenketting voor. Je moet ook hiervoor even de maat van je pony opmeten. Dit doe ik door het meetlint aan de ene kant van de neus naar de andere kant te meten. Dan knip je de gewenste maat van je hondenketting (Er blijft dus een stukje ketting over). Hoe langer de ketting is die je koopt, hoe dikker en dus sterker hij is.
Nu gaan we de afgeknipte ketting aan de neusriem maken. Als je de ring die standaard aan de ketting nog niet hebt afgeknipt, moet je dit nog eventjes doen. Nu kun je de ketting heel makkelijk aan de sleutelringen van je bakstuk bevestigen (Gewoon zo als je een sleutelhanger vast maakt zeg maar ;) )

http://i110.photobucket.com/albums/n95/ ... etting.jpg
Let op! Ik heb hier geen sleutelringen gebruikt ;)

Nu heb je een bakstuk met een neusriem. Het gaat al aardig op een showhalster lijken of niet? Nu gaan we de kinketting maken.

Je pakt je 2e hondenketting (een nieuwe, niet dat afgeknipte stuk van die andere) Bij deze laat je die ringetjes er gewoon aan zitten. Je haalt de ketting door de bakstukringen, en zorgt dat de 2 ringen onderaan terechtkomen, zodat je er een touw/voorbrenglijn er aan kunt klikken. Als het goed is, kun je nu de kinketting straktrekken (Zo’n slipketting zeg maar). Wees hier wel voorzichtig mee bij je pony. Want niet iedere pony kent dit ;).

http://i110.photobucket.com/albums/n95/ ... etting.jpg

Nu gaan we het halster versieren. Ik gebruik hiervoor schelpjes, kralen en zilverkleurige figuurtjes. Op een vierkant stukje vilt, maak ik 4 schelpjes in een ‘’stervorm’’ met tussen de schelpjes ronde blauwe kraaltjes. In het midden van de zogenaamde ster, doe ik een rode kraal. Ik maak een aantal van deze figuurtjes, en die bevestig ik om en om op mijn halster. (Dit idee heb ik afgeleid van echte Showhalsters)
Je kunt natuurlijk ook een eigen versiering bedenken.

http://i110.photobucket.com/albums/n95/ ... iering.jpg

Nu gaan we de haaientandjes aan de neusriem maken. Hiervoor gebruik ik ijzerdraad. Ik maak van de ijzerdraad een spiraal om een dun cilindervormig voorwerp heen (Potlood, schroevendraaier). Als ik een heel stuk heb gedraaid, knip ik er stukjes vanaf. Dan kun je de tandjes aan de neusriem vastmaken, door een tandje aan een stukje ijzerdraad vast te maken, en deze vervolgens aan de neusriem te doen, en vast te knijpen met een tang. Dit is een precies werkje, waar je even handig mee moet worden. Zorg ervoor dat er geen uitstekende puntjes van het ijzerdraad op de huid van je pony kunnen komen!
Het zogenaamde ‘’amuletje’’ maak ik in het midden van de neusriem. Deze beschermt het paard tegen slechte geesten en demonen.

http://i110.photobucket.com/albums/n95/ ... usriem.jpg
Ik heb hier geen amuletje gebruikt. Vergeten te bestellen, hihi :P

Nu is de basis van je halster zo goed als klaar. Voor vragen enzo kun je me een PB sturen (Joyce) Als je zelf een halster hebt gemaakt, vind ik het heel leuk als je me een PB stuurt met je halster =D

Groetjes Joyce

Mijn halster volgens mijn eigen uitleg:

http://i110.photobucket.com/albums/n95/ ... /Klaar.jpg
Hier zit de kinketting er niet aan.

---

:) Een hele lap tekst!

Irajj_Mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:02

@drafbalk: ik zou voor lichtblauw gaan, staat goed met zilver en past ook bij haflingers.
Je kan ook voor een andere leuke zachte kleur gaan.
Want persoonlijk vind ik donkere kleuren niet zo leuk staan ij een licht paard ;)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:04

Ik heb ook ooit een lichtblauw halster gemaakt :). Lichtblauw lijkt meestal wel mooi op alle paarden.

Voor een haflinger zou groen erg mooi zijn denk ik.

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:06

dankje :D

zal het direct even opslaan, en uitprinten en in map stoppen :)

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:20

#Bonjoy, heb je misschien ook beschrijving van hoe je een borsttuig maakt? en is jou dat gelukt met zadelkleed+hoofdstel en borsttuig?

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:48

Ik wil daar nog steeds een keer een foto uitleg bij schrijven, maar daar moet ik wel heeel wat tijd voor vrijmaken. Ik heb wel ooit een borsttuig gemaakt.
Mijn zadelkleed heb ik nog nooit kunnen afmaken, geen tijd voor!

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:52

ah okey :)
ben wel benieuwd hoe je dat dan maakt, want het is echt mooi :D
maar dat hoeft toch niet alleen op een arabier? :) want we hebben een kruising van een ARabier en nog een onbekende kruizing :)

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:53

zit nu goed te kijken hoe showhalster moet, heb het opgeslagen met foto;s erbij
echt handig met foto;s erbij :)

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:54

Hmm... uitlegje voor een borsttuig. Toch maar eens over nadenken deze vakantie... Heb vrij weinig te doen, behalve paardrijden. :D Lekker boscrossen.

Ik ga sowieso proberen om deze vakantie het groene halster af te maken, misschien nog een borsttuig erbij (waar ik dan wel een fotouitleg van wil maken). En dan dat halstertje van de nieuwe materialen die ik gisteren gehaald heb.

Een showtuig is idd niet per sé voor een arabier. Op een appaloosa of een NRPS staat het in iedergeval ook echt geweldig. :9

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:56

:D okey, dan (als die af is) krijgt Razier hem denk ik
ben echt benieuwd na de uitleg, als je dat zou willen doen :)
ik schrijf het dan allemaal over of print het uit en doe ik in een map met allemaal andere dingen :)
ga in de vakantietje waarschijnlijk toch dingen proberen te maken :)

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:04

Willen jullie allemaal even ophouden over vakantie want ik heb dat namelijk niet dus ik hoef er ook niks over te horen ;) :P

Vanmiddag bij mijn nicht geweest om voor haar merrie wat dingen op te meten en kleuren uit te kiezen, ga er snel aan beginnen!
Later belde mijn andere nicht (haar zusje) dat het veulen geboren is! Het is een hengstje en hij is voskleurig, misschien is het een schimmeltje want dat zijn beide ouders ook. Ik ga er volgend weekend zeker kijken en kijken of de spullen die ik heb gekocht mooi staan!

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:13

gefelciiteerd met de geboorte van hengstveulen van je andere nicht :D

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:15

Haha dank je! Kan ze beter nicht 1 en nicht 2 gaan noemen ;) Ik heb al een foto gezien en het is echt een droppie, ik ben super benieuwd dus ik ga snel kijken!

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:16

:D laat je weten hoe die eruit ziet en wat je voor hem gaat maken :D
ben echt benieuwd

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:08

iemand intresse in een mooi autentiek voorbeeld van hoofdstel,zadel kleed en borsttuig.
Hen gisteren van iemand een echt mooi stuk cadeau gekregen!
komt van een sjeik van dubai,is dus een origineel stuk volledig handgemaakt en is er geen tweede van.
mischien dat iemand graag eens iets anders wil maken dan de meeste commericle zadelkleden.

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:07

zou je miss foto ervan willen maken?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:48

Howla :o hier staan mooie dingen tussen!!
'T begint weer helemaam te kriebelen :D volgens mij komt er hier ooit nog eens zo'n borsttuig uit de grond geschoten :D

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:26

ik maak mijn halster met een limoengroene kleur.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:54

savath schreef:
iemand intresse in een mooi autentiek voorbeeld van hoofdstel,zadel kleed en borsttuig.
Hen gisteren van iemand een echt mooi stuk cadeau gekregen!
komt van een sjeik van dubai,is dus een origineel stuk volledig handgemaakt en is er geen tweede van.
mischien dat iemand graag eens iets anders wil maken dan de meeste commericle zadelkleden.

Heb zééééker interesse in een foto!

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:02

bonjoy, even tussendoor, maar meis, wat heb jij mooie paarden =O

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:04

Ze zijn niet van mij, het zijn mijn verzorgpaarden :D.