[HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IlonavL

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 19:55

Ik zal het iets duidelijker opschrijven wat bij moyo goed werkte. Spanning oké, zo lang hij braaf is en netjes naast me blijft vind ik dat niet zo erg. Laat wel merken dat je er zelf niet van onder de indruk bent, dus gewoon rustig blijven (lastig hoor, ik weet het). Zodra hij zijn ritme versneld zette ik hem achteruit en dan gewoon weer verdergaan. Dit consequent blijven herhalen. Wel uitkijken met achteruit zetten dat je niet precies voor hem gaat staan want als hij dan omhoog komt, sta je niet veilig natuurlijk. Je kunt beter schuin voor/naast hem gaan staan met genoeg afstand. Ik wilde steeds teveel druk op het touw houden als een soort van controle maar je kunt hem beter echt loslaten en echt een harde ruk als hij door je heen loopt. Ik zou hem niet op een cirkel zetten (neem aan dat hij dan om je heen mag lopen?) want dan heeft hij zijn zin plus dat je hem niet houdt als hij wegspurt. Misschien kun je hier iets mee? Met Moyo zat ik op een gegeven moment zo in mijn eigen cirkeltje dat ik het heel fijn vond dat iemand anders er even naar keek en ons tips gaf, sindsdien gaat het veel beter en hebben we beiden weer plezier met elkaar.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 19:55

Ik denk echt dat ik het gedroomd heb :') _O-

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:12

Bedankt voor de tips allemaal!
Ik laat hem niet om me heen lopen, maar stap dan zelf een rondje, om hem af te remmen.
Achteruit gaan idd, doe ik ook, was ik vergeten. Maar soms in tankmodus is hij niet meer op mij gefocussed en blijft hij als een betonblok staan.
Dat over eigen houding... Als ik zelf bewust als een tank loop en me groot maak, blijft hij op meters van me af. Moet ik zo ook lopen als ik hem aan de hand leid? Soort van leiderschap/vertrouwen geven?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:33

Tieneke schreef:
Bedankt voor de tips allemaal!
Ik laat hem niet om me heen lopen, maar stap dan zelf een rondje, om hem af te remmen.
Achteruit gaan idd, doe ik ook, was ik vergeten. Maar soms in tankmodus is hij niet meer op mij gefocussed en blijft hij als een betonblok staan.
Dat over eigen houding... Als ik zelf bewust als een tank loop en me groot maak, blijft hij op meters van me af. Moet ik zo ook lopen als ik hem aan de hand leid? Soort van leiderschap/vertrouwen geven?

Jaa :j

En ik zelf laat me touwtje nooit strak staan....dat is het stukje ontspanning.
Zelfs met jolige paarden maak ik me touw niet al te strak...bouw alleen maar meer spanning op...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:37

Inderdaad, ik ben me daar wel bewust van, dat ik het touw los houd als het ok is. Het is gewoon denk ik ook een beetje dat ik wat onzeker ben geworden sinds die trap vorige week. Mentaal ben ik nog aan het recupereren en dan zakt de moed je soms in de schoenen...

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:42

@ilona dat achteruit doe ik idd ook en dat werkt in mijn ogen ook erg goed ze krijgen wel respect op die manier

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:13

Eindelijk heeft je mannetje rust Amy. Het is goed zo :(:)

Ik zweer ook bij Parelli. Niet alles, maar er zitten zeer nuttige dingen tussen. Vooral met trailer laden erg veel aan gehad. Zodra ze snappen dat ze moeten wijken voor elke vorm van druk, kan je heel erg veel met ze :)

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:19

@nicky wij doen met de jonge dieren ook veel aan de hand en wijken voor druk en daar heb je later ohz gemak van bij bv wij en aangalloperen

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:28

Parelli vind ik erg veel te hardhandige dingen bij zitten, een beetje van alles is leuk :D

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:29

Parelli kan je zo hardhandig maken als je zelf wilt. Je werkt voornamelijk met opbouwende druk. Zodra het paard de gewenste reactie geeft, gaat alle druk eraf.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:31

Ik ken geen supplementen die suikers afbreken. Probeer wel te herinneren wat ik wist over ene paard wat van 'iets' heel druk en zoekerig werd en zonder dat 'iets' of met 'iets anders' veranderde zijn gedrag helemaal...Suikers zullen inderdaad ene hele hoop doen met haar, wellicht kun je haar magnesium niveau laten bepalen??

Amy: I'm certain you will meet again, but onl time will tell. Als hij op zijn jonge leeftijd zo soepel gaat was het zijn tijd. Veel sterkte toegewenst.

Achteruit met Zaraar was de grootste grap ooit ;) Als meneer het té eng vond en daardoor de lucht in ging, had hij op gegeven moment door 'nu moet ik naar achteren' en ging in ene noodvaart in z'n achteruit terug naar stal toe...oelewapper ;)

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:34

@woogy zaraar de E van racen aan in de achteruit grapjas

Net ffies snel gereden hadden beide niet zo'n zin tot de galop waaaauw wat een toppertje

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:36

In de oestress zit magnesium, maar wie weet heeft ze idd een te kort en vult het niet voldoende aan?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:38

Ik zou het niet weten Letiets... Misschien een homeopathisch middeltje proberen (Bach Bloesem)?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:51

Ik heb ook even een topicje geopend aangezien hij dit nog steeds doet. Ben nou wel nieuwsgierig wat het zou kunnen zijn.... [MD] Knarsen bij aanraking buik

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:56

Heb je AVS Magazine Nicky? Daar achterop staat iets over maagzweren, symptomen knarsen, moeilijk doen met aansingelen..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:06

knarsen is ene hele nare gewoonte die ze vaak ontwikkelen bij het wisselen en terug keert bij stress situaties.
Passen zadel en singel wel écht goed? Wellicht een singel met elastiek proberen(weet niet of je die al zou hebben). Zou ook zand kunnen zijn, dit gaat in de darmen hangen tegen de buikwand aan. Je kan hem een keer een vlozaad kuurtje geven?

Al zou het met Djunnah waarschijnlijk wel uit de suikers kunnen komen, dat die haar prikkelbaar maken, zou je anders niet zelf hooi bij kunnen kopen als je stal houder het niet kan futselen??

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:11

Zadelmaker is in mei nog geweest, daarvoor deed ie het ook al. Singels heb ik al verschillende geprobeerd maar helpt niets. Hij doet het ook gewoon tijdens poetsen of aanraken zonder dat er een zadel in de buurt is. Vlozaad geef ik elke 2/3 maanden idd :)

Ik zit net te lezen over maagzweren. Vrijdag komt de DA op stal, ff vragen of hij wilt kijken.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:13

kan ook een reactie zijn op zeer in z'n bovenlijn. als hij z'n buik laat hangen, en dus z'n bovenlijn ook kan dit ook irritaties geven.

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:18

Letizia schreef:

Ik had er iets over geschreven omdat raven ook zo reageert. Maar daar is geen supplement voor helaas volgens mij. Ik heb me voer aangepast tot t niveau van paarden met insuline te kort. Dus heb nog weinig suikers waardoor die ook niet meer rillerig is

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:19

Nee, ze krijgen gezamenlijk ruwvoer in de wei en ik zou niet weten waar ik hooi zou moeten opslaan en dan is het de vraag of dit echt het probleem is natuurlijk, mss is het wel weer zo'n merrie fase van d'r :+

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:20

raven schreef:
Letizia schreef:

Ik had er iets over geschreven omdat raven ook zo reageert. Maar daar is geen supplement voor helaas volgens mij. Ik heb me voer aangepast tot t niveau van paarden met insuline te kort. Dus heb nog weinig suikers waardoor die ook niet meer rillerig is

Maar hoe doe je dat dan met ruwvoer? Want ik voer zelf ook suikerarm, maar met ruwvoer is het toch lastiger...

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:30

Woogy schreef:
kan ook een reactie zijn op zeer in z'n bovenlijn. als hij z'n buik laat hangen, en dus z'n bovenlijn ook kan dit ook irritaties geven.

Daar kwam de osteopaat inderdaad ook mee. Zij vermoedde dat hij z'n buikspieren nog niet goed kan aan- en ontspannen en het daarom zeer doet. Maar het duurt mij te lang.... Hij is nu wel aardig spieren aan het ontwikkelen en dan zou ik toch zeggen dat het over zou moeten verminderen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:34

het heeft tijd nodig ook om zijn hoofd te wennen aan minder klachten. Doe je weleens oefeningen vanaf de grond om zijn buik aan te spannen en bekken te kantelen door druk puntjes?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:37

Ik geef pure magnesium erbij.
Heb wel het idee dat het werkt.

Maar op dit moment geef ik 2G van Soulmate erbij...ook fijn spul.

Wilde toch aanvullen Dekken/showen/trainen...